niet direct, katholicisme is niet de grootste christelijke godsdienst in NL, het overheerst alleen iets meer in het zuiden. overig nederland is overwegend protestants. voor nederland zal een nieuwe paus waarschijnlijk niet meer gevolgen hebben dan een ander zinnetje dan "bedankt voor de bloemen uit nederland", en wellicht een extra kerkdienst hier en daar in het zuiden. de invloed is vooral groot in latijns amerika.Freezer said:Een van nederlands grootste politieke partijen is Christen? + een aardig deel van de bevolking. Als de paus bepaalde ideeen uitdraagt, heb je grote kans dat die over worden genomen. En bv Amerika, waar helemaal veel mensen gelovig zijn...
Freezer said:Een van nederlands grootste politieke partijen is Christen? + een aardig deel van de bevolking. Als de paus bepaalde ideeen uitdraagt, heb je grote kans dat die over worden genomen. En bv Amerika, waar helemaal veel mensen gelovig zijn...
\S`am said:Nu de paus dood is moet er een nieuwe paus komen, het krijgt veel aandacht in de media. Als we de media moeten geloven blijven er nog 2 "echte kandidaten over. want de nieuwe paus moet aan verschillende kriterias vol doen waaronder geen medische voor historie (operaties).
-1- Afrikaan uit Nigeria
-2- Italiaan
Volgens mij wordt het dus de afrikaan, waarom?
-de wereld is klaar voor een eerste "gekleurde" paus
-Er zijn al genoeg italiaanse pauzen geweest
Maar...
Dit brengt volgens mij een deel problemen met zich me.In afrika zijn ze nog zeer "achterhaald" wat de plaats van de vrouw betrefd: Vrouw is onderdanig aan de man. en als ze toch willen vernieuwen moet dit toch uit de katolieke kerk worden gewerkt.
Franks said:noh..dan kies ik voor de neger