Ooh jaa dus wel misschien dat die oude oliefilter zo verstopt zat? merkte qua vermogen, starten en optrekken helemaal niks namelijk.Dit is een warmloper geweest.
Slechte smering kan hier een gevolg van zijn.
Hoe ziet de cilinder eruit?
Aah okey leek niet zo heel erg, ook aangezien me top 64km/h was op de gps met 6.1 rolletjes malossi multivar toen ofc nog de 50cc en draadloze begrenzerOp de linkerfoto zie ik toch aardige sporen hoor.
Als je ze met je ze met je nagel kan voelen dan zitten ze aardig diep
Een compressiemeting was interessant geweest. Ik vermoed dat er toch wel compressieverlies is en dus vermogen verlies door die sporen..
Nee eerlijk gezegd niks gecontroleerd wel heb ik bij de montage van de 80cc ook een nieuwe nokkenas gemonteerd (naruka) en het lager hiervan was nog goed. Ook heb ik de kleppen ingesteld op: in 0.10 en uit 0.10 want dat is wat er stond aangeraden bij de handleiding van de cilinderkit. Ook waren hier de meningen over verdeeld aangezien online en bij de scooterzaak mn uitlaatklep speling op 0.15mm werd aangeradenAan je zuiger is te zien dat het blok veel te lang heeft gereden met olie die niet goed smeerde, waar veel benzine en koolstof resten in zaten. Je 50CC cilinder ziet en goed uit. Maak een foto van de binnekant van de 50CC zuiger.
aangezien je blok zo is achter gelaten, had je een paar dingen moeten controleren:
aangezien de olie niet goed smeerde, heb je gecontroleerd op speling in de krukass. Drijfstang vastpakken en kijken hoeveel je hem kan bewegen, is dit meer dan 1MM naar links en rechts dan kan je beter een nieuwe krukas kopen. Aangezien je nu een 80CC heb, meer compressie en meer stress op de drijfstang en krukass.
Heb je je krukas keeringen gecontroleerd, op lekkage of olie resten.
Heb je de klep speeling gecontroleerd (met een voeler maatje) niet groter dan 0.2mm
heb je je nokkenas gecontroleerd op de diameter van de nokken, en dat hij netjes is ingesleten. van rand tot het midden van de nokken.
controller of je nokkenas lagers nog goed zijn.
pak je krukass vast waar je vario zit (kan met de vario op de as) geweegt hij veel dan heb je nieuwe krukas lagers nodig.
Inrijden = min 500km
Waarom ik dit zeg is omdat de vorige eigenaar de brommer slecht heeft onderhouden.
Ik zal straks even een foto maken van de binnenkant van mijn oude zuiger. Zijn er verder nog symptomen waaraan ik deze mogelijke problemen kan herkennen wat ik dus eigen had moeten doen bij de demontage van mn 50cc zonder het blok weer uit elkaar te halen?Nee eerlijk gezegd niks gecontroleerd wel heb ik bij de montage van de 80cc ook een nieuwe nokkenas gemonteerd (naruka) en het lager hiervan was nog goed. Ook heb ik de kleppen ingesteld op: in 0.10 en uit 0.10 want dat is wat er stond aangeraden bij de handleiding van de cilinderkit. Ook waren hier de meningen over verdeeld aangezien online en bij de scooterzaak mn uitlaatklep speling op 0.15mm werd aangeraden
Voor nu zou ik zeggen, let op rare geluiden als je motor draait, controleer al het bovenstaande (kwa keeringen).Ik zal straks even een foto maken van de binnenkant van mijn oude zuiger. Zijn er verder nog symptomen waaraan ik deze mogelijke problemen kan herkennen wat ik dus eigen had moeten doen bij de demontage van mn 50cc zonder het blok weer uit elkaar te halen?
Hierbij de fotos van de binnenkant van de zuigerAan je zuiger is te zien dat het blok veel te lang heeft gereden met olie die niet goed smeerde, waar veel benzine en koolstof resten in zaten. Je 50CC cilinder ziet en goed uit. Maak een foto van de binnekant van de 50CC zuiger.
aangezien je blok zo is achter gelaten, had je een paar dingen moeten controleren:
aangezien de olie niet goed smeerde, heb je gecontroleerd op speling in de krukass. Drijfstang vastpakken en kijken hoeveel je hem kan bewegen, is dit meer dan 1MM naar links en rechts dan kan je beter een nieuwe krukas kopen. Aangezien je nu een 80CC heb, meer compressie en meer stress op de drijfstang en krukass.
Heb je je krukas keeringen gecontroleerd, op lekkage of olie resten.
Heb je de klep speeling gecontroleerd (met een voeler maatje) niet groter dan 0.2mm
heb je je nokkenas gecontroleerd op de diameter van de nokken, en dat hij netjes is ingesleten. van rand tot het midden van de nokken.
controller of je nokkenas lagers nog goed zijn.
pak je krukass vast waar je vario zit (kan met de vario op de as) geweegt hij veel dan heb je nieuwe krukas lagers nodig.
Inrijden = min 500km
Waarom ik dit zeg is omdat de vorige eigenaar de brommer slecht heeft onderhouden.
Komt niet bij de voetpakking vandaan en dit is waar het langzaam ophoopt, wat zou de oorzaak zijn van dat die eventueel langs de carterhelften lekt?Even kijken of het niet onder je voetpakking van de cilinder af komt , anders zal hij lekken tussen de carterhelften.
Ahh okey, weer wat geleerd! Jaa heb dus die 80cc gemonteerd met nieuwe pakkingen onder de cilinder en tussen de cilinder en de cilinderkop. Maar dit wat lekt lijkt wel tussen de carterpan en het blok vandaan te komen dus snap niet helemaal wat je dan bedoeld met de kleppendeksel haha.aan de zuiger is te zien dat hij heel vaak te heet is geworden. en hij niet goed koelde.
als ik jouw was zou ik een nieuwe pakking onde je kleppen deksel monteren. mocht hij nog zo lekken dan kan je er van uit gaan dat je kleppen deksel ergenseniet goed aansluit op je cilinderkop.
of je kan het op de illegale manier met vloeibare pakking proberen. wel 24 uur droogtijd aanhouden.
als het goed is heeft het niks met zweten te maken, aangezien je een overdruk hebt die terugloopt naar je luchtfilter. Controleer of je overdruk van je kleppendeksel geen verstopping heeft.
beschrijf het geluid dat je hoort, want het kan zijn dat je toch een beschadigde krukass hebt. gaat het tikkend geluid weg als je blok warm is?
Bij het demonteren van mijn 50cc voor een upgrade naar de 80cc kit kwam ik er achter dat de rand van mijn zuiger van de oude 50cc helemaal versleten was (zie bijlage). verder werkte hij wel perfect en stond er op het moment van demontage ongever 12000km op. Ook heb ik toen ik de scooter kocht de olie vervangen, die was pikzwart met in het oliefilter allemaal zwarte troep (zie foto) zou dit de oorzaak kunnen zijn geweest dat de zuiger zo beschadigd was?
Post automatically merged:
Tevens was ook alleen de bovenkant dus richtend naar het inlaatspruitstuk zo beschadigt.
Op dit moment DR 80ccWelke setup heb je eronder en welke sproeier heb je gereden..
Welke merk olie heb je gebruikt?
Op dit moment DR 80ccWelke setup heb je eronder en welke sproeier heb je gereden..
Welke merk olie heb je gebruikt?
Tot op mijn verbasing heb ik vandaag 100km gereden (verder met inrijden af en toe even op zn top endan weer remmen) en de (olielekkage) voordat ik vertrok schoongeveegd om de tientallen kilometers even controleren of die nog langzaam ging lekken en of er minder olie in het blok zat maar allebei goed dus geen lekkende olie meer (zie vorige foto's).nu zie ik pas dat ik verkeerd naar de foto keek, wat ik zou zeggen is kijk waar de olie vandaan lekt. het kan idd dat door te veel vuil en te veel druk is ontstaan, ik hoop niet dat het in de buurt komt van je olie pomp.
Doe het volgende, maar het blok van onder schoon en kijk of het tussen de carter helfden uit komt.
Mogt je het niet kunnen vinden, trek van de lente je blok uit elkaar.
Tot op mijn verbasing heb ik vandaag 100km gereden (verder met inrijden af en toe even op zn top endan weer remmen) en de (olielekkage) voordat ik vertrok schoongeveegd om de tientallen kilometers even controleren of die nog langzaam ging lekken en of er minder olie in het blok zat maar allebei goed dus geen lekkende olie meer (zie vorige foto's).Even kijken of het niet onder je voetpakking van de cilinder af komt , anders zal hij lekken tussen de carterhelften.