kees
38.8KG 22.2HP 6.83s
Jordy (Furious Beta) en ik waren eens aan het discuseren over volgend jaar, en over de tijden. Ondanks het feit dat ik heel benieuwd ben wat voor tijden er volgend jaar gereden gaan worden, en met wat voor ideeën mensen uit de hoek komen vroegen wij ons af hoe belangrijk nou aerodynamica is ten opzichte van gewicht ?
Helaas ben ik geen professor op het gebied van natuur en scheikunde en de belangrijkheids factoren berekenen tussen gewicht en aerodynamica kan ik helaas (nog) niet. Maar daarom wil ik dit topic starten om te kijken hoe anderen daarover denken. Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat aerodynamica ook een hele belangrijke factor is tegenover gewicht, maar wat is belangrijker?
Voor mijn gevoel zijn voor de beste tijd in 150 meter de volgende factoren
belangrijk:
- Weerstand
* Gewicht
* Aerodynamica
* Raak oppervlak van het voertuig met de grond
* Roterende massa
* Hoogte, dus het "vangen" van wind
- Vermogen
* Koppel
* Opbouw van het vermogen (vertanden, overbrengen, etc)
Maargoed, dit jaar heb ik een hele hoop frames en gatenkaas scooters gezien die sowieso snelle tijden rijden dus blijkt het wel dat gewicht een belangrijke factor is. Maar stel nou dat je het frame van Heiko pakt, en daarop de puntkap van de oudere SBO schakelklasse rijder pakt, waarin hij volgens mij heel veel winst haalt in aerodynamica ?
Hoe denken jullie hierover
Helaas ben ik geen professor op het gebied van natuur en scheikunde en de belangrijkheids factoren berekenen tussen gewicht en aerodynamica kan ik helaas (nog) niet. Maar daarom wil ik dit topic starten om te kijken hoe anderen daarover denken. Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat aerodynamica ook een hele belangrijke factor is tegenover gewicht, maar wat is belangrijker?
Voor mijn gevoel zijn voor de beste tijd in 150 meter de volgende factoren
belangrijk:
- Weerstand
* Gewicht
* Aerodynamica
* Raak oppervlak van het voertuig met de grond
* Roterende massa
* Hoogte, dus het "vangen" van wind
- Vermogen
* Koppel
* Opbouw van het vermogen (vertanden, overbrengen, etc)
Maargoed, dit jaar heb ik een hele hoop frames en gatenkaas scooters gezien die sowieso snelle tijden rijden dus blijkt het wel dat gewicht een belangrijke factor is. Maar stel nou dat je het frame van Heiko pakt, en daarop de puntkap van de oudere SBO schakelklasse rijder pakt, waarin hij volgens mij heel veel winst haalt in aerodynamica ?
Hoe denken jullie hierover