Yamaha jog r lc ploft

Rhfy

New Member
Hallo allemaal,

Ongeveer 3 weken geleden heb ik een stage6 70cc streetrace gemonteerd met een dellerto 17.5mm carburateur met sproeier 84 op mijn yamaha jog r lc.

Toen alles eenmaal gemonteerd was hem ik een paar weken ermee kunnen rijden, totdat me scooter in een keer inhield en en mijn uitlaat een plof gaf. Ik had naar me bougie gekeken en die was helemaal zwart, maar vonkte wel gewoon nog blauw. Nu als ik hem probeer te starten geeft die na 5/10 keer kicken steeds een plof en gaat die niet aan.
Ik heb zelf al een nieuwe bougie geprobeerd, maar hielp ook niet.

Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn. Ik zat zelf misschien te denken aan mijn ontsteking, maar dan zou die toch niet blauw moeten vonken maar geel/goud?
 
Advertisement - register to remove this

Je stator is in orde, trouwens jouw scooter heeft een DC-CDI en maakt z'n ontsteekspanning van de accuspanning.

Als je bougie erg nat is, zou ik eerder denken dat er koelvloeistof in de cilinder lekt.
 
Je stator is in orde, trouwens jouw scooter heeft een DC-CDI en maakt z'n ontsteekspanning van de accuspanning.

Als je bougie erg nat is, zou ik eerder denken dat er koelvloeistof in de cilinder lekt.
Mijn bougie is zelf niet nat alleen heeft wel gewoon zwarte kleur. Zou het ook kunnen liggen aan dat die misschien teveel lucht krijgt?
Post automatically merged:

Verkeerde hitte graad bougie? Moet een 8 of 9 in.
Ik gebruik die bougie die was aangegeven te halen bij de cilinder en dat is de br9es, dus ik denk dat dat het probleem niet is.
 
Last edited:
Nu als ik hem probeer te starten geeft die na 5/10 keer kicken steeds een plof en gaat die niet aan.
De bougiekleur zegt helemaal niks als de scooter niet loopt.

Zou het ook kunnen liggen aan dat die misschien teveel lucht krijgt?
Trouwens te veel lucht zou een arm mengsel opleveren en dan zou de bougie, als de scooter zou lopen, een grijze tot witte kleur moeten opleveren.

Mijn bougie is zelf niet nat
Na een aantal tevergeefse startpogingen zou de bougie op z'n minst vochtig moeten zijn.
Is hij kurkdroog controleer je brandstofvoorziening (vacuumkraan. eventueel inline filter, je carburateur, luchtfilter en membraan.)

Verder alles in het inlaatcircuit goed bekijken of je nergens lekken hebt waar valse lucht kan getrokken worden. ook je keerringen.
 
De bougiekleur zegt helemaal niks als de scooter niet loopt.


Trouwens te veel lucht zou een arm mengsel opleveren en dan zou de bougie, als de scooter zou lopen, een grijze tot witte kleur moeten opleveren.


Na een aantal tevergeefse startpogingen zou de bougie op z'n minst vochtig moeten zijn.
Is hij kurkdroog controleer je brandstofvoorziening (vacuumkraan. eventueel inline filter, je carburateur, luchtfilter en membraan.)

Verder alles in het inlaatcircuit goed bekijken of je nergens lekken hebt waar valse lucht kan getrokken worden. ook je keerringen.
Ik heb zelf net even pogingen gedaan om hem te starten en inderdaad was mijn bougie vochtig. Zou het probleem dan uiten op het koelvloeistof dat lekt?
 
Ik heb net even het membraam bekeken en zag er naar mijn mening nog goed uit. En heb dan de keerring(aan de variokant) gecheckt en is ook niet lek, had zelf nog even gewacht aan de ontstekingskant omdat ik nog niet zoveel In had om al mijn koelvloeistof eruit te laten lopen. Heb de luchtfilter beken en ook even schoon gemaakt, zelfde met se carburateur en ook even sproeiers doorgeblazen, maar heb nog steeds hetzelfde probleem. Zou ik dan toch maar even de ontsteking of cilinder bekijken?
 
ik zou eerst ruiken hoe die nattigheid ruikt (zoet=koelvloeistof), benzine weet je denk ik wel ("scherp")

een membraan is niet aan meningen onderhevig, het sluit af of het sluit niet af.

niet alleen de kleur van je vonk, ook het moment van ontsteken bepaalt of ie draait, of in dit geval, ploft.
 
ik zou eerst ruiken hoe die nattigheid ruikt (zoet=koelvloeistof), benzine weet je denk ik wel ("scherp")

een membraan is niet aan meningen onderhevig, het sluit af of het sluit niet af.

niet alleen de kleur van je vonk, ook het moment van ontsteken bepaalt of ie draait, of in dit geval, ploft.
Het heeft gewoon een scherpe geur dus neem ik aan benzine.
 
Ik heb ook even een vliegwieltrekker besteld, omdat ik er nog niet een had liggen en dan ga ik morgen toch nog even de ontsteking en keerring bekijken of die nog in een goede staat zijn.
 
Hoiii, ik heb vandaag even naar me ontsteking en me keerring gekeken en die zagen en heel netjes uit. De compressie voelt zelf ook nog heel goed aan en me zuigerveren zitten nog op zijn plek. Ik heb ook geprobeerd benzine via mijn bougiegat ln mijn cilinder te doen om te kijken of die daarmee effe aan zou gaan, helaas was dat niet het geval. Nu ook met het kicken is het ploffen wel gestopt geen idee waarom heeft wel nog een sterke blauwe vonk. Wat zou het probleem dan zijn, dacht misschien zelf aan cdi?
 
Last edited:
heeft wel nog een sterke blauwe vonk.

Wat zou het probleem dan zijn, dacht misschien zelf aan cdi?
Met een goeie vonk lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk en dan moet al iets in de cdi kapot zijn welke de timing vernachelt, dit komt wel eens voor maar toch zeeeer zelden.
Zat het spietje nog wel op je vliegwiel, dit zorgt ervoor dat je vliegwiel maar op 1 manier gemonteerd kan worden en waardoor de timing ook gelijk goed staat.

Hieronder het schema van je ontsteking.
Misschien even controleren of de bulletconnector met de wit/zwarte draden van je contactslot niet losgeschoten is en of de blauw/witte en de blauw/gele draad van je cdi, goed tegen massa getrokken worden als het contactslot ingeschakeld is.

1703179075972.png
 

Attachments

  • 1703178955703.png
    1703178955703.png
    155.4 KB · Views: 21
Met een goeie vonk lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk en dan moet al iets in de cdi kapot zijn welke de timing vernachelt, dit komt wel eens voor maar toch zeeeer zelden.
Zat het spietje nog wel op je vliegwiel, dit zorgt ervoor dat je vliegwiel maar op 1 manier gemonteerd kan worden en waardoor de timing ook gelijk goed staat.

Hieronder het schema van je ontsteking.
Misschien even controleren of de bulletconnector met de wit/zwarte draden van je contactslot niet losgeschoten is en of de blauw/witte en de blauw/gele draad van je cdi, goed tegen massa getrokken worden als het contactslot ingeschakeld is.

View attachment 73486
Het spietje zat nog op mijn vliegwiel dit had ik ook nog goed op gecheckt tijdens het terug monteren. De bulletconnector van mijn contslot zat er nog goed op. Ik had de blauw/witte draad en blauw/gele draad gevolgd en wordt ook nog goed tegen het massa getrokken.
 
ik heb vandaag toch besloten door mijn cilinder eraf te halen om hem echt te bekijken. Er is dus een stukje van mijn zuiger afgebroken waardoor die het dus niet deed. Alleen nu is dus de binnenkant van mijn cilinder ook een klein stukje afgebroken dus wilde ik vragen of ik dit nog zou kunnen gebruiken of dat het beter is als ik een nieuwe koop? Of alleen de zuiger?
 

Attachments

  • IMG_1637.jpeg
    IMG_1637.jpeg
    157 KB · Views: 17
  • IMG_1636.jpeg
    IMG_1636.jpeg
    92.2 KB · Views: 17
Last edited:
De compressie voelt zelf ook nog heel goed aan en me zuigerveren zitten nog op zijn plek.

Was ook wel te verwachten omdat dat het enige wat niet in orde was.

Ik vraag mij wel af hoe je die zuigerveren dan wel bekeken hebt in je post#13 als je pas in je post#16 de cilinder eraf hebt getrokken!

Zo zie je maar dat "voelen" niet altijd overeen komt met meten.

In iedergeval, fijn dat het is opgelost.
 
Back
Top