Auto tuning BX (doe het zelf)

Makker

MHR testrijder
Zo als een paar van jullie weten heb ik een BX gti ala race, maar ik zal en moet deze bak verder tunen.
Nu heb ik via iemand hier uit de buurt een dikke 2.0 16v Turbo motor besteld á 220 PK (2de hands) uit een BX/405.
Ik ben nu 23jaar en ik heb zo lang mogenlijk gewacht met auto's om dat ik er anders veel te veel geld aan uitgeef, als ik iets verbouw met 2 of 4 wielen dan wil ik ook all the way gaan. (dus veel geld en tijd er in steken)
M'n gti BX is totaal leeg van binnen (mee gereden op Zandvoort enzo), er staan alleen 2 stoelen in, zo rijd ik nu op straat 8)
Ik vraag mij af of er nog anderen zijn die ook zo te werk gaan, van je auto een ECHTE racer maken, dan bedoel ik niet alleen een beetje x-tra plastic op je auto schroeven (mensen die denken dat snel zijn)
Ik zoek eigenlijk ook nog 2 nieuwe of gebruikte kuip stoelen Momo/Sparco, voor weinig :p

Gr, (Gijs) voertuig tuning verslaafde
 
Advertisement - register to remove this

Ik wil mee doen aan iets van een zomeravond competitie, dus race. Maar ik rij nu een tijdje op straat, gewoon voor de lol.
 
Ben nog niet echt met auto's bezig, maar ben bang dat t mij ook veel te veel gaat kosten. Heb je niet een pic ofzo, ben wel benieuwd wat je van een BX kan maken :)
 
Eej gaaf, ik ben dit jaar begonnen aan de zomeravond competitie, bij de ADPCR. ( afgelopen winter licentie gehaald )

Voor die stoelen zou je op de site van de ZAC kunnen kijken, staat vaak nog best wat bij.
 
'k heb een Corsa 1.2s uit 1983 waar nu een (gaar) 1.6 Gsi blok inligt. Ook heb ik een leuke donorauto, waar het blok uitgelepeld gaat worden, een 2.0 16v met ongeveer 150 pk.

Dit blok komt dan in de Corsa :D
 
bij opel is dat vrij makkelijk...
gijs, interessant, maar denk dat je bij een BX lekker wat mag gaan verstevigen...
 
Klinkt vet die BX ! Geen pix van toevallig?

Ik heb zelf een Alfa 164 voor vrije circuitdagen (zonder licentie dus).
Interieur eruit op het dashbord na, 1 kuip+4-punts gordel.
Motor is een bijna standaard 2.0TS (150pk), alleen aangepast filter ("ram-air") en de cat is weg.
Verder voor de wegligging zitten er andere veren onder, stalen bussen in de ophanging en staat hij op Michelin S9A slicks.

17 mei is er weer een circuitdag in België op circuit Zolder. Er zijn nog plaatsen vrij geloof ik, voor €200,- kun je helemaal vrij rijden van 9:00-18:00, dus geen klasse indeling oid. Ook is een kooi niet verplicht.

Zomeravondcompetitie lijkt mij heel tof, maar het kost zo vreselijk veel heh... Ben wel van plan om deze bak te verkopen en een achterwielaandrijver klaar te maken, zie ik vanzelf wel of het bij vrije dagen blijft of misschien toch nog de licentie halen en zac gaan rijden...
 
bij ons op school (hts-a) doen vrij veel mensen dit soort projecten...
vooral voor de sircuitdag zie je de gekste hokken rond rijden...
maar sommige leveren ook zeer puik werk
een oud team lid vanons heeft een turbo op een 1300 gti blok uit een swift geklust... voor de rest heeft ie die swift volledig rally uitgerust... 2 kuipjes, rolkooi erin, schakelpook + handrem naast het stuur etcetc... erg gaaf dingetje...
uiterlijk issie nog gewoon standaad 8)
naja op andere velgen en wat gaas in de voorbumper etc na maar das puur om de extra koelers (inter- olie- koeler) van de nodige lucht te voorzien :)
 
Gijs kijk eens op www.205gti.com staan veel van dat soort projecten op.
Bij ombouwverhalen en dan clubracers.
Maat van me is bezig met een 205 klaar te maken voor op het ciruit, zal wel eens vragen waar hij zijn stoelen vandaan heeft.


racer06.jpg


racer22.jpg



Van wie heb je trouwens dat t16 blok gekocht?
 
Ah altijd een zwak voor brikken die over het circuit heen blazen! Op Zolder laatste keer een aantal Manta's die vind ik echt vet! Ik heb de eer af en toe met Scoobysport mee te rijden in hun Impreza
trackcarnl.jpg
Er is veel gedaan om zo'n goed mogelijk power to weight ratio te creeren. Er zit ook een volledig verstelbaar onderstel onder van Leda. En met mooi weer michelin slicks 8) . Qua pk's is de auto niet zo extreem. En een goed motoramanagement is een must. Ik zou niet zo voor pk's gaan maar een goede handelbaarheid en controle. Je zou verbazen hoe ver zelfs (oude) Mini's komen op een circuit.
 
Je moest eens weten hoeveel impreza`s het op het circuit af moeten leggen tegen een beetje getunede circuit 205 kwa bochtenwerk/handling ed. :W
 
Kwam nog een paar foto's tegen van de oude Scirocco van een klasgenoot. Ding heeft ook nog op de laatste 2 circuitdagen van de hts gereden. Nu is ie gesloopt voor onderdelen voor een ZAC racer.

24951990.jpg


24951980.jpg


24951956.jpg
 
hebben jullie maybe iets van budgetten of kostenplaatje ofzo?

Een gozer bij mij in de klas zit namelijk ook een beetje hierin maar die is niet echt spraakzaam. Dit is namelij echt iets voor mij :)
 
Originally posted by zjonnie
Je moest eens weten hoeveel impreza`s het op het circuit af moeten leggen tegen een beetje getunede circuit 205 kwa bochtenwerk/handling ed. :W

Afgelopen herfst op Zolder was er ook een 205 aan het racen. WAs vrij nat weer die dag en die 205 stond ook meerdere malen achterstevoren :D
Denk maar niet dat je deze Impreza zomaar voorbij komt })
 
het blijft dat 205 veel lichter is en qua vermogen echt WEL mee kan komen na enkelle modificaties...

Denk dat je de 205 barrels niet moet onderschatten 8)
 
Back
Top