MrSlick said:
Ben het opzich met je eens. De politie is het probleem niet, het is de 'koppige' regering in Den Haag.
Een tijd geleden (1,5 jaar ofzo?) is er een onderzoek gedaan door 3VO naar de veiligheid en de uitkomst was dat het het veiligst zou zijn als scooters gewoon ontgrensd rond konden rijden en dan op de rijbaan moesten. Je zou dan denken dat de wet daarop aangepast wordt om het zo veilig mogelijk te maken, maar kennelijk denken de lui in Den Haag dat zij het beter weten.
Om hier even op in te springen:
Bromfietsen/scooters rijden toch al op de rijbaan binnen de BBK. Dit is inderdaad veiliger gebleken en daarom is deze situatie nog steeds van kracht.
Een groot deel van de bromfietsers/scooters rijd al met een snelheid in de categorie "ontgrensd" en harder door het verkeer. Ga je nu de regel aanpassen dat het wettelijk toegestaan is ontgrensd te rijden dan veranderd er niets aan het aantal verkeersslachtoffers. Alleen de wet veranderd.
Stel ze voeren deze wet in, wat gebeurt er dan:
mensen die wel netjes 40 rijden > gaan nu wat harder rijden en kunnen netjes met het overige verkeer mee > minder slachtoffers maar procentueel meer ongevallen met dodelijke afloop door de hogere snelheid.
mensen die nu al harder rijden dan toegestaan > gaan harder rijden dan het overige stadsverkeer > meer (eenzijdige) ongevallen (danwel met dodelijke afloop)
Het zal misschien niet helemaal zo zijn als ik het schets maar het zal nauwelijks of althans niet positief veranderen kwa cijfers.
Nogmaals ik ben geen wetenschapper. Waar ik wel wat in zie is de maximum snelheid (niet de constructiesnelheid) verhogen naar 45 kmph binnen en buiten de BBK.
Dat onderzoek van 3VO is ook alleen onderbouwd met theorie, of dat in de praktijk ook zo zal gaan is nog te bezien. Nu rijden de meeste scooters harder dan de auto's binnen de BBK (feitelijk)
De auto's rijden harder dan de scooters (op papier) als je de scooters (op papier) een hogere maximum snelheid geeft, rijden de scooters ook feitelijk harder dan de auto's, er veranderd dus niets, je behoud snelheidsverschil. Dat resulteert feitelijk (niet altijd op papier) in meer en zwaardere ongevallen dan nu het geval is omdat de bromfiets-en scooterbestuurders de zwakkere verkeersdeelnemers zijn t.o.v. automobilisten (in de zin van veiligheid).
Volgen we het nog?. Het wordt voor mij nu ook ingewikkeld