Zou een nieuwe spanningsregelaar kopen mijn probleem verhelpen?
Kurmit said:Meten is weten !
Ik heb even geïnformeerd bij een dealer en die bevestigde dat het waarschijnlijk de spanningsregelaar is, alleen is het best duur om hem door hem te laten vervangen. Ik heb online een site gevonden waar ik een paar goedkope heb gezien. Zit hier iets goeds tussen? https://k-parts.nl/spanningsregelaar.html
En is het erg lastig om hem zelf te vervangen? Of kan ik het beter laten doen ondanks dat ik dan duurder uit ben?
Ik ben wel een beetje handig maar heb nog niet heel veel verstand van scooters.
Ik vraag mij af wat lastiger voor je is.. Of gedeeltelijk de scooter strippen of de spannings regelaar los maken.. Nou het vervangen van een spannings regelaar is een werkje van 15-20 min tijd.. Meeste tijd ben je kwijt om ruimte te maken om erbij te komen.
Het is alvast handig om te weten waar hij zit, voordat je alle kappen aan het af halen bent (dat is tijd weggooien voor niets) Dan hoef je maar een boutje los te draaien waarmee die aan het frame zit.. En je trekt de stekker eruit...
De stekker spuit je in met contact spray.. Dit is om te zorgen om enige oxidatie in de stekker af te breken zodat je zeker weet dat hij goed contact maakt.. Je steekt de stekker terug.. En monteer hem weer aan je frame.. *overigens moet hij altijd tegen metaal gemonteerd worden omdat hij dit als aarde gebruikt* Even testen of dat hij weer werkt.. Zo nee dan zal je verder moeten zoeken... Zo ja dan kan al het plaatwerk weer terug worden gemonteerd.. Thats all.
Waar de regelaar zich bevind is op elke model scooter weer anders.. Dat is niet zomaar even 1.2.3 te zeggen.. Er zijn wel plekken die vaker voorkomen.. Wil je echt weten waar hij zit dan zal je toch het kapwerk moeten verwijderen.
Daarnaast contact spray is juist om de contact punten schoon te maken zodat ze beter geleiden.. Ik heb nergens iets aangehaald dat dit zou zijn om het boeltje vochtwerend te maken. Dat is voor een aerox ook niet nodig.. Want die heeft niet zo snel problemen als bij een piaggio scooter of een china ding.
De (spannings-) regelaar van een Aerox zit al 17 jaar op dezelfde plek van het frame/chassis gemonteerd.
Dus die zoektocht kun je jezelf besparen, tenzij men een nieuwer type heeft i.c.m. een 4 takt motorblok.
Ik ben er zelf mee gestopt om dit goedje nog langer te gebruiken. Schoonmaken i.c.m. een schrapertje en/of ander stukje gereedschap loont wel. Echter moet het daarna goed schoon zijn en kan men met een ander type spray ervoor zorgen dat het vocht een langere tijd wegblijft en de geleiding optimaal blijft.
In vroeger dagen pakte ik de haarlak van m'n moeder om stekkerverbindingen voor langere tijd af te sluiten van vocht en vuil. Tegenwoordig zijn er veel betere spray's in de handel die het afsluiten en/of schoonhouden aanzienlijk verbeteren.
Maar dit is louter gebaseerd op mijn ervaring. Ter info: ik heb zelf ook een Aerox (bj: 2003) en er treed wel degelijk oxidatie op bij de regelaar op den duur..., zeker bij intensief gebruik door wind & ander weerelementen welke men ervaart bij woon/werk verkeer hier in Holland.
Maar goed, de TS moet maar zien wat hij met de info doet.....
Misschien is begrijpend lezen ook vrij lastig voor jou.. Ik zei : Waar de regelaar zich bevind is op elke model scooter weer anders.. Dat is niet zomaar even 1.2.3 te zeggen.. Er zijn wel plekken die vaker voorkomen.. Wil je echt weten waar hij zit dan zal je toch het kapwerk moeten verwijderen.
Dus ik had het niet perse alleen over de aerox, maar over alle scooters in het algemeen.. En ja bij elk model kan die weer ergens anders zitten. Dus je hoeft niet op elk punt meteen weer het laastste woord te hebben.. Dat was ook niet nodig als je mijn zin goed las.
Kleine tip voor mensen die stekkerverbindingen vochtvrij willen houden....
Zuurvrije vasaline in de stekker smeren en dan in elkaar klikken.
Dit houd de oxidatie goed tegen maar als je al oxidatie hebt eerst reinigen voor je vasaline gebruikt.
over andere merken praten is overbodige informatie, en ik vind dat je altijd een beetje bijdehand doet wat ik ongelofelijk irritant vind mensen zitten op dit forum voor hulp en informatie niet om bijdehante informatie te krijgen. en voor kabels etc in te vetten tegen vocht gebruik je vaseline spray voor dan komt er nooit meer voch tussen.Misschien is begrijpend lezen ook vrij lastig voor jou.. Ik zei : Waar de regelaar zich bevind is op elke model scooter weer anders.. Dat is niet zomaar even 1.2.3 te zeggen.. Er zijn wel plekken die vaker voorkomen.. Wil je echt weten waar hij zit dan zal je toch het kapwerk moeten verwijderen.
Dus ik had het niet perse alleen over de aerox, maar over alle scooters in het algemeen.. En ja bij elk model kan die weer ergens anders zitten. Dus je hoeft niet op elk punt meteen weer het laastste woord te hebben.. Dat was ook niet nodig als je mijn zin goed las.
Dan kan je wel zeggen dat op een aerox hij altijd daar zit waar die altijd heeft gezeten..
Maar als jij van een piaggio zip komt en je hebt voor de eerste dag in je leven een aerox, nou probeer hem dan maar eens te vinden, als die bij de piaggio zip op een gehele andere plek zat. En zou kan die bij een peugeot speedfight ook weer ergens anders zitten (Maar het kan voorkomen dat hij bijvoorbeeld vaker onder de voorkap zit.. En soms weer onder de tree plank..
Betreft het andere, contact spray is gewoon voor elektronica.. Dus zie niet in wat het probleem ermee moet zijn.. Overigens als je precies wilt zijn, ik gebruik het spul van griffon. Je kan wel gaan krassen met een schapertje, maar dan beschadig je juist de coating van de stekker contacten en dan heb je het probleem alleen maar erger gemaakt en komt de oxidatie sneller terug.
Haarlak zou wel kunnen, al het waarschijnlijk een plakkerige boeltje word..
Overigens zie ik ook soms dat er vet of vaseline word gebruikt, en zie ook dat dit vaker niet werkt dan wel werkt.. Want je kan er ook vocht ermee op slaan als de connector geen spul tegenaan zit..
Meestal heb je dan van die groene oxidatie.