cilinder kop wilt niet op de zuiger omdat de veren te ver uitsteken..

Kpeeters

New Member
Hoi,

ik heb een probleem ik ben op het moment 70cc aan het plaatsen op mijn scooter. Alleen lukt het mij niet om de cilinder op de zuiger te krijgen aangezien de veertjes in de weg zitten. Ik heb al geprobeerd ze een beetje aan te duwen maar het lukt niet. Iemand die weet hoe ik dit oplos? moet ik nieuwe zuiger veren kopen?
 
Advertisement - register to remove this

Hoi,

ik heb een probleem ik ben op het moment 70cc aan het plaatsen op mijn scooter. Alleen lukt het mij niet om de cilinder op de zuiger te krijgen aangezien de veertjes in de weg zitten. Ik heb al geprobeerd ze een beetje aan te duwen maar het lukt niet. Iemand die weet hoe ik dit oplos? moet ik nieuwe zuiger veren kopen?
Nog een keer proberen
 
Je bedoelt waarschijnlijk cilinder in plaats van kop
Haal eens een veer van je zuiger , en probeer , of die in de cilinder past , en hoeveel slotspeling je dan nog hebt .
Heb je genoeg speling , en past de zuiger in de cilinder , zou het moeten gaan , wel met olie monteren.
 
Je bedoelt waarschijnlijk cilinder in plaats van kop
Ik denk inderdaad dat @Kpeeters onderstaand bedoelt, maar misschien kan hij dit even bevestigen.

cilinder kop wilt niet op de zuiger omdat de veren te ver uitsteken..​


Heb je wel de juiste maat zuiger bij de cilinder en geen overmaat zuiger?
Of was dit een complete set?

Om welke scooter gaat het hier eigenlijk?

De zuigerveren moeten eerst samen gedrukt worden zodat ze in het hemd van de cilinder kunnen gedrukt worden.

Beetje moeilijk uitleggen, misschien even op Youtube kijken dan snap je wat ik bedoel.
 
Last edited:
Je zet aan 1 kant vast de clip voor de pen door de zuiger heen. Dan pak je gewoon de losse zuiger, (met zuigerveren) dat olie je goed in. Dan zet je de zuiger (in de juiste positie!) in de losse cilinder.
Dan kan je het gewoon voorzichtig doen, zuigerveren met je vingers een beetje samendrukken, en zien wat er gebeurt.

Dan schuif je de zuiger er een stukje in, zodat net het gat voor de pin nog zichtbaar is. En dan ga je het monteren op de scooter. Dan is het alleen nog een kwestie van de pin er in, clip er op, cilinder tegen het blok aan duwen, klaar.
 
Je zet aan 1 kant vast de clip voor de pen door de zuiger heen. Dan pak je gewoon de losse zuiger, (met zuigerveren) dat olie je goed in. Dan zet je de zuiger (in de juiste positie!) in de losse cilinder.
Dan kan je het gewoon voorzichtig doen, zuigerveren met je vingers een beetje samendrukken, en zien wat er gebeurt.

Dan schuif je de zuiger er een stukje in, zodat net het gat voor de pin nog zichtbaar is. En dan ga je het monteren op de scooter. Dan is het alleen nog een kwestie van de pin er in, clip er op, cilinder tegen het blok aan duwen, klaar.
Vergeet niet als eerste je voetpakking te monteren.
 
Hoi,

ik heb een probleem ik ben op het moment 70cc aan het plaatsen op mijn scooter. Alleen lukt het mij niet om de cilinder op de zuiger te krijgen aangezien de veertjes in de weg zitten. Ik heb al geprobeerd ze een beetje aan te duwen maar het lukt niet. Iemand die weet hoe ik dit oplos? moet ik nieuwe zuiger veren kopen?
Op de zuiger zit een speciaal stukje in de richel van de zuigerveer zodat je hem makkelijker bij elkaar kan drukken.
Wist het zelf eerst ook niet maar nadat ik het wist had ik hem in één keer in de cilinder.
 
heb je je veren al los in de cilinder gepast en de slotspeling gemeten? als die slotspeling negatief is, past ie mèt zuiger helemaal nooit.
 
Wist het zelf eerst ook niet maar nadat ik het wist had ik hem in één keer in de cilinder.
Ik heb hier ook nog nooit van gehoord of gezien , veergroef is toch egaal glad aan de zuiger omtrek , wel zit er een zoeker aan de onderkant van de cilinder ( kleine schuine rand ) om montage te vergemakkelijken . Wel weet ik dat er voor dit doel een speciale zuigerveren sleutel , is om van onderaf de zuigerveren te monteren. Deze is voor een tweetakt , maar werkt natuurlijk net zo met een 4 takt de ring is deelbaar , door een speciaal schuifstuk , zodat je hem om de drijfstang heen , onder de cilinder uit kan halen.
 

Attachments

  • trabrep_601.pdf.jpg
    trabrep_601.pdf.jpg
    25.3 KB · Views: 4
Ik heb hier ook nog nooit van gehoord of gezien , veergroef is toch egaal glad aan de zuiger omtrek , wel zit er een zoeker aan de onderkant van de cilinder ( kleine schuine rand ) om montage te vergemakkelijken . Wel weet ik dat er voor dit doel een speciale zuigerveren sleutel , is om van onderaf de zuigerveren te monteren. Deze is voor een tweetakt , maar werkt natuurlijk net zo met een 4 takt de ring is deelbaar , door een speciaal schuifstuk , zodat je hem om de drijfstang heen , onder de cilinder uit kan halen.
hij omschrijft volgens mij (een beetje moeilijk) juist de zuigerveerslotpen (nokje in de zuigerveergroef waar het zuigerveerslot hoort). als je het zuigerveerslot ten opzichte daarvan verdraait, past je zuigerveer niet in de groef en je zuiger zo niet in de cilinder..
 
sja, het is allemaal gokken om wat voor scooter het gaat, maar het staat nìet in viertakt, dus ga ik uit van tweetakt, tot het tegendeel wordt gemeld.
en een beginner, gezien de vraag, maar dat waren we eens allemaal.
Aha dat wordt dan moeilijk als je dat probeert te doen , moet dan wel een tweetakt zijn . ( en een beginner)
 
Back
Top