welke scooter moet ik kopen

TAQQY

New Member
Hallo mensen, ik ben een redelijk oud dametje aan het worden die weinig tot geen verstand van scooters heeft maar ben wel ben op zoek naar een GOEDE scooter.
Ik ben nu in het bezit van een Yamaha Jog R uit 2004 en wil nu graag een nieuwe scooter kopen met blauw kenteken. De Jog rijdt echt goed maar hij stinkt mij te erg.
Ben al even wezen snuffelen maar hoe meer je ziet, des te gekker je wordt, hihihi
Mijn budget is €2000, met scherm, goed slot en rijklaar maken.
De scooter is bestemd voor iemand van 120kg, 1,95m groot (mijn partner) en ook vaak een bijrijder van 65kg en 1.75m groot. De scooter graag ongeveer 40 kmph laten rijden is voldoende
Ik zie wel wat leuke scooters maar je hebt ook veel verschillende meningen.

Ik zie wel leuke scooter zoals:

*Piaggio Zip Euro 5,

*SYM FIDDLE II INJECTIE MATT BLACK,

*ACTIE AGM VX-50i Plus 25 km/h Mat Zwart 2022

Omdat ik veel nachtdiensten draai moet het wel een goede en vooral BETROUWBARE scooter zijn aub.
De en zegt absoluut geen AGM, Chineese troep enz.

Jullie zijn hier de deskundige dus vraag ik jullie
Wat RADEN jullie mij aan.

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor de adviezen (hoop ik)

Post automatically merged:

Even nog vergeten, ik hoor het graag als jullie een ander merk aanbevelen, KYMCO misschien?
 
Advertisement - register to remove this

Ik nijg naar de fiddle , omdat die een kickstarter heeft , wat in een geval van een lege accu wel een voordeel is , wielen zijn beide 12 inch alleen de fiddle heeft smallere banden. Voor de rest ontlopen ze elkaar niet veel
 
Ik ga morgen kijken voor een 45 km scooter en het oog wilt ook wat
maar ik vind de Orbit misschien wel een stoerdere uitstraling hebben
maar we gaan de scooters eens "live" vergelijken.

Nu nog een 2e vraagje, INJECTIE of niet?
Moet ik dan denken dat de scooter sneller optrekt?
Ik laat de scooter gewoon 45 km laten lopen,
wordt niet opgevoerd.
Geen zin in bekeuringen enz.
 
Ben persoonlijk geen fan van injectie. Het is veel ingewikkelder en duurder om aan te sleutelen. Het enige voordeel dat het heeft is dat de scooter zuiniger is en minder uitstoot heeft. Wat dan ook weer ten koste van het vermogen gaat.

Ik zou het wel heel erg aanraden om de overbrenging te ontgrenzen, als deze bij injectie tenminste nog begrensd zijn. Of anders te laten vervangen met een ''snellere variateur. Dit moet je wel echt laten doen door de dealer anders vervalt de garantie. De reden hiervan is dat 45 toch net te langzaam is om met het verkeer mee te komen, die 5kmph winst scheelt nog best veel. En vaak is standaard de daadwerkelijke topsnelheid (gps) geeneens 45. Ook rijd je wat zuiniger op die manier, dus over de lange termijn verdien je de aanpassing opnieuw terug
 
Hieronder de specs van beide scooters op een rijtje.
Ik vermoed dat de motoren van beide scooters identiek zijn dus het gaat bij deze keuze voornamelijk om, hou je van classiek of sportief.

Sym Orbit III​

Jaar : 2022
Garantie : 3 jaar
Gebruik : City & Daily
Motor : 4 takt
Cilinderinhoud : 49.5 cc (Klasse A/B)
Benzinetoevoer : Injectie
Max vermogen : 2.3 Kw
Max vermogen : 3.2 hp
Max snelheid : 45 Km/u
Koeling : Air
Ontsteking : CDI
Start : Elektrisch
Transmissie : CVT
Voorwiel : 120/70-12
Achterwiel : 130/70-12
Voorvering : Telescopisch
Achtervering : Mono
Remmen voor : Disk 190 mm
Remmen achter : Trommel 130 mm
Lengte : 1915 mm
Breedte : 680 mm
Hoogte : 1125 mm
Wielbasis : 1290 mm
Grondvrijheid : 800 mm
Inhoud benzinetank : 5.5 l
Gewicht : 107 Kg

Sym Fiddle II​

Jaar : 2022
Garantie : 3 jaar
Gebruik : City & Daily
Motor : 4 takt
Cilinderinhoud : 49.5 cc (Klasse A/B)
Benzinetoevoer : Injectie
Max vermogen : 2.3 Kw
Max vermogen : 3.2 hp
Max snelheid : 45 Km/u
Koeling : Air
Ontsteking : CDI
Start : Elektrisch + kick
Transmissie : CVT
Voorwiel : 110/70-12
Achterwiel : 120/70-12
Voorvering : Telescopisch
Achtervering : Mono
Remmen voor : Disk 190 mm
Remmen achter : Trommel 110 mm
Lengte : 1890 mm
Breedte : 695 mm
Hoogte : 1150 mm
Wielbasis : 1320 mm
Grondvrijheid : 800 mm
Inhoud benzinetank : 5.2 l
Gewicht : 95 Kg




Zou dan voor de fiddle III gaan dan als beide injectie zijn.
Die banden maat voor de 3 is makelijker (zelfde als een peugeot vivacity)

En benzine tank beetje groter.

voor 120/70-12 heb je meer keuze voor dan voor 110/70-12
Post automatically merged:

Ben persoonlijk geen fan van injectie. Het is veel ingewikkelder en duurder om aan te sleutelen. Het enige voordeel dat het heeft is dat de scooter zuiniger is en minder uitstoot heeft. Wat dan ook weer ten koste van het vermogen gaat.

Ik zou het wel heel erg aanraden om de overbrenging te ontgrenzen, als deze bij injectie tenminste nog begrensd zijn. Of anders te laten vervangen met een ''snellere variateur. Dit moet je wel echt laten doen door de dealer anders vervalt de garantie. De reden hiervan is dat 45 toch net te langzaam is om met het verkeer mee te komen, die 5kmph winst scheelt nog best veel. En vaak is standaard de daadwerkelijke topsnelheid (gps) geeneens 45. Ook rijd je wat zuiniger op die manier, dus over de lange termijn verdien je de aanpassing opnieuw terug


Als je tegenwoordig NIEUW koopt kan je helaas niet meer om injectie heen, dan heb je gewoon geen andere keuzen.
Dan moet je echt een 2ehandse scooter kopen en hopen op het beste.
Post automatically merged:

Ik ga morgen kijken voor een 45 km scooter en het oog wilt ook wat
maar ik vind de Orbit misschien wel een stoerdere uitstraling hebben
maar we gaan de scooters eens "live" vergelijken.

Nu nog een 2e vraagje, INJECTIE of niet?
Moet ik dan denken dat de scooter sneller optrekt?
Ik laat de scooter gewoon 45 km laten lopen,
wordt niet opgevoerd.
Geen zin in bekeuringen enz.


Als je injectie kan vermijden, dan niet.
Maar dat ga je bij een nieuwe scooter niet lukken helaas. Die zijn Euro 5 allemaal injectie.
Dan moet je geen nieuwe scooter kopen.
Maar op de gebruikte 2ehandse markt gaan zoeken.
Persoonlijk vind ik het niet de moete waard om voor een nieuwe te gaan.
Want anno 2022 betaal je toch altijd de hoofdprijs voor een nieuwe. (elke jaar worden ze weer stukje duurder)
Opzicht vind ik wel dat de merken op een gegeven moment hun producten wel de markt uitprijzen.

Het verschil tussen een toen non injectie naar een injectie was al best erg waarneembaar (flinke paar 100 derden euros erboven op)
Het verschil tussen een injectie en elektrisch schrik je al helemaal kapot van. Die dingen kosten al gauw 3600 euro en hoger)

Daar kon je voor een paar jaar geleden nog een luxe op de top vespa voor kopen.
 
Last edited:
Ik ga nu waarschijnlijk voor de Fiddle II (€1898,=) en met alles erop en eraan, rijklaar maken,
afstellen op 53, hoog scherm, valbeugels rondom, rekje achterop enz, komt de scooter op 2300,=
maar als ik deze wil verzekeren krijg ik de melding dat de scooter (dag)waarde €1649 is.
Is dit dan de winst van het scooter bedrijf, inkoopprijs €1649? Ja, dan begrijp ik het maar
als ik een nieuwe auto koop dan is de aanschafwaarde bij de RDW meestal wel het goede bedrag.

Ik weet dat wanneer ik een nieuwe auto koop en de garage uitrij de waarde met duizenden euro's
tegelijkertijd verminderd maar dan is de waarde bij het RDW gelijk aan de aankoopwaarde, mijn eigen ervaring.

Nu zit er een verschil in van -/- €249,= Je zou denken dat dan de aanschafprijs €2300,= bij de verzekering
moet opgeven maar niet dus, het is een standaard bedrag.

Met andere woorden, als ik de scooter koop dan dan ben ik bij het afsluiten van de verzekering
€249,00 armer en dan heb ik er nog niet eens op gezeten?

Je kan wel accessoires bijverzekeren en dat ga ik ook wel doen maar ik blijf het niet snappen,
ja dat is inderdaad dom, ik hoor het jullie denken maar ik heb er dan ook geen ballen verstand van, hihihi
 
die 1898 zijn waarschijnlijk de rijklaar maak kosten. Scooter zou dan idd 1649 zijn met de kosten (250 erbij klopt dat).
Daarna kom je nog op de overige kosten van de extra's.
Hallo Telefonica2,
De scooter staat voor €1898,= in de winkel EX rijklaar kosten en tenaam stelling. Ophogen snelheid, enz,
zijn de extra extra kosten dat is normaal vandaar mijn vraag dat €1898,= voor een kale scooter.
De €2300,= voor de gehele scooter is een normale prijs denk ik maar als ik al die opties niet neem dan betaal
ik €1898,= + rijklaar kosten van €250,= dus kale scooter (wel met verhoging snelheid) voor €2148,=
Dat vind ik vreemd
 
Ik vindt 1898,- Euro een mooie prijs.
Bij de Belgische Sym-dealers bij mij in de buurt wordt deze verkocht voor 2199,- Euro er zit dan wel 3 jaren garantie op en rekenen ze hier geen inbedrijfstellingskosten..

Ik denk dat de verzekering de waarde van de scooter lager inschat omdat ze misschien de afschrijving van 2022 al eraf hebben gedaan.
Losse accessoires en de inbedrijfstellingskosten zijn nooit in de waarde meegerekend tenzij de accessoires er al af fabriek opzitten.
Maar de Sym Fiddle 2 is een goeie keuze.
Weet jij of deze Fiddle 2 nog de Euro4 is met elektronisch gestuurde carburateur of dat dit al de Euro5 is met echte injectie?
Ik vraag dit omdat in mijn overzicht in post#19 de Orbit 3 enkel een elektrische start heeft terwijl de Fiddle 2 een kickstart en een elektrische start heeft.
Pure injectiesv hebben vaak geen kickstart meer.
De Orbit 3 van mijn zoon werd ook in de specs aangduid met injectie maar het is in werkelijkheid een Euro4 met elektrisch gestuurde carburateur.
 
Last edited:
De verkoper zei dat het een "oude" injectie is, met elektrische- EN Kickstarter.
Ik zie dat er nu een scooter verbod komt voor de scooters op benzine in
Nijmegen vanaf 2028 en juist daar moet ik heen om te werken, toch waarschijnlijk even wachten
of een elektrische nemen, maar daar weet ik helemaal niets van.
 
De Orbit 3 van mijn zoon werd ook in de specs aangduid met injectie maar het is in werkelijkheid een Euro4 met elektrisch gestuurde carburateur.
Hetzelfde voor mijn Kymco 50i uit 2018.. geen injectie maar ECS.
volgens fastfuriousscooters.nl: Euro5 met ECS dus geen injectie.
Dan ben je toch met pensioen!
dat hoop ik wel voor je! en dan ben je sowieso 5 jaar verder.. wie weet kan je 'm dan mooi inruilen (omruilregeling?) op een elektrische, die dan hopelijk ook beter is/verder komt op z'n accu dan wat ik nù lees..
 
Hetzelfde voor mijn Kymco 50i uit 2018.. geen injectie maar ECS.
volgens fastfuriousscooters.nl: Euro5 met ECS dus geen injectie.

dat hoop ik wel voor je! en dan ben je sowieso 5 jaar verder.. wie weet kan je 'm dan mooi inruilen (omruilregeling?) op een elektrische, die dan hopelijk ook beter is/verder komt op z'n accu dan wat ik nù lees..
Dat pensioen staat dan inderdaad voor de deur, hihihi maar mag nog wel een paar jaartjes
 
als het alleen om de "stank"/rook te doen is, weet ik anders nog wel een tussenoplossing :innocent: (je màg nog twee jaar door met je Jog R)
mijn scooter is dan een viertakt, maar ik heb ook nog een Tomos tweetakt snorfietsje en heel veel machines (2 buitenboordmotoren, bladblazer, kettingzaag en bosmaaier) op tweetakt draaien.
daar gooi ik geen olie meer in, maar Triboron 2-stroke formula. daarvan heb je maar de helft nodig van wat hij aan olie gebruikt (dus 100:1 voor de meeste brommers, 200:1 voor mijn yamaha buitenboordmotor uit 1996)
Alles loopt hier bij mij prachtig op en daarmee rookt en stinkt het nog minder dan de helft. (ik zou bijna kunnen avonturen om met die Yamaha buitenboord, mits warm en niet volgas, Amsterdam in te varen)
 
Last edited:
als het alleen om de "stank"/rook te doen is, weet ik anders nog wel een tussenoplossing :innocent: (je màg nog twee jaar door met je Jog R)
mijn scooter is dan een viertakt, maar ik heb ook nog een Tomos tweetakt snorfietsje en heel veel machines (2 buitenboordmotoren, bladblazer, kettingzaag en bosmaaier) op tweetakt draaien.
daar gooi ik geen olie meer in, maar Triboron 2-stroke formula. daarvan heb je maar de helft nodig van wat hij aan olie gebruikt (dus 100:1 voor de meeste brommers, 200:1 voor mijn yamaha buitenboordmotor uit 1996)
Alles loopt hier bij mij prachtig op en daarmee rookt en stinkt het nog minder dan de helft. (ik zou bijna kunnen avonturen om met die Yamaha, mits warm en niet volgas, Amsterdam in te varen)
kan het gaan proberen
 
Hoi
Ik weet niet of je hem in de toekomst nog wil opvoeren
Bij een euro 5 is dat weer duurder dan bij een euro 4 een euro3 met weinig km kan ook optie zijn geen gedoe met ingewikkelde software
en dat andere milieu gedoe wat ons word opgedrongen
 
De verkoper zei dat het een "oude" injectie is, met elektrische- EN Kickstarter.
Ik zie dat er nu een scooter verbod komt voor de scooters op benzine in
Nijmegen vanaf 2028 en juist daar moet ik heen om te werken, toch waarschijnlijk even wachten
of een elektrische nemen, maar daar weet ik helemaal niets van.
Is dat een voorstel, of al wettelijk geregeld ?
Dat duurt iig nog 5 jaar.
 
Hoi
Ik weet niet of je hem in de toekomst nog wil opvoeren
Bij een euro 5 is dat weer duurder dan bij een euro 4 een euro3 met weinig km kan ook optie zijn geen gedoe met ingewikkelde software
en dat andere milieu gedoe wat ons word opgedrongen
nee, ze laat 'm gelijk op 53 km/u zetten. staat er.
Post automatically merged:

Is dat een voorstel, of al wettelijk geregeld ?
Dat duurt iig nog 5 jaar.
is er "door". maar nèt
maar pas over vijf jaar. "wie dan leeft.."
 
Back
Top