Scooterforum.net Romano uitlaattest

Pronk

Pronk Racing Service
Beste forumvrienden,

Zoals jullie allemaal weten heeft de Romano uitlaat, voor veel discussies gezorgd hier op het forum. Er werden resultaten beloofd, zonder dat er een vorm van bewijs was etc.

Op een gegeven moment werden alle Romano-topics voorzien van een slotje, om verder gezeur te voorkomen. Om onze Belgische vrienden toch een kans te geven, heeft Bas ervoor gezorgd dat er een uitlaat naar Nederland werd gestuurd, zodat deze geheel onafhankelijk & uitvoerig kon worden getest.

Helaas voor ons, bleek het om een minarelli uitlaat te gaan. Ik zeg helaas, omdat we de beschikking hebben tot meerdere piaggio blokken (speed,stage6,evo,2fast etc) en we zelf geen mina hor. blok in bezit hebben. Daarom heeft het allemaal wat langer geduurt dan gehoopt voordat deze test er kwam, mijn oprechte excuses hiervoor naar Dhr. Romano :)

Het was mijn bedoeling om de uitlaat te testen op 3 verschillende set-ups, namelijk :

Stage 6
Speed/Evo
2Fast/TCR

We hebben de uitlaat inmiddels getest op een stage6 blok, en op een 2fast blok, de test waar het uiteindelijk om gaat (speed/evo blok) zal nog een weekje op zich laten wachten omdat ik midden in mijn tentamens zit, en ik morgen een weekendje weg ga (handig geplanned heh? ;))

De uitlaat is gemaakt voor de wat hoogtoerige setups, 14.000+ RPM, daarom verwachte ik dat hij het op de stage6 niet zo heel goed zou doen, omdat deze tussen de 13.000 en de 13.500 RPM draaien. De test met de 2Fast cilinder had ik geen verwachtingen over, maar was gewoon benieuwd.

De uitlaat test is gedaan op een zelfbouw testbank, voorzien van Roteg (Sportsdevices) software. Deze bank is eigendom van mijzelf, samen met 3 andere (race)maten. Inmiddels weten wij dat de scores die er gehaald worden vergelijkbaar zijn met o.a de o zo bekende tovami-bank. Ookal is dat bij deze test nieteens belangrijk, omdat het om een onderlinge vergelijking van uitlaten gaat, dus het aantal pk's doet er niet zo zeer toe.

Maargoed....to the point :

Romano uitlaat getest op een piaggio stage6 cilinder

Correctie : SAE
A/F ratio : 13,5
Geblokkeerde meting, op de rollen komt er 1,5 a 2 PK bij
Uitlaten : Stage6 R1200 vs. Stage6 R1400 vs. Romano uitlaat

stage6test.JPG

Zoals verwacht presteerd de Romano uitlaat niet al te best op een mid-range cilinder, maar wat al wel opvalt is dat de uitlaat wel weet hoe je toeren kan draaien. Daar waar de stage6 uitlaten ophouden, jankt deze uitlaat gewoon zonder moeite door naar de 15.000 toeren. Ondanks dat de cilinder gemaakt is voor toerentallen tussen de 13 en de 13.5K, scoort hij met de Romano pijp zijn topvermogen bij 14.300 zoals er op onderstaande foto te zien is :

romanostagetoerental.JPG

Romano uitlaat getest op een minarelli 2fast 80cc cilinder

Driftig op zoek naar een snel, en lopend minarelli blok, hielp DJ mij gelukkig uit de brand. Onze lieve vriend uit het hoge Noorden kwam helemaal naar Stompwijk gereden voor een uitlaten testje, helemaal top dus! Ook Mol kwam nog gezellig koekeloeren, uiteraard gepaard met een kratje bier, dus het was erg gezellig! Oja...de metingen zijn nogsteeds representatief, want er is geen bier gedronken tijdens het testen....tenminste....misschien 1....of 2....maar niet meer dan dat ;) Helaas voor DJ kwam er geen topscore uit, later bleek dat de zuigerveer voor problemen had gezorgd, maargoed...het vergelijk blijft hetzelfde.

Correctie : SAE
A/F ratio : 13,5
Geblokkeerde meting, op de rollen komt er 1,5 a 2 PK bij
Uitlaten : DaMol 80cc Banaan uitlaat vs. ProRace type3 vs. Romano uitlaat

2fasttest.JPG

Ook op de 2fast bleek de Romano uitlaat niet opgewassen te zijn tegen de Pro Race uitlaat, en tot ons grote verbazing scoorde de Banaanpijp van Mol nog het meest! :X In ieder geval...is ook hier weer te zien dat de romano uitlaat gewoon toeren moet beuken, zoals hier onder is te zien voelde hij zich op de 2fast cilinder pas thuis bij een toerental van 14.500 RPM.

romano2fasttoerental.JPG

Conclusie

Omdat de uitlaat nog niet is getest op een Evo/Speed blok kan ik nog geen 100% sluitende conclusie geven, maar ik heb wel een vermoeden.

De uitlaat is echt verschrikkelijk hoogtoerig, ik denk dat als je een cilinder zo aanpast dat deze zich lekker gaat voelen boven de 14.000 RPM, de Romano uitlaat misschien wel uitkomst kan bieden. Op het oog lijkt de uitlaat erg veel op een C21, helaas had DJ er geen echte C21 meegenomen om te vergelijken. Wel wat er een DPR versie aanwezig, maar die was ook weer zodanig aangepast dat het ding voor geen meter scoorde, daarom heb ik deze ook niet opgenomen in de test.

Cijfers :

Looks : 9
Kwaliteit : 8
Passing : 8
Vermogen : Valt volgende week pas iets over te zeggen

Volgende week hoop ik jullie verder op de hoogte te houden wat betreft de resultaten op een speed/evo blok. Ik ga nu eerst mijn koffers inpakken ;)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Mooi verhaal weer :p Ben benieuwd wat ie nou doet op een gemiddeld speed of evo blokje.

Kan je voor het idee misschien ook nog ff een foto posten van de gebruikte uitlaat? Je geeft de looks een 9, maar ik weet zo ff niet wat ik me bij die romano uitlaat moet voorstellen.

Waar heb je die 8 voor kwaliteit op gebaseerd eigenlijk? Niet om te kraken ofzo, vraag me gewoon af naar welke punten je hebt gekeken om op een 8 uit te komen.. Lak/demper/lasnaden ofzo ?
 
Mooi verhaal weer :p Ben benieuwd wat ie nou doet op een gemiddeld speed of evo blokje.

Kan je voor het idee misschien ook nog ff een foto posten van de gebruikte uitlaat? Je geeft de looks een 9, maar ik weet zo ff niet wat ik me bij die romano uitlaat moet voorstellen.

Waar heb je die 8 voor kwaliteit op gebaseerd eigenlijk? Niet om te kraken ofzo, vraag me gewoon af naar welke punten je hebt gekeken om op een 8 uit te komen.. Lak/demper/lasnaden ofzo ?


Ik weet dat je me niet probeert te kraken Jasper, terechte reactie :)
Dit topic is er niet alleen voor info, maar ook voor vragen etc, dus...geen enkel probleem :

Ik had geen fototoestel ter beschikking helaas, vandaar dat ik nu geen pics heb. Kan er maybe volgende week wel ff een paar maken, of misschien heeft Dhr. Romano er zelf wel een paar. De uitlaat ziet er gewoon erg netjes uit qua laswerk & demper.

De kwaliteit geef ik een 8, omdat de uitlaat erg solide aanvoelt, niet zo fragiel als een DPR baksel zegmaar. Het materiaal is allemaal wat steviger, zit goed in de lak. De uitlaat ligt al een paar weekjes in de werkplaats in de stelling, en er is totaal geen roestvorming oid. Verder zit alles netjes in rubbers etc, meerdere ophangveertjes erbij. Het is gewoon een erg compleet pakketje, tegen een goede prijs.
 
Ben benieuwd naar de score's op een speed blok.
Hopelijk kan je ook een echte c21 meenemen in de vergelijking op het speed blokje.
 
Leuke reprensatieve meting tot nu toe :)..

Toch wel goed dat dit zo opgelost word enz..

Ben toch benieuwd wat t doet op een speed/evo setupje.. alleen jmr dat t niet over pia scores gaat.
 
Op welke manier hebbben jullie geblokkeerd gemeten bij minarelli? Ring in de vario, ring in de achterpoulie? Ik heb er met de jongens van Roteg over gehad dat ze een keer zorgen dat het toerental afgezet kan worden op de horizontale lijn:) Ze gaan daar iedergeval mee bezig

Ik zie dat jullie ook mooie hoge koppelgetallen hebben:p Valt wel te veranderen trouwens:)
 
Op welke manier hebbben jullie geblokkeerd gemeten bij minarelli? Ring in de vario, ring in de achterpoulie? Ik heb er met de jongens van Roteg over gehad dat ze een keer zorgen dat het toerental afgezet kan worden op de horizontale lijn:) Ze gaan daar iedergeval mee bezig

Ik zie dat jullie ook mooie hoge koppelgetallen hebben:p Valt wel te veranderen trouwens:)

Wij hebben getest met een ring in de vario inderdaad, ik prefereer een tandriemset, maar deze hebben we alleen voor piaggio liggen, bij de stage6 test hadden we die dus eventueel kunnen gebruiken, maar in princiepe geeft een bus in de vario of in de achterpoulies ook wel een goed vergelijk. Zeker als het op 1 avond meet.

Die koppelgetallen zijn inderdaad in te stellen, maar daar hebben we nog even niet naar gekeken. De bank/testbankhok is nogsteeds in ontwikkelingsfase, over een maandje moet alles af zijn eigenlijk.

Ennuh...hopen dat roteg snel met een update gaat komen dan, is idd best jammer dat je het toerental niet in de grafiek kan aflezen.
 
Leuke reprensatieve meting tot nu toe :)..

Toch wel goed dat dit zo opgelost word enz..

Ben toch benieuwd wat t doet op een speed/evo setupje.. alleen jmr dat t niet over pia scores gaat.

Ik heb mij laten vertellen dat men bij Romano inmiddels bezig is aan een 2e uitlaat, zodra deze op de markt komt zullen we deze ook mogen testen. In dat geval zal ik om een piaggio exemplaar vragen, dat komt voor mij ook beter uit ;)
 
pronk ik weet niet of je er wat aan hebt,
maar heb eventueel nog een test brommert staan ( mina ) > pm :)

verders vind ik dit wel een mooie oplossing van alle roddels
ben benieuwd naar de uitslag van de volgende pijp..
 
Ik heb er met de jongens van Roteg over gehad dat ze een keer zorgen dat het toerental afgezet kan worden op de horizontale lijn:) Ze gaan daar iedergeval mee bezig

Ennuh...hopen dat roteg snel met een update gaat komen dan, is idd best jammer dat je het toerental niet in de grafiek kan aflezen.

Volgens mij kan dat al hoor... Moet je alleen wel voor een goede vaste overbrenging zorgen, en de ratio instellen.
Kan je zo de toeren aflezen.
Wanneer ben je er weer Pronk, zondag ofzo?
Probeer k ook ff te komen, zullen we het ff bekijken.

We moeten trouwens niet vergeten dat voor een eerlijk vergelijk de Romano pijp op Piaggio met een aantal mm's verlengd dient te worden (langere flens), omdat de uitlaatschacht van een Mina enkele mm's langer is dan bij Pia het geval is.
 
Volgens mij kan dat al hoor... Moet je alleen wel voor een goede vaste overbrenging zorgen, en de ratio instellen.
Kan je zo de toeren aflezen.
Wanneer ben je er weer Pronk, zondag ofzo?
Probeer k ook ff te komen, zullen we het ff bekijken.

We moeten trouwens niet vergeten dat voor een eerlijk vergelijk de Romano pijp op Piaggio met een aantal mm's verlengd dient te worden (langere flens), omdat de uitlaatschacht van een Mina enkele mm's langer is dan bij Pia het geval is.

Klopt wat je zegt. Het kan wel alleen klopt het meestal voor geen meter en moet je alles gaan instellen. Het zou makkelijker zijn als engine RPM gewoon op de onderste as geplaatst kan worden. Met minarelli kun je eigenlijk niet goed geblokkeerd meten met een ring in de vario of ring in de poulie als het blok meer dan 23 pk gaat geven.Tenminste dat is mijn mening:) Ook kun je bij jullie zien dat er enige slip is bij het blok van DJ
 
Dat kan eigenlijk niet wat jij wilt, omdat een grafiek eigenlijk maar 1 Y-waarde bij een X-waarde kan hebben, aangezien je op de bank met blokering van de v-snaar altijd slip hebt (v-snaar en band) kan dat eigenlijk niet, waardoor je dus genoodzaakt bent de huidige optie te gebruiken.
Kijk maar naar de toerenlijn, ook al gebruik je een tandriem is die nooit 100% helemaal strak zonder piek of dal.
Dit heeft meerdere redenen, maar iig, als de boel goed geblokkeerd en ingesteld is, zou de huidige optie prima moeten werken!

Klopt idd wat betreft die slip, daarvoor moet dus eigenlijk de tandriem gemonteerd worden dan is die lijn wel recht, ipv een kromming.
 
Omdat dat een slippende v-snaar op gaat leveren lijkt me. Of doelde je (tommy) ergens anders op?

Klopt en je geen reele metingen meer krijgt. Je kunt de slip wel beperken alleen moet je dan heel lang gaan vertanden met de geblokkeerde meting en dan krijg je door hitte geen reeele meting meer. Tenminste dit is mijn ervaring met mijn 2fast blok. Met 70cc blokjes (speed etc) wil het echter nog wel.

Maar ontopic:)
 
Met 2fast wil het ook wel hoor !! het is erg afhankelijk welke dikte ring je gebruikt, je v-snaar moet zo staan dat hij in de vario net iets lager hangt als achter in de poulies..

Hangt de snaar te laag in de vario = zeker slip
hangt de snaar te hoog in de vario = te lange meting loopt uit de vertanding

ps: ik heb al eens eerder aangeboden zo'n romano pijpje te testen hier.. heb genoeg minarelli speed/evo blokken die wekelijks op de bank gaan waar dat even op getest kan worden :)
 
Back
Top