Znen retro (bougie vonkt niet)

Malosa

New Member
Beste mensen,
Wie kan mij helpen.

Het betreft een znen grande retro van 2013.

Wat ik gedaan heb.
Startmotor vervangen,
Bougie kabel vervangen en dop ook,
Nieuwe Accu
Kabels door gemeten, cdi vervangen en uitgetest.
En de spannings regelaar ook na gekeken .

Scooter had halfjaar still gestaan en iemand had die proberen te stelen maar niet gelukt.
Schade minimaal behalve het slot moest vervangen worden.

Ik krijg stroom op de bougie, Al's ik de multimeter op 20k zet en de bougie meet krijg ik 14.40 door Al's de scooter op contact staat.
Maar vonken werkt niet zelfs niet met nieuwe bougie.

Bedankt alvast.
 
Advertisement - register to remove this

Enterprise

Active Member
Contactslot wel goed aangesloten? Koppel die eens los, alle stekkers enz los en probeer het dan nog eens. Als je bougie dan gewoon vonkt is je contactslot verkeerd aangesloten aangezien de scooter wel altijd start zonder contactslot.
 

Malosa

New Member
Bedankt, heb net alles losgekoppeld en nog eens geprobeerd.. naar geen vonk.
Contactslot wel goed aangesloten? Koppel die eens los, alle stekkers enz los en probeer het dan nog eens. Als je bougie dan gewoon vonkt is je contactslot verkeerd aangesloten aangezien de scooter wel altijd start zonder contactslot.
 

Sparky

Well-Known Member
Niet alle scooters werken volgens hetzelfde elektrische principe.
Dus wat Enterpise opmerkte is maar deels waar.
Ik heb geen schema van jouw Chineesje dus ik weet ook niet volgens welk principe deze scooter werkt.
Misschien zit het elektrische schema in de usermanual van je ZNEN, zo ja, even inscannen en hier publiceren.
Of misschien is iemand van de forum in het bezit en wil deze persoon dit hier publiceren.

Zo niet moeten we even gaan kijken naar de draadkleuren op de cdi en contactslot.
 

Malosa

New Member
Ik zal eens vandaag kijken of ik de manual kan vinden.

Kan het niet aan de ontsteking liggen misschien?
 

Sparky

Well-Known Member
Hier kan het aan liggen, maar om zomaar, in het wilde weg, onderdelen te gaan vervangen kan in de papieren lopen.
Dus eerst maar eens onderzoeken/meten, denk ik zo.

Heb je inmiddels wel een schema gevonden?
 

Sparky

Well-Known Member
Dit hoeft geen probleem te zijn, kijk even welke kleuren draden zitten bij je contactslot en bij je cdi.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Kabels door gemeten, cdi vervangen en uitgetest.
En de spannings regelaar ook na gekeken .

Ik krijg stroom op de bougie, Al's ik de multimeter op 20k zet en de bougie meet krijg ik 14.40 door Al's de scooter op contact staat.
Maar vonken werkt niet zelfs niet met nieuwe bougie.
Wat heb je gemeten en is uitgetest?
14.4 KV is gewoon genoeg dus daar ligt het niet aan.
Ik vermoed vooralsnog dat het een massa/aarding probleem is, dus bobine zelf of het motorblok maakt ergens sluiting.
 

Malosa

New Member
Wat heb je gemeten en is uitgetest?
14.4 KV is gewoon genoeg dus daar ligt het niet aan.
Ik vermoed vooralsnog dat het een massa/aarding probleem is, dus bobine zelf of het motorblok maakt ergens sluiting.
Ok dat is enigste wat ik uitgemeten heb.
Verder heb ik de bobine kabels getest en zijn ook goed.
14.4 geeft hij idd maar Al's ik extra aarde maak nog niks.

Dus sluiting in het motorblok zou het probleem kunnen zijn?
 

Sparky

Well-Known Member
Uit de kleuren draden bij de cdi maak ik op dat de scooter, zoals Enterprice dit initieel opmerkte, gewoon kan starten zonder contactslot.
Dit als de zwart/witte draad vrij van massa ligt en de scooter geen gebruik maakt van een standaardschakelaar waar geen sluiting naar massa in zit.

Malosa heeft geen 14,4 kV gemeten maar 14,4 K Ohm.
Dit lijkt wel in orde alhoewel ik dit toch aan de hoge kant vindt, maar mij is niet helemaal duidelijk hoe hij dit gemeten heeft.

Deze hoge waarde zou kunnen duiden op een defecte bobine of een slechte massa van de bobine.

Om even te controleren of je bobine goede massa maakt doe even het volgende.


1. neem een multimeter en zet deze op het laagste Ohm-bereik.
2. houdt beide meetpennen tegen elkaar, de waarde die je nu meet is de afwijking.
3. meet nu op de connector van de cdi.
4. de zwarte meetpen prik je op de groene draad.
5. de rode meetpen prik je op de geel/zwarte draad.
6. van de weerstand die je nu meet trek je de waarde gemeten onder punt 2. af.

De berekende weerstand mag niet hoger zijn dan een paar tiende Ohm.

Edit: Laat even weten wat je meet bij punt 2 en de berekende waarde in punt 6.
 

Malosa

New Member
Heb de multimeter op 200 staan is de laatste in ohm.
Hij heeft nu 00.8 aan voor punt 4/5 op contact.
Zonder contact 01.0

Punt 2 00.5 Dan houd he 00.3 over.
 
Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Ik begrijp je antwoord niet helemaal, lees mijn instructie en vraag nog eens goed.

Ik verwacht dus een antwoord zoals:

Met beide meetpennen tegen elkaar meet ik .... Ohm.
In punt 6 bereken ik ... Ohm.
 

Malosa

New Member
Ik begrijp je antwoord niet helemaal, lees mijn instructie en vraag nog eens goed.

Ik verwacht dus een antwoord zoals:

Met beide meetpennen tegen elkaar meet ik .... Ohm.
In punt 6 bereken ik ... Ohm.
Zoals hierboven vermeld meet pennen tegenelkaar 00.5 ohm

Punt 2 op contact : 01.0 ohm
Punt 2 zonder contact 00.8 ohm
 

Sparky

Well-Known Member
Ik zie dat je, je antwoord in bijdrage #16 hebt aangepast, de waarde lijkt wel ok, dus aan de massaverbinding van de bobine zal het niet liggen.

Ik test trouwens een bobine op een heel makkelijke manier.
Hiervoor haal je de bougkap van de bougie.
Neem je een bougie waarvan je zeker weet dat deze niet defect is.
Steek je die bougie in de bougiekap en legt de schroefdraad van de bougie tegen een blank stuk van het motorblok.
Daarna trek je de geel/zwarte draad bij de bobine los.
Maak op deze aansluiting van de bobine een lange draad, die lang genoeg is om tot bij de pluspool van de accu te komen.
Tik met dit einde, minder dan een halve seconde, de pluspool van de accu aan.
De bougie moet nu een vonkje geven elke keer wanneer je de draad tegen de pluspool van de accu tikt.

Probeer dit eens.

Vonkt hij niet, dan kunnen de volgende dingen aan de hand zijn.

1. de bougie is toch niet zo goed als je dacht.
2. de bougiekabel/kap is slecht/defect.
3. de bobine is defect.
4. de bobine heeft een slechte massaverbinding.
5. het motorblok heeft geen goede massaverbinding.
 
Last edited:

Malosa

New Member
Ik zie dat je, je antwoord in bijdrage #16 hebt aangepast, de waarde lijkt wel ok, dus aan de massaverbinding van de bobine zal het niet liggen.

Ik test trouwens een bobine op een heel makkelijke manier.
Hiervoor haal je de bougkap van de bougie.
Neem je een bougie waarvan je zeker weet dat deze niet defect is.
Steek je die bougie in de bougiekap en legt de schroefdraad van de bougie tegen een blank stuk van het motorblok.
Daarna trek je de geel/zwarte draad bij de bobine los.
Maak op deze aansluiting van de bobine een lange draad, die lang genoeg is om tot bij de pluspool van de accu te komen.
Tik met dit einde, minder dan een halve seconde, de pluspool van de accu aan.
De bougie moet nu een vonkje geven elke keer wanneer je de draad tegen de pluspool van de accu tikt.

Probeer dit eens.

Vonkt hij niet, dan kunnen de volgende dingen aan de hand zijn.

1. de bougie is toch niet zo goed als je dacht.
2. de bougiekabel is slecht/defect.
3. de bobine is defect.
4. de bobine heeft een slechte massaverbinding.
5. het motorblok heeft geen goede massaverbinding.
Ok heb dat gedaan en de bobine vonkt nu, dus Al's ik de kabel van geel zwart eruit trek en een kabel van plus naar die plaats waar geel zwart gezeten heeft een halve sec erop houd krijg ik een vonk op die plek.
 
Advertisement - register to remove this
Top