Gewicht/Weight zaken enzo.

Wat er gezegd wordt over de kappen vind ik ook een interresant punt.

Ik ben zelf bezig met een kappenset waarbij verschillende delen aan elkaar komen te zitten. De set wil ik dan laten maken uit Carbon/Koolstof Kevlar.

Nu zat ik van het weekend met iemand hierover te praten, die vertelde me dat Poly lichter is dan Carbon/kevlar. Dat heeft hij gehoord van iemand die al jaren in het Carbon zit volgens hem.
Is dit nu waar, wat ik zeer sterk betwijfel, of wilt diegene het voordeel van Carbon voor zichzelf houden;)

Ik wil zelf met kappen gaan rijden, omdat ik het nog steeds een scooter sprint vindt en geen frame sprint. Maar goed dat is mijn mening en die doet hier verder niet echt ter zake.
Daarentegen heb ik wel erg veel respect voor mensen als Heiko en Joël en de rest die hele mooie frames bouwen. Want daar komt wel wat meer techniek bij kijken dan een simpel scooterframe aanpassen.

Carbon is zeker lichter, alleen het verschil is (zeker voor de prijs) ver verwaarlozen. Op mijn achterkap zal het hooguit een halve KG schelen, en dat voor ruim 125 euro meer, nee dankje :p

Dus polyester is de goedkoopste / beste optie vind ik :)

Kevlar (koolstof) is wel zwaarder maar wel weer sterker, alleen het verschil tussen kevlar en carbon is echt minimaal.

Als je praat over een hele scooter in carbon of polyester, praat je denk ik over 2 KG verschil.
 
Vind dit een erg interessant topic.

Ik hoop niet dat de mensen nu te bang worden om dingen hier te posten omdat ze anders afgekafferd worden.
Mensen vergeten soms dat het een discussie forum is. dus een gezonde discussie is niks mis mee.

Gewoon posten mensen! wie weet kan je er dingen van leren of zelfs niet doen...
 
Het ophang punt zit alleen maar in het midden van de velg. en ook maar aan 1 kant. dus eigenlijk zal hij al kunnen knappen als je er alleen al op gaat zitten... kantelbeweging. (als jullie begrijpen wat ik bedoel)

En ik betwijfel dat daar bijna een halve cm tussen zit....

Een velg zal nooit uit het midden gelagerd zijn, aan de andere kant zal ook een lager zitten, waarschijnlijk in de deksel van de trommel.

Probleem met dit soort aanpassingen is dat je met boren een "vies" gat maakt. Het gat heeft scherpe randen waar de spanningen enorm oplopen en bovendien kunnen er bij het boren direct al scheurtjes op microniveau ontstaan.
Bovendien heeft het hart van het wiel nu juist het meest te voorduren, logisch, want vanaf de velgrand heb je als het ware een "arm" naar binnen toe. Daarom zie je vaak dat spaken van dik naar dun uitlopen.
Een dergelijk wiel zou ook zonder wikken of wegen afgekeurd moeten worden naar mijn mening.

Ik zou me kunnen voorstellen dat mensen zich geinspireerd voelen door motorfietswielen die ook zeer dunne spaken hebben, maar het verschil is dat deze gesmeed zijn uit zeer sterke aluminium legeringen.

F4Rrearwheel.jpg
 
Er zijn talloze andere mogelijkheden om gewicht te besparen.
Waarom zou je je velgen opofferen(dit zijn toch wel een van de gevoeligste dingen, die veilig moeten zijn en blijven)

kappen-> poly/frezen/gatenkaas
Voorvorkpoten-> afdraaien/inkorten/alu buis ipv vering
Kroonstuk->aluminium versie.
frame->lichtere blokophaning etc..balhoofd inkorten etc. etc.
sommigen achtervelgen gebruiken een adaptor->afdraaien.
Velgranden kun je wel laten afdraaien(niet teveel natuurlijk)
alu achterstaaf/fournales veer ipv std veer.
Carter kap doorboren of bewerken.
koelvin/vario afdraaien:+
kleinere radiateur.
Lichter stuurtje
Trommelrem voor +achter zal nog wel het meeste schelen t.o.v DD

Zal vast een zeker nog iets vergeten zijn
 
Maargoed, Wie heeft er al gekeken naar gewichts reductie in kappen ? Ik wel namelijk:

- Middenbuis = 1KG
- Buddybak = 700 gram
- Buddy zelf = 2300 gram
- Linker, rechter, voor-de-zadel-kap, achterlichtunit = 2,8 KG

OF

Complete polyester achterkant = 2,5 KG (ongeveer!, niet zeker want heb hem nog niet terug)

Ofwel een verschil van 4.8 KG! En daardoor maak ik mijn sprinter niet gevaarlijker ;) (Behalve op de middenbuis is wat te zeggen, evt)

Die middenbuis idd.... daar heb ik twijfels bij.
Vraag me af hoe zwaar mijn optie is tov wat jij gaat doen.

Geen achterlicht, gatenkaas kappen, buddy gaten, zadel enz enz..
Ik heb het ooit wel bij proberen te houden het voor & na gewicht. Maar uiteindelijk heb ik een totaal verschil. helaas.



is deze bij iedereen nog stnd?

grondplaat1dv.png


bij mij niet.


Overigens kunnen mijn ideeen net zo fout zijn, want ik zal toch nooit rijden.
Ik zou juist een gaten frame moeten hebben :p
 
Respect dat je het dan nog leuk vind om het allemaal te bouwen. Dat ik er straks op rijd is wel het geen waar ik het voor doe :p

Mijn middenbuis vervang ik misschien door een alu versie. Maar mijn rechterkant is dubbelwandig, dus geen oud type frame. Wel ooit een keer regelen.

Ik denk dat onze opties ongeveer gelijk op gaan:

Tinne:
- Middenbuis = 1KG
- Buddybak = 400 gram
- Buddy (zonder foam e.d.) = 200 gram ?
- Alle kappen geboort = 1,5 KG

Toaal: 3.1

Zou eens erg spannend kunnen worden ;) maargoed eigenlijk slaat mijn vergelijking nergens op omdat ik de gewichten slechts inschat. Zal er geen kilo's naast zitten denk ik. Tov jou zal ik dus slechts een halve KG winnen o.i.d. Maargoed daarnaast vind ik de looks dus ook erg belangrijk, en vind een polyester achterkant mooier als een gatenkaas achterkant, maar dat is puur smaak :)

Die rotorplaat is al van alu dus lijkt me dat je daar niet meer als 30 gram af krijgt ? Maargoed alle beetjes helpen natuurlijk. Wat je ook kan doen is alle uitstuipself van je carter weg slijpen, scheelde op mijn lange carter volgens mij ongeveer 250 gram (waar praten we eigenlijk over 8P)



Misschien een beetje maf, maar wie houd er rekening met zijn eigen lichaam ? Ik was in 2006 76 KG en nu 61/62. Wanneer de sprints beginnen wil ik rond de 60 zitten. Maargoed ik doe het naast de sprints ook voor mijn uiterlijk :p maar wel mooi meegenomen natuurlijk. Nu zie je sommige mensen heel veel moeite doen om hun sprinter tot een laag gewicht te krijgen terwijl ze daarna met hun pens van 80 KG erop gaan zitten, de meeste kunnen hier wel wat aan doen :)
 
Het staat in scooter gevorderden, daar mag het blijven, maar reageer er ook naar. Dit soort reacties dus achterwege laten. Danku

Mvg,

Was een serieuze opmerking hoor.. dat heeft tenslotte ook met gewicht te maken...

In de ochtend is men ook een stuk lichter als in de avond. dat kan kilo's verschil maken...
 
Die rotorplaat is al van alu dus lijkt me dat je daar niet meer als 30 gram af krijgt ? Maargoed alle beetjes helpen natuurlijk. Wat je ook kan doen is alle uitstuipself van je carter weg slijpen, scheelde op mijn lange carter volgens mij ongeveer 250 gram (waar praten we eigenlijk over 8P)

Ik doe nu niet zoveel meer aan mijn scooter, maar de ideeen zijn er natuurlijk nog wel. (ding staat ook bij mn ouders)

Ik had ooit (met tijd/geld);

-Carbon helm
-Carbon carterkap + kartstarter
-90cc Athena
-Carbon stuur (stuur/clamp combi)
-Alu vorkpoten
-Lichter kroonstuk
-Mtb schijfrem
-Polyesterloze gatenkaas kappen

had/als.

Voor mij was het bouwen altijd leuker dan rijden.
Maar het was het idee van "als het veilig lichter kan, doen!" het idee dat iets nog onnodig 'zwaar' is.

[edit]
Die Athena Ac is 80cc!
[/edit]
 
Last edited:
Het is natuurlijk de bedoeling dat mensen de grens gaan opzoeken, dat maakt het hele wereldje nou net, alleen vind ik wel dat dit met een gezond verstand moet gebeuren. Als ik in de TC zou staan, had ik het velgje van raceroxie nooit goedgekeurd, al was het geheel doorberekend met daarvoor bestemde technieken.

Al had je 1 gat minder gemaakt, zodat je overal 2mm dikkere bruggen tussen de gaten zou hebben was het al een ander verhaal geweest. Ik snap echt niet waarom je jouw of andermans leven gaat wagen voor die 10 gram oid? :?

Je moet het echt van de kg's hebben, en ik weet echt wel dat alle kleine beetje samen een kg kunnen zijn, maar ik zou mijn eigen veiligheid toch altijd voorop stellen. Als je een week voor de sprint op je eten etc let en ff goed gaat poepen voor de sprint bereik je veel meer en zet je je eigen en andermans leven niet op het spel.

Ik wou net zeggen!!! een dikke drol weegt ook een paar honderd gram, dus laxeerpilletje paar uur van te voren :p en op je dieet letten enzo, helpt allemaal meer en is gezonder en ook nog is veiliger voor jou en je mede sprinters.

bedenk ook dat die velgen door grimeca (daar word het overgrote deel velgen gegoten, denk aan rox, sr etc...) en andere scooter fabrikanten die velgen helemaal hebben berekend over hoe ze sterk genoeg zijn. Nou komen er bij een sprint wle minder krachten op als dat je met je straatscooter tegen een stoeprand rijd oid. maar toch. de velg van raceroxie is echt kamikaze
 
Ik zie hier mensen die hun leven op het spel willen zetten voor hoogstens een halve kilo. Eet gewoon een maand dan iets minder, desnoods honger je jezelf uit. Dit gaat meer schelen dan die paar gaatjes.
 
das leuk maar de eerste 25 + blokken komen dit seizoen, waar ben jij dan met je 20,5 die 4 kilo lichter is? :p



op mijn 86.6cc ac 7poorter komt strax gewoon een nx kitje en moet het zonder gas tog egt wel over de 27pk gaan enigge gewicht meer als mijn evotje is de nx kit mja die levert genoeg rendement om dat te verwaarlozen..

ik ben absoluut niet bang dat hij te heet word met dat vermogen aangezien hij minder toeren gaat draaien als mijn evo ac en die het perfect uit houd
 
Back
Top