This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Zip licht aan uit

Vaak zijn dit soort schakelaars plug & play.
Oude eruit, nieuwe erin.
Maar ik kan niet met 100% zekerheid zeggen of de genoemde schakelaar werkt op jouw scooter.
Wacht even af wat de andere forumleden hierover te melden hebben.

Trouwens: waarom wil je de verlichting uit kunnen schakelen?
Met licht aan ben je toch beter zichtbaar?
Zelfs overdag op een mooie zomerse dag.
Zelf ben ik juist blij dat bij mijn scooter de verlichting automatisch aangaat na het starten...

Dit is niet zo simpel als gewoon maar ergens een schakelaar tussen plaatsen.
De geel/zwarte draad die de voedingspanning verzorgt, zorgt er ook voor dat de elektrische choke spanning krijgt, de achtergrondverlichting van je cockpit spanning krijgt en het stadslichtje in de koplamp spanning krijgt.
Met andere woorden er zitten nogal wat aftakkingen op die voedingsdraad en zoals je ook kunt zien op het schema hier beneden.
Als je dit wilt doen zou ik voor lief nemen dat de achtergrondverlichting van de cockpit altijd blijft branden als de motor loopt evenals het stadslichtje in je koplamp, wat nu ook al het geval is.
Het lampje van het stadslichtje zou je eventueel eruit kunnen nemen (rood kruis in de tekening hier beneden) want dit heeft toch weinig zin mocht je totaal geen verlichting in je koplamp willen als de verlichting is uitgeschakeld.
Als dit geen probleem is, zou je deze schakelaar kunnen plaatsen in de geel/zwarte draad vlak voor de dimlicht-/grootlichtschakelaar van je verlichting.
Echter daarmee is het achterlicht nog niet schakelbaar.
Hiervoor dien je de geel/zwarte draad bij je achterlicht los te gooien en te isoleren met wat tape of beter nog een krimpkousje zodat deze geen kortsluiting kan maken met andere draden of het frame.
Dan een nieuwe draad te trekken van je achterlicht, waar die geel/zware draad was aangesloten naar de zo juist geplaatste schakelaar en wel op het contact van de schakelaar dat naar de dimlicht-/grootlichtschakelaar loopt.
Zie tekening hieronder: