Yamaha Aerox probleem

Speedfreak050

New Member
Hallo allemaal

Tijdens het rijden viel mijn scooter opeens uit. Ik reed op volle snelheid en opeens viel hij stil. De motor deed niets meer, geen stroom meer, geen lichten, geen lampjes op het dashboard. Ik heb zelf niet veel verstand van scooters, ik heb al op google gezocht maar niet veel gevonden.

Ik gebruik mijn scooter erg veel en hoop dat ik snel antwoord kan krijgen.
Thanks alvast
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb even wat rond gevraagd en mij werd verteld dat mijn spanningsregelaar wel eens kapot kon zijn. Mijn bougies vonken gewoon prima.
Zou een nieuwe spanningsregelaar kopen mijn probleem verhelpen?
 
Zou een nieuwe spanningsregelaar kopen mijn probleem verhelpen?

De regelaar heeft er niet zo veel mee te maken, deze gaat pas wat doen als de motor loopt.
Een aantal onderdelen trekken rechtstreeks (gelijk) spanning vanaf de 12 volt accu, en andere delen werken weer op wisselspanning vanuit de ontsteking die de regelaar begrenst.

Uit wat voor bouwjaar is de Aerox ?

Nog standaard of ontgrenst ?
Wat is er eventueel aangepast ?

Het plotseling uitvallen kan meerdere oorzaken hebben, dus is niet 123.., te zeggen waar de schoen wringt.​
 
Last edited:
Ik heb even geïnformeerd bij een dealer en die bevestigde dat het waarschijnlijk de spanningsregelaar is, alleen is het best duur om hem door hem te laten vervangen. Ik heb online een site gevonden waar ik een paar goedkope heb gezien. Zit hier iets goeds tussen? https://k-parts.nl/spanningsregelaar.html
En is het erg lastig om hem zelf te vervangen? Of kan ik het beter laten doen ondanks dat ik dan duurder uit ben?
Ik ben wel een beetje handig maar heb nog niet heel veel verstand van scooters.
 
Je geeft aan dat niks het meer doet nu, dus met contact aan doen knipperlichten en remlichten het ook niet ?
Dan is het niet de spanningsregelaar.
Meten is weten !
 
Kurmit said:
Meten is weten !

+1.

ennnn "Gokken is Dokken" en vaak zonder resultaat.
Zorg eens eerst dat je elektra weer in orde komt door de raad van Kurmit in bijdrage 2 op te volgen.
Mocht het dan nog niet in orde zijn, antwoord dan op de overige vragen van de leden hierboven die je willen helpen.
 
Ik heb even geïnformeerd bij een dealer en die bevestigde dat het waarschijnlijk de spanningsregelaar is, alleen is het best duur om hem door hem te laten vervangen. Ik heb online een site gevonden waar ik een paar goedkope heb gezien. Zit hier iets goeds tussen? https://k-parts.nl/spanningsregelaar.html
En is het erg lastig om hem zelf te vervangen? Of kan ik het beter laten doen ondanks dat ik dan duurder uit ben?
Ik ben wel een beetje handig maar heb nog niet heel veel verstand van scooters.


Ik vraag mij af wat lastiger voor je is.. Of gedeeltelijk de scooter strippen of de spannings regelaar los maken.. Nou het vervangen van een spannings regelaar is een werkje van 15-20 min tijd.. Meeste tijd ben je kwijt om ruimte te maken om erbij te komen.
Het is alvast handig om te weten waar hij zit, voordat je alle kappen aan het af halen bent (dat is tijd weggooien voor niets) Dan hoef je maar een boutje los te draaien waarmee die aan het frame zit.. En je trekt de stekker eruit..

De stekker spuit je in met contact spray.. Dit is om te zorgen om enige oxidatie in de stekker af te breken zodat je zeker weet dat hij goed contact maakt.. Je steekt de stekker terug.. En monteer hem weer aan je frame.. *overigens moet hij altijd tegen metaal gemonteerd worden omdat hij dit als aarde gebruikt* Even testen of dat hij weer werkt.. Zo nee dan zal je verder moeten zoeken... Zo ja dan kan al het plaatwerk weer terug worden gemonteerd.. Thats all.
 
Ik vraag mij af wat lastiger voor je is.. Of gedeeltelijk de scooter strippen of de spannings regelaar los maken.. Nou het vervangen van een spannings regelaar is een werkje van 15-20 min tijd.. Meeste tijd ben je kwijt om ruimte te maken om erbij te komen.
Het is alvast handig om te weten waar hij zit, voordat je alle kappen aan het af halen bent (dat is tijd weggooien voor niets) Dan hoef je maar een boutje los te draaien waarmee die aan het frame zit.. En je trekt de stekker eruit...

Je maakt het nu wel erg heel geheimzinnig..., en uiteraard is het handig om te weten waar deze (de regelaar) zich bevind op het voertuig. Maar daar rep je niet over wat nogal raar is...
De regelaar zit achter de voorkap op het frame gemonteerd, dus daar waar de koplamp/lichtunit zich bevind.
Zijn maar 4 schroeven en de kap schuift er zo uit...., klusje van 5/10 minuten, het is immers ''plug and play''.
Enige waar men op moet letten is de bekabeling van de lichtunit......

De stekker spuit je in met contact spray.. Dit is om te zorgen om enige oxidatie in de stekker af te breken zodat je zeker weet dat hij goed contact maakt.. Je steekt de stekker terug.. En monteer hem weer aan je frame.. *overigens moet hij altijd tegen metaal gemonteerd worden omdat hij dit als aarde gebruikt* Even testen of dat hij weer werkt.. Zo nee dan zal je verder moeten zoeken... Zo ja dan kan al het plaatwerk weer terug worden gemonteerd.. Thats all.

Contactspray is niet zo'n goede keuze, beter pakt men een ander soort (siliconen)-spray welke ook vochtwerend is.
Voorts is het schoonmaken van koperen verbindingen geen overbodige luxe, vaak is het zo dat deze vervuilen in der loop van tijd en de geleiding een stuk minder wordt.

Maar aangezien de Ts het e.e.a. achterwege laat is het simpelweg gissen wat dat betreft.
De dealer welke hem geïnformeerd heeft ziet natuurlijk al weer euro-tekens in het vooruitzicht...
In geen enkel type Aerox van welk bouwjaar dan ook is de spanningsregelaar van belang voor wat betreft het starten lopen/rijden van de motor/scooter/voertuig.
 
Waar de regelaar zich bevind is op elke model scooter weer anders.. Dat is niet zomaar even 1.2.3 te zeggen.. Er zijn wel plekken die vaker voorkomen.. Wil je echt weten waar hij zit dan zal je toch het kapwerk moeten verwijderen.

Daarnaast contact spray is juist om de contact punten schoon te maken zodat ze beter geleiden.. Ik heb nergens iets aangehaald dat dit zou zijn om het boeltje vochtwerend te maken. Dat is voor een aerox ook niet nodig.. Want die heeft niet zo snel problemen als bij een piaggio scooter of een china ding.
 
Waar de regelaar zich bevind is op elke model scooter weer anders.. Dat is niet zomaar even 1.2.3 te zeggen.. Er zijn wel plekken die vaker voorkomen.. Wil je echt weten waar hij zit dan zal je toch het kapwerk moeten verwijderen.

De (spannings-) regelaar van een Aerox zit al 17 jaar op dezelfde plek van het frame/chassis gemonteerd.
Dus die zoektocht kun je jezelf besparen, tenzij men een nieuwer type heeft i.c.m. een 4 takt motorblok.

Daarnaast contact spray is juist om de contact punten schoon te maken zodat ze beter geleiden.. Ik heb nergens iets aangehaald dat dit zou zijn om het boeltje vochtwerend te maken. Dat is voor een aerox ook niet nodig.. Want die heeft niet zo snel problemen als bij een piaggio scooter of een china ding.

Ik ben er zelf mee gestopt om dit goedje nog langer te gebruiken. Schoonmaken i.c.m. een schrapertje en/of ander stukje gereedschap loont wel. Echter moet het daarna goed schoon zijn en kan men met een ander type spray ervoor zorgen dat het vocht een langere tijd wegblijft en de geleiding optimaal blijft.
In vroeger dagen pakte ik de haarlak van m'n moeder om stekkerverbindingen voor langere tijd af te sluiten van vocht en vuil. Tegenwoordig zijn er veel betere spray's in de handel die het afsluiten en/of schoonhouden aanzienlijk verbeteren.
Maar dit is louter gebaseerd op mijn ervaring. Ter info: ik heb zelf ook een Aerox (bj: 2003) en er treed wel degelijk oxidatie op bij de regelaar op den duur..., zeker bij intensief gebruik door wind & ander weerelementen welke men ervaart bij woon/werk verkeer hier in Holland.

Maar goed, de TS moet maar zien wat hij met de info doet.....
 
Kleine tip voor mensen die stekkerverbindingen vochtvrij willen houden....
Zuurvrije vasaline in de stekker smeren en dan in elkaar klikken.
Dit houd de oxidatie goed tegen maar als je al oxidatie hebt eerst reinigen voor je vasaline gebruikt.
 
De (spannings-) regelaar van een Aerox zit al 17 jaar op dezelfde plek van het frame/chassis gemonteerd.
Dus die zoektocht kun je jezelf besparen, tenzij men een nieuwer type heeft i.c.m. een 4 takt motorblok.



Ik ben er zelf mee gestopt om dit goedje nog langer te gebruiken. Schoonmaken i.c.m. een schrapertje en/of ander stukje gereedschap loont wel. Echter moet het daarna goed schoon zijn en kan men met een ander type spray ervoor zorgen dat het vocht een langere tijd wegblijft en de geleiding optimaal blijft.
In vroeger dagen pakte ik de haarlak van m'n moeder om stekkerverbindingen voor langere tijd af te sluiten van vocht en vuil. Tegenwoordig zijn er veel betere spray's in de handel die het afsluiten en/of schoonhouden aanzienlijk verbeteren.
Maar dit is louter gebaseerd op mijn ervaring. Ter info: ik heb zelf ook een Aerox (bj: 2003) en er treed wel degelijk oxidatie op bij de regelaar op den duur..., zeker bij intensief gebruik door wind & ander weerelementen welke men ervaart bij woon/werk verkeer hier in Holland.

Maar goed, de TS moet maar zien wat hij met de info doet.....


Misschien is begrijpend lezen ook vrij lastig voor jou.. Ik zei : Waar de regelaar zich bevind is op elke model scooter weer anders.. Dat is niet zomaar even 1.2.3 te zeggen.. Er zijn wel plekken die vaker voorkomen.. Wil je echt weten waar hij zit dan zal je toch het kapwerk moeten verwijderen.
Dus ik had het niet perse alleen over de aerox, maar over alle scooters in het algemeen.. En ja bij elk model kan die weer ergens anders zitten. Dus je hoeft niet op elk punt meteen weer het laastste woord te hebben.. Dat was ook niet nodig als je mijn zin goed las.
Dan kan je wel zeggen dat op een aerox hij altijd daar zit waar die altijd heeft gezeten..
Maar als jij van een piaggio zip komt en je hebt voor de eerste dag in je leven een aerox, nou probeer hem dan maar eens te vinden, als die bij de piaggio zip op een gehele andere plek zat. En zou kan die bij een peugeot speedfight ook weer ergens anders zitten (Maar het kan voorkomen dat hij bijvoorbeeld vaker onder de voorkap zit.. En soms weer onder de tree plank..


Betreft het andere, contact spray is gewoon voor elektronica.. Dus zie niet in wat het probleem ermee moet zijn.. Overigens als je precies wilt zijn, ik gebruik het spul van griffon. Je kan wel gaan krassen met een schapertje, maar dan beschadig je juist de coating van de stekker contacten en dan heb je het probleem alleen maar erger gemaakt en komt de oxidatie sneller terug.

Haarlak zou wel kunnen, al het waarschijnlijk een plakkerige boeltje word..

Overigens zie ik ook soms dat er vet of vaseline word gebruikt, en zie ook dat dit vaker niet werkt dan wel werkt.. Want je kan er ook vocht ermee op slaan als de connector geen spul tegenaan zit..
Meestal heb je dan van die groene oxidatie.
 
Misschien is begrijpend lezen ook vrij lastig voor jou.. Ik zei : Waar de regelaar zich bevind is op elke model scooter weer anders.. Dat is niet zomaar even 1.2.3 te zeggen.. Er zijn wel plekken die vaker voorkomen.. Wil je echt weten waar hij zit dan zal je toch het kapwerk moeten verwijderen.
Dus ik had het niet perse alleen over de aerox, maar over alle scooters in het algemeen.. En ja bij elk model kan die weer ergens anders zitten. Dus je hoeft niet op elk punt meteen weer het laastste woord te hebben.. Dat was ook niet nodig als je mijn zin goed las.

Ooh, maar begrijpend lezen gaat me wel goed af hoor!
Titel van dit topic is ook ''Yamaha Aerox probleem" dus is het wel wat raar dat men er ander spul bij gaat betrekken!?
En Merk, type & model is weer een heel ander verhaal wat overigens ook al niet gevraagd word dus....

Laatste woord is natuurlijk onzin..., zinvolle bijdrage des te meer!
Beetje tussen de regels lezen is wel gewenst, het is/was immers geen aanval op jouw persoon.
Deel alleen mijn ervaringen hier maar het is zeker niet zo dat ik mijn woord opdring toch ??
In de micro-elektronica is contact-spay een zeer ongewenst middel en werkt vaak averechts op den duur.

Maar nogmaals: het is aan de TS wat hij met deze info doet.
(kernvraag gaat immers over de gelijkrichter/spanningsregelaar locatie op een 2T Aerox)

Kleine tip voor mensen die stekkerverbindingen vochtvrij willen houden....
Zuurvrije vasaline in de stekker smeren en dan in elkaar klikken.
Dit houd de oxidatie goed tegen maar als je al oxidatie hebt eerst reinigen voor je vasaline gebruikt.

Goede tip van Kurmit, echter kan deze vasaline ook gebruikt worden voor rubber slangen in het voertuig. Dus brandstof (kraan) en vacuüm aanvoer-leidingen van de tank, carburateur en evt de brandstofpomp. Hierdoor blijft alles soepel en droogt veel minder snel uit.



 
Last edited:
Misschien is begrijpend lezen ook vrij lastig voor jou.. Ik zei : Waar de regelaar zich bevind is op elke model scooter weer anders.. Dat is niet zomaar even 1.2.3 te zeggen.. Er zijn wel plekken die vaker voorkomen.. Wil je echt weten waar hij zit dan zal je toch het kapwerk moeten verwijderen.
Dus ik had het niet perse alleen over de aerox, maar over alle scooters in het algemeen.. En ja bij elk model kan die weer ergens anders zitten. Dus je hoeft niet op elk punt meteen weer het laastste woord te hebben.. Dat was ook niet nodig als je mijn zin goed las.
Dan kan je wel zeggen dat op een aerox hij altijd daar zit waar die altijd heeft gezeten..
Maar als jij van een piaggio zip komt en je hebt voor de eerste dag in je leven een aerox, nou probeer hem dan maar eens te vinden, als die bij de piaggio zip op een gehele andere plek zat. En zou kan die bij een peugeot speedfight ook weer ergens anders zitten (Maar het kan voorkomen dat hij bijvoorbeeld vaker onder de voorkap zit.. En soms weer onder de tree plank..


Betreft het andere, contact spray is gewoon voor elektronica.. Dus zie niet in wat het probleem ermee moet zijn.. Overigens als je precies wilt zijn, ik gebruik het spul van griffon. Je kan wel gaan krassen met een schapertje, maar dan beschadig je juist de coating van de stekker contacten en dan heb je het probleem alleen maar erger gemaakt en komt de oxidatie sneller terug.

Haarlak zou wel kunnen, al het waarschijnlijk een plakkerige boeltje word..

Overigens zie ik ook soms dat er vet of vaseline word gebruikt, en zie ook dat dit vaker niet werkt dan wel werkt.. Want je kan er ook vocht ermee op slaan als de connector geen spul tegenaan zit..
Meestal heb je dan van die groene oxidatie.
over andere merken praten is overbodige informatie, en ik vind dat je altijd een beetje bijdehand doet wat ik ongelofelijk irritant vind mensen zitten op dit forum voor hulp en informatie niet om bijdehante informatie te krijgen. en voor kabels etc in te vetten tegen vocht gebruik je vaseline spray voor dan komt er nooit meer voch tussen.

Mod-edit: Jij mag ook wel eens wat temperen, anders word dit zo omgezet in een waarschuwing. Je bent toch zo`n grote kerel, gedraag je er maar dan ook er na. Ga vooral zo door.Ik ben nog mild dat ik deze keer nog door de vingers zie.
 
Back
Top