Yamaha Aerox vonkt niet goed

Klopt, nu de foto wat scherper is, zie ik het ook, de meetsnoeren zitten goed in de meter echter je meet verkeert.
Het zwarte meetsnoer moet je aansluten op de min-pool van de accu en met het rode meetsnoer meten op de oranje draad van de cdi dit terwijl de bobine aangesloten zit.
Meter hierbij op het meetbereik 20 Volt gelijkspanning.

De spanning op de CDI meet je door het zwarte meetsnoer aan te sluiten op de min-pool van de accu en met het rode meetsnoer te meten achterop de ingestoken connector van de cdi, dit middels de backprobemethode, het contactslot op aan en de multimeter op het meetbereik 20Volt gelijkspanning.

De weerstand van de pickupspoel meet je met het zwarte meetsnoer op de min-pool van de accu en het rode meetsnoer op de wit/blauwe draad van de losgetrokken cdi-connector, dit met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.

De weerstand van de primaire bobine spoel meet je met het zwarte meetsnoer op de min-pool van de accu en het rode meetsnoer op de oranje draad van de losgetrokken cdi-connector, dit met de multimeter op het laagste Ohm-bereik en natuurlijk de bobine aangesloten.
Super, dankjewel!

Ik heb alleen dan nog een probleem met het meten. Dit betreft de connector van de cdi, en dus eigenlijk alles wat ik moet meten
Het is namelijk lastig om bij dit type connector de meetsnoeren te bevestigen. Kan het ook op een andere manier, of heb je tips waardoor het makkelijker gaat?image.jpgimage.jpg
 
Tussen de draden en die schuimpjes, die er zitten om de boel enigsinds vochtvrij te houden, kun je een uitgevouwde paperclip steken zonder het schuimpje te beschadigen en dan met de meetpen van de multimeter op de paperclip meten.
 
Tussen de draden en die schuimpjes, die er zitten om de boel enigsinds vochtvrij te houden, kun je een uitgevouwde paperclip steken zonder het schuimpje te beschadigen en dan met de meetpen van de multimeter op de paperclip meten.
Zojuist gemeten:
De bruine draad geeft 12v
De blauw witte draad geeft 1 ohm
De oranje 0.21 ohm, deze varieert een beetje maar is staat nooit op 1 net als bij de blauw witte
Post automatically merged:

Wat kan dit betekenen?
 
De blauw witte draad geeft 1 ohm
Dit is dus de weerstand van de pickupspoel.
Deze is niet goed, deze hoort tussen de 100 en 200 Ohm te zijn.
Echter als je het schema bekijkt wat je hebt toegevoegd en de foto die je in post#21 hebt toegevoegd, zie je twee blauw/witte draden.
De ene loopt naar je pickupspoel, de andere loopt naar je startknop.
Als je op de blauw/witte draad van de startknop hebt gemeten kan het zijn dat je een I in het display ziet.
Dus meet ook eens op de andere blauw/witte draad.
 
Dit is dus de weerstand van de pickupspoel.
Deze is niet goed, deze hoort tussen de 100 en 200 Ohm te zijn.
Echter als je het schema bekijkt wat je hebt toegevoegd en de foto die je in post#21 hebt toegevoegd, zie je twee blauw/witte draden.
De ene loopt naar je pickupspoel, de andere loopt naar je startknop.
Als je op de blauw/witte draad van de startknop hebt gemeten kan het zijn dat je een I in het display ziet.
Dus meet ook eens op de andere blauw/witte draad.
Klopt. Er is een wit blauwe en een blauw witte kabel. De 1 voor de spoel, de ander voor de startknop.
Ik heb op mijn scooter een race stuur zitten en een niet werkende/aangesloten startmotor. En een niet aangesloten startknop. Dus de blauw witte kabel loopt eigenlijk uit op niets. Wel zit het start relais er nog tussen, deze werkt ook nog. Ik hoor hem klikken als ik de connector van de startknop door lus.
Enig idee hoe ik de weerstand van de blauw witte draad hoger/goed kan krijgen of wat er mis mee kan zijn?
 
@Sparky ik heb nog eens gemeten, maar dan tussen de pickup kabel en de pickup zelf. Hier meet ik ongeveer 2.4 ohm. Heb het ook op de oude pickup gemeten, hier kom ik het hetzelfde resultaat. Zou het kunnen dat de pickup ergens door kapot is gegaan oid? Heb deze namelijk samen met mijn spoel vervangen, dus lijkt me vreemd dat deze kapot of niet werkend is geleverd.
 
ik heb nog eens gemeten, maar dan tussen de pickup kabel en de pickup zelf. Hier meet ik ongeveer 2.4 ohm.
Ik snap niet waar en wat je precies gemeten hebt.
Vertel eens even op welk meetbereik de meter stond, waar je de zwarte meetpen op geprikt hebt en waar je de rode meetpen op geprikt hebt.

Wat geeft de meter aan als je de meter op het laagste Ohm-bereik zet en je houd beide meetpennen goed tegen elkaar?
 
Ik snap niet waar en wat je precies gemeten hebt.
Vertel eens even op welk meetbereik de meter stond, waar je de zwarte meetpen op geprikt hebt en waar je de rode meetpen op geprikt hebt.

Wat geeft de meter aan als je de meter op het laagste Ohm-bereik zet en je houd beide meetpennen goed tegen elkaar?
Aan de kabel van de spoel zit een bundeltje met kabels. 2 kabels naar de spoel, en 2 naar de pickup.

Ik heb nu in de connector van dit bundeltje de rode pen met de wit blauwe kabel verbonden en de zwarte pen heb ik verbonden met het punt waarop de wit blauwe kabel aan de spoel gesoldeerd zit. Hier meet ik een weerstand van ongeveer 2.4 ohm.

Ik heb de zwarte op het soldeerpunt van wit blauwe kabel op de pickup gezet als minpunt (ipv op de accu), omdat ik de weerstand tussen de pickup en de connector wil weten. Dit leek mij in ieder geval logisch om op deze manier te meten.

Als ik de zwarte en rode kabel tegen elkaar aan houd geeft hij 1 aan, dit is de waarde waarop de multimeter ‘standaard’ staat. Wanneer er weerstand wordt gemeten veranderd deze namelijk.

Ik heb als laatst de accu en spanningsregelaar vervangen, is het mogelijk dat door een niet goed functionerende de weerstand in de pickup kapot is gegaan? Want bij de oude pickup meet ik dezelfde waarde als bij de nieuwe pickup.
 
Ja, op die manier meet je inderdaad de weerstand van de blauw/witte draad tussen stator-connector en pickupspoel.
2,5 Ohm is wel een beetje hoog voor dit kort stukje draad, maar dit ligt wellicht aan je multimeter want ook als je de pennen tegen elkaar houdt zou de meter niet meer moeten aangeven dan ongeveer 0,2 a 0,3 Ohm.
Is die "1" die je op je display ziet geen "I" ? (grote letter i)
Staat de meter wel op het laagste Ohm-bereik?

Ik heb als laatst de accu en spanningsregelaar vervangen, is het mogelijk dat door een niet goed functionerende de weerstand in de pickup kapot is gegaan?
Tenzij je de accu verkeert om hebt aangesloten lijkt mij dit onwaarschijnlijk.

Wat geeft je meter aan wanneer je de blauw/witte kabel bij de cdi-connector naar het soldeerpunt op de pickupspoel meet?
Wat geeft je meter aan wanneer je op de twee soldeerpunten vanje pickupspoel meet?
Wat geeft je meter aan wanneer je van de min-pool van je accu naar het soldeerpunt van de zwarte draad op je pickupspoel meet?

En geef eens antwoord op mijn laatste verzoek van mijn post#24.
Dus meet ook eens op de andere blauw/witte draad.
 
dit ligt wellicht aan je multimeter want ook als je de pennen tegen elkaar houdt zou de meter niet meer moeten aangeven dan ongeveer 0,2 a 0,3 Ohm
Als ik de pennen tegen elkaar aan houdt geeft hij een waarde van 1.5 ohm. De 1 kan inderdaad een hoofdletter “I” zijn, het staat er namelijk altijd als de begin waarde. De meter staat op 200 als meetbereik, dit is het laagste.

De accu zit goed aangesloten dus dat kan het niet zijn.
Wat geeft je meter aan wanneer je de blauw/witte kabel bij de cdi-connector naar het soldeerpunt op de pickupspoel meet?
Dit is de wit blauwe kabel, vanaf de cdi connector naar het soldeerpunt meet ik “I” (hoofdletter i).
Wat geeft je meter aan wanneer je op de twee soldeerpunten vanje pickupspoel meet
Ook hier met ik I
Wat geeft je meter aan wanneer je van de min-pool van je accu naar het soldeerpunt van de zwarte draad op je pickupspoel meet?
Hier meet ik 17 ohm

Van de blauw witte kabel op de cdi connector naar de min van de accu meet ik I.
Dit is de kabel van de startknop. De startknop is niet aangesloten, wel zit er bij m’n stuur een connector waaraan ik deze aan zou kunnen sluiten. image.jpg
 
Dat je "I" in het display ziet, als je de draad meet die naar de startknop loopt, is normaal.
Dat je "I" meet over de pickupspoel en daarmee dus ook "I" meet op de pickupdraad bij de cdi connector tov massa is niet normaal.
Dit betekent dat de weerstand van de pickupspoel hoger is dan 200 Ohm.
Erg hoog als je het mij vraagt dus die pickupspoel is waarschijnlijk overleden.

Welke weerstand meet je over de pickupspoel als je de meter 1 stapje hoger zet, dus op het 2K weerstandsbereik en de cdi connector losgekoppeld?

Welke weerstand meet je tussen de wit/blauwe pickupspoeldraad van de cdi-connector en de minpool van de accu met de cdi-connector losgekoppeld en de multimeter op het 2K weerstandsbereik?
 
Last edited:
Dat je "I" meet over de pickupspoel
Ik meet van de connector van de pickup naar het soldeerpunt van de pickup 1.5 ohm. Dit is dus als ik de cdi connector heb losgekoppeld.
Als ik meet vanaf de cdi connector naar dit soldeerpunt meet ik “I”. Ook als ik het bereik hoger zet.
Ik meet dit nu allemaal zonder dat de cdi is aangesloten, maakt dit uit?
 
Nee dat maakt niet uit.
Je pickupspoel is kapot en de massaverbinding van de pickupspoel is met 17 Ohm te hoog dus kijk ook de massaverbinding van je motorblok na.
Als je de ouwe pickupspoel meet bij de soldeerverbindingen meet je dan ook "I" op het 200 Ohm-bereik en het 2K bereik?
 
Bij mijn oude pickup meet ik hetzelfde als bij mijn nieuwe
de massaverbinding van de pickupspoel is met 17 Ohm te hoog dus kijk ook de massaverbinding van je motorblok na.
ik heb een bout in het blok gedraaid en hier 2 kabels aan gedaan. 1 loopt naar het frame en 1 loopt naar de min van de accu
 
Dan kan de weerstand nooit 17 Ohm zijn of je meter klopt niet.
In iedergeval hebben we al geconstateerd dat je meter al 1,5 Ohm aangeeft terwijl je de meetpennen tegen elkaar houdt maar dat is lang geen 17 Ohm.
Als je de massazijde van je pickupspoel tov massa meet, meet je normaal 0,2 a 0,3 Ohm, op jouw meter, rekening houdende met een afwijking van 1,2 a 1,3 Ohm, zou dit dan maximaal 1,5 Ohm moeten zijn.
In iedergeval zijn beide pickupspoelen kapot.
Nogmaals, de weerstand van een pickupspoel ligt, ruim genomen, tussen de 100 en 200 Ohm.
 
Dan kan de weerstand nooit 17 Ohm zijn of je meter klopt niet.
In iedergeval hebben we al geconstateerd dat je meter al 1,5 Ohm aangeeft terwijl je de meetpennen tegen elkaar houdt maar dat is lang geen 17 Ohm.
Als je de massazijde van je pickupspoel tov massa meet, meet je normaal 0,2 a 0,3 Ohm, op jouw meter, rekening houdende met een afwijking van 1,2 a 1,3 Ohm, zou dit dan maximaal 1,5 Ohm moeten zijn.
In iedergeval zijn beide pickupspoelen kapot.
Nogmaals, de weerstand van een pickupspoel ligt, ruim genomen, tussen de 100 en 200 Ohm.
Heel vreemd wel dat de pickup dan kapot zou zijn aangezien deze splinternieuw is. Heb contact opgenomen met de webshop en hen om uitleg gevraagd. Een pickup is toch niet een onderdeel wat zomaar kapot zou gaan zou je denken
 
@Sparky heb zojuist een nieuwe spoel gemonteerd. Hierop zit wel 260 ohm weerstand. Helaas nog steeds geen vonk.

Ik heb 2 cdi’s: een originele en een nieuwe after market van mezoly

Bij de originele meet ik op de oranje kabel van de bobine een constante stroom van ongeveer 3v.

Bij de nieuwe cdi krijg ik een vonk als ik het contact aanzet en als ik de oranje kabel meet loopt de stroom van 4v naar 0v. Ik heb dat in de connector van het oranje draad de meet pen en ik heb er 1 op de massa.

Beide cdi’s doen dus iets anders, en beide doen ze iets wat (lijkt mij) niet hoort.

Misschien een lekstroom ergens in de kabelboom? Als ik de hele kabelboom vervang zou ik dan misschien van het probleem af zijn?
 
Back
Top