Witte rook gy6

Tgroen14

Member
Hoihoi,

Ik heb recent een 72cc cilinder onder mijn turbho rl50 gezet. Sinds die vervanging komt er bij stationair en wegrijden witte rook uit de uitlaat en lijkt het bij rijden weg te gaan. Maar soms ook op hogere snelheden/top houdt t gas ff in en pakt ie t op. Iemand enig idee wat t kan zijn?

Setup:
72cc cilinder met originele kop
7 gram rollen
Sproeier 86 met originele carb
Witte drukveer malossi ( wordt nog vervangen voor gele)
Witte trekveertjes in originele koppeling

Groetn
 
Advertisement - register to remove this

Oke top, als je dat dus zeker 100% weet dan kun je een kleinere sproeier gaan proberen. Heb je trouwens ook de juiste bougie gemonteerd?
Ja heb ik! Dan ga ik de sproeier proberen, want hij komt ook echt niet lekker op top maar 55/60 op teller
Post automatically merged:

Oke top, als je dat dus zeker 100% weet dan kun je een kleinere sproeier gaan proberen. Heb je trouwens ook de juiste bougie gemonteerd?
Ik kan je evt via whatsapp oid een filmpje sturen van de rook ?
 
Ik zou niet te licht gaan met een 4t. Bij een 4t blokje maak ik liever gebruik van het koppel, want pk's zitten er toch niet echt in.

Wil je met de rollen spelen zou ik eerder zwaarder proberen
 
Ik zou niet te licht gaan met een 4t. Bij een 4t blokje maak ik liever gebruik van het koppel, want pk's zitten er toch niet echt in.

Wil je met de rollen spelen zou ik eerder zwaarder proberen
Ga eerst wel even met de sproeier experimenteren! Zal de verbranding zeker ook beter zijn aangezien die nu wss veel te veel krijgt
Post automatically merged:

Ik zou niet te licht gaan met een 4t. Bij een 4t blokje maak ik liever gebruik van het koppel, want pk's zitten er toch niet echt in.

Wil je met de rollen spelen zou ik eerder zwaarder proberen
Koppel kan gewonnen worden door zwaardere rollen?
 
Koppel kan gewonnen worden door zwaardere rollen?
Niet per se. Maar omdat het bij een 4t toch weinig nut heeft hem hoog in de toeren te gaan janken (behalve als je meer benzine wilt gebruiken en alles 2x zo snel kapot wilt hebben) Kan je hem het beste wat lager in de toeren laten lopen, aangezien een 4t blok wel wat koppel levert. Boven de 8000 toeren gebeurt er niet zo veel meer.

Je kan natuurlijk oneindig lang blijven klooien om hem zo goed mogelijk te laten lopen. Maar in mijn ervaring blijft een 4t brommer gewoon een 4t, en is er dus niet heel veel uit te halen. Welk gewicht rollen heb je tot nu toe allemaal geprobeert na het monteren van de grotere cilinder?
 
En hoeveel sproeiermaten ben je omlaag gegaan ??

Ik ging toen van 80 naar 82, dus dat komt nogal wel precies om het zo te zeggen.

In jou geval probeer eens 1 maat kleiner. Als dat niet voldoende is nog 1 maatje kleiner en dan weer even controleren.
Post automatically merged:

En hoeveel sproeiermaten ben je omlaag gegaan ??

Was eerder omhoog gegaan. van 80 naar 82.. En die laatste stond hij iets te rijk mee.
Post automatically merged:

Koppel kan gewonnen worden door zwaardere rollen?

Als je cilinder gewoon standaard 50 is ga je aan zwaardere rollen niks aan hebben. (het vermogen uit de cilinder is er dan gewoon er niet)

Uit zo`n 50 komt geen vermogen uit, zit net op het randje van redelijk rijden / geen vermogen hebben.
Bij een lichte scooter merk je dit nog niet zo, maar als je een zware scooter hebt zoals een piaggio new fly 4t 2valve (is eigenlijk een motorscooter frame en daardoor eigenlijk veel gewicht) en dan de standaard cilinder eronder hebt zitten je gewoon vermogen te kort komt om een vrij steile heuvel op te rijden.. Dan zakt die in als een snor scooter.

Zelfs met de standaard 6.4 grams rolletjes liep mijn scooter voor geen meter. In moest echter de rolletjes juist iets verlichten (6.1grams) om de motor net wat meer ruimte te geven om iets meer toeren te kunnen maken.. En dan is het maar net iets beter (geen wereld van verschil)

Koppel kan alleen gewonnen worden door een grotere cilinder.
 
Last edited:
Niet per se. Maar omdat het bij een 4t toch weinig nut heeft hem hoog in de toeren te gaan janken (behalve als je meer benzine wilt gebruiken en alles 2x zo snel kapot wilt hebben) Kan je hem het beste wat lager in de toeren laten lopen, aangezien een 4t blok wel wat koppel levert. Boven de 8000 toeren gebeurt er niet zo veel meer.

Je kan natuurlijk oneindig lang blijven klooien om hem zo goed mogelijk te laten lopen. Maar in mijn ervaring blijft een 4t brommer gewoon een 4t, en is er dus niet heel veel uit te halen. Welk gewicht rollen heb je tot nu toe allemaal geprobeert na het monteren van de grotere cilinder?
Zaten origineel 5,5 gram met sproeier 80 in. Dat was voor de cilinder, 5,5 was echt te licht en gaf heel veel toeren. Een vriend zei dat ik 7 gram erin moest. Omdat ie dan ook qua toeren niet te veel draait. Denk er nu aan om 6,5 met sproeier 84 te proberen en te kijken hoe die loopt
Post automatically merged:

Met de standaard luchtfilter en carburateur hoeft dat niet per se te klein te zijn
Maar 7 gram rollen en sproeier 80/82 zou dus prima kunnen? Aangezien die wel meer brandstof aanzuigt
Post automatically merged:

Zaten origineel 5,5 gram met sproeier 80 in. Dat was voor de cilinder, 5,5 was echt te licht en gaf heel veel toeren. Een vriend zei dat ik 7 gram erin moest. Omdat ie dan ook qua toeren niet te veel draait. Denk er nu aan om 6,5 met sproeier 84 te proberen en te kijken hoe die loopt
Post automatically merged:


Maar 7 gram rollen en sproeier 80/82 zou dus prima kunnen? Aangezien die wel meer brandstof aanzuigt
Lees ook dat sommige 88 sproeier hebben op std carb ? Hoe kan dat dan ?
 
Last edited:
Ik heb op mijn Grande retro gy6 , na een hele set besteld te hebben van 80 tot over de 90 , een 85 zitten , loopt prima en bougie is koffie bruin.
Alles is nog standaard verder , dus er zit zeker verschil in de motortjes
 
Back
Top