Pronk
Pronk Racing Service
Beste forumvrienden,
Zoals jullie allemaal weten heeft de Romano uitlaat, voor veel discussies gezorgd hier op het forum. Er werden resultaten beloofd, zonder dat er een vorm van bewijs was etc.
Op een gegeven moment werden alle Romano-topics voorzien van een slotje, om verder gezeur te voorkomen. Om onze Belgische vrienden toch een kans te geven, heeft Bas ervoor gezorgd dat er een uitlaat naar Nederland werd gestuurd, zodat deze geheel onafhankelijk & uitvoerig kon worden getest.
Helaas voor ons, bleek het om een minarelli uitlaat te gaan. Ik zeg helaas, omdat we de beschikking hebben tot meerdere piaggio blokken (speed,stage6,evo,2fast etc) en we zelf geen mina hor. blok in bezit hebben. Daarom heeft het allemaal wat langer geduurt dan gehoopt voordat deze test er kwam, mijn oprechte excuses hiervoor naar Dhr. Romano
Het was mijn bedoeling om de uitlaat te testen op 3 verschillende set-ups, namelijk :
Stage 6
Speed/Evo
2Fast/TCR
We hebben de uitlaat inmiddels getest op een stage6 blok, en op een 2fast blok, de test waar het uiteindelijk om gaat (speed/evo blok) zal nog een weekje op zich laten wachten omdat ik midden in mijn tentamens zit, en ik morgen een weekendje weg ga (handig geplanned heh? )
De uitlaat is gemaakt voor de wat hoogtoerige setups, 14.000+ RPM, daarom verwachte ik dat hij het op de stage6 niet zo heel goed zou doen, omdat deze tussen de 13.000 en de 13.500 RPM draaien. De test met de 2Fast cilinder had ik geen verwachtingen over, maar was gewoon benieuwd.
De uitlaat test is gedaan op een zelfbouw testbank, voorzien van Roteg (Sportsdevices) software. Deze bank is eigendom van mijzelf, samen met 3 andere (race)maten. Inmiddels weten wij dat de scores die er gehaald worden vergelijkbaar zijn met o.a de o zo bekende tovami-bank. Ookal is dat bij deze test nieteens belangrijk, omdat het om een onderlinge vergelijking van uitlaten gaat, dus het aantal pk's doet er niet zo zeer toe.
Maargoed....to the point :
Romano uitlaat getest op een piaggio stage6 cilinder
Correctie : SAE
A/F ratio : 13,5
Geblokkeerde meting, op de rollen komt er 1,5 a 2 PK bij
Uitlaten : Stage6 R1200 vs. Stage6 R1400 vs. Romano uitlaat
Zoals verwacht presteerd de Romano uitlaat niet al te best op een mid-range cilinder, maar wat al wel opvalt is dat de uitlaat wel weet hoe je toeren kan draaien. Daar waar de stage6 uitlaten ophouden, jankt deze uitlaat gewoon zonder moeite door naar de 15.000 toeren. Ondanks dat de cilinder gemaakt is voor toerentallen tussen de 13 en de 13.5K, scoort hij met de Romano pijp zijn topvermogen bij 14.300 zoals er op onderstaande foto te zien is :
Romano uitlaat getest op een minarelli 2fast 80cc cilinder
Driftig op zoek naar een snel, en lopend minarelli blok, hielp DJ mij gelukkig uit de brand. Onze lieve vriend uit het hoge Noorden kwam helemaal naar Stompwijk gereden voor een uitlaten testje, helemaal top dus! Ook Mol kwam nog gezellig koekeloeren, uiteraard gepaard met een kratje bier, dus het was erg gezellig! Oja...de metingen zijn nogsteeds representatief, want er is geen bier gedronken tijdens het testen....tenminste....misschien 1....of 2....maar niet meer dan dat Helaas voor DJ kwam er geen topscore uit, later bleek dat de zuigerveer voor problemen had gezorgd, maargoed...het vergelijk blijft hetzelfde.
Correctie : SAE
A/F ratio : 13,5
Geblokkeerde meting, op de rollen komt er 1,5 a 2 PK bij
Uitlaten : DaMol 80cc Banaan uitlaat vs. ProRace type3 vs. Romano uitlaat
Ook op de 2fast bleek de Romano uitlaat niet opgewassen te zijn tegen de Pro Race uitlaat, en tot ons grote verbazing scoorde de Banaanpijp van Mol nog het meest! :X In ieder geval...is ook hier weer te zien dat de romano uitlaat gewoon toeren moet beuken, zoals hier onder is te zien voelde hij zich op de 2fast cilinder pas thuis bij een toerental van 14.500 RPM.
Conclusie
Omdat de uitlaat nog niet is getest op een Evo/Speed blok kan ik nog geen 100% sluitende conclusie geven, maar ik heb wel een vermoeden.
De uitlaat is echt verschrikkelijk hoogtoerig, ik denk dat als je een cilinder zo aanpast dat deze zich lekker gaat voelen boven de 14.000 RPM, de Romano uitlaat misschien wel uitkomst kan bieden. Op het oog lijkt de uitlaat erg veel op een C21, helaas had DJ er geen echte C21 meegenomen om te vergelijken. Wel wat er een DPR versie aanwezig, maar die was ook weer zodanig aangepast dat het ding voor geen meter scoorde, daarom heb ik deze ook niet opgenomen in de test.
Cijfers :
Looks : 9
Kwaliteit : 8
Passing : 8
Vermogen : Valt volgende week pas iets over te zeggen
Volgende week hoop ik jullie verder op de hoogte te houden wat betreft de resultaten op een speed/evo blok. Ik ga nu eerst mijn koffers inpakken
Zoals jullie allemaal weten heeft de Romano uitlaat, voor veel discussies gezorgd hier op het forum. Er werden resultaten beloofd, zonder dat er een vorm van bewijs was etc.
Op een gegeven moment werden alle Romano-topics voorzien van een slotje, om verder gezeur te voorkomen. Om onze Belgische vrienden toch een kans te geven, heeft Bas ervoor gezorgd dat er een uitlaat naar Nederland werd gestuurd, zodat deze geheel onafhankelijk & uitvoerig kon worden getest.
Helaas voor ons, bleek het om een minarelli uitlaat te gaan. Ik zeg helaas, omdat we de beschikking hebben tot meerdere piaggio blokken (speed,stage6,evo,2fast etc) en we zelf geen mina hor. blok in bezit hebben. Daarom heeft het allemaal wat langer geduurt dan gehoopt voordat deze test er kwam, mijn oprechte excuses hiervoor naar Dhr. Romano
Het was mijn bedoeling om de uitlaat te testen op 3 verschillende set-ups, namelijk :
Stage 6
Speed/Evo
2Fast/TCR
We hebben de uitlaat inmiddels getest op een stage6 blok, en op een 2fast blok, de test waar het uiteindelijk om gaat (speed/evo blok) zal nog een weekje op zich laten wachten omdat ik midden in mijn tentamens zit, en ik morgen een weekendje weg ga (handig geplanned heh? )
De uitlaat is gemaakt voor de wat hoogtoerige setups, 14.000+ RPM, daarom verwachte ik dat hij het op de stage6 niet zo heel goed zou doen, omdat deze tussen de 13.000 en de 13.500 RPM draaien. De test met de 2Fast cilinder had ik geen verwachtingen over, maar was gewoon benieuwd.
De uitlaat test is gedaan op een zelfbouw testbank, voorzien van Roteg (Sportsdevices) software. Deze bank is eigendom van mijzelf, samen met 3 andere (race)maten. Inmiddels weten wij dat de scores die er gehaald worden vergelijkbaar zijn met o.a de o zo bekende tovami-bank. Ookal is dat bij deze test nieteens belangrijk, omdat het om een onderlinge vergelijking van uitlaten gaat, dus het aantal pk's doet er niet zo zeer toe.
Maargoed....to the point :
Romano uitlaat getest op een piaggio stage6 cilinder
Correctie : SAE
A/F ratio : 13,5
Geblokkeerde meting, op de rollen komt er 1,5 a 2 PK bij
Uitlaten : Stage6 R1200 vs. Stage6 R1400 vs. Romano uitlaat
Zoals verwacht presteerd de Romano uitlaat niet al te best op een mid-range cilinder, maar wat al wel opvalt is dat de uitlaat wel weet hoe je toeren kan draaien. Daar waar de stage6 uitlaten ophouden, jankt deze uitlaat gewoon zonder moeite door naar de 15.000 toeren. Ondanks dat de cilinder gemaakt is voor toerentallen tussen de 13 en de 13.5K, scoort hij met de Romano pijp zijn topvermogen bij 14.300 zoals er op onderstaande foto te zien is :
Romano uitlaat getest op een minarelli 2fast 80cc cilinder
Driftig op zoek naar een snel, en lopend minarelli blok, hielp DJ mij gelukkig uit de brand. Onze lieve vriend uit het hoge Noorden kwam helemaal naar Stompwijk gereden voor een uitlaten testje, helemaal top dus! Ook Mol kwam nog gezellig koekeloeren, uiteraard gepaard met een kratje bier, dus het was erg gezellig! Oja...de metingen zijn nogsteeds representatief, want er is geen bier gedronken tijdens het testen....tenminste....misschien 1....of 2....maar niet meer dan dat Helaas voor DJ kwam er geen topscore uit, later bleek dat de zuigerveer voor problemen had gezorgd, maargoed...het vergelijk blijft hetzelfde.
Correctie : SAE
A/F ratio : 13,5
Geblokkeerde meting, op de rollen komt er 1,5 a 2 PK bij
Uitlaten : DaMol 80cc Banaan uitlaat vs. ProRace type3 vs. Romano uitlaat
Ook op de 2fast bleek de Romano uitlaat niet opgewassen te zijn tegen de Pro Race uitlaat, en tot ons grote verbazing scoorde de Banaanpijp van Mol nog het meest! :X In ieder geval...is ook hier weer te zien dat de romano uitlaat gewoon toeren moet beuken, zoals hier onder is te zien voelde hij zich op de 2fast cilinder pas thuis bij een toerental van 14.500 RPM.
Conclusie
Omdat de uitlaat nog niet is getest op een Evo/Speed blok kan ik nog geen 100% sluitende conclusie geven, maar ik heb wel een vermoeden.
De uitlaat is echt verschrikkelijk hoogtoerig, ik denk dat als je een cilinder zo aanpast dat deze zich lekker gaat voelen boven de 14.000 RPM, de Romano uitlaat misschien wel uitkomst kan bieden. Op het oog lijkt de uitlaat erg veel op een C21, helaas had DJ er geen echte C21 meegenomen om te vergelijken. Wel wat er een DPR versie aanwezig, maar die was ook weer zodanig aangepast dat het ding voor geen meter scoorde, daarom heb ik deze ook niet opgenomen in de test.
Cijfers :
Looks : 9
Kwaliteit : 8
Passing : 8
Vermogen : Valt volgende week pas iets over te zeggen
Volgende week hoop ik jullie verder op de hoogte te houden wat betreft de resultaten op een speed/evo blok. Ik ga nu eerst mijn koffers inpakken
Last edited: