Boetes vermogen en rollerbank protocol

Unforgiven_nl

Well-Known Member
Netto
snelheid Snorfiets = 25 km/u Bromfiets = 45 km/u
Overschrijding Feitnummer Tarief Overschrijding Feitnummer Tarief
0,1 23,58 -3,0 20,58 - - - -
0,2 32,69 -3,0 29,69 4,69 N082a € 30 - -
0,3 38,48 -3,0 35,48 10,48 N082b € 45 - -
0,4 43,36 -3,0 40,36 15,36 N082c € 70 - -
0,5 47,66 -3,0 44,66 19,66 N082c € 70 - -
0,6 51,12 -3,0 48,12 23,12 N082d € 95 - -
0,7 54,18 -3,0 51,18 26,18 N082e € 125 6,18 N081a € 30
0,8 56,96 -3,0 53,96 28,96 N082e € 125 8,96 N081a € 30
0,9 59,51 -3,0 56,51 31,51 N082f * o.m. 11,51 N081b € 45
1,0 61,58 -3,0 58,58 33,58 N082f * o.m. 13,58 N081b € 45
1,1 64,04 -3,0 61,04 36,04 N082f * o.m. 16,04 N081c € 70
1,2 66,13 -3,0 63,13 38,13 N082f * o.m. 18,13 N081c € 70
1,3 68,08 -3,0 65,08 40,08 N082f * o.m. 20,08 N081d € 70
1,4 69,91 -3,0 66,91 41,91 N082f * o.m. 21,91 N081d € 95
1,5 71,64 -3,0 68,64 43,64 N082f * o.m. 23,64 N081d € 95
1,6 72,33 -3,0 69,33 44,33 N082f * o.m. 24,33 N081d € 95
1,7 74,95 -3,0 71,95 46,95 N082f * o.m. 26,95 N081e € 125
1,8 76,50 -3,0 73,50 48,50 N082f * o.m. 28,50 N081e € 125
1,9 N082f * o.m. N081f * o.m.
2,0 N082f * o.m. N081f * o.m.

Ook de regels waar agenten zich aan moeten houden als ze het vermogen meten. Echt lang naar gezocht maar gevonden :p Staat alleen nix in over het vastzetten van de scoot aan het voorwiel... Is dit nou wel verplicht?

Voorwaarden voor een juiste meting:

1: Bromfietsen die zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van 45 km/h worden belast gemeten. Hierbij zit de controleur op de voorste zitplaats of het voorste deel van de buddyseat met beide voeten op de treeplank, voetsteunen of trappers. De controleur moet tenminste 75 kg wegen.

2: Bromfietsen die zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van 25 km/h (snorfietsen) worden onbelast gemeten;

3: De constructiesnelheid wordt gemeten bij volledig geopende gastoevoer. Bij handgeschakelde bromfietsen wordt die versnelling gekozen waarbij de hoogste constructiesnelheid met volledig geopende gastoevoer wordt gemeten. Dit hoeft niet altijd de hoogste versnelling te zijn.

4: De band die op de rollen van de rollenbank wordt geplaatst moet op de juiste spanning zijn.

5: De koeltunnel van de rollenbank dient onder alle omstandigheden te zijn aangesloten. Bij rijwind gekoelde motoren (veelal handgeschakelde bromfietsen) dient de uitstroomopening van de koeltunnel op de cilinder van de motor te zijn gericht.

6: De inlaatopening van de ventilator van de rollenbank mag niet naar de wind zijn gericht.

7: Controleer de bromfiets op verborgen apparaatjes misleidersdie het motorvermogen beperken.

8: Voor ieder rollenbank dient een geldige verklaring (ijk rapport) te zijn afgegeven.

Motorvermogen en constructiesnelheid
Als eenheid voor vermogen is de watt gekozen en wordt aangeduid met de letter W. Voor hogere vermogens gebruikt men de kilowatt (kW). Afhankelijk van het motorvermogen kan er met de bromfiets meer- of minder snel worden geaccelereerd en gereden. Destijds werden er voor het verkrijgen van een typegoedkeuring limieten gesteld aan het maximum motorvermogen. Met ingang van 2 augustus 1996 mogen dergelijke limieten niet meer worden gehanteerd en werd daarmee het motorvermogen vrij gegeven. Inplaats van het maximum motorvermogen werd de maximum constructiesnelheid van 45 of 25 km/h geïntroduceerd.
Zowel voor als na deze wijziging beschikken bromfietsen over meer motorvermogen dan eigenlijk noodzakelijk is. Door middel van technische ingrepen beperken fabrikanten dit vermogen tot een maximum constructiesnelheid van 45 of 25 km/h. Het wegnemen van deze technische beperkingen (opvoeren) heeft dan weer tot gevolg dat er hogere constructiesnelheden kunnen worden bereikt.
Volgens artikel 5.6.8. van het Voertuigreglement is dit niet toegestaan.
De constructiesnelheid dient voor het verkrijgen van een typegoedkeuring conform de Europese richtlijn op de weg vastgesteld. De door de politie gehanteerde rollenbank is dusdanig geconstrueerd dat de weerstand overeenkomt met de weerstand die tijdens het op de weg rijden met de bromfiets wordt ondervonden. Daarmee is de rollenbank een wettig meetmiddel waarmee de constructiesnelheid van bromfietsen mag worden vastgesteld.

Met behulp van een rollenbank kan en wordt geen motorvermogen vastgesteld !

Veelvuldig wordt dit argument door betrokkenen als verweer aangevoerd bij de rechter. Met de rollenbank kan alleen de constructiesnelheid worden vastgesteld. Ongeacht met motorvermogen mag de constructiesnelheid niet meer bedragen dan 45 of 25 km/h.

Misschien nuttig voor iedereen om te weten.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

jah ik moet voorkomen maar dit is pas me eerste keer hoop dat het een beetje laag zal zijn agent zei tegen me dat het minsten 500 euro zou gaan kosten maar daar geloofde ik niks van
 
ik had de boetes van voor 2004, heb ze even aangepast. Alleen even een foutje gemaakt met 65 euro. Dit is idd 70. Halles is nu gewoon recent en het is zoals het hier staat. O.M. feiten hangen altijd af van je eerdere O.M. bekeuringen. 1x starttarief, 2e keer hoger, enz...
 
Back
Top