This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

zelf uitlaat berekenen met computer.

[5th] Douwe

Lets Hiv...
oooi,


ik zat met een vriend beetje te lullen over zelfbouw pijpen en nou vroeg ik me af of er programma's of site's zijn die daar specifiek over gaan

dan bedoel ik dus over het berekenen van een 2t uitlaat voor een scooter.

greets,
douwe
 
kijk das nou wat ik zouk

wel ff paar vraagjes ff voor de c-kerheid

bij : exhaust duration moet ik het aantal graden invullen dat de poort open staat ?
bij : port width vul ik de breete van de gehele vlinder in ?
bij : port height in milimeters = hoogte van de poort zelf
rpm : gewenste aantal toeren ?
power bhp : het vermogen dat je wil halen ( wel reeel houden )
lp mm : was dat ?
horn coeff ,kh: weet nie wat dat is....


greets
 
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

Ben je er al achter wat de volgende dingen zijn:

lp mm?
horn coeff ,kh?

greetz
 
Lp is lengte van je uitlaatpoort tracject zeg maar voordat de uitlaat begint (staat er ook bij @ plaatje).

Heeft iemand trouwens ervaring met die uitlaten van dat programma?

Bij een andere vraagt hij om poort area , hoe reken je dat uit (kon het op mcdizzy net vinden..)
 

poort oppervlak? Gewoon een poortmapmaken en dan aanpassen naar WERKELIJKE breedte. of je zuiger iedere keer een stuke verplaatsen en de breedte meten en een tekening van geheel maken op ruitjespapier.
 

Dat bedoelde ik , is dat gewoon het oppervlakte vd uitlaatpoort (das niet grappig om te berekenen 8P, let verder niet op de maten)
 
Hou je wel rekening met de uitlaatgas temp. Want hij wordt berekend aan de hand van de K(elvin) waarde dus je moet er 220 graden bij optellen als je de Celsius weet
 
Originally posted by JohnB
Hou je wel rekening met de uitlaatgas temp. Want hij wordt berekend aan de hand van de K(elvin) waarde dus je moet er 220 graden bij optellen als je de Celsius weet

Beter opletten @ natuurkunde....

T = t + 273

je moet er dus 273 bij optellen.

Verder4 lijkt het plaatje hier boven op een programma om kartpijpen te berekenen?!

Lijkt mij niet optimaal voor scooter...
 
Idd , het valt me vooral op dat de expansie zelf erg dun is (ik kom op een dikste gedeelte van zegmaar 54mm)
 
Sorry Mario , natuurkunde was niet me sterkste vak En t is ook nog eens dik 3 jaar geleden sinds ik klaar ben met school
Had al t vermoeden dat ik fout zat
 
Ik zou dat programma'tje zowiezo niet echt vertrouwens eerlijk gezegd... :s

Maarja je moet het zelf weten... Denk dat het zonde van je tijd is.

Trouwens Rudy, als je het een kut klus vind om de oppervlakte van je uitlaatpoort te berekenen, dan kan je beter denk nie verder gaan met uitlaat onwerp of iets dergelijks...
Dat is peanuts vergeleken bij de rest wat erbij komt kijken..
 

Hier een uitlaatje die qua gegevens een heel eind moet kloppen

Haha , bedoelde het meer dat k geen zin hem het voor niks te berekenen
 
Ik snap het, maar dan nog wat anders, hij staat op methanol zie ik, ga je niet op benzine rijden???

Verder, wat voor cilinder is dit zogenaamd voor??? Aangezien die 400 mm^2 uitlaatpoort area heeft...

Is dit trouwens effectief, of niet???
 
Of je met metanol of benzine rij maakt in het proggie weinig uit (vergeten om te zetten 8P).
Pijp zou voor een puch cilinder moeten worden (met nogal extreme timing enz).
Die 400 heb ik trouwens zo gegokt (waarde leek me na heel ff wat simpel rekenen wel redelijk in de buurt zitten)

http://members.chello.nl/t.willemesen/tunedpipe.zip is het proggie trouwens.
 
erklopt volgens mij geen hoer van zulke progjes, alleen al omdat et geen rekening houdt met je vario