Gewicht/Weight zaken enzo.

dus een gevaarlijke gok moeten nemen.
Pas na een ongeluk met een fietsrem kun je pas zeggen ''het is niet veilig''
Slimme redenatie van de TC dan, kort verhaal, lekker makkelijk
 
Bij voorbaat afkeuren lijkt me een prima plan...
Jajaja, je loopt wel gigantisch te zeiken over echt alles waar je maar gewicht mee kan besparen. Is het geen velg dan is het wel een frame of een remschijf.
Omdat jij DENKT dat het gevaarlijk is moet het maar gelijk voor iedereen afgekeurd worden, terwijl ik al diverse sprinters heb gezien die MTB remmen hebben gemonteerd en waarbij alles nog eens perfect verliep. Meerdere seizoenen achter elkaar!

Dit jaar is jou eerste jaar geloof ik he?
Ik kan je vertellen dat de remwegen bij sprints lang genoeg zijn, zolang zelfs dat je soms niet eens hoeft te remmen. Op me rox kan ik meestal nog tot ver na de finish volgas houden.
Dus lichtjes remmen met de achterrem voldoet over het algemeen wel.
 
De TC kan er natuurlijk nooit vanuit gaan dat je alleen maar met je achterrem remt. anders kan je net zo goed de voorrem helemaal weg laten als je toch " lichtjes remt met de achterrem" Maar de remmen zijn er ook niet alleen voor na de 150m. Als er een sprinter voor je rijd die op zijn plaat gaat dan zou je toch erg hard moeten remmen...

Dat is hetzelfde als zonder helm rijden op een scooter. "Ik krijg toch geen ongeluk" het gebeurt waarschijnlijk ook niet. maar de kans dat het wel gebeurt, is er. Vandaar de regels ;)
 
Jajaja, je loopt wel gigantisch te zeiken over echt alles waar je maar gewicht mee kan besparen. Is het geen velg dan is het wel een frame of een remschijf.
Omdat jij DENKT dat het gevaarlijk is moet het maar gelijk voor iedereen afgekeurd worden, terwijl ik al diverse sprinters heb gezien die MTB remmen hebben gemonteerd en waarbij alles nog eens perfect verliep. Meerdere seizoenen achter elkaar!

Dit jaar is jou eerste jaar geloof ik he?
Ik kan je vertellen dat de remwegen bij sprints lang genoeg zijn, zolang zelfs dat je soms niet eens hoeft te remmen. Op me rox kan ik meestal nog tot ver na de finish volgas houden.
Dus lichtjes remmen met de achterrem voldoet over het algemeen wel.

dit jaar had Joel met twee trommelremmen toch echt weleens last van ene te korte remweg. en zo zijn er nog meer voobeelden.

maarja waar ga je gewciht op besparen zeg8P remmen is er voor de veiligheid, neem dan ergens anders gewicht weg maar niet bij je remmen...

want als ik het goed lees ga je met een aerox frame rijden? dan zou je toch beter goede remmen kunnen houden en een iets lichter frame nemen.
 
Als de remmen van Joël echt goed zijn, denk ik dat hij er niet teveel problemen mee hoef te hebben, zelfs als het trommel remmen zijn. Je hebt meestal 150 meter om tot stilstand te komen, dat is dezelfde lengte die je hebt om tot de snelheid te komen. Als ik vaak over de finish ging (met 105km/h) dan had ik aan mijn gas los laten zowat voldoende, en moest ik op het einde een beetje bij remmen.

Maargoed, desalniettemin ga ik sowieso niet met een MTB schijfremset rijden. Het gewicht wat je daarmee aan roterende massa bespaart is volgens mij maximaal 350 gram (mijn schijfje weegt 500 gram), en de remklauw + leiding + vloeistof is ongeveer 700 gram, dus waar praten we over.

Ik denk dat er ook lichtere schijfjes zijn, van braking bijvoorbeeld, mijn schijf is bijna volledig van metaal met een paar gaten erin, maar ik kan geen schijfjes vinden voor een ZIP Fr voorwiel (3 punts) :(

Voor sprints frames denk ik dat MTB schijfremmen opzich wel te doen is. Het is en blijft een risico maar als je onder de 100KG kan komen dan is de belasting niet te groot. Wel moet je dan gedoseert remmen en de volledige 150 meter gebruiken. Voorrem is overigens wel de belangrijkste rem eigenlijk om snel tot stilstand te komen...

Wat ik me ook af vraag, carbonnen velgen zou zoiets te maken zijn ? Volgens mij moet dat echt heeel licht zijn..
 
Carbonnen velgen zijn c-ker wel te maken :)

Een gast hier in de buurt heeft een supermotard van t circuit af, Ook met een setje carbonnen velgen (echt carbon)
 
Oke, maar wat is de winst die je daarmee haalt? Wat zou een Carbon 10 inch velg ala Zip / Sonic wegen bijvoorbeeld ? Volgens mij rond de 1 kg? Volgens mij is het ook afgrijselijk duur..
 
20112007234b.jpg


brand maar los.

Dit ziet er netjes uit, zelf had ik echter een grotere freesradius gekozen (min.5mm).

Er zit dus een gigantisch verschil in sterkte in bovenstaand wiel of een gedremeld wiel die met hetzelfde oppervlak aan uitsparingen door slechte afwerking scherpe hoeken vertoont.
Kan zomaar een factor 2 of 3 in sterkte zijn, terwijl de massa gelijk is.
 
Over het remmenverhaal. Soms kan het voorkomen dat je gas blijft hangen. Dan lijkt het mij wel handig om een goed stel remmen te hebben. Tegen de tijd dat je van de schrik bekomen bent, ben je alweer 50meter verder, dan de dodemansknop eraf en je zit op 100meter. Dan hou je nog 50meter over. Das wel erg kort. Waardes zijn iets overdreven maar toch.
 
Overdreven of niet maar het is wel slim om eraan te denken.

Weet nog toen ik met het opvoeren enzo begon zei mij pa altijd ''maakt me niet uit hoe hard je gaat, als je remmen maar goed zijn''

Ik denk ook vooral dat die velg van Vale juist eerder scheurd/breekt bij het remmen.
Met afdraaien kan je ook genoeg gewicht besparen en dit is toch 9 van de 10 keer veiliger.
 
Maargoed, desalniettemin ga ik sowieso niet met een MTB schijfremset rijden. Het gewicht wat je daarmee aan roterende massa bespaart is volgens mij maximaal 350 gram (mijn schijfje weegt 500 gram), en de remklauw + leiding + vloeistof is ongeveer 700 gram, dus waar praten we over.

Ik denk dat er ook lichtere schijfjes zijn, van braking bijvoorbeeld, mijn schijf is bijna volledig van metaal met een paar gaten erin, maar ik kan geen schijfjes vinden voor een ZIP Fr voorwiel (3 punts) :(

Mijn braking schijfje weegt 250 gram, dus dat scheelt 250 gram tegenover jou schijfje :p.
 
ik vind dat als je niet zeker bent over de werking van je gaskabel je sowieso niet op de machine moet stappen.

de keuring is slechts oppervlakkig, je moet zelf ook achter je constructie staan.

imo zijn die mtb remmen prima, waarschijnlijk nog beter dan de zip trommelremmetjes.
 
ik vind dat als je niet zeker bent over de werking van je gaskabel je sowieso niet op de machine moet stappen.

de keuring is slechts oppervlakkig, je moet zelf ook achter je constructie staan.

imo zijn die mtb remmen prima, waarschijnlijk nog beter dan de zip trommelremmetjes.

Persoonlijk ook mee eens.

Iemand van 90 kilo (waar dus ook op gerekend is) op een mtb van 12 kilo (102 kilo wat afgeremt moet worden).
Iemand van 60 kilo met een machine van 40 kilo (100 kilo ).
Je monteerd deze remmen imo ook alleen maar als je weet dat je het van de grammetjes moet hebben. Dat doe je niet als je op een runner rijd van 100 kilo)

Je moet niet alleen een fiets vergelijken met een sprintscooter.
Inprincipe gewoon het totaal gewicht.


Imo zijn er zat degelijke mtb spullen die indien juist gecontrueerd/gemonteerd , gewoon perfect en veilig werken.
 
Niet alleen gewicht doet ertoe bij de hoeveelheid te remmen energie, maar ook de snelheid. En de snelheidsfactor werkt in het kwadraat mee.

Dus zo'n klein schijfje moet veel meer warmte en kracht kunnen dissiperen, dus hou het maar bij gewone remmen.

[ame="http://nl.youtube.com/watch?v=m1dv_y_3EK0"]http://nl.youtube.com/watch?v=m1dv_y_3EK0[/ame]

Zo extreem zou het ook weer niet worden denk ik... 8)
 
Back
Top