Gewicht/Weight zaken enzo.

Dit is dus imo de meest kansloze reactie die ik sinds tijden op het forum heb gelezen.
Sorry voor me aggresieve reactie, maar als je niet snapt dat gewicht zo veel betekent in de sprintwereld zou ik er maar is over na gaan denken om een andere hobby te kiezen.

-edit- zie nu dat je stage6 cup rijdt; daar heb je idd een stuk minder aan gewichtsbesparing. In de sprint zijn eigenlijk 4 dingen belangrijk; vermogen, gewicht, reactievermogen, vermogen op de weg brengen
-edit2- en een tiende is erg veel;)

dat zal best dat je me reactie kansloos vindt!
verders ben ik van mening dat je 2 dingen moet vergelijken,

is het je waard om 0,1 seconde sneller te rijden op een onveilige manier?
of vindt je het belangrijker om veilig over die eindstreep te gaan en misschien iets langzamer..
en zeker het gewicht wat jij hebt bespaard, kan je imo verwaarlozen!

jij zal natuurlijk wel als tegen antwoord hebben : elke gram is er 1! maar als je zo denkt kan je net zogoed alleen een blok nemen en daarmee over de finish rennen!!
 
Hahah velg discussie loopt voort ;)

Maar over dat gaten boren in het frame. ik vind dat ook gewoon te ver gaan. ik bedoel met dingen van het frame afslijpen win je veel meer. die paar gaatjes schelen volgens mij te weinig en wegen volgens mij nooit op tegen de gevaren van het doorbuigen of breken...

/edit topic was al weer een pagina verder... damn hot topic dit... ook erg interessant.
 
Hahah velg discussie loopt voort ;)

Maar over dat gaten boren in het frame. ik vind dat ook gewoon te ver gaan. ik bedoel met dingen van het frame afslijpen win je veel meer. die paar gaatjes schelen volgens mij te weinig en wegen volgens mij nooit op tegen de gevaren van het doorbuigen of breken...

/edit topic was al weer een pagina verder... damn hot topic dit... ook erg interessant.
Mee eens, ik rij zip, en heb enkele dingetjes waardonder de achterkant afgeslepen tot me zadel ophanging, zodat ik alles nog goed kan monteren.

Ik vind het ook wel zo veilig dat je je kappen waar je lichaam op leunt goed kunt monteren, bij enkele projecten zie je dat ze bij de voetenplank(bijv. aerox) de ophanging eraf slijpen, en wat je erop wint? het zal met 250gram zijn.

Ik bespaar op de volgende dingen:

Frame(slijpen niet boren)
Benzine tankje (0,5l is genoeg voor 1 sprintje, je hebt genoeg tijdt op het bij te vullen, dan wordt die milieumat ook gelijk benut)
Me eigen gewicht, gewoon opletten niet teveel slechte voeding
Stuurtje etc de welbekende dingetjes,

Wat ik als van Tinne over dat AC spreekt me wel aan in 1e instantie, want je sprint maar 150m, dus LC heeft dan in principe weinig nut, en scheelt weer de nodige mischien wel kilos

Intresant topic, Race Roxie je velg is wel erg riskant, met die 8 gaten bij je wielas, jammer dat je hem van te voren niet gewogen hebt.

greetz
 
dat zal best dat je me reactie kansloos vindt!
verders ben ik van mening dat je 2 dingen moet vergelijken,

is het je waard om 0,1 seconde sneller te rijden op een onveilige manier?
of vindt je het belangrijker om veilig over die eindstreep te gaan en misschien iets langzamer..
en zeker het gewicht wat jij hebt bespaard, kan je imo verwaarlozen!

jij zal natuurlijk wel als tegen antwoord hebben : elke gram is er 1! maar als je zo denkt kan je net zogoed alleen een blok nemen en daarmee over de finish rennen!!

Staat dat in de regels dan dat dat mag?:+
 
Mensen denken veel te moeilijk, Vervangen ze de achterveer voor een alu buis, alleen de buis is uiteindelijk wel 300/500 gram. Als je die buis al lichter maakt bespaar je meer dan gaten in je frame/kappen.
 
jij zal natuurlijk wel als tegen antwoord hebben : elke gram is er 1! maar als je zo denkt kan je net zogoed alleen een blok nemen en daarmee over de finish rennen!!
Noooh dat is helemaal een vet idee, gewoon een klein wieltje aan de voorkant en dan op je blok gaan staan en zo "skateboardend" over de finish.

Nee, zonder gekheid. Velg is misschien iets te extreem bewerkt, misschien niet.
Probleem is alleen hoe kan je zoiets verantwoord testen. Jullie zeggen nu allemaal aan de hand van een foto dat dit te gevaarlijk is en ik ben het ook wel met jullie eens dat het er extreem gevaarlijk en onverantwoord uitziet.
Maar hoe kan je nou te weten komen tot hoever je max. kunt gaan.

Mijn hele beredenatie erachter was als volgt:
Een scooter velg wordt ontworpen voor een scooter die +/- 100km/u gaat, en op straat van allerlei obstakels tegen zal komen. Denk aan stoepranden, putjes e.d. Daarbij maken ze alles nog is extra sterk omdat ze er 1000% zeker van willen zijn dat er niks gebeurd met de velg.
Wij rijden in de sprint op een vlakke baan (kom nu niet aan met RAM want dan was ik niet met een gefreesde velg gaan rijden) waar een velg gewoon veel minder te verduren heeft dan wanneer je een velg op een straatscooter monteerd.
Ik ben van mening dat 8 ribben die op de dunste punten een afmeting hebben van 4mm bij 17mm en ronde hoeken wel sterk genoeg zullen zijn om de krachten te verdragen die je bij een sprint oploopt.
 
en de andere kiezen voor alu achterveer gaten op plekken waar het wel kan alu voorvorken ect... bespaar je nog meer gewicht;)

Leuk man dit topic,gelukkig heeft iedereen zo ze mening
 
Ik zeg het nog 1 maal mensen mogen van mij alles gaan maken maar er bestaat altijd een kans dat in de TC groep besloten wordt dat het niet goedgekeurd wordt,ik ga nu nog niet zeggen of het wel of niet goed gekeurd wordt dat komt op de sprint zelf,maar mensen moeten dan niet gaan klagen als het afgekeurt wordt dat is jullie eigen risico nogmaals ik kan op een foto van veel dingen niet zien of ze goed of niet goed zijn! ik hoop dat jullie daar wel rekening mee houden.


Het antwoord waarop ik zat te wachten, en wat ook meteen DE reden is dat ik over zou willen stappen naar de stage6 cup...

Als de machines aan de keuring worden aangeboden op meppel, zit er een lekker vers laagje verf over de haarscheuren heen. niemand zal het dus zien.
Bij sprint 4 klapt er een velg in 2en, scooter wordt gelanceerd tegen de opponent rijder. ook die valt, en zijn scooter beland in het pulbliek alsmede hij zelf.


DRIE DODEN BIJ SCOOTERRACES

Meppel-Op zaterdag 13 april zijn bij legale scooterraces in meppel 3 slachtoffers gevallen. 1 racer viel, en nam daarbij zijn tegenstander mee, die vervolgens in het publiek belandde. Een technisch onderzoek moet uitwijzen of de scooters wel aan de reglementaire eisen voldeden.

Volgende dag:

SCOOTERS VAN ONGEVAL WAREN GOED

De scooters die bij een scooterrace ongeval betrokken waren, en waarbij 3 doden vielen, waren geschikt bevonden volgens het reglement.
Vervolgens hebben al 4 steden aangekondigd geen legale scooterraces meer op hun gemeente terrein te willen laten plaatsvinden




Lang leve de SBO....

Mag dan wel een doemdenker zijn, maar mensen vergeten hier geloof ik dat het hier om 120km/h gaat...das blijkbaar voor sommigen harder dan je denkt...
 
Ik ben van mening dat het optic uit zijn richting gaat. Bob niks persoonlijks maar je overdrijft. In dit topic gaat het voornamelijk om theorie of een mening die goed onderbouwt is met theorieën. Dat is jouw post niet.

Ik vind niet dat er niet gewaarschuwt hoeft te worden, maar dat is in dit topic al meer dan genoeg gedaan. Ook blijven mensen doorgaan over die velgen, terwijl ik al een onderwerp heb aangedragen. Krijg het gevoel dat het topic zo gaat mislukken.

Stop met speculeren over dingen die niet gebeurd zijn, en discuseer mee over dit soort zaken. Is verlichten helemaal niets voor jou, vind je het te gevaarlijk, etc dan reageer je gewoon niet lijkt mij :) Mocht je het dusdanig gevaarlijk vinden worden dan kun je klagen bij de SBO commisie of de TC.
 
als je valt kan je ook je nek breken dat is het risco van de sport ik zeg niet dat mensen niet ver gaan,maar mensen waarbij de velg gaar gebeund is komen echt niet door de keuring wees maar niet bang.
Als jij een wheely maakt kan je ook de hekken in klappen dus de kans is er alltijd,het zou erg lullig kunnen aflopen ja,maar ik kan er zo ook nog wel meer,je kan het wel vet gaan zoeken...
8ja het laaste woord is er nog vast niet over gezegt,we zullen het mee maken met meppel hoeveel rijders er uit eindelijk de baan over gaan:Dhaha
 
Wat er gezegd wordt over de kappen vind ik ook een interresant punt.

Ik ben zelf bezig met een kappenset waarbij verschillende delen aan elkaar komen te zitten. De set wil ik dan laten maken uit Carbon/Koolstof Kevlar.

Nu zat ik van het weekend met iemand hierover te praten, die vertelde me dat Poly lichter is dan Carbon/kevlar. Dat heeft hij gehoord van iemand die al jaren in het Carbon zit volgens hem.
Is dit nu waar, wat ik zeer sterk betwijfel, of wilt diegene het voordeel van Carbon voor zichzelf houden;)

Ik wil zelf met kappen gaan rijden, omdat ik het nog steeds een scooter sprint vindt en geen frame sprint. Maar goed dat is mijn mening en die doet hier verder niet echt ter zake.
Daarentegen heb ik wel erg veel respect voor mensen als Heiko en Joël en de rest die hele mooie frames bouwen. Want daar komt wel wat meer techniek bij kijken dan een simpel scooterframe aanpassen.
 
Even mijn velg erbij, is er weer wat nieuw discussie materiaal:).

attachment.php


Brand maar los :+.
 
Ja als we zo extreem gaan denken kan je beter gaan dammen, wat denk je dat in de stage6 cup niks gebeurd en dat dat veel zachter gaat?

Tuurlijk ben ik het met je eens als ik dat velgje van Daniel zie dan denk ik ook van als er hier mee mag worde gereden dan laat ik liever iemand voor gaan in de rij.
 
zie t probleem niet, als iedereen zijn gezonde verstand gebruikt, en de technische keuring zijn werk GOED doet, is er toch geen reden om je druk te maken over onveiilige taferelen op de sprintbaan? Bij twijfel moet je de boel gewoon AFKEUREN klaar :) (en niet wachten tot de eerste scheur te zien is :+)
 
zie t probleem niet, als iedereen zijn gezonde verstand gebruikt, en de technische keuring zijn werk GOED doet, is er toch geen reden om je druk te maken over onveiilige taferelen op de sprintbaan? Bij twijfel moet je de boel gewoon AFKEUREN klaar :) (en niet wachten tot de eerste scheur te zien is :+)

Veel mensen beginnen hier juist de discussie omdat de TC in het vragentopic niet duidelijk genoeg is over wat zij goed keuren.
Over het gaten betaframe van MWS dat hier al eerder voorbij is gekomen zijn vragen gesteld in het vragen topic. Hierop heeft de TC heel erg onduidelijk gereageerd en zijn er hoogst waarschijnlijk een hoop rijders die er nu van uit gaan dat dat frame gewoon door de keuring komt.
Natuurlijk kan de TC zo van een foto niet zien hoe veilig een frame is. Maar hierdoor blijven een hoop rijders in onzekerheid.

Een aantal mensen zeggen dan: je hoefd niet tegen die scooter te rijden. Maar dat is naar mijn idee het slapste excuus ooit. Niemand is natuurlijk van plan om bij elke tegenstander opnieuw zelf een technische keuring uit te gaan voeren.

De vraag is dus of de technische keuring zijn werk GOED doet, aangezien ik vorig jaar ook heel het seizoen rond heb gereden zonder dat mijn zadel vast zat en zonder dat mijn overloop slangen aangesloten zaten op een opvangbakje. Het zijn kleinde dingetjes, waar ik best wat aan had gedaan als ik er op werd gewezen, maar dit gebeurde niet. Ik hoop dat dit met de onveilige frames, velgen, voorvorkjes of andere dingen dit jaar anders is.

Ik en vele andere rijders met mij zoeken echt het randje op. dus er moet streng gekeurd worden!


edit:
en zoals je zelf al ziet in dit topic, niet iedereen gebruikt zijn gezonde verstand :p
 
Ik en vele andere rijders met mij zoeken echt het randje op. dus er moet streng gekeurd worden!


:p


Er worden overal fouten gemaakt inderdaad daarom is er nu ook een vast TC team,de voorgaande jaren zijn inderdaad fouten gemaakt en daarom wordt het nu anders aangepakt er zal micshien nog wel eens iets over het hoofd gezien worden,maar de keuring zal op vele punten strenger worden ook op punten dat jullie zeggen,van moet dat nou zo! ja dat zal zo moeten en dat komt omdat mensen het er naar maken.


Mijn vraag is dan aan jou,waarom kom je het niet melden als daar niks overgezegt wordt,daar leren wij ook weer van,zou wat eerlijker zijn in mijn ogen als je ons daar op aanspreekt!
 
Wat een gedoe allemaal weer, er zijn nou eenmaal mensen met verstand en mensen die zich blind staren op zwaar gefreesde velgen en volgeboorde frames.

Ik heb hier op het forum een aantal mensen gezien die gewoonweg dom bezig zijn. Niet persoonlijk bedoeld of toch wel :p maar neem nou die MWS beta met die gefreesde voorvelg en volgeboorde frame. Ze houden zich strak vast aan het motto ''gewichtsbesparing'' maar zijn niet slim bezig.
Gefreesde sr voorvelg? pak dan een afgedraaide sonic/zip velg lijkt mij als hij toch ''licht'' moet worden en pak zowiezo geen malossi voorvork. Of nog beter, maak je scooter gewoon netjes want met die 1000 gaten in je frame en die paar stukjes uit je velg zal je echt geen 0,5 sec winnen.

Om nog even terug te komen op de velg van raceroxie, denk dat het met rijden nog niet eens zo'n probleem is. Denk dat het met remmen eerder een probleem is.

Mensen die vorig seizoen hebben gereden hebben gezien dat de top10 (heb ik het over de scooter70 klasse). Dat dat toch wel erg lichte scooters zijn en de meeste mensen hebben nu ook door dat een laag rijklaar gewicht plus een serieus vermogen toch wel de formule is om een leuke tijd te rijden. Er zijn naar horen/zeggen etc een aardig aantal mensen serieus bezig met het zo licht mogelijk maken van hun scooter en vooral de mensen die precies weten wat je nodig hebt om vooraan te rijden denken het meest na over wat wel en niet kan imo.
Vooral de ''nieuwe'' mensen/deelnemers staren zich blind op de geboorde/verzaagde frames etc en doen dit ook maar want dan zal het wel goed zijn.

Slaap lekkerO-)
 
Maar om nog even terug te komen op de velg van Raceroxie. Als er 4 mm tussen die gaten zit, dan is dat nog best goed te doen. Maar op die foto lijkt het 1 mm oid. Zo zie je dan ook maar weer dat een foto soms erg onduidelijk kan zijn. @ Raceroxie, kan je geen nette Close-up foto maken van de rand die er tussen zit?
 

Het ophang punt zit alleen maar in het midden van de velg. en ook maar aan 1 kant. dus eigenlijk zal hij al kunnen knappen als je er alleen al op gaat zitten... kantelbeweging. (als jullie begrijpen wat ik bedoel)

En ik betwijfel dat daar bijna een halve cm tussen zit....
 
Back
Top