Zuiger ingesleten zip 4t 2v

iVision

Member
Bij het demonteren van mijn 50cc voor een upgrade naar de 80cc kit kwam ik er achter dat de rand van mijn zuiger van de oude 50cc helemaal versleten was (zie bijlage). verder werkte hij wel perfect en stond er op het moment van demontage ongever 12000km op. Ook heb ik toen ik de scooter kocht de olie vervangen, die was pikzwart met in het oliefilter allemaal zwarte troep (zie foto) zou dit de oorzaak kunnen zijn geweest dat de zuiger zo beschadigd was?
Post automatically merged:

Tevens was ook alleen de bovenkant dus richtend naar het inlaatspruitstuk zo beschadigt.
 

Attachments

  • Snapchat-632976262.jpg
    Snapchat-632976262.jpg
    104.2 KB · Views: 48
  • Snapchat-1082966516.jpg
    Snapchat-1082966516.jpg
    105.9 KB · Views: 42
Advertisement - register to remove this

Dit is een warmloper geweest.

Slechte smering kan hier een gevolg van zijn.

Hoe ziet de cilinder eruit?
Ooh jaa dus wel misschien dat die oude oliefilter zo verstopt zat? merkte qua vermogen, starten en optrekken helemaal niks namelijk.

Cilinder ziet er nog bijzonder goed uit na 12K km
 

Attachments

  • 20220301_180404.jpg
    20220301_180404.jpg
    119.7 KB · Views: 35
  • 20220301_180348.jpg
    20220301_180348.jpg
    68.5 KB · Views: 37
Op de linkerfoto zie ik toch aardige sporen hoor.

Als je ze met je ze met je nagel kan voelen dan zitten ze aardig diep

Een compressiemeting was interessant geweest. Ik vermoed dat er toch wel compressieverlies is en dus vermogen verlies door die sporen..
 
Op de linkerfoto zie ik toch aardige sporen hoor.

Als je ze met je ze met je nagel kan voelen dan zitten ze aardig diep

Een compressiemeting was interessant geweest. Ik vermoed dat er toch wel compressieverlies is en dus vermogen verlies door die sporen..
Aah okey leek niet zo heel erg, ook aangezien me top 64km/h was op de gps met 6.1 rolletjes malossi multivar toen ofc nog de 50cc en draadloze begrenzer
Post automatically merged:

Ik merk ook wel dat met die 80cc de compressie echt vele malen hoger is (wat logisch is) dus je kan nog wel is gelijk hebben haha. Ook enig idee waarom mijn 80cc maar 64 op de gps gaat? De trekkracht is wel veeel meer maar top niet.
 
Last edited:
Aan je zuiger is te zien dat het blok veel te lang heeft gereden met olie die niet goed smeerde, waar veel benzine en koolstof resten in zaten. Je 50CC cilinder ziet en goed uit. Maak een foto van de binnekant van de 50CC zuiger.

aangezien je blok zo is achter gelaten, had je een paar dingen moeten controleren:

aangezien de olie niet goed smeerde, heb je gecontroleerd op speling in de krukass. Drijfstang vastpakken en kijken hoeveel je hem kan bewegen, is dit meer dan 1MM naar links en rechts dan kan je beter een nieuwe krukas kopen. Aangezien je nu een 80CC heb, meer compressie en meer stress op de drijfstang en krukass.

Heb je je krukas keeringen gecontroleerd, op lekkage of olie resten.
Heb je de klep speeling gecontroleerd (met een voeler maatje) niet groter dan 0.2mm
heb je je nokkenas gecontroleerd op de diameter van de nokken, en dat hij netjes is ingesleten. van rand tot het midden van de nokken.
controller of je nokkenas lagers nog goed zijn.
pak je krukass vast waar je vario zit (kan met de vario op de as) geweegt hij veel dan heb je nieuwe krukas lagers nodig.

Inrijden = min 500km

Waarom ik dit zeg is omdat de vorige eigenaar de brommer slecht heeft onderhouden.
 
Aan je zuiger is te zien dat het blok veel te lang heeft gereden met olie die niet goed smeerde, waar veel benzine en koolstof resten in zaten. Je 50CC cilinder ziet en goed uit. Maak een foto van de binnekant van de 50CC zuiger.

aangezien je blok zo is achter gelaten, had je een paar dingen moeten controleren:

aangezien de olie niet goed smeerde, heb je gecontroleerd op speling in de krukass. Drijfstang vastpakken en kijken hoeveel je hem kan bewegen, is dit meer dan 1MM naar links en rechts dan kan je beter een nieuwe krukas kopen. Aangezien je nu een 80CC heb, meer compressie en meer stress op de drijfstang en krukass.

Heb je je krukas keeringen gecontroleerd, op lekkage of olie resten.
Heb je de klep speeling gecontroleerd (met een voeler maatje) niet groter dan 0.2mm
heb je je nokkenas gecontroleerd op de diameter van de nokken, en dat hij netjes is ingesleten. van rand tot het midden van de nokken.
controller of je nokkenas lagers nog goed zijn.
pak je krukass vast waar je vario zit (kan met de vario op de as) geweegt hij veel dan heb je nieuwe krukas lagers nodig.

Inrijden = min 500km

Waarom ik dit zeg is omdat de vorige eigenaar de brommer slecht heeft onderhouden.
Nee eerlijk gezegd niks gecontroleerd wel heb ik bij de montage van de 80cc ook een nieuwe nokkenas gemonteerd (naruka) en het lager hiervan was nog goed. Ook heb ik de kleppen ingesteld op: in 0.10 en uit 0.10 want dat is wat er stond aangeraden bij de handleiding van de cilinderkit. Ook waren hier de meningen over verdeeld aangezien online en bij de scooterzaak mn uitlaatklep speling op 0.15mm werd aangeraden
Post automatically merged:

Nee eerlijk gezegd niks gecontroleerd wel heb ik bij de montage van de 80cc ook een nieuwe nokkenas gemonteerd (naruka) en het lager hiervan was nog goed. Ook heb ik de kleppen ingesteld op: in 0.10 en uit 0.10 want dat is wat er stond aangeraden bij de handleiding van de cilinderkit. Ook waren hier de meningen over verdeeld aangezien online en bij de scooterzaak mn uitlaatklep speling op 0.15mm werd aangeraden
Ik zal straks even een foto maken van de binnenkant van mijn oude zuiger. Zijn er verder nog symptomen waaraan ik deze mogelijke problemen kan herkennen wat ik dus eigen had moeten doen bij de demontage van mn 50cc zonder het blok weer uit elkaar te halen?
 
Last edited:
Ik zal straks even een foto maken van de binnenkant van mijn oude zuiger. Zijn er verder nog symptomen waaraan ik deze mogelijke problemen kan herkennen wat ik dus eigen had moeten doen bij de demontage van mn 50cc zonder het blok weer uit elkaar te halen?
Voor nu zou ik zeggen, let op rare geluiden als je motor draait, controleer al het bovenstaande (kwa keeringen).

Toen je de olie had vervangen, zaten er veel metaal deeltjes in? Als je je olie gaat verversen let hier op, als je vlokken ziet dan is er iets goed mis.
 
Jaa merkte wel op dat bij de eerste keer starten ik nogal wat getik hoorde dus ik was al bang dat het mn kleppen waren die verkeerd waren afgesteld. Maar op internet werd gezegt dat er bij zo'n 80cc sws meer geluid vrij kwam...

Verder kwamen er niet echt metaaldeeltjes mee had er wel op gelet namelijk heb al voor als de cilinder ingereden is weer nieuwe castrol racing 5w40 olie gehaald en een nieuwe filter zal er dan nog is op letten.

Verder merkte ik wel na de eerste keer even opentrekken rond de 175km gereden te hebben met de 80cc dat even daarna het wat vettig werd onder de oliepijlstok dus onder de carterpan als ik dat zo kan noemen, weggeveegd en vooral als die erg warm is begint het langzaam er weer te komen. Zou dit mogelijk door de keerringen kunnen komen of zitten die ergens anders want hij zweet zegmaar heeel langzaam olie als ik een lang stuk gereden heb tussen de carter en het blok bij de onderste bout voor mijn gevoel.
 
Aan je zuiger is te zien dat het blok veel te lang heeft gereden met olie die niet goed smeerde, waar veel benzine en koolstof resten in zaten. Je 50CC cilinder ziet en goed uit. Maak een foto van de binnekant van de 50CC zuiger.

aangezien je blok zo is achter gelaten, had je een paar dingen moeten controleren:

aangezien de olie niet goed smeerde, heb je gecontroleerd op speling in de krukass. Drijfstang vastpakken en kijken hoeveel je hem kan bewegen, is dit meer dan 1MM naar links en rechts dan kan je beter een nieuwe krukas kopen. Aangezien je nu een 80CC heb, meer compressie en meer stress op de drijfstang en krukass.

Heb je je krukas keeringen gecontroleerd, op lekkage of olie resten.
Heb je de klep speeling gecontroleerd (met een voeler maatje) niet groter dan 0.2mm
heb je je nokkenas gecontroleerd op de diameter van de nokken, en dat hij netjes is ingesleten. van rand tot het midden van de nokken.
controller of je nokkenas lagers nog goed zijn.
pak je krukass vast waar je vario zit (kan met de vario op de as) geweegt hij veel dan heb je nieuwe krukas lagers nodig.

Inrijden = min 500km

Waarom ik dit zeg is omdat de vorige eigenaar de brommer slecht heeft onderhouden.
Hierbij de fotos van de binnenkant van de zuiger
Post automatically merged:

Even kijken of het niet onder je voetpakking van de cilinder af komt , anders zal hij lekken tussen de carterhelften.
Komt niet bij de voetpakking vandaan en dit is waar het langzaam ophoopt, wat zou de oorzaak zijn van dat die eventueel langs de carterhelften lekt?
 

Attachments

  • 20220301_213915.jpg
    20220301_213915.jpg
    159.5 KB · Views: 22
  • 20220301_213912.jpg
    20220301_213912.jpg
    166.5 KB · Views: 18
  • 20220301_213908.jpg
    20220301_213908.jpg
    173.8 KB · Views: 17
  • 20220301_213858.jpg
    20220301_213858.jpg
    220.3 KB · Views: 19
  • 20220301_214309.jpg
    20220301_214309.jpg
    394.3 KB · Views: 22
  • 20220301_214301.jpg
    20220301_214301.jpg
    220.7 KB · Views: 23
Last edited:
aan de zuiger is te zien dat hij heel vaak te heet is geworden. en hij niet goed koelde.

als ik jouw was zou ik een nieuwe pakking onde je kleppen deksel monteren. mocht hij nog zo lekken dan kan je er van uit gaan dat je kleppen deksel ergens niet goed aansluit op je cilinderkop.

of je kan het op de illegale manier met vloeibare pakking proberen. wel 24 uur droogtijd aanhouden.

als het goed is heeft het niks met zweten te maken, aangezien je een overdruk hebt die terugloopt naar je luchtfilter. Controleer of je overdruk van je kleppendeksel geen verstopping heeft.

beschrijf het geluid dat je hoort, want het kan zijn dat je toch een beschadigde krukass hebt. gaat het tikkend geluid weg als je blok warm is?

tikkend geluid kan ook van je tijds ketting komen als hij slap is geworden, probeer de spanning er opnieuw op te zetten, het lijkt op een halve doritos met 1 bout in het midden. de 2 8mm boutjes losdraaien de middelste m10 bout losdraaien, pas wel op er zit een veertje in. helemaal terug klikken en alles vast draaien, als laatste de middelste bout indraaien.
 
aan de zuiger is te zien dat hij heel vaak te heet is geworden. en hij niet goed koelde.

als ik jouw was zou ik een nieuwe pakking onde je kleppen deksel monteren. mocht hij nog zo lekken dan kan je er van uit gaan dat je kleppen deksel ergenseniet goed aansluit op je cilinderkop.

of je kan het op de illegale manier met vloeibare pakking proberen. wel 24 uur droogtijd aanhouden.

als het goed is heeft het niks met zweten te maken, aangezien je een overdruk hebt die terugloopt naar je luchtfilter. Controleer of je overdruk van je kleppendeksel geen verstopping heeft.

beschrijf het geluid dat je hoort, want het kan zijn dat je toch een beschadigde krukass hebt. gaat het tikkend geluid weg als je blok warm is?
Ahh okey, weer wat geleerd! Jaa heb dus die 80cc gemonteerd met nieuwe pakkingen onder de cilinder en tussen de cilinder en de cilinderkop. Maar dit wat lekt lijkt wel tussen de carterpan en het blok vandaan te komen dus snap niet helemaal wat je dan bedoeld met de kleppendeksel haha.

en hoe zou ik dat eventueel die overdruk vanuit de kleppendeksel kunnen controleren?

Jaa zal morgen wel even een video maken van het geluid want volgens mij wel minder wordt naarmate die warm wordt, zal het morgen even moeten verifiëren, moet toch de bougie vervangen (nog niet gedaan bij montage nieuwe 80cc kit + naraku nokkenas).
 
Bij het demonteren van mijn 50cc voor een upgrade naar de 80cc kit kwam ik er achter dat de rand van mijn zuiger van de oude 50cc helemaal versleten was (zie bijlage). verder werkte hij wel perfect en stond er op het moment van demontage ongever 12000km op. Ook heb ik toen ik de scooter kocht de olie vervangen, die was pikzwart met in het oliefilter allemaal zwarte troep (zie foto) zou dit de oorzaak kunnen zijn geweest dat de zuiger zo beschadigd was?
Post automatically merged:

Tevens was ook alleen de bovenkant dus richtend naar het inlaatspruitstuk zo beschadigt.


Welke setup heb je eronder en welke sproeier heb je gereden..

Welke merk olie heb je gebruikt?
 
Welke setup heb je eronder en welke sproeier heb je gereden..

Welke merk olie heb je gebruikt?
Op dit moment DR 80cc
Naraku nokkenas
Malossi multivar met witte drukveer en 7,2gr rolletjes
Malossi luchtfilter matje
Sproeier 82
Draadloze begrenzer (die zou bij ontgrenzen geen limiet op de toeren moeten hebben)

Olie: Castrol Power RS Racing 4T 5W40 Piaggio
Heb ook een gevoel dat de scooterwinkel of de vorige eigenaar er 10w40 in heeft gehad.


Toen ik hem kocht met de standaard 50cc
Standaard nokkenas
Standaard luchtfilter
Standaard vario met 6.0 rolletjes
En ook sproeier 82
En een oliefilter die die al een hele tijd eerder vernieuwd had moeten worden (zie fotos van eerdere berichten)


In en uitlaatkleppen staan op 0.10mm
En sinds ik de scooter heb gekocht dat is een maand geleden heb ik er ff een paar dagen mee gereden en gelijk de olie vervangen toen die nog warm was want had al zo'n gevoel dat die erin zat niet helemaal meer fris was, bij het navragen bij de jongen waar ik hem van hem gekocht wat tevens ook een goeie vriend van me is, zou het bij de laatste grote beurt die hij bij de scooterwinkel heeft laten doen, verwisselt moeten zijn maar naar mijn mening met hoe het filter en de kleur van de olie er toen uit zag is dat niet gebeurd.
 
Last edited:
Die krassen zullen wellicht dan zijn ontstaan dat je te lang met de oude olie hebt gereden. (althans wellicht ook de oude eigenaar)Naar een bepaalde tijd is de smerende werkend niet meer optimaal. Ook word de olie continu door gaatjes gedrukt. En daardoor word het steeds dunner (als water)

Kan ook zijn dat de olie flow niet optimaal was omdat er misschien veel troep in het zeefje heeft gezeten.

Zuiger te heet geworden en gaat dan meer uitzetten en dan begint het krassen.
 
nu zie ik pas dat ik verkeerd naar de foto keek, wat ik zou zeggen is kijk waar de olie vandaan lekt. het kan idd dat door te veel vuil en te veel druk is ontstaan, ik hoop niet dat het in de buurt komt van je olie pomp.

Doe het volgende, maar het blok van onder schoon en kijk of het tussen de carter helfden uit komt.

Mogt je het niet kunnen vinden, trek van de lente je blok uit elkaar.
 
Welke setup heb je eronder en welke sproeier heb je gereden..

Welke merk olie heb je gebruikt?
Op dit moment DR 80cc
Naraku nokkenas
Malossi multivar met witte drukveer en 7,2gr rolletjes
Malossi luchtfilter matje
Sproeier 82
In en uitlaatkleppen staan op 0.10mm
En sinds ik de scooter heb gekocht dat is een maand geleden heb ik er ff een paar dagen mee gereden en gelijk de olie vervangen toen die nog warm was want had al zo'n gevoel dat die erin zat niet helemaal meer fris was, bij het navragen bij de jongen waar ik hem van hem gekocht wat tevens ook een goeie vriend van me is, zou het bij de laatste grote beurt die hij bij de scooterwinkel heeft laten doen, verwisselt moeten zijn maar naar mijn mening met hoe het filter en de kleur van de olie er toen uit zag is dat niet gebeurd
nu zie ik pas dat ik verkeerd naar de foto keek, wat ik zou zeggen is kijk waar de olie vandaan lekt. het kan idd dat door te veel vuil en te veel druk is ontstaan, ik hoop niet dat het in de buurt komt van je olie pomp.

Doe het volgende, maar het blok van onder schoon en kijk of het tussen de carter helfden uit komt.

Mogt je het niet kunnen vinden, trek van de lente je blok uit elkaar.
Tot op mijn verbasing heb ik vandaag 100km gereden (verder met inrijden af en toe even op zn top endan weer remmen) en de (olielekkage) voordat ik vertrok schoongeveegd om de tientallen kilometers even controleren of die nog langzaam ging lekken en of er minder olie in het blok zat maar allebei goed dus geen lekkende olie meer (zie vorige foto's).
Post automatically merged:

Even kijken of het niet onder je voetpakking van de cilinder af komt , anders zal hij lekken tussen de carterhelften.
Tot op mijn verbasing heb ik vandaag 100km gereden (verder met inrijden af en toe even op zn top endan weer remmen) en de (olielekkage) voordat ik vertrok schoongeveegd om de tientallen kilometers even controleren of die nog langzaam ging lekken en of er minder olie in het blok zat maar allebei goed dus geen lekkende olie meer (zie vorige foto's).
 
Back
Top