Zuiger vervangen

MDO

Active Member
ik heb een peugeot rapdio met een malossi cilinder, 70cc.

ik heb een aantal warmlopers gehad. veel krassen op de zuiger.

is het mogelijk om hier een airsal 46mm zuiger in te doen of van een ander merk?

moet ik dan ook de cilinder laten uithonen of niet? (krassen zijn niet ernstig)
 
Advertisement - register to remove this

Nee zou geen nieuwe zuiger in een warmgelopen cilinder doen..

Want dan blijft de cilinder gevoellig voor nieuwe warmlopers. En als je pech hebt naait hij zich ook vast. Ben je even ver als op dit moment. En wat knakken minder. En extra hoofdpijn erbij.
Post automatically merged:

Nee ,,, van je lekke band .

Straks zeg je nog, van je ventieltje..
 
Nee zou geen nieuwe zuiger in een warmgelopen cilinder doen..

Want dan blijft de cilinder gevoellig voor nieuwe warmlopers. En als je pech hebt naait hij zich ook vast. Ben je even ver als op dit moment. En wat knakken minder. En extra hoofdpijn erbij.
Dit is echt onzin, hoe kan een cilinder "gevoelig" worden voor warmlopers? Gewoon grotere sproeier in dat ding en nieuwe zuiger en knallen
 
Dit is echt onzin, hoe kan een cilinder "gevoelig" worden voor warmlopers? Gewoon grotere sproeier in dat ding en nieuwe zuiger en knallen


Heb je wel eens een hout beitel geslepen.. Als je het ding te lang op je slijp steen houd verbrand het metaal ook.. Word heet en dan kleur het blauw. Waarom staat er een bakje water erbij? Juist om de temperatuur bij het slijpen niet te hoog op te laten lopen.

Nou kan je het blauwe wel weg slijpen, maar het metaal is zo warm geworden dat bij de volgende aanraking met de slijpsteen het nou een stuk korter duurt voordat die weer blauw word.. Dat is het zelfde wat ook bij de cilinder gebeurd.

Ding heeft een tik gehad in het materiaal.. En dat ga je niet makkelijk herstellen.. Zelf met honen kan dat lastig worden.. Aangezien je met honen eigenlijk alleen het oppervlak van de cilinder opnieuw krassen aanbrengt en verder aan de wand geen laagje metaal weg haalt..

En dan zou je de cilinder moeten uitboren, en dat is het waarschijnlijk niet waard.
 
Heb je wel eens een hout beitel geslepen.. Als je het ding te lang op je slijp steen houd verbrand het metaal ook.. Word heet en dan kleur het blauw. Waarom staat er een bakje water erbij? Juist om de temperatuur bij het slijpen niet te hoog op te laten lopen.

Nou kan je het blauwe wel weg slijpen, maar het metaal is zo warm geworden dat bij de volgende aanraking met de slijpsteen het nou een stuk korter duurt voordat die weer blauw word.. Dat is het zelfde wat ook bij de cilinder gebeurd.

Ding heeft een tik gehad in het materiaal.. En dat ga je niet makkelijk herstellen.. Zelf met honen kan dat lastig worden.. Aangezien je met honen eigenlijk alleen het oppervlak van de cilinder opnieuw krassen aanbrengt en verder aan de wand geen laagje metaal weg haalt..

En dan zou je de cilinder moeten uitboren, en dat is het waarschijnlijk niet waard.
ja, ok dat klopt inderdaad, alleen lijkt het mij niet dat als de cilinder voldoende koeling krijgt dat deze meer kans krijgt op warmlopers. Zoiezo heeft een cilinder ook een veel groter oppervlak waar deze ze warmte kwijt kan dus ik denk niet dat deze zomaar blauw uitslaat.
 
Back
Top