welke scooter moet ik kopen

TAQQY

New Member
Hallo mensen, ik ben een redelijk oud dametje aan het worden die weinig tot geen verstand van scooters heeft maar ben wel ben op zoek naar een GOEDE scooter.
Ik ben nu in het bezit van een Yamaha Jog R uit 2004 en wil nu graag een nieuwe scooter kopen met blauw kenteken. De Jog rijdt echt goed maar hij stinkt mij te erg.
Ben al even wezen snuffelen maar hoe meer je ziet, des te gekker je wordt, hihihi
Mijn budget is €2000, met scherm, goed slot en rijklaar maken.
De scooter is bestemd voor iemand van 120kg, 1,95m groot (mijn partner) en ook vaak een bijrijder van 65kg en 1.75m groot. De scooter graag ongeveer 40 kmph laten rijden is voldoende
Ik zie wel wat leuke scooters maar je hebt ook veel verschillende meningen.

Ik zie wel leuke scooter zoals:

*Piaggio Zip Euro 5,

*SYM FIDDLE II INJECTIE MATT BLACK,

*ACTIE AGM VX-50i Plus 25 km/h Mat Zwart 2022

Omdat ik veel nachtdiensten draai moet het wel een goede en vooral BETROUWBARE scooter zijn aub.
De en zegt absoluut geen AGM, Chineese troep enz.

Jullie zijn hier de deskundige dus vraag ik jullie
Wat RADEN jullie mij aan.

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor de adviezen (hoop ik)

Post automatically merged:

Even nog vergeten, ik hoor het graag als jullie een ander merk aanbevelen, KYMCO misschien?
 
Advertisement - register to remove this

Welke scooter is sterk afhankelijk van je eigen smaak.
Nu weet ik wel dat bv piaggio erg goede scooters bouwt maar sym ook.
Van alle die je opnoemt gaat mijn voorkeur hier dan ook naar uit. (piaggio)
Maar alles valt en staat met goed onderhoud.
Zelf rij ik een Kymco Grand Dink en dat bevalt mij zeer goed maar is wel een 2-takt.
gr Pimo
 
je zoekt een snorscooter die wel ongeveer 40 km/u kan? waarom dan niet meteen een bromscooter? over krap twee weken moet je op een snorscooter tòch ook een helm op en een officieel op 45 km/u begrensde bromscooter (geen extra kosten voor ontgrenzen) krijgt jullie tweeën denk ik makkelijker van z'n plek. En als 45 je te hard is, geef je wat minder gas?
als ik kijk waar pizzakoeriers mee rijden, dat is allemaal Kymco of Sym. die gaan er niet zuinig mee om. als het echt zulke troep zou zijn, zou de pizzabakker dan niet liever (minder vaak) piaggo geld uitgeven? net als Pimo zegt: goed onderhoud is belangrijk.
 
je zoekt een snorscooter die wel ongeveer 40 km/u kan? waarom dan niet meteen een bromscooter? over krap twee weken moet je op een snorscooter tòch ook een helm op en een officieel op 45 km/u begrensde bromscooter (geen extra kosten voor ontgrenzen) krijgt jullie tweeën denk ik makkelijker van z'n plek. En als 45 je te hard is, geef je wat minder gas?
als ik kijk waar pizzakoeriers mee rijden, dat is allemaal Kymco of Sym. die gaan er niet zuinig mee om. als het echt zulke troep zou zijn, zou de pizzabakker dan niet liever (minder vaak) piaggo geld uitgeven? net als Pimo zegt: goed onderhoud is belangrijk.
De bezorgscooters zijn veelal geleased,
Post automatically merged:

Als jullie vrij fors zijn zou ik geen Zip nemen.
Veel te klein.
Kymco en Sym zijn betrouwbare scooters, redelijk geprijsd.
En zoals eerder geadviseerd, je moet straks toch een helm op dan kan je beter een brom uitvoering nemen, heeft ook nog het voordeel dat je niet altijd op dat hele drukke fietspad mag rijden.
 
Last edited:
Welke scooter is sterk afhankelijk van je eigen smaak.
Nu weet ik wel dat bv piaggio erg goede scooters bouwt maar sym ook.
Van alle die je opnoemt gaat mijn voorkeur hier dan ook naar uit. (piaggio)
Maar alles valt en staat met goed onderhoud.
Zelf rij ik een Kymco Grand Dink en dat bevalt mij zeer goed maar is wel een 2-takt.
gr Pimo
Bedankt voor uw bericht. Maar zou u mij de AGM aanraden en waarom wel/ niet.
 
Met AGM heb ik geen ervaring in/mee kan hier geen oordeel over geven
Piaggio en Sym zijn wel gerenommeerde merken en heb ik Vaker aan gesleuteld
Ze zitten gewoon degelijk in elkaar
Ik denk dat Brute-force er meer ervaring mee heeft?
En Kymco zit ook goed in elkaar
 
je zoekt een snorscooter die wel ongeveer 40 km/u kan? waarom dan niet meteen een bromscooter? over krap twee weken moet je op een snorscooter tòch ook een helm op en een officieel op 45 km/u begrensde bromscooter (geen extra kosten voor ontgrenzen) krijgt jullie tweeën denk ik makkelijker van z'n plek. En als 45 je te hard is, geef je wat minder gas?
als ik kijk waar pizzakoeriers mee rijden, dat is allemaal Kymco of Sym. die gaan er niet zuinig mee om. als het echt zulke troep zou zijn, zou de pizzabakker dan niet liever (minder vaak) piaggo geld uitgeven? net als Pimo zegt: goed onderhoud is belangrijk.
Dat zijn inderdaal hele goeie scooters. Wel prijzig. Bij new york pizza hadden wij altijd sym xpro 50 scooters. Zijn rond de 2500 euro

Toen ik nog bezorgde hadden we een scooter die er ongeveer 20 seconden over deed de 30 a 35 te bereiken(waarschijnlijk door te lang doorrijden met lege band). Deze was total loss verklaard maar moest toch nog gebruikt worden omdat ze geen nieuwe wilden kopen. Ook was de voorvork niet goed meer dus was echt levens gevaarlijk om op te rijden.
Uiteindelijk had ik een hele hoop zand en steentjes in de motorolie gegooid en dat ding ging zonder haperen nog 2000 km of zo mee. Olie verversen deden ze trouwens nooit aan, alleen maar bijvullen

Enige probleem dat deze scooters ooit hadden in de 3 jaar dat ik bezorgd had (wat niet door complete mishandeling kwam) is met de elektronica. Dit was een kwestie van nieuwe cdi of bougie. Niks speciaals dus
 
Als je een nieuwe scooter wilt kopen is 2000 Euro niet erg veel en de keuze erg beperkt, daar komt nog bij dat eventueel de inbedrijfstellingskosten in Nederland er nog bij komen.
Ik woon in Belgie en de enigste twee scooters die nog voor 1999 Euro verkocht worden zijn de Piaggio Zip en de Kymco Agility.
De eerstvolgende in prijs is de Sym Orbit 3 voor 2099 Euro.
De Zip is sowieso veel te klein voor jullie beide.

Als ik jouw was zou ik nog een paar maandjes sparen en een wat ruimere scooter kopen met een relatieve lage instap zoals bijvoorbeeld de Sym Symphony, de Sym Jet 4, de Sym Jet 14, de Piaggio Liberty, de Peugeot Kisbee, de Peugeot Tweet Evo of de Aprilia SXR
 
Last edited:
Als je een nieuwe scooter wilt kopen is 2000 Euro niet erg veel en de keuze erg beperkt, daar komt nog bij dat eventueel de inbedrijfstellingskosten in Nederland er nog bij komen.
Ik woon in Belgie en de enigste twee scooters die nog voor 1999 Euro verkocht worden zijn de Piaggio Zip en de Kymco Agility.
De eerstvolgende in prijs is de Sym Orbit 3 voor 2099 Euro.
De Zip is sowieso veel te klein voor jullie beide.

Als ik jouw was zou ik nog een paar maandjes sparen en een wat ruimere scooter kopen met een relatieve lage instap zoals bijvoorbeeld de Sym Symphony, de Sym Jet 4, de Sym Jet 14, de Piaggio Liberty, de Peugeot Kisbee, de Peugeot Tweet Evo of de Aprilia SXR
Hallo Sparky, door de post van C-row toch maar besloten om voor een brom-scooter te gaan.
Meest van tijd zit ik zelf, 65kg, op de scooter en soms ook mijn partner van 120kg. Die €2000
was een richtprijs. Ik vind het belangrijk om een betrouwbare scooter te hebben, geen zin om midden in de nacht
in een bosrijk gebied te stranden.
Zoals u schreef, Sim Orbit 3 of de Jet4 spreken mij zeer aan. in ieder geval al bedankt voor de gedane moeite,
we zijn al een stuk verder dan gisteravond, hihihihi
 
Mijn zoon heeft een Sym Orbit 3 en ik vind niet dat je erg fijn zit als je acherop zit.
Niet de buddy deze is wel oké als er 2 personen van ongeveer 75 kg op zitten maar de plaats waar de passagieer zijn voeten kwijt moet is erg smal en je zit erg verkrampt om je voeten op deze plaats te zetten/houden.
Ik raad je aan gewoon met z'n tweeen naar een dealer te gaan en te passen.
Ikzelf heb een scooter met vrij lage instap, ik ben in jouw leeftijd maar ik vind dit super, bovendien zit je op zo'n scooter ook wat meer op de voorste helft van de buddie wat weer ten goede komt voor de plaats die de passagier heeft en bovendien heb je op een scooter met lage instap wat meer beenruimte en raken je knieen, vooral als je groot bent door de zithouding, minder snel het beenschild/stuur.

En ja, het heeft geen zin meer om een snorscooter te kopen, je moet volgend jaar toch een helm dragen en eenmaal aangeschaft, je raakt ze aan de straatstenen niet meer kwijt daardoor.
 
Mijn zoon heeft een Sym Orbit 3 en ik vind niet dat je erg fijn zit als je acherop zit.
Niet de buddy deze is wel oké als er 2 personen van ongeveer 75 kg op zitten maar de plaats waar de passagieer zijn voeten kwijt moet is erg smal en je zit erg verkrampt om je voeten op deze plaats te zetten/houden.
Ik raad je aan gewoon met z'n tweeen naar een dealer te gaan en te passen.
Ikzelf heb een scooter met vrij lage instap, ik ben in jouw leeftijd maar ik vind dit super, bovendien zit je op zo'n scooter ook wat meer op de voorste helft van de buddie wat weer ten goede komt voor de plaats die de passagier heeft en bovendien heb je op een scooter met lage instap wat meer beenruimte en raken je knieen, vooral als je groot bent door de zithouding, minder snel het beenschild/stuur.

En ja, het heeft geen zin meer om een snorscooter te kopen, je moet volgend jaar toch een helm dragen en eenmaal aangeschaft, je raakt ze aan de straatstenen niet meer kwijt daardoor.
Ik ben benieuwd welke brommer u heeft, lage instap is misschien wel erg fijn. Kunt u aangeven welke u heeft?
 
Ik heb een motorscooter, een Vespa GTS 300 Classica voor jouw niet interessant denk ik. ;)
Hiervoor had ik een Kymco Like 125, is/was identiek aan de Kymco Like 50.
Ook een hele fijne scooter, ook goed plaats voor 2 personen en vooral het meegeleverde topkoffertje dat tevens als rugsteun diende voor de passagier.
Dit was de eerste "motor" waar mijn vrouw achterop durfde. :)
Echter aan de Kymco Like is qua design heel wat veranderd en lijkt op de foto's wat minder ruim.
 
Voor 2000 euro koop je tegenwoordig niet meer veel voor.
Als je een Chinees koopt moet je wel je eigen problemen kunnen oplossen, anders moet je er niet aan beginnen.
De zip is tegenwoordig eigenlijk ook een te dure scooter (een 2takt koste vroeger 1400 euro. en een 4takt euro 2 iets van 1800 euro)
Elk jaar gaan de prijzen omhoog.. Komt ook en beetje dat er nieuwe technieken erop komen en de consument is de gene die de eindafrekening krijgt.


Scooters zijn tegenwoordig allemaal injectie (tenzij je op de 2ehandse markt gaat zoeken en wellicht daar iets tegen komt wat ouder is.

Van die 3 zou ik zelf voor de Sym Fiddle II kiezen. (misschien kwa uiterlijk niet iedereen favoriet.. Maar het is wel de beste allround scooter.

12inch wielen is wel op ze minst wat je wilt hebben.. 10 inch is echt slecht kwa grip.
Post automatically merged:

Welke scooter is sterk afhankelijk van je eigen smaak.
Nu weet ik wel dat bv piaggio erg goede scooters bouwt maar sym ook.
Van alle die je opnoemt gaat mijn voorkeur hier dan ook naar uit. (piaggio)
Maar alles valt en staat met goed onderhoud.
Zelf rij ik een Kymco Grand Dink en dat bevalt mij zeer goed maar is wel een 2-takt.
gr Pimo

Piaggio is ook niet meer wat het ooit geweest was..

Rotax 4takt 2 valve is best een sloom blok.. Die sym zal vlotter lopen.
Post automatically merged:

Bedankt voor uw bericht. Maar zou u mij de AGM aanraden en waarom wel/ niet.

AGM is gewoon een dozenschuif merk.. Niks meer, niks minder.. Ze nemen een bepaald Chinees model scooter over en geven het een eigen naam.
Uiteraard kan AGM bepalen hoe bepaalde onderdelen eruit moet komen te zien voor hun eigenlijk modelen.

Het is een aardige scooter om wat in je vrije tijd wat rond te rijden (en je toch al niet veel kilometers maakt)
Maar als je er naar je werk mee moet heb je toch wel een werkpaard nodig.

Dan kan je niet om de sym heen.

Zou trouwens ook voor een brom kiezen, om de reden die boven al word aangehaald.. En een snor model is straks lastig te verkopen, want je krijgt er aan waarde amper nog iets voor terug. (denk dat er maar weinig mensen zijn die op een snor model met helm gaan rijden) Ziet er nogal best knullig uit, als je weet dat je voor een bromfiets ook een helm op moet en harder mag en kan.
 
Last edited:
Heb even gekeken op internet en het wordt zeer waarschijnlijk toch een 45+ scooter
en dan gaat het tussen de

Sym Fiddle II Injectie Mat Zwart

Sam Orbith 3 injectie mat zwart

Nou schiet maar, welke wel en welke niet!!
Ik vind deze forum wel erg fijn, thanxxxx

Post automatically merged:

Heb even gekeken op internet en het wordt zeer waarschijnlijk toch een 45+ scooter
en dan gaat het tussen de

Sym Fiddle II Injectie Mat Zwart

Sam Orbith 3 injectie mat zwart

Nou schiet maar, welke wel en welke niet!!
Ik vind deze forum wel erg fijn, thanxxxx
 
Last edited:
Hieronder de specs van beide scooters op een rijtje.
Ik vermoed dat de motoren van beide scooters identiek zijn dus het gaat bij deze keuze voornamelijk om, hou je van classiek of sportief.

Sym Orbit III​

Jaar : 2022
Garantie : 3 jaar
Gebruik : City & Daily
Motor : 4 takt
Cilinderinhoud : 49.5 cc (Klasse A/B)
Benzinetoevoer : Injectie
Max vermogen : 2.3 Kw
Max vermogen : 3.2 hp
Max snelheid : 45 Km/u
Koeling : Air
Ontsteking : CDI
Start : Elektrisch
Transmissie : CVT
Voorwiel : 120/70-12
Achterwiel : 130/70-12
Voorvering : Telescopisch
Achtervering : Mono
Remmen voor : Disk 190 mm
Remmen achter : Trommel 130 mm
Lengte : 1915 mm
Breedte : 680 mm
Hoogte : 1125 mm
Wielbasis : 1290 mm
Grondvrijheid : 800 mm
Inhoud benzinetank : 5.5 l
Gewicht : 107 Kg

Sym Fiddle II​

Jaar : 2022
Garantie : 3 jaar
Gebruik : City & Daily
Motor : 4 takt
Cilinderinhoud : 49.5 cc (Klasse A/B)
Benzinetoevoer : Injectie
Max vermogen : 2.3 Kw
Max vermogen : 3.2 hp
Max snelheid : 45 Km/u
Koeling : Air
Ontsteking : CDI
Start : Elektrisch + kick
Transmissie : CVT
Voorwiel : 110/70-12
Achterwiel : 120/70-12
Voorvering : Telescopisch
Achtervering : Mono
Remmen voor : Disk 190 mm
Remmen achter : Trommel 110 mm
Lengte : 1890 mm
Breedte : 695 mm
Hoogte : 1150 mm
Wielbasis : 1320 mm
Grondvrijheid : 800 mm
Inhoud benzinetank : 5.2 l
Gewicht : 95 Kg
 
Last edited:
Back
Top