aerodynamica

luc foekema heeft een kap voor zijn little gizmo en die zit er alleen op de 400 meter op, en daar is het maar net voordelig (kap gewicht).

Maargoed, jij bent luc foekema niet maar het geeft wel een leuke indicatie van iemand met veel sprint ervaring...
 
Veel mensen denken bij een aerodynamische vorm vaak aan het vormgeven van de voorkant, maar uit windtunnel tests blijkt juist dat de achterkant veel belangrijker is...

Voor 150 meter sprints zeker niet interessant, als je al ziet hoe weinig het scheelt in tijd als je 10 meter voor de streep het gas los laat... Uit andere zaken is veel en veel meer winst te halen, aerodynamica doe je als allerlaatste stap.
Natuurlijk is er ook een estetisch aspect, en vind ik het zelfgemaakte kuipje van Luuk heel erg vet. Maar voor de winst op 150 meter zou ik het niet doen.
 
Veel mensen denken bij een aerodynamische vorm vaak aan het vormgeven van de voorkant, maar uit windtunnel tests blijkt juist dat de achterkant veel belangrijker is...

tof punt :W, maar een sjeesframe is geen auto he als je dat bedoelde..

vergeet niet, wat de voorkant kapot maakt aan laminaire luchtstroom moet je met de achterkant goed maken, of je moet met het golfballeffect aan de gang, maar vind t knap als je het dan in orde krijg cq onmogelijk... een kegel achterop zou wel erg gaaf oid :)
 
ligt er imo ook aan hoe je nu gestroomlijnt bent...
het verschil tussen dikke jas en t-shirt is iig goed merkbaar (iig bij mij @ s6 teller).
Als ik me voorkap eraf haal en de binnekap laat zitten ( dus windvanger id ) , dan merk ik het ook.
Het zijn geen secondes maar ben elke keer toch +/- een tiende sneller. Kan toeval zijn natuurlijk....

(denk ook aan recht op zitten en plat liggen)
 
A-Bizar said:
ligt er imo ook aan hoe je nu gestroomlijnt bent...
het verschil tussen dikke jas en t-shirt is iig goed merkbaar (iig bij mij @ s6 teller).
Als ik me voorkap eraf haal en de binnekap laat zitten ( dus windvanger id ) , dan merk ik het ook.
Het zijn geen secondes maar ben elke keer toch +/- een tiende sneller. Kan toeval zijn natuurlijk....

(denk ook aan recht op zitten en plat liggen)

Dat kan natuurlijk ook niet anders, zoals ik al aangaf in mijn post, elk ding wat wind vangt, veroorzaakt drag en drag is tijd verlies.
 
ruud. said:
luc foekema heeft een kap voor zijn little gizmo en die zit er alleen op de 400 meter op, en daar is het maar net voordelig (kap gewicht)..

zoetermeer :rolleyes: :|

wilde em nog ff vragen waarom nu ineens wel maar t kwam er net niet van...
 
was voor luc meer een show meeting volgens mij..
hij heeft nog wel serieus verschillende frontjes getest in de windtunnel heeft hij mij eens vertelt..
 
zat ik laatst ff braniac te kijken gaan ze ook testen met 2 gemotoriseerde steps de 1 met een SOLEX jas aan en de ander met zoon wielrenner pak alles gewogen en gedaan en gelijk gemaakt en iets van 250 meter als sprint afstand won tog de gestroomleinde gast omdat ie gestroomleinder was dus bij lage snelheden heeft het wel degelijk nut lijkt mij
 
Big B NRG said:
elk ding wat wind vangt, veroorzaakt drag en drag is tijd verlies.

drom dus ook dragraces :p:W

imo is het wel nuttig om aerodynamische kappen, miss zelfs een helm te gebruiken.

Gewicht zal niet veel schelen gok ik, het verschil tussen een maaltijd vooraf of niet lijkt mij ook nauwelijks meetbaar.

mja de enige oplossing en het bewijs is TESTEN.
 
als je op een std scooter plat ligt scheelt het al 2 á 3 km/u dus op lage snelheid... dus wat zou het dan niks zijn op 150m sprint of de 400m ...:W
 
Prodigys_144 said:
als je op een std scooter plat ligt scheelt het al 2 á 3 km/u dus op lage snelheid... dus wat zou het dan niks zijn op 150m sprint of de 400m ...:W

Een goede stroomlijn zal best wel een leuke winst in topsnelheid kunnen geven van 5, misschien zelfs 10 km/h.

Maar waar het om draait is de winst in tijd op de 150 meter t.g.v. die hogere snelheid. Dan praat je over hooguit enkele hondersten van seconden.
 
Back
Top