aerodynamica

buffel

Well-Known Member
Heeft er iemand hier op het forum al geprobeert om zen scooter of sprintframe aerodynamisch te maken? ik vroeg me gisteren af zitte hier voordelen aan is het gewicht niet meer weerstand als dan de lucht weerstand. wanneer is het nuttig. werkt het wel voor korte afstanden en voor lage snelheden. want als ik kijk naar de snelheidsrecords bij auto's zijn allemaal aerodynamisch. en hoe kan je het misschien toepassen op scooters? :)
 
Advertisement - register to remove this

als de luchtsnelheid langs je voertuig toeneemt, neemt de weerstand kwadratisch toe.
tot de 100kmpu is deze bijna verwaarloosbaar tegenover de rolweerstand (door gewicht)

hoe lichter je bent, en hoe harder je gaat, hoe meer effect het heeft om je machine aerodynamisch te maken.
 
Ik weet niet precies wat je wilt zeggen, maar bij 100 km/u is de luchtweerstand alles behalve verwaarloosbaar. Het is zeer efficiënt om je scooter aerodynamischer te maken, maar het is de kunst om het gewicht nog steeds laag te houden. Maak je bijvoorbeeld een spits kapwerk om je sprinter, dan scheelt dat zeer veel, maar vaak wordt de scooter weer zo zwaar dat je uiteindelijk zo'n beetje op het zelfde uitkomt.
Dus maak je bijvoorbeeld een carbon kapwerk om je sprinter die maar een paar kilootjes weegt, dan heeft het zin. Maargoed, betaal jij? :p
 
Luchtweerstand

F = 1/2 * A * Cw * Rho * V^2

waarbij:

F = Kracht die de weerstand op het voorwerp uitoefent tijdens de beweging [N]
A = Geprojecteerde oppervlakte [m²] (laten we voor het gemak zeggen 0,5)
Cw = Weerstandscoëfficient [-] (deze kun je wel beinvloeden tussen 0,5 en 0,3)
P = Dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt [Kg/m³] (ongeveer 1,2)
V = Snelheid ten opzichte van de stof waarin het zich bevindt [m/s]
(vul maar wat snelheden in)


Rolweerstand

Fw = μw * Fn

met

Fw: de wrijvingskracht;
Fn: de kracht loodrecht op het oppervlak (de normaalkracht); (gewicht * 9,81)
μw: de wrijvingscoëfficiënt. (tussen asfalt en goed rubber, ongeveer 0,5)


klein voorbeeldje:
samen met de scooter weeg je 100kg
de rolweerstand wordt dan: 440N

aan het eind rij je misschien 30m/s
de luchtweerstand wordt dan ongeveer: 135N
(bij niet al te goede aerodynamische vorm en alleen aan het eind van de sprintbaan)

gemiddeld over de hele sprintbaan zal de luchtweerstand ongeveer 80-90N zijn, dat is dus 1/5e van de rolweerstand...

in principe zou je dus je scooter zo'n 5 kilo zwaarder MOGEN maken om toch voordeel te houden als je de Cw KAN veranderen van 0,5 naar 0,3.


ps. natuurlijk zijn dit allemaal waarden die in de praktijk kunnen afwijken, alleen een voorbeeldje om aan te geven hoe hoog die weerstand ongeveer is.
 
Last edited:
maar een normale sprintscooter +sprinter weegt meestal meer als 100kg dus bij een grotere zwaardere scooter heeft mss de luchtweerstand wel veel meer te betekenen?
 
phantomking said:
Ik weet niet precies wat je wilt zeggen, maar bij 100 km/u is de luchtweerstand alles behalve verwaarloosbaar. Het is zeer efficiënt om je scooter aerodynamischer te maken, maar het is de kunst om het gewicht nog steeds laag te houden. Maak je bijvoorbeeld een spits kapwerk om je sprinter, dan scheelt dat zeer veel, maar vaak wordt de scooter weer zo zwaar dat je uiteindelijk zo'n beetje op het zelfde uitkomt.
Dus maak je bijvoorbeeld een carbon kapwerk om je sprinter die maar een paar kilootjes weegt, dan heeft het zin. Maargoed, betaal jij? :p

Dat carbon is dus ook zwaar verwaarloosbaar he. Kan je het beter in andere dingen gaan zoeken.
 
ja, gewoon plastiek kappen, wat zitten jullie hier te zagen over het extra gewicht, een deftige spitse voorkap(pen) mss 1kg, nog niet toe..
Eet een paar boterhammen minder voor je gaat sprinten en je compenseert dat al meteen :p
 
Aerox-Evo70 said:
klein voorbeeldje:
samen met de scooter weeg je 100kg
de rolweerstand wordt dan: 440N
:? De rolweerstand is helemaal afhankelijk van of ik mijn bandjes braaf heb opgepompt, welk profiel mijn bandjes hebben, welke breedte en diameter, of ik mijn wiellagers braaf heb gesmeert, en nog tientallen andere factoren.
 
Cipher said:
:? De rolweerstand is helemaal afhankelijk van of ik mijn bandjes braaf heb opgepompt, welk profiel mijn bandjes hebben, welke breedte en diameter, of ik mijn wiellagers braaf heb gesmeert, en nog tientallen andere factoren.

lezen?

Aerox-Evo70 said:
Klein voorbeeldje

****

ps. natuurlijk zijn dit allemaal waarden die in de praktijk kunnen afwijken, alleen een voorbeeldje om aan te geven hoe hoog die weerstand ongeveer is.

snap je? :*
 
Cipher said:
:? De rolweerstand is helemaal afhankelijk van of ik mijn bandjes braaf heb opgepompt, welk profiel mijn bandjes hebben, welke breedte en diameter, of ik mijn wiellagers braaf heb gesmeert, en nog tientallen andere factoren.
heb je helemaal gelijk in, maar als je het goed doet zal je voorband rond de 0,4 zitten, en je achterband (afhankelijk van slip) op 0,6, dan nog een beetje rekening houden met je gewichtbalans etc...
ik kan niet alles voor iedere scooter letterlijk gaan berekenen, daar moet je zelf ff over nadenken dan (als je het al precies wilt weten)
 
Sprintkuip.JPG


Deze gaat bij mij op mijn sprintframe.
 
ik denk dat als je echt licht bent dat het wel wat kan schelen , imo zal het echt heel weinig zijn , mja , alle kleine beetjes bij elkaar kunnen doorslaggevend zijn..

ik denk ook dat het op lagere snelheden helemaal niet van belang is , de luchtweerstand zal dan erg laag zijn (zo goed als nihil) , hoe sneller je gaat hoe belangrijker de aerodynamica gaat worden.....
 
Alle dingen die uitsteken, geven luchtweerstand, hoe minder dingen er uit steken, luchtvangen, hoe minder drag.

Dat kuipje van luuk is best nuttig imo.
 
Cipher said:
:? De rolweerstand is helemaal afhankelijk van of ik mijn bandjes braaf heb opgepompt, welk profiel mijn bandjes hebben, welke breedte en diameter, of ik mijn wiellagers braaf heb gesmeert, en nog tientallen andere factoren.

Deze factoren zitten allemaal verwerkt in de mu waarde.

N.a.v. de reply van Aerox-Evo70:
Overigens is het misschien duidelijker als je werkt met weerstandvermogens.
Met krachten lijkt het voor de rolweerstand niets uit te maken of je 2 km/u of 100 km/u gaat en dat is natuurlijk onzin.

Vermogen is... kracht maal snelheid (m/sec). (P = F * v)
Als je dat gaat uitzetten tegen de snelheid zie je ook een lineare toename van de rolweerstand en een exponentiele toename van de luchtweerstand. Plot je ook de wielvermogenscurven in de grafiek kun je zien hoeveel vermogen je overhoudt om te accelereren en kun je de topsnelheid afleiden.
 
dus als ik alles van joel mag aan nemen is dit toch vrij belangrijk en kan je op het einde van de sprintbaan toch nog wat winnen met een goede aerodynamica maar moet je kijken dat je hierdoor bij de start niet teveel verliest
 
buffel said:
dus als ik alles van joel mag aan nemen is dit toch vrij belangrijk en kan je op het einde van de sprintbaan toch nog wat winnen met een goede aerodynamica maar moet je kijken dat je hierdoor bij de start niet teveel verliest


hoe harder jij op de eindstreep af komt hoe meer van belang het is uiteraard..
 
met aerodynamica zou opzich alleen maar aan topsnelheod gewonnen kunnen worden maar opzich op het begin koppel heeft het totaal geen invloed dan of zie ik dit verkeerd ?
 
Back
Top