Rollerbank: Vermogen of snelheid.

mad max

Well-Known Member
In een ander topic ging het er over of een rollerbank nou vermogen of snelheid meet. Daar moest het weer ontopic, maar ik wil toch wel weten wat dat ding nou meet.

Volgens mij meet dat ding gewoon het vermogen op het achterwiel? Hoe kan het anders dat ik met 70 0.6/0.7 kw draai terwijl een ander door de 1 gaat?

Arbeid, Symbool W, eenheid= Joule of Nm. Newton meter dus, vermogen.
 
Advertisement - register to remove this

meet geen vermogen...

alleen koppel.
laat je scooter maar eens snel optrekken of langzaamoptrekken, terwijl ie dezelfde snelheid bereikt.
met de sneller optrekkende scoor je veel meer...

heb ut zelf ook gehad, geen met een scooter 70 autoteller, ze hadden me zien rijde enzo.. nou ding op de bank, had maar 0.6:)
komt gewoon omdat ie heel langzaam op snelheid komt ( weinig koppel)

+ralf+ thats the rollerbank
 
een rollerbank van de politie is gewoon een snelheidsmeter met kilowatt aanduiding, ding geeft altijd top kw @ topsnelheid, knappe vent die dat met een echte scoot voorelkaar krijgt.
 
@ Bart, koppel is in Nm (zoals je wel zult weten)
En ze meten toch echt in Vermogen Kw.

Dus het is eigenlijk de kracht waarmee de scooter vooruit word geduwd.
 
wat ze ook meten, er klopt geeen drol van... miss dak zo ff de politie mail en ff vraag over het hoe en wat

want met een rs in zen 1 75 km/uur rijden is vrij stug :p


edit: zal wel een loos antwoord worden, maar dit heb ik iig gesturd




goeiedag

met een paar scooterfanaten hadden wij een brandende vraag.

wat meet een rollerbank nou PRECIES?

waarom deze vraag?

met verschillende brommers zijn er erg veel afwijkende resultaten geconstateerd op diverse rollerbanken. Sommigen conclusies zouden theoretisch niet eens mogelijk moeten zijn.

Ik hoop dat een ECHTE EXPERT deze vraag precies kan beantwoorden



mvgr Ruud Bakker
 
Last edited:
Hoe zit dat dan met een schakel, in zijn een heeft hij niet het maximal koppel toch?
maar als een rollerbank de topsnelheid in Kw aanduid, dat kan toch helemaal niet? topsnelheid en kw zijn toch hele aandere dingen? en als je scooter brommer erg zwaar is, is de topsnelheid lager. dus dat komt niet helemaal overeen.
 
ze zeggen toch dat ie vermogen aka kW meet, 100% zeker. of ie dat ook echt doet (en nauwkeurig) kan niemand zeggen.

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor teveel verschillende verhalen om te zeggen wat ie nou precies aangeeft.


ik zie ook een hoop eenheden voorbij komen waar NIKS van klopt...
vermogen = kW = Watt = Joule/seconde = Nm/seconde
koppel = Nm = Newton X meter = Joule

koppel is dus energie (een kracht, zonder tijd)
vermogen is de energie die je scooter levert per tijdseenheid (seconde)
 
Waarom gaat scooterforum.net dit niet eens even fijn testen.

We nemen 2 yamaha aeroxen. Alle 2 met de zelfde uitlaat. De ene laten we hard rijden en zacht trekken dat andere laten we hard trekken en zacht rijden

We nemen weer 2 yamaha aeroxen 1 met een orginele uitlaat waarbij de earox orgineel onbegrenst loopt en de andere met een leo sp3 die de zelfde snelheid haal maar sneller optrekt.
 
een rollenbank meet iig niet de snelheid, want dan zou de tellernaald van de bank gewoon geleidelijk verder draaien. toen mijn scooter op de rollenbank moest schoot de naald eerst naar voren, weer terug en weer naar voren en pas toen stabilseerde de naald. je snelheid blijft gewoon toenemen totdat je scooter niet meer sneller kan en alleen de versnelling kan variëren.
 
rs-ruud said:
wat ze ook meten, er klopt geeen drol van... miss dak zo ff de politie mail en ff vraag over het hoe en wat

want met een rs in zen 1 75 km/uur rijden is vrij stug :p


edit: zal wel een loos antwoord worden, maar dit heb ik iig gesturd




goeiedag

met een paar scooterfanaten hadden wij een brandende vraag.

wat meet een rollerbank nou PRECIES?

waarom deze vraag?

met verschillende brommers zijn er erg veel afwijkende resultaten geconstateerd op diverse rollerbanken. Sommigen conclusies zouden theoretisch niet eens mogelijk moeten zijn.

Ik hoop dat een ECHTE EXPERT deze vraag precies kan beantwoorden



mvgr Ruud Bakker

Denk dat je daar geen antwoord op gaat krijgen, of een antwoord wat we al wisten, volgens mij weten de agenten best wel dat dat ding niet klopt, maar gewoon mee door blijft testen omdat het geld op brengt en omdat het nuttig is voor opvoerend nederland.


Ik DENK dat de rollenbank idd het koppel meet (dus de sneller accelaratie naar de top) Trek je scooter voor geen reet, dan zal je ook niet hoog scoren.
 
MinaRallyLC said:
Ik DENK dat de rollenbank idd het koppel meet (dus de sneller accelaratie naar de top) Trek je scooter voor geen reet, dan zal je ook niet hoog scoren.
voor acceleratie heb je vermogen nodig, koppel zegt daar niks over...
 
MinaRallyLC said:
Denk dat je daar geen antwoord op gaat krijgen, of een antwoord wat we al wisten, volgens mij weten de agenten best wel dat dat ding niet klopt, maar gewoon mee door blijft testen omdat het geld op brengt en omdat het nuttig is voor opvoerend nederland.


Ik DENK dat de rollenbank idd het koppel meet (dus de sneller accelaratie naar de top) Trek je scooter voor geen reet, dan zal je ook niet hoog scoren.

jah en dat weet ik wel heel zeker...
 
Aerox-Evo70 said:
voor acceleratie heb je vermogen nodig, koppel zegt daar niks over...

maja het komt er op neer, dat als je sneller optrekt je een hogere score hebt..
neem de proef op de som..
pak 1 dezelfde scoot met terugloop erop.
laat um snel optrekke(lichte rollen), en langzaam, met langzaam optrekke zal die ook een hoge top hebbe ( zware rollen) maar op de bank een hele lage score in KW.
 
Bart Hoedemaker said:
maja het komt er op neer, dat als je sneller optrekt je een hogere score hebt..
neem de proef op de som..
pak 1 dezelfde scoot met terugloop erop.
laat um snel optrekke(lichte rollen), en langzaam, met langzaam optrekke zal die ook een hoge top hebbe ( zware rollen) maar op de bank een hele lage score in KW.

Je bedoeld dus stel de ene kut af en de andere goed

Niet lichtere rollen = harder optrekke :rolleyes: er is maar 1 juist gewicht
 
Dit net ff gestuurd:

Datum: 15/04/2005
Betreft: Rollentestbank. ( Kw)


Geachte Heer/Mevrouw,

Volgens mijn berekeningen en kennen en kunnen, is de rollentestbank een ongeldig meetapparaat.
Ik kan dit ook bewijzen en zelf aan u tonen.

Het is heel simpel.
Het apparaat met het Directe Vermogen op de rollen en het word omgerekend in snelheid.
Waarvan simpelweg wordt uitgegaan, dat een hogere Kw waarde een hogere snelheid is...
Dit hoeft helemaal niet zo te zijn...

Ik ben zelf meerdere malen aangehouden door de poltie, 1 x reed mijn scooter 70 km/h.
Eenmaal op de rollenbank gaf hij maar 0,6 Kw aan.. Raar? Antw: Nee

Het zit hem in het optrekken, hij trok namelijk langzaam op.
Ik kan het u heel simpel laten zien op een rollentestbank, men neemt dezelfde scooter.
( Zoals u weet, werkt een scooter met variomatic met gewichten, verlicht je dit gewicht, de rolletjes dan zal hij meer toeren gaan maken, en dus sneller acceleren) Men meet eerst met zware rollen, de meter zal weinig Kw aangeven, men meet dan met lichtere rollen, de meter zal veeel meer kw aangeven, terwijl de scooter alleen harder trekt, en vaak zelfs nog LANGZAMER rijdt op topsnelheid, want met zwaardere gewichten zal hij later op toeren komen en dus een hogere snelhied berijken.

Ik heb jaren ervaring met brommers en scooters, en weet wel degelijk dat de rollentestbank een fout gegeven is.

Hiermee wil ik dus duidelijk maken, dat deze meetapparatuur volstrekt niet klopt met de werkelijkheid.

Ik ben dan ook bereid om dit aan te tonen.

Afwachtend op uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Bart Hoedemaker
Gendt.
 
Aerox-Evo70 said:
nogmaals, dan geeft ie dus het vermogen aan, en NIET het koppel.

maakt niet uit, het komt erop neer, dat als jij hem sneller laat optrekken de meter veel hoger zal uitslaan dan wanneer ie later op snelheid komt.
pak een std scooter, gooi er bijv een laser x pro onder, hij rijdt beroerd trekt niet enzo, omdat je hem niet afgesteld hebt, maar bij de 65 zal hij langzaam op toeren komen en toch nog een hoge top hebben. MAAR een lage waarde op de rollenbank, stel je hem goed af, dan heeft ie een veel hogere score in kw maar top blijft hetzelfde..
 
dat boeit toch niet ? de bank test vermogen, hij geeft bv 1kW teveel aan, dan krijg je een boete voor 1kW teveel, dan maakt het toch niet uit hoe hard ie zou kunnen rijden ? in de wet staat gewoon hoeveel kW je mag hebben.
 
Back
Top