Rollerbank: Vermogen of snelheid.

Davor@Stage6 said:
Ben ook een keer samen met "MarkMaarten" gepakt en we reden op top precies hetzelfde echt precies, dus wij op de rollenbank en Mark scoort 1.9 kw en ik 1.3 kw.

En verder klopt er ook geen ene drol van die rollenbank want ik had dus laatst 2 kw met mijn std cil en c16 en dat houdt dus is dat die tussen de 40 en 45 km/h meer heb als de toegestaan, terwijl ik maar 80 op de autoteller reed :|
Dus die rollenbanken zijn gewoon een stuk oplichterij.
wel even bij vertellen dat de gewichtsklasse van een Phantom AC anders ligt als van een Senda Sm.. :rolleyes:
 
Quad Sjezer said:
Scooter heeft bovenin toch meer vermogen als hij eenmaal opgang is,

Nee, hij heeft meer vermogen, als hij bij zijn optimale toerental ligt (volgens mij). Het is dan logisch, dat hij bij de helft van het toerental, dan een stuk minder vermogen levert..
 
A-Bizar said:
en nog wat , om vermogen te meten moet je de acceleratie van de rol binnen een bepaalde tijd meten.
Daar heb je software voor nodig.

en weet je wat ik zie bij zo'n bank? een simpele rol die een analoge teller aandrijft ( met kabel ja ) en tegelijke tijd een ven voor de koeling.

Is dit niet op een 1 of andere manier natuurkundig uit te leggen, met goede onderbouwing of zoiets? Dan heb je een goede basis als je in beroep wil gaan. :)
 
Speed-rox said:
Is dit niet op een 1 of andere manier natuurkundig uit te leggen, met goede onderbouwing of zoiets? Dan heb je een goede basis als je in beroep wil gaan. :)

in beroep gaan?
Je scooter mag niet meer dan een x aantal kw's aangeven... maakt niet uit of er nou bananen , autotjes , mooie vrouwen , of wat dan ook op die teller aangegeven staat...

Geeft jou scooter 2 bananen aan inplaats van een halve banaan ( wat ie mag hebben )... dan is je scooter opgevoerd.

Hoe meer bananen die aangeeft , hoe hoger de boete...
Lekker boeiend als dat geen mooie lineare lijn is... :?
 
Precies. ik snap het bananenverhaal

Ik doelde meer op het feit, dat je de acceleratie van een halve banaan naar 2 bananen moet kunnen onderbouwen.

Momenteel word het dus als het ware met een dynamo-systeem getest. (1 x ronddraaien is bijvoorbeeld, 0.02 kw)Terwijl je achterwielvermogen eigenlijk met software zou moeten meten. toch?
 
Speed-rox said:
Precies. ik snap het bananenverhaal (ook al ben ik geen neger ;))

Ik doelde meer op het feit, dat je de acceleratie van een halve banaan naar 2 bananen moet kunnen onderbouwen.

Momenteel word het dus als het ware met een dynamo-systeem getest. (1 x ronddraaien is bijvoorbeeld, 0.02 kw)Terwijl je achterwielvermogen eigenlijk met software zou moeten meten. toch?

Waarom zou je dat moeten onderbouwen als je scooter niet meer dan een halve banaan mag aangeven?
 
Bart Hoedemaker said:
nee natuurlijk zakt hij niet terug, je blijft immers dat vermogen leveren..
ennuh weet niet wat jij voor rollenbank hebt.. maar die ik op heb gestaan, gaan toch echt regel recht naar de 2 toe... 8P


En hoe zit het dan met al die testbank scores?
Als je kijkt zie je ze meestal eerst snel oplopen, dan blijven meestal een stuk bijna constand, en op top zakt het weer helemaaql in. Zou een rollerbank dat dan niet moeten doen als ze het vermogen alleen meten?
 
A-Bizar said:
Waarom zou je dat moeten onderbouwen als je scooter niet meer dan een halve banaan mag aangeven?

omdat het me toch logisch lijkt dat ze een goede meting om aan te tonen dat je 2 bananen hebt, miss heb je wel een halve banaan maar een verkeerde weegschaal ;)

er klopt al geen kut van die meting , al is het alleen al omdat ze het gewicht al niet meenemen in de berekening, en met een rs van (helemaal bepakt) 120 kg + ik = 200 kg zal je dus wel wat meer vermogen nodig hebben denk ik ;)
 
Aerox-Evo70 said:
dat boeit toch niet ? de bank test vermogen, hij geeft bv 1kW teveel aan, dan krijg je een boete voor 1kW teveel, dan maakt het toch niet uit hoe hard ie zou kunnen rijden ? in de wet staat gewoon hoeveel kW je mag hebben.
A-Bizar said:
Waarom zou je dat moeten onderbouwen als je scooter niet meer dan een halve banaan mag aangeven?

Omdat je scooter veel meer bananen mag aangeven, dat is het hele gezeik.

In de gehele Europese unie is door de europese wetgeving het maximale vermogen voor bromfietsen volgens mij vrijgesteld. Het is onzin dat je maar 0,5kW mag hebben.
Wat heeft Nederland gedaan; Nederland heeft gezegd, "dan voeren wij een maximale constructiesnelheid in!"
< "Maar meneer Nederland, wij hebben allemaal vermogensbanken, geen snelheidsbanken. Hoe gaan we daar op controleren?".
> "Nou, we laten een of andere Technische Univeriteit een omrekentabelletje maken, waarom staat hoe hard je gaat met een bepaald vermogen. Dan hoeven we geen nieuwe te kopen :L".

Wegenverkeerswet 1994 (geldend op: 20-04-2005)
bromfietsen: motorrijtuigen op twee of drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen. Als bromfiets worden mede aangemerkt:

1. voertuigen die zijn voorzien van een bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde aanduiding;

2. vierwielige motorrijtuigen:
a. met een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen,
b. met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km per uur, en
c. uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of uitgerust met een ander type motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 4 kW;
Bron: wetten.overheid.nl

Deze wet toont aan dat er alleen bekeurd mag worden op basis van je maximum snelheid. De regel over een maximum vermogen geldt enkel voor 4-wielige voertuigen. Ik ben nog opzoek naar het europese artikel waarin staat dat het vermogen voor bromfietsen is vrijgesteld. Voor je quad heb je wel genoeg aan deze regelling.

En die 2 die een e-mail aan de politie hebben gestuurd. Laat die mails maar niet aan je Nederlandse docent lezen :| Over formaliteiten en briefopbouw gesproken :X
Overigens moet je dergelijke mails niet naar de politie sturen, die doen ook alleen maar wat in hun boekje staat. Beter richt je hem aan 3VO, het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, en eventueel je favoriete politieke partij. Misschien dat ik dat zelf maar eens ga doen...
 
Last edited:
Ok cipher, dit had ik ook gelezen.

Ff vraagje,
Als ik moet banken vanmiddag en stel hij geeft 1,9 aan en ze geven mij een bekeuring oid. kan ik dan bezwaar maken door deze artikelen in mijn bezwaarbrief te vermelden?

Of geldt dit alleen voor scooters met productie jaar/datum waarna de artikelen van kracht zijn geworden? want voor deze artikelen was het immers nog wel stafbaar tussen de 0,7 en 4.0 ?

ik zal anders even een brief opstellen en deze toezenden naar MVW.
of heeft iemand dit al gedaan?

gr, Jarenk0

edit: Als bromfiets worden mede aangemerkt:

1. voertuigen die zijn voorzien van een bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde aanduiding;

2. vierwielige motorrijtuigen:
a. met een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen,
b. met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km per uur, en
c. uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of uitgerust met een ander type motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 4 kW

Die 4kw gaat dus over 4-wielige motorrijtuigen want het is een uitleg bij 4-wielige motorrijtuigen.
of zie ik dat nouw helemaal verkeerd?
 
Bekeuring

Vraagje:

Vanmiddag wezen rijden. Mooi weer, kriebelt. Ok pak project (Zip sp 2000 met evo70, Hr4 etc) i.p.v straatscoot. Stukje rijden. Geen kappen geen niks. Reed richting huis. Staat in een keer politieman achter me. Op mijn erf. Mag je ik je verzekering papieren. Ja prima. En je certificaat? Ook prima! Heeft ie me geklokt op 70 km per uur. Reed gewoon in een astra nieuw model. Grijs van kleur. En hij heeft mij bekeurd op geen gele stickers...

Vraag:
Wat kost dit grapje mij...??(40 km te hard in bebouwde kom +geen gele stickers)

Groeties
 
wrom in dit topic? binnen bebouwde kom te hard 36/40 km/u komt op €240.-
kijk eens bij het boetesoverzicht in dit forum, kun je het trug vinden.
gele stickers zag ik er zo niet tussen staan.
 
Bart Hoedemaker said:
maar die europese grondwet van 4 kw, geld toch niet in Nederland? :X
Nederland valt toch onder Europa? Opletten bij aardrijkskunde ;)
Deze wetten gelden zeer zeker ook voor Nederland. Dit artikel kun je dan ook vinden door de bronvermelding die ik geef te volgen naar http://wetten.overheid.nl en te zoeken naar de wegenverkeerswet.

Jarza. Onder mn quote van het wetsartikel zeg ik ook al dat die 4kW opgaat voor 4-wielige rijtuigen. Voor scooters geldt geen maximaal vermogen.

In principe zou je bezwaar kunnen aantekenen en daarbij aanvoeren dat niet is aangetoont dat je de maximale constructiesnelheid overschreid. Daarbij voeg je een verwijzing naar de Wegenverkeerswet uit 1994, Artikel 1, lid E waarin als enige beperking voor scooters de maximale constructiesnelheid wordt gegeven.
Ik zou er wel nog even het europese artikel bijzoeken waarin staat dat het vermogen is vrijgesteld, die heb ik nog niet kunnen vinden.
Als blijk van goede wil kun je daarbij aanbieden mee te werken aan je trajectcontrole oid. Mochten ze daarop ingaan kun je hem altijd nog afvoeren.

Ik wil zelf ook zeker nog eens het fijne gaan uitzoeken over de rollenbanken om nou eindelijk eens uit te zoeken hoe het echt zit.
 
Bart Hoedemaker said:
maar die europese grondwet van 4 kw, geld toch niet in Nederland? :X
Ja, maar wel eventjes rekening houden dat een scooter helemaal geen 0,5 kw heeft.. 3 kw ongeveer.
 
@ cipher, als ik dit goed begrijp van jou kant uit, er is nooit een maximaal vermogen gesteld bij een scooter?(2-wielig)
en ze kunnen je bekeuren op grond van snelheid en dus niet op kw?

Maar wat ik me afvraag ze rekenen het toch om van kw naar km/u?
volgens hun fijne tabelletjes?
dan heb je alsnog dat je bekeurd wordt voor niet het aantal kw maar voor je overschrijding van de constuctiesnelheid.

Of heb ik nu een hele verkeerde beredenering?

gr, jarenk0
 
Een echte vermogensmeter meet het koppel dat op de rol wordt geleverd door de scooter. Dit koppel wordt vermenigvuldigd met 2*PI * toerental per seconde. Dit levert het vermogen van de scooter.
Aangezien er tijdens een rollenbank controle geen toeren worden gemeten is het ook onmogelijk een vermogen uit een rol te halen.
Verder is het ook onmogelijk om uit een vermogen een topsnelheid te halen, omdat de topsnelheid van heel veel factoren afhankelijk is (rolweerstand, luchtweerstand..)
Dit zou je kunnen gebruiken in je bezwaarschrift. De vraag is of de OVJ wel technisch genoeg is om dit te begrijpen.
 
Ap. said:
Ja, maar wel eventjes rekening houden dat een scooter helemaal geen 0,5 kw heeft.. 3 kw ongeveer.

jah, maar van nederlandse dealers hebben ze 0,5 en zijn ze in staat om ong 45 km/h te halen, dus dat houden die wouten gewoon die vermogensgrens aan :X!
 
Als ik me niet vergis is er lange tijd wel een maximaal vermogen voor scooters geweest, daarom zit de politie met die vermogensbanken. Geen idee sinds wanneer dat vermogen is vrijgesteld. Misschien dat ik daar achter kom als ik de europese wet vind. Iemand die zich geroepen voelt mee te zoeken?

Ze hebben inderdaad 1 of andere tovertruuk om de schaalverdeling op de rollerbank om te smurfen naar snelheid, maar iedereen weet dat dat niets van klopt. Heb zelfs al meermalen gehoord van standaard scooters die over de 0,5 heen gaan, en echt niet boven de 45km/u komen.
De bekeuring die je krijgt is inderdaad voor het overschreiden van de constructiesnelheid, dat staat er ook op. Grap is dat ze dat helemaal niet kunnen bewijzen.

Hoe een rollerbank precies werkt weet ik niet. Ik weet alleen dat het met een analoog metertje verbonden met een kabel aan een ronddraaiende rol niet mogelijk is om vermogen te meten, noch koppel, noch acceleratie. Snelheid meten is goed mogelijk, alleen dat gebeurd blijkbaar niet.
 
Back
Top