1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Gewicht/Weight zaken enzo.

Discussion in 'Tuning voor gevorderden.' started by Tinne, 16 February 2008.

  1. Aerox-Evo70

    Aerox-Evo70 No Title

    Joined:
    16 September 2002
    Messages:
    6,024
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    inderdaad, mijn ac blok zonder koelvin steeg niet eens 20 graden tijdens een sprint.
    uiteraard heb je ook blokken die 5 graden boven ideaal nog steeds 99% vermogen geven.
     
    #861
  2. Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

  3. Raceroxie

    Raceroxie Gauloises Rox

    Joined:
    1 September 2003
    Messages:
    1,257
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Kwam dit tegen in mijn zoektocht naar een licht stuur:

    http://www.extraparts.nl/node/boutAheadCap

    Als je geld teveel hebt kan je overwegen om zulke onderdelen aan te schaffen..
    Alleen zo jammer dat je er bij een scooter gelijk iets van 40 nodig hebt...
     
    #862
  4. Advertenties - Gesponsorde links (Sign-up to remove)

  5. kees

    kees 38.8KG 22.2HP 6.83s

    Joined:
    7 July 2002
    Messages:
    5,153
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Kun je beter met tywraps doen dan, ben je wat minder kwijt :p
     
    #863
  6. Tom lievense

    Tom lievense www.T-engines.nl

    Joined:
    28 December 2006
    Messages:
    582
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    In stalen onderdelen is het nog enig sinds te gebruiken. Maar in aluminium zijn ze onbruikbaar. Je kunt dan beter i.p.v. M6 M4/M5 bouten nemen en dan 12.9
     
    #864
  7. Wieger

    Wieger JS-TUNING

    Joined:
    3 March 2004
    Messages:
    6,371
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Mijn carterdeksel en wat ander spul zit met zulke boutjes vast, was 45e kwijt voor een stel boutjes, tis maar wat je er voor over hebt
     
    #865
  8. Tom lievense

    Tom lievense www.T-engines.nl

    Joined:
    28 December 2006
    Messages:
    582
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Het nadeel is dat aluminium bouten ontzettend vreten in een aluminium carter. Met flink wat vet zal het wel beter gaan, maar ik blijf het niks vinden :)
     
    #866
  9. Joël

    Joël Weight kills accel

    Joined:
    9 May 2001
    Messages:
    3,353
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ik rijd sinds 2005 met dezelfde alu bouten in mijn carter.

    Omdat de boutjes geanodiseerd zijn vreet dit dus niet.
     
    #867
  10. Tom lievense

    Tom lievense www.T-engines.nl

    Joined:
    28 December 2006
    Messages:
    582
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Als ze geanodiseerd zijn zal dit inderdaad wel geen problemen geven. Ik ging van normale aluminium bouten uit. Even geen rekening mee gehouden. Welke aluminium bouten gebruik jij?

    Gr,
    Tom
     
    #868
  11. Joël

    Joël Weight kills accel

    Joined:
    9 May 2001
    Messages:
    3,353
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Alu bouten zijn altijd geanodiseerd vanwege de corrosie, oppervlaktehardheid en het vreten zoals je zegt.
    Ik ben i.i.g. nog nooit blanke alu boutjes tegengekomen.

    Ik rijd met Top Performances boutjes, die zijn van 7075 T6 aluminium en hebben een hogere rekgrens dan bijv. RVS 304 boutjes.
     
    #869
  12. Tom lievense

    Tom lievense www.T-engines.nl

    Joined:
    28 December 2006
    Messages:
    582
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    In principe kunnen een hoop onderdelen nog vervangen worden door aluminium. Als je ziet wat ze allemaal in de fietswereld doen. Zelfs (wiel)steekassen/stuurpennnen/kettingwielen zijn soms gemaakt van aluminium. Carbon/Titanium is nog mooier. Helaas is dit als particulier bijna niet te betalen.
     
    #870
  13. kees

    kees 38.8KG 22.2HP 6.83s

    Joined:
    7 July 2002
    Messages:
    5,153
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ik heb nog wel een leuke ontwikkelen voor de gewichts freaks. Mijn NRG was op Nijmegen 45.8 KG, en hier gaan nog 2 KG vanaf (minimaal).

    Maar wat erg intressant is, is het maken van carbon kappen. Hier ben ik zelf een beetje handig in geraakt (mallen bouw etc). En had ik een mal van mijn kuip gemaakt. Uit impulsiviteit van een vriend van mij maar begonnen aan een carbon product omdat we nog 1M2 carbon (200gr/m2) over hadden. Sander omdat hij het mooi vind en ik omdat het licht moest zijn. Maar mijn doel was wel om dan maximaal gewicht te halen en hem dus maar 1 laag dik te maken.

    Het was wel even spannend bij het los halen, maar uiteindelijk kunnen we de conclusie trekken dat het meer als stevig genoeg was. De kap was erg flexibiebel maar als je hem dubbel vouwde brak het nog niet. Eenmaal gemonteerd was hij behoorlijk stevig. Je kon hem wel indeuken maar dan sprong hij weer terug in zijn originele vorm.

    De originele kuip was 780 gram zwaar en deze 215. Er is dus op een kuip 565 gram bespaart. Op mijn voorkap hoop ik 600 á 700 gram te besparen. Spatbord ook wellicht een klein beetje, en later ook de achterkap.

    Uiteraard begrijpen jullie wel dat dit iets intressants is voor de Scooter70 klasse volgend jaar ;)
     
    #871
  14. Ben

    Ben Retired

    Joined:
    7 August 2005
    Messages:
    2,642
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Zeker zeker. :D

    En wat moet dat gaan kosten ? :p
     
    #872
  15. kees

    kees 38.8KG 22.2HP 6.83s

    Joined:
    7 July 2002
    Messages:
    5,153
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    *knip* reclame maken is hier niet de bedoeling denk ik :p

    Sorry Wieger, je hebt gelijk :)
     
    #873
    Last edited: 25 August 2008
  16. JohnB

    JohnB ik bedoel maar

    Joined:
    25 March 2001
    Messages:
    2,678
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    38
    Zo nieuw is dit niet , Chezzmo is hier al lange tijd mee bezig.
    Alleen moest het bij hem ook echt stevig zijn. Dus gebruikte hij meerdere lagen.

    Ook heeft hij diverse poly kappen gemaakt.
     
    #874
  17. kees

    kees 38.8KG 22.2HP 6.83s

    Joined:
    7 July 2002
    Messages:
    5,153
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Inderdaad, dit wist ik natuurlijk wel, ook L&M en Thunderracing waren hier geruime tijd van tevoren al mee bezig.

    Maargoed, meeste van deze mensen hebben niet gekeken naar echte gewichtswinning die er te halen is. Pas geleden had ik een L&M achterkap vast van 4KG!! Ik zou zelfs een weddenschat durven af te sluiten dat ik dezelfde kap maak die minder als 2KG is, en waar ook gewoon een heel seizoen mee gereden kan worden.

    En veel kappen op enkele na hoeven helemaal niet zo stevig te zijn en daar is dan ook een leuk rendement te behalen, maar dat bedoelde jij ook denk ik :)
     
    #875
  18. JohnB

    JohnB ik bedoel maar

    Joined:
    25 March 2001
    Messages:
    2,678
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    38
    Idd , dat bedoelde ik.

    Ik weet van Chezzmo dat hij met zn raceframe van carbon wel lichter wilde , maar niet durfde. Iets wat ik ook kan begrijpen.

    Maar voor een sprinter is enkellaags meer dan genoeg met een goed lamineer middel.

    Als je met zo een ding op je snuffert gaat is het zowiezo wel kapot :)
     
    #876
  19. Wieger

    Wieger JS-TUNING

    Joined:
    3 March 2004
    Messages:
    6,371
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Leuk die kappen, maar handel erin is op t forum verboden en verkoop doe je maar via pm. Dus Ben en Kees, alvast bedankt
     
    #877
  20. Ben

    Ben Retired

    Joined:
    7 August 2005
    Messages:
    2,642
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Sorry. :*

    Idd echt sterk hoeft hetniet te wezen. Niet bang dat het kan gaan wapperen oid ?
     
    #878
  21. [Steef]

    [Steef] Banken?? PM!

    Joined:
    2 April 2005
    Messages:
    3,869
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    :+Om dit topic maar leven in te blazen:

    Op discovery werd verteld dat een BMW voor 9kilo aan lak erop gespoten kreeg. :eek:8P

    Dus lak is wel zeker zwaar, alleen natuurlijk niet in zo een erge vorm op een scooter.

    Ook kan er bij verschillende frames, stukken weggeslepen worden en alu voor teruggeplaatst worden.!! hier zit veel gewicht in
     
    #879
  22. spacer08

    spacer08 SF crew

    Joined:
    24 March 2008
    Messages:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    staar je niet altijd blind op alu, er zijn ook genoeg staalsoorten die zo behandeld zijn dat ze wat betreft de verhouding treksterkte/gewicht gunstiger zijn dan de meeste alu soorten ;)
    uiteraard betaal je hier wel voor.
     
    #880
Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

Share This Page