Yamaha Neos 4t 2012 start niet, na 4 uur wel

kimrijdtscooter

New Member
Hi!
Ik heb een Yamaha neos 4t snorscooter uit 2012. Ik heb nog nooit problemen gehad met deze scooter tot nu.
Soms valt de scooter bijna uit tijdens het rijden, op het moment dat er weinig gas gegeven wordt. Als de scooter stilstaat (maar wel aan) valt hij uit als er geen gas wordt gegeven. Dit is heel wisselend, de ene dag heeft hij hier wel last van, de andere dag niet. Daarnaast start de scooter soms niet, ondanks dat ik een kwartier eerder er nog mee heb gereden, en kan je m 4 uur later pas weer starten en dan rijdt hij zonder problemen. Kunnen jullie mij misschien een idee geven wat hier het probleem kan zijn? Ik hoor het graag!
 
Advertisement - register to remove this

Toeval wil dat ik dezelfde symptomen heb met mijn NEOs (ook uit 2012 maar dan 45km) en... de oorzaak ervan heb ik onlangs gevonden.
Kwam je bericht tegen na het zoeken voor een antwoord. Intussen heb ik het hier verholpen dankzij de snelle levering van een onderdeel.
Op een andere scooterforum las ik eenzelfde probleem. De TS loste het op door de brandstofpomp te vervangen.
Helaas ben ik de URL ervan kwijt....

Je moet bij het aanzetten van de scooter eens luisteren naar de brandstofpomp.
Die zit in de benzinetank en geeft bij het "aanzetten" een zacht zoemend geluid.
Eventueel je zitting openklappen.
Dat moet zonder "hapering" klinken gedurende de "controle check" van je dashboard.
Als je dit bij een koude start doet, wil hij meestal wel starten en lijkt het alsof er niets aan de hand is.
Het beste constateer je de weigering als je "pech" hebt.
Dan is het zoemend geluid er niet of lijkt het als of hij niet wil draaien.
Als je dan ook start, klinkt het geluid van je motor ook iets "lichter" omdat er geen benzine is.
Of je komt enkele meters weg met nog een restant van de vorige rit.
Andere symptomen zijn, bij een rood stoplicht moet je "hem" gaande houden en als het "groen" geef je gas maar dat kan de pomp niet leveren en stopt hij en kun je een tijdje wachten/lopen...

Als je een rit hebt gedaan (5 a 10 km of meer ) en je probeert hem daarna te starten lukt het niet.
Dat hij het na een uurtje of wat weer wel doet licht wellicht in het feit dat hij zichzelf warmstookt en daardoor moeilijker draait.
Ander symptoom is dat de scooter "inhoud" bij hoge snelheden, dat is waarschijn bij een "snor" niet het geval.

Vervangen van bougie, accu ect hadden geen effect. De accu wel enigszins, omdat de koude start capaciteit mogelijk verbetert.
De hogere spanning van een nieuwe accu kan de pomp net "over de streep" trekken om het wel te doen.
Soms moet je overgaan op "kick starten", er is dan een hogere accu spanning aanwezig waardoor de benzinepomp net genoeg heeft om te kunnen draaien. Op het laatst was het bij mij ook zo, dat ik alleen bij "kick start" ik vertrekken.

De Yamaha Neo die ik heb, heeft bijna 50.000 km op de teller.
Regelmatig onderhoud gehad en heeft mij nauwelijks in de steek gelaten.
De oorzaak kan ik alleen maar gissen.
Kan zijn dat de nieuwe "Europese" formule van E95 brandstof dit veroorzaakt maar gezien tijd, gebruik en andere zaken ook gewoon slijtage.

Een nieuw brandstofpompje kost je een paar tientjes.
Google: "brandstofpomp Yamaha NEOS¨.

Vervangen kun je in eigen beheer doen op voorwaarde dat je de weg weet.
Anders even bij je dealer gaan buurten en voorleggen wat de kosten zouden kunnen zijn.
 
Last edited:
Back
Top