Gewicht/Weight zaken enzo.

het scheuren van diverse onderdelen heeft vaak ook te maken met de scherpe hoeken en dergelijk, zoals joël ook aangeeft microscheurtjes, asl de vervolgens een goed schuurpapiertje pakt en alles weer netjes rond/glad schuurt, heb je nog meer materiaal weggehaald (nog minder gewicht) EN de kans op scheuren etc is vele malen kleiner ;)
 
het scheuren van diverse onderdelen heeft vaak ook te maken met de scherpe hoeken en dergelijk, zoals joël ook aangeeft microscheurtjes, asl de vervolgens een goed schuurpapiertje pakt en alles weer netjes rond/glad schuurt, heb je nog meer materiaal weggehaald (nog minder gewicht) EN de kans op scheuren etc is vele malen kleiner ;)
Polijsten was ook al mijn bedoeling.
 
het scheuren van diverse onderdelen heeft vaak ook te maken met de scherpe hoeken en dergelijk, zoals joël ook aangeeft microscheurtjes, asl de vervolgens een goed schuurpapiertje pakt en alles weer netjes rond/glad schuurt, heb je nog meer materiaal weggehaald (nog minder gewicht) EN de kans op scheuren etc is vele malen kleiner ;)

Kan me ook nog zoiets herinneren van een zuiger van Joel die gescheurd was. later heeft hij een zuiger geschuurd om de micro scheurtjes eruit te halen...
 
Ik vind het een beetje gezeur allemaal, eerst was het bij iedereen een "hype" om alles vol te boren en uit te frezen, en nu omdat een paar mensen zeggen dat het onveilig kan zijn ineens vinden dat er helemaal niet meer geboort en gefreest mag worden ... als ze bij de TC elke frame met een gaatje of afgeslepen ding of velgen die gedraait / gefreest zijn af gaan keuren zonder te beoordelen, zou ik per direct met alles stoppen.

Ik doe dan mee.. Als het om die reden zou gaan !:rolleyes:

Ik ben met gaatjes in me frame ook gestopt.. zitten er maar een paar
Ik heb het gewicht ergens anders weg gehaalt wat totaal niet de veiligheid beinvloed !

Maar hij gaat binnenkort de bank op. we zullen dan zien wat er gebeurt. Op de bank komen er hoop meer (druk) krachten op dan op de straat.

Me velg is overal afgerond (met CNC) en heb hem helemaal nageschuurt ! ik ben er totaal niet bang voor dat hij het niet gaat houden !
 
Waar volgens mij een hoop mensen niet aan denken is dat staal een ander materiaal is dan aluminium. Een standaard frame veelal vervaardigd uit getrokken pijp en zo zijn bijv. velgen en carters gemaakt van gegoten aluminium. De eigenschappen tussen deze twee materialen en productie methoden zijn zeer uiteenlopend. In deze is het balangrijkste verschil volgens mij dat een frame over het algemeen vaak 'waarschuwd' als je te ver bent gegaan en giet alu niet... Velgje (Peugeot?) met die 8 gaten in de trommel aan het begin van dit topic is in mijn ogen daardoor onverantwoord.

Beunwerk is in mijn ogen ontoelaatbaar voor dragende delen en remmen, ter beoordeling door de daartoe gemachtigde technische personen...


Wat mij tevens stoorde is de opmerking van 'ik weet even niet meer wie' op pagina 1 over een remschijf van een mountainbike op een sprintscooter... Volgens deze persoon zouden de bevestigingsboutjes van de schijf te klein zijn en is deze rem geschikt voor 25kg bij 60km/h. Mijn mening: De schijf word alleen belast op afschuiving tussen schijf en velg, niet het boutje zelf. De bestuurder van de fiets mag ook meegerekend worden als te remmen gewicht. Als je een lange periode van een berg naar beneden rijd moet de rem het totaal gewicht ook blijven remmen zonder stall verschijnselen. Mits de remmen van een fatsoenlijke fabrikant zijn lijkt mij het remmen van een relatief lichte sprintscooter plus bestuurder op een recht stuk weg daardoor geen enkel probleem...
 
Waar volgens mij een hoop mensen niet aan denken is dat staal een ander materiaal is dan aluminium. Een standaard frame veelal vervaardigd uit getrokken pijp en zo zijn bijv. velgen en carters gemaakt van gegoten aluminium. De eigenschappen tussen deze twee materialen en productie methoden zijn zeer uiteenlopend. In deze is het balangrijkste verschil volgens mij dat een frame over het algemeen vaak 'waarschuwd' als je te ver bent gegaan en giet alu niet... Velgje (Peugeot?) met die 8 gaten in de trommel aan het begin van dit topic is in mijn ogen daardoor onverantwoord.

Beunwerk is in mijn ogen ontoelaatbaar voor dragende delen en remmen, ter beoordeling door de daartoe gemachtigde technische personen...


Wat mij tevens stoorde is de opmerking van 'ik weet even niet meer wie' op pagina 1 over een remschijf van een mountainbike op een sprintscooter... Volgens deze persoon zouden de bevestigingsboutjes van de schijf te klein zijn en is deze rem geschikt voor 25kg bij 60km/h. Mijn mening: De schijf word alleen belast op afschuiving tussen schijf en velg, niet het boutje zelf. De bestuurder van de fiets mag ook meegerekend worden als te remmen gewicht. Als je een lange periode van een berg naar beneden rijd moet de rem het totaal gewicht ook blijven remmen zonder stall verschijnselen. Mits de remmen van een fatsoenlijke fabrikant zijn lijkt mij het remmen van een relatief lichte sprintscooter plus bestuurder op een recht stuk weg daardoor geen enkel probleem...


Die ''weet even niet meer wie'' ben ik dus.

Welke FATSOENLIJKE fabrikant komt uit china? Troepzooi dingen komen daar vandaan. met een fiets heb je minder doordrammende kracht dan met een snelle sprint scooter. Tevens moet er met een sprintscooter in 1x hard geremd worden, en niet een lange weg naar beneden zoals bij downhill biken.
Downhill fietsen worden overigens niet in china gemaakt, maar in amerika. Uitgerust met deugdelijke remmen.
Chinese downhill bikes worden misschien wel gemaakt, maar zullen wel weer goedkope replica's zijn, gemaakt van gerecyclde colablikjes.
Zo ook de remmen waarschijnlijk.
Het zijn niet voor niets remmen voor een FIETS.

Dat verhaal over de boutjes was ik niet, maar ben het er wel mee eens.
Die velgjes met kutschijfjes moeten ze gewoon verbieden op de SBO.
 
Lekker boeiend waar het vandaan komt. het gaat om de kwaliteit. dat de onderdelen uit china over het algemeen van mindere kwaliteit zijn is misschien waar. maar jij brengt het nu alsof alles uit china kut is. beetje jammer.

Een beetje fatsoenlijke mountainbike schijfrem blijft gewoon heel. Dat is ook al meerdere keren bewezen door een aantal buitenlandse sprinters.

slechte kwaliteit remmen zullen gewoon afgekeurd worden neem ik aan.
 
nou een spinter (tenminste als ik zelf eens rij) rem nooit hard :) iig niet opeens volle bak in de ankers..
en als je eenmaal grip hebt en druk op je voorwiel kun je de druk langzaam opvoeren..
dus dat argument van je vind ik niet gegrond :)
 
nou een spinter (tenminste als ik zelf eens rij) rem nooit hard :) iig niet opeens volle bak in de ankers..
en als je eenmaal grip hebt en druk op je voorwiel kun je de druk langzaam opvoeren..
dus dat argument van je vind ik niet gegrond :)


op sprints als eindhoven hoef je je niet zo druk te maken...
Go-fast demo dag in rotterdam weer wel...
 
Met een frees...een draaibank, een hoop kennis en een regelement dat veel toelaat wat aanpassingen betreft kom je een heel eind :)
Zoveel geks was er niet mee gedaan, igg niks wat bij de SBO niet zou mogen. Tijd is er wel in gaan zitten, veel tijd.. :)
 
Back
Top