Yamaha Aerox vonkt niet goed

Tkasteleijn

Member
Hoi!

Ik heb een probleem met mijn Yamaha Aerox uit 2009. Toen ik deze aanschafte reed hij prima en was alles in orde. Een tijdje later wilde hij niet meer vonken. Ik heb hierom een nieuwe CDI, bobine, bougie, accu, spoel en spanningsregelaar aangeschaft.

De spoel gaf geen stroom en was ook zichtbaar beschadigd. Iemand heeft waarschijnlijk met een schroevendraaier het vliegwiel eruit proberen te krijgen en hiermee de spoel beschadigd.
De accu gaf nog maar 6V, dit leek mij ook te weinig.
De spanningsregelaar was geoxideerd en een kleine moeite om te vervangen.

Op dit moment is dus bijna het hele elektrische gebeuren nieuw/vervangen en zou je denken dat de bougie weer zou moeten vonken wanneer ik kick (elektrische start is niet aangesloten, ook niet toen hij startte).

Als ik mijn contact nu aan zet krijg ik een paar vonkjes, genoeg om (normaal gesproken) mee te kunnen starten. De bougie en bobine krijgen dus voldoende stroom, maar niet op het juiste moment, want als ik kick krijg ik geen vonk.

Weet iemand hoe dit kan en hoe ik het op kan lossen?

Advertisement - register to remove this

Als je spoel beschadigd is nieuwe kopen
Cdi kan kapot zijn
Bobine kan kapot zijn
Bougie kan kapot zijn
En misschien het vliegwiel
Hi Jona,
Zoals in mijn vraag beschreven heb ik al deze onderdelen al vervangen. het enige wat nog niet vervangen is is het vliegwiel, maar deze ziet er nog prima uit.
Het blok ligt goed aan de massa, we hebben een kabel naar de min van de accu getrokken, maar niet krijg ik geen vonk.
Is er iemand die weet hoe dit kan? kan dit aan de spoel liggen of is het wat anders?

Heb je de bougiekabel wel goed aangedraaid aan de bobine ,
en heb je al geprobeerd of de oude bougie vonkt na dat je al die onderdelen vervangen had?
Soms kan een nieuwe bougie stuk gaan en de andere bougie jaren lang mee.
En weet je zeker dat alles goed aangesloten zit ?

Heb je de bougiekabel wel goed aangedraaid aan de bobine ,
en heb je al geprobeerd of de oude bougie vonkt na dat je al die onderdelen vervangen had?
Soms kan een nieuwe bougie stuk gaan en de andere bougie jaren lang mee.
En weet je zeker dat alles goed aangesloten zit ?
Alle kabels lijken goed te zitten, ik kan in ieder geval niks geks vinden. de bougie doet het goed, als ik het contact staat vonkt deze namelijk. Ik denk zelf dat er iets mis gaat bij de aansturing van de CDI, of de pick up van de spoel maar ben hier zelf niet zo bekend mee.
De bougie vonkt alleen als ik het contact aanzet bij de nieuwe CDI, bij de oude CDI vonkt de bougie niet als ik het contact aan zet.

ga maar eens in t donker kijken als je start.... dan zie je waarschijnlijk dat de vonken alle kanten opschieten.
misschien igt de bobinekabel te dicht bij t frame.. of de draadje op de bobine verkeerd om.

vonken als je t contact aanzet is ook niet de bedoeling.

ga maar eens in t donker kijken als je start.... dan zie je waarschijnlijk dat de vonken alle kanten opschieten.
misschien igt de bobinekabel te dicht bij t frame.. of de draadje op de bobine verkeerd om.

vonken als je t contact aanzet is ook niet de bedoeling.
Was het maar zo..
Ik denk dat er ergens iets een kortsluiting ofzo heeft waardoor de bougie vonkt als ik het contact aan zet.
Als ik kick krijg ik helemaal geen vonk, dus misschien dat er iets mis is met de cdi of spoel. Dat de spoel pick up geen signaal aan de cdi geeft

Nieuwe ondervinding:
Als ik het contact aanzet gaat de bougie dus vonken. Dit wilt zeggen dat er stroom door de cdi via het oranje kabeltje naar de bobine gaat. Als ik het contact aanzet is het niet de bedoeling dat er stroom naar de bobine gaat.

Nu heb ik net gemeten en komt er, als het contact aanstaat, een constante stroom van 3v op de bobine.

Kan dit de oorzaak zijn dat deze niet vonkt als ik kick? En wat betekent dit? Heb ik ergens een lek stroom? En waar zou deze lekstroom kunnen zitten?

Hier heb ik nog nooit van gehoord,
een bougie die enkel vonkt als je het contact aan zet en als je kickt niet.
Hoe krijg je zoiets voor elkaar ?

ik heb dit gehad met de kymco van mn zoon!
sluiting!

kontact aan en PATS...1x vonk daarna niks meer.
zoek zoek zoek.... sluiting in houder van lampje in t dashboard.

jou contact schakelt naar de massa als je hem uitzet... als je hem aanzet en hij blijft op de massa dan vonkt ie.. daarna niet meer.
dit omdat dan de stroom wegvloeit naar de massa... en dan gaat je cdi kapot en andere onzin.

zet je multimeter op ohm... en meet OP de accu. als ie piept of een waarde aangeeft heb je sluiting in t systeem.

Zal vanmiddag eens een meting doen. Ik heb alleen geen dashbord ivm een sportstuur, dus daar kan het probleem niet liggen. Opzoek naar een kabeltje die niet goed zit dus!

Ik zou eens een multimeter erbij nemen en vanuit je cdi stekker alle verbindingen meten.
Verder controleren of de pickupspoel niet te ver van het nokje op je vliegwiel draait.
Ik veronderstel dat je de goeie stator gekocht hebt, zo te lezen is deze Aerox van 2005 dus jij hebt al de "nieuwe" DC-CDI.
Dus jouw stator moet dus 12 spoels zijn en niet de 6+1 stator.

Ik zou eens een multimeter erbij nemen en vanuit je cdi stekker alle verbindingen meten.
Verder controleren of de pickupspoel niet te ver van het nokje op je vliegwiel draait.
Ik veronderstel dat je de goeie stator gekocht hebt, zo te lezen is deze Aerox van 2005 dus jij hebt al de "nieuwe" DC-CDI.
Dus jouw stator moet dus 12 spoels zijn en niet de 6+1 stator.
De pick up heb ik op 0.10mm van het nokje afgesteld. had ergens gelezen dat deze tussen de 0.10 en 0.30mm moest zitten. Ik heb er inderdaad een 12 spoels stator opzitten. Vanuit de cdi lijkt alles goed te zitten, op het feit na dat het oranje kabeltje standaard 3V krijgt. Er zit dus ergens een lekstroom oid waar ik naar opzoek moet. De pick up geeft ook maar een matig stroompje af, dit was iets van 0.9V ofzo. Is dat wel genoeg en zo niet hoe kan het dat hij zo weinig stroom geeft? ik heb genoeg massa's van het blok naar het frame getrokken dus dat kan het niet zijn denk ik?

De pick up heb ik op 0.10mm van het nokje afgesteld.
Dit is prima.
Ik heb er inderdaad een 12 spoels stator opzitten.
Dat is dus de juiste.
op het feit na dat het oranje kabeltje standaard 3V krijgt.
Lijkt erop dat de thyristor in de cdi deels open blijft staan of de cdi niet voldoende belast wordt door de bobine.
De cdi heb je reeds gewisseld daar lag het niet aan en de massa van het blok had je ook al uitgesloten door een extra massadraad te trekken.
Maakt de pickupspoel goed contact tegen de massa van het motorblok?
Maakt de bobine een goeie massa naar het frame en de min-pool van de accu?
Wat is de spanning op de bruine draad van de cdi met de cdi aangesloten en het contactslot op aan?
Wat is de weerstand van de pickupspoel gemeten vanuit de cdi-connector (blauw/witte draad) tov de min-pool van de accu?
Wat is de weerstand van de primaire bobinespoel gemeten vanuit de cdi-connector (oranje draad) tov de min-pool van de accu?
Wat is de weerstand van de massaverbinding van de cdi gemeten vanuit de cdi-connector (zwarte draad) tov de min-pool van de accu?

Last edited:
Wat is de spanning op de bruine draad van de cdi met de cdi aangesloten en het contactslot op aan?
Deze spanning is 12v kan dat kloppen? De bruine kabel is ook een aansluiting naar verlichting etc, hier heb ik 12v gemeten.

Hoe werkt dat met het meten van de spanning? Ik heb maar een redelijk simpele multimeter en die blijft op 1 staan. Ik kan lastig bij de cdi connector komen, hiermee bedoel je denk ik de aansluiting van kabels naar de cdi?

Heb ook een foto toegevoegd, hierop is te zien dat de bobine standaard 2.99v krijgt wanneer het contact aanstaat. IMG_6347.jpeg
Post automatically merged:

ik heb dit gehad met de kymco van mn zoon!
sluiting!

kontact aan en PATS...1x vonk daarna niks meer.
zoek zoek zoek.... sluiting in houder van lampje in t dashboard.

jou contact schakelt naar de massa als je hem uitzet... als je hem aanzet en hij blijft op de massa dan vonkt ie.. daarna niet meer.
dit omdat dan de stroom wegvloeit naar de massa... en dan gaat je cdi kapot en andere onzin.

zet je multimeter op ohm... en meet OP de accu. als ie piept of een waarde aangeeft heb je sluiting in t systeem.
Als ik op de min en plus meet is er geen weerstand. De meter geeft hier 1 aan

Deze spanning is 12v kan dat kloppen?
Dat klopt, maar heb je dit ook gemeten met de met de cdi aangesloten volgens de backprobe methode (zie plaatje hier beneden)?

Heb ook een foto toegevoegd, hierop is te zien dat de bobine standaard 2.99v krijgt wanneer het contact aanstaat.
Ik heb geen idee wat je daat aan het meten bent maar ook hier weer de bobine aansluiten en achterop de stekker meten zoals in het plaatje hier beneden.
Ik kan het niet goed zien op die wazige foto maar ik denk dat de meetdraden van de multimeter verkeert in de multimeter steken.
Het zwarte meetsnoer hoort ten allertijden in de Com-aansluiting van de multimeter, het rode meetsnoer hoort in de aansluitbus met de V en Ohmega teken ernaast.
Maak anders even een duidelijke detailfoto van je multimeter.

back probing.png

Ik heb geen idee wat je daat aan het meten bent
Ik denk de spanning die van de cdi naar de bobine gaat. Kan natuurlijk zijn dat ik helemaal verkeerd meet, ben een amateurtje
De draden zitten goed in de meter, heb een foto van de meter hieronder.
Heb ook het schema van een aerox mee gestuurd mocht dat handig zijn :)IMG_6348.jpeg
Post automatically merged:

maar heb je dit ook gemeten met de met de cdi aangesloten volgens de backprobe methode
Nee heb ik niet op die manier gemeten. De knipperlichten zitten niet aangesloten, dus hier kan ik de spanning op meten wanneer alles aangesloten zit

Attachments

• XZVOaPj.png
    XZVOaPj.png
    1,014.6 KB · Views: 6
Klopt, nu de foto wat scherper is, zie ik het ook, de meetsnoeren zitten goed in de meter echter je meet verkeert.
Het zwarte meetsnoer moet je aansluten op de min-pool van de accu en met het rode meetsnoer meten op de oranje draad van de cdi dit terwijl de bobine aangesloten zit.
Meter hierbij op het meetbereik 20 Volt gelijkspanning.

De spanning op de CDI meet je door het zwarte meetsnoer aan te sluiten op de min-pool van de accu en met het rode meetsnoer te meten achterop de ingestoken connector van de cdi, dit middels de backprobemethode, het contactslot op aan en de multimeter op het meetbereik 20Volt gelijkspanning.

De weerstand van de pickupspoel meet je met het zwarte meetsnoer op de min-pool van de accu en het rode meetsnoer op de wit/blauwe draad van de losgetrokken cdi-connector, dit met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.

De weerstand van de primaire bobine spoel meet je met het zwarte meetsnoer op de min-pool van de accu en het rode meetsnoer op de oranje draad van de losgetrokken cdi-connector, dit met de multimeter op het laagste Ohm-bereik en natuurlijk de bobine aangesloten.

Last edited:
Back