Zelfde probleem; stotteren bij vol gas

smonjirez

Well-Known Member
Hoi mensen,

Mn phantom heeft wéér kuren. Tijdje geleden begon ie te stotteren op vol-gas, toen werd me aangeraden; nieuwe bougie en nieuwe bougie-dop (heb er niks aan veranderd onlangs, rij al zowat een half jaar zo en hij deed het altijd prima (dr70 rpm, 17,5mm dellorto, p1 vario, s6 inlaatsetje, std. filter ontgrensd)), naja daarna deed ie het weer prima, maar sinds een paar dagen heb ik weer hetzelfde probleem. Valt me wel op dat het een stuk erger is wanneer ie warm is en het licht regent. Als ie net start kan ik hem gewoon vol gas los trekken. Waar kan t aan liggen? Valse lucht / afstelling / ontsteking ofzo? Want zó koud is het nou ook weer niet...
 
Advertisement - register to remove this

Oh dat is best chill dan! Overzetten zou vrij rap gaan met uitzondering van het contactslot maar met een elektrisch schema van een aerox erbij zou dat wel makkelijk te doen moeten te zijn. Half uurtje werk denk ik. Waar woon je eig. in de buurt?:p
 
Ik ehm, denk dat we het ontsteking-verhaal wel even kunnen laten zitten :p.
Heb net even m'n cilinder eraf getrokken, dit trof ik aan:
snc01206.jpg

snc01205.jpg


Ik denk dat dit wel tot mijn probleem kan leiden? Een paar van de krassen die je in de cilinder ziet kan ik ook flink goed voelen. Als dit inderdaad hoogstwaarschijnlijk de oorzaak kan zijn dan schaf ik een Stage6 Racing aan. Zal dat nog een beetje vermogen leveren met m'n shot en 17,5mm dellorto? 8-10 PK ofzo? Later ben ik sowieso van plan er dan nog een C16 en een 21mm bij te monteren, eventueel een V12, hpi en / of overrange (zouden die dingen zin hebben op een niet-getunede racing? Het blijft voor op straat, 1x per week naar m'n werk (30 km) en verder voor de lol).
 
ach ik denk niet dat het de cillinder is (a)

als je gewoon een dr70 haalt met een gianelli shot loopt zeer mooi =] kost je niet veel als je er toch niet veel mee rijdt, maar als je toch hard wilt gaan kan je wel een s6 racing met een c16 opzetten... denk dat je dan wel over de 8-10 pk komt met een overrange set =]
 
Met een s6r + c16 + overrange + 21mm + vl12 hoop ik toch echt wel op 12-14 pk... :p
Maar goed, gezien ik nu het geld niet heb voor die c16 en over een maand ofzo wel, maar tussendoor wel wil kunnen rijden ga ik dus denk ik maar die stage 6 racing aanschaffen.. Maar wil dat wel een beetje tot die tijd met een shot en 17,5mm?
 
Alles wil wel, gewoon even afstellen. Of je het maximale eruit haalt is twee. Weet je wel waardoor dit gebeurd is dan, anders heb je natuurlijk nog niets.. Keer zonder olie gereden of een stukje zuigerveer/circlip kwijt geraakt, of gewoon rommel in je blok gekomen lijkt het wel.
 
Doet me aan dit topic denken.. ;)

Verder zal een shot prima lopen met een s6r hoor. Shot is een veelzijdige uitlaat, zo loopt ie ook prima op een evo, maar een std cilinder is er ook niet vies van. :)
 
Aan dat topic deed het mij dus ook denken, daarom trok ik de cilinder eraf in de eerste instantie :p.
Ik heb nooit zonder olie gereden, en van afgebroken stukjes (ofwel montage-fout in principe) is ook geen sprake, alles is nog intact afgezien van die krassen dus. Dus ik verwacht inderdaad dat er een keer troep in is gekomen. Wellicht vanwege het gebrek aan een olie-filter, of doordat m'n spruitstuk wellicht wat doorliet (heb inmiddels een nieuwe besteld en gemonteerd, net als nieuwe spruitstuk-pakkingen en heb een nieuw origineel filter die ik eerst weer goed ga in-olieën dus dat moet goed gaan lijkt me), verder zou ik niet echt weten waar de fout in kan zitten. Ik ga dan gewoon voor de s6r met m'n shot, zou een 21mm + vl12 nog zin hebben wanneer ik het bij die shot laat? Enne, tsja, wat voor vermogen kan ik er -ongeveer- uit halen dan? Met die dr70rpm zat ik op ongeveer 8 PK..
 
Mwa ik denk dat je behoorlijk boven de 10pk moet kunnen komen.
Met de due plus/21mm/shot reed ik iig een scooter met 10.5pk er dik uit, en volgens mij is de racing een stuk vlotter nog.
 
due plus is vergelijkbaar met de dr70rpm, maarja, gezien een shot niet echt berekend is voor een S6R vroeg ik me af of ik dan niet op hetzelfde vermogen blijf steken als bij m'n dr70rpm, of dat ie hoe dan ook wel beter presteert dan mn vorige cil ongeacht of ik m'n huidige uitlaat houd.

Maar goed ik bestel hem sowieso. En heeft een 21mm + vl12 nog zin eventueel? Want m'n huidige membraan is ook niet in 100% goeie toestand.
 
Origineel membraan met carbon kleppen is prima. 21mm, tja dat moet je zelf weten, het zal wel meer vermogen leveren, maar of dat echt goed merkbaar gaat zijn zou ik niet weten.
 
Dus ik verwacht inderdaad dat er een keer troep in is gekomen. Wellicht vanwege het gebrek aan een olie-filter, of doordat m'n spruitstuk wellicht wat doorliet (heb inmiddels een nieuwe besteld en gemonteerd, net als nieuwe spruitstuk-pakkingen en heb een nieuw origineel filter die ik eerst weer goed ga in-olieën dus dat moet goed gaan lijkt me), verder zou ik niet echt weten waar de fout in kan zitten.
Uhmm ik heb nog nooit meegemaakt dat er krassen in een cilinder zaten door rotzooi die via kleine gaatjes/gleufjes de cilinder in kwamen, of er moet zonder luchtfilter gereden zijn.

Ik zou eens kijken of het niet door een kapotte lagerkooi komt (Heb je al gevoelt of er speling op je krukas zit?).

Een Due Plus is een stuk sneller als een DR70RPM, DR kun je ~12PK uit halen, met een Due Plus, Shot en 21mm is ~15PK haalbaar.
Due Plus is volgens mij de snelste gietijzeren cilinder die er is.
BTW: Ik heb het over PIA, weet niet hoe het met Mina staat.
 
Mja maar goed, een due plus kan niet eens bij mij want m'n scoot is AC...
Maar goed, dan ga ik voor de s6r met een 21mm en m'n shot voor zolang dat bevalt, uiteindelijk wss een c16. Bestel ik er gelijk een vl12 bij.
Ik heb nóóit zonder luchtfilter gereden en ook nooit met een powerfilter. Altijd gewoon met m'n luchtfilter zonder buisje.

Ik zal nog even kijken of er speling op m'n krukas zit maar volgens mij niet. In ieder geval niet op m'n small-end lager.
 
Last edited:
Dan zou ik naar je lagers kijken, krassen krijg je immers niet zomaar (Kan er moeilijk over oordelen aangezien ik niet kan zien/voelen hoe diep ze zijn), maar zelf zou ik wel willen weten hoe het komt.

Bij mijn blok was het wel een lagerkooi die kapot was (Alleen gebroken en gelukkig nog geen schade), maar bij een Hyosung Rush vond ik stukjes metaal in het carter die van de lagerkooi afkwamen (was toevallig een stukje waar ik het aan herkende), gelukkig minimale schade, met een nieuwe zuiger reed hij weer als een nieuwe (Uiteraard ook nieuwe krukaslagers).

Ik had het trouwens ook over LC, AC zou ik niet weten.
 
Hmm ja hoe kan ik die lagers makkelijk controleren dan, alleen door m'n blok te splitsen lijkt me?... terwijl ik zelf enigzins troep dat op welke manier dan ook door m'n inlaat-traject is gekomen (of via de olie) waarschijnlijker vind.

EDIT: wat óók kan, eerst had ie dus last van stotteren, met een nieuwe bougie deed ie het prima maar na een tijdje begon het stotteren wéér. Kan het niet zijn dat het eerst aan de bougie lag, en dat er bij het vervangen van de bougie (volgens mij deed ik het in het donker =/) er wat troep in is gekomen en dat dáárdoor die krassen er zijn gekomen...
 
Op mina is de due plus sneller dan op pia.
Zou best kunnen, ben een PIA man, Mina vind ik klote om aan te sleutelen:X

@ smonjirez: Tja, het kan van alles zijn, zelf zou ik niet gokken en gewoon het blok splitsen.

Het is wat meer werk en het kost je een setje lagers, maar op die manier heb je zekerheid en hoef je achteraf niet nog een keer een nieuwe cilinder en lagers te halen ...en evt. een nieuwe krukas.

**EDIT** Rotzooi via het gat van de bougie lijkt me onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk, echter zullen een paar zandkorrels zelden tot nooit zulke schade aanrichten.
 
Hmm nou als het dat was denk ik dat m'n krukas inmiddels wel gemold is want sinds dat stotteren na het bougie-vervangen-verhaal heb ik toch wel iets van 10-20x gereden om verschillende oorzaken te proberen achterhalen (carb afstelling etc.)... Ik kijk nog wel ff wat ik doe, ik weet niet eens of hier een scooterboer in de buurt is die m'n lagers van m'n krukas af zou kunnen halen. Over lagers gesproken, is het niet even waarschijnlijk dat het m'n big-end zou kunnen zijn dus dat ik eigenlijjk ook direct een nieuwe krukas zou moeten?
 
Back
Top