welke scooter beginner?

emmaccio

New Member
Hoi hoi,

ik heb net mijn rijbewijs gehaald en wil graag een scooter kopen.
nu is het zo dat er weinig mensen in mijn omgeving verstand hebben van scooters en ik er niet zomaar een wil kopen.
ik ga elke dag heen en weer van tilburg naar breda, zo een 30 km, en wil dit graag met de scooter gaan doen.
dus zoek ik een scooter die lekker rijdt op langere afstanden en niet teveel verbruikt

ook heb ik nagedacht over een schakelbrommer want die lijken me echt zo gaaf.
kunnen jullie me helpen met de voor of nadelen hiervan?
en wat voor scooter of brommer raden jullie me aan?

alvast bedankt,
emma
 
Advertisement - register to remove this

Een schakelbrommer gaat in het algemeen vaker kapot en heeft meer onderhoud nodig. Dit moet je alleen willen rijden als je puur wilt schakelen en al een beetje dat 'motor' gevoel wilt etc. Voor dagelijks vervoer zou ik het echt niet aanraden.

Wat ik wel zou aanraden, is een injectie scooter. Gezien deze vrijwel nooit kapot gaan (als je een fatsoenlijke koopt) en nauwelijks benzine zuipen zijn het de perfecte scooters voor dagelijks gebruik (ik heb zelf een injectie Yamaha Neos gehad en Vespa). Mensen kunnen zeggen wat ze willen over injectie scooters, dat ze kut zijn en nauwelijks op te voeren, maar hebben er zelf 90% van de keren niet op gereden.
 
Een schakelbrommer zou ik ook niet aanraden, wat moet je met een brommer met soms wel 6 versnellingen en die officieel maar 45 kmpu mag.
Bovendien zijn dit vaak all-road modellen en je wilt niet weten hoe je kleren dan uitzien op een regenachtige dag als je op school arriveert.
Mijn zwarte motorpak was op al mijn vroegere all-road motoren altijd bruin tot aan de knieen, door het straatvuil.
En opvoeren van zo'n ding zou ik gezien de afstand die je moet lopen als de brommer er een keer mee ophoud niet adviseren, want opvoeren is in vele gevallen, als je er geen verstand van hebt, inboeten op de bedrijfszekerheid/betrouwbaarheid.
Voorbeelden genoeg op dit forum.
Ik zou adviseren bezoek eens een paar scooterdealers en ga gewoon eens op een verschillende scootermodellen zitten.
Let dan daarbij op je zithouding en kijk wat je het best bevalt want een goeie zithouding is wel belangrijk als je 60 km per dag op je brommertje zit!
Voor wat betreft de prestaties/vermogen, komen alle moderne Euro4 of Euro5 modellen wel overeen.

Persoonlijk vind ik, maar ik ben dan ook niet meer zo kwiek en jong zoals jij, een scooter met een lagere instap wel fijn.

Verder is, gezien de afstand die je dagelijks moet overbruggen, je kleding ook heel belangrijk.
Vooral in de koudere en nattere maanden meerdere lagen en een goeie protectie tegen de wind en regen en goeie warme handschoenen.
Een beenkleed en een windscherm is daarin misschien een optie om je een bbetje tegen de elementen te beschermen.
Verder een goed passende helm waarvan het visier je goed afsluit van weer en wind en een manier om je visier condensvrij te houden.
 
Ik weet niet hoe lang je bent, maar als ik zulke lange afstanden op een scooter zou moeten afleggen, zou ik voor een met grote(re) wielen gaan waar ik riant op zou zitten. ik ben 1,80, pas nèt op een 12 inch Kymco, met m'n zoon (13, 1,70) achterop wordt het al wat krapper (ook omdat ik voor de gewichtsverdeling naar voren ga, dan komt ie nog enigszins op gang)
ik heb tot mijn spijt een euro4 carburateur, maar als ik de verhalen over injectie hier lees blijkt het nog erger te kunnen. ik zou mijn euro4 bijna omruilen voor een ouder exemplaar dat nog nèt Amsterdam in mag, zonder elektronische begrenzing en sabotage.
als ik dagelijks 60 km moest rijden en er geld in stoppen, zou ik injectie overslaan en zowaar naar elektrisch gaan kijken..
 
Een schakelbrommer gaat in het algemeen vaker kapot en heeft meer onderhoud nodig. Dit moet je alleen willen rijden als je puur wilt schakelen en al een beetje dat 'motor' gevoel wilt etc. Voor dagelijks vervoer zou ik het echt niet aanraden.

Wat ik wel zou aanraden, is een injectie scooter. Gezien deze vrijwel nooit kapot gaan (als je een fatsoenlijke koopt) en nauwelijks benzine zuipen zijn het de perfecte scooters voor dagelijks gebruik (ik heb zelf een injectie Yamaha Neos gehad en Vespa). Mensen kunnen zeggen wat ze willen over injectie scooters, dat ze kut zijn en nauwelijks op te voeren, maar hebben er zelf 90% van de keren niet op gereden.
Ik heb wel eens op een Aprillia sr Ditech gereden maar inderdaad dat het een stuk fijner reed dan ik gewend ben met carb.
Minder benzineverbruik, het loopt vlotter door de preciesere afstelling die de ecu regelt.
En het uit lezen van de Ecu is ook wel handig om storingen te detecteren wat een reparatie een stuk makkelijker maakt.

Soms denk ik om een scooter te kopen met een Gy6 E4 injectie blok , dat lijkt me wel een betrouwbaar motorblok wat met wat kennis prima zelf te onderhouden is. Geen E5 injectie want daar las ik weer dat er meer onderdelen in het injectie systeem zitten dus ook meer kans op defecten van die onderdelen .
 
Aprillia sr Ditech... je moest er verstand van hebben .. Vele Scooter Dealers hadden er geen kaas van gegeten , en begonnen er niet eens aan als er problemen mee waren ... je ziet ze bijna nooit meer .
G aje echt voor zuinigheid ... neem dan een I-Get , maar ga niet lopen piepen dat daT DING NIET MEE KAN KOMEN IN HET VERKEER .
Dan maar wat meer verbruik , ga dan voor een Euro 2 / 3 , wat wat makkelijker aan te passen om goed mee te komen .
Ik heb jaren een Speedfight 3 4-takt uit 2011 gehad , liep 78 GPS , dat ding vorig jaar Mei verkocht , dat ding rijd nog als een Trein met Nul onkosten / problemen.
 
Mijn vrouw gaat, een paar keer per week ca 30km heen en weer naar haar werk. Op een Sym Symphony met 16 inch wielen. Scherm en beenkleed met motor handschoenen. Is met een rit van bijna een uur goed te doen. Ook bij een graad of 3. Iets kouder kan ook nog maar vaak is het dan glad en pakt ze de auto.
Het is overigens een euro 3. Geen injectie dus. Wel begrenzing er af en het ding doet Bijna 60 per uur max. Onderhoud is goed zelf te doen en verbruik is 1 op 44.
Zeker als je deze elke dag gebruikt starten ze prima. Staat ie wel eens een week of 2 stil (of langer) neem dan een injectie. Zelf heb eenSym jet 14. Euro 5. Begrenzing er af en doet nu ca 55. Veel sneller hoeft voor mij niet: dan pak ik de auto.

Zorg dat je goed zit en niet te kleine wielen neemt. Laat alles van AGM / La Soeris of dergelijke dingen staan. Als het om prijs gaat kan je beter een wat oudere kopen. Een Kymco People S is wat ouder en niet ieders smaak maar wel geschikt als je wat langer bent en afstanden wil rijden. Succes met je keuze.
 
Aprillia sr Ditech... je moest er verstand van hebben .. Vele Scooter Dealers hadden er geen kaas van gegeten , en begonnen er niet eens aan als er problemen mee waren ... je ziet ze bijna nooit meer .
G aje echt voor zuinigheid ... neem dan een I-Get , maar ga niet lopen piepen dat daT DING NIET MEE KAN KOMEN IN HET VERKEER .
Dan maar wat meer verbruik , ga dan voor een Euro 2 / 3 , wat wat makkelijker aan te passen om goed mee te komen .
Ik heb jaren een Speedfight 3 4-takt uit 2011 gehad , liep 78 GPS , dat ding vorig jaar Mei verkocht , dat ding rijd nog als een Trein met Nul onkosten / problemen.
Dat klopt, veel dealers begonnen er niet eens aan en in het begin faalde het aan alle kanten.
Dat heeft Aprillia veel onkosten in de garanties gekost wat ze zeker gevoeld hebben.
Later hebben ze de euvels verholpen en waren de latere Morini ditech blokken van betere kwaliteit.
Uiteraard geen scooter om aan te raden of enkel voor liefhebbers omdat de onderdelen zeer schaars zijn en daarom ook zeer prijzig.
Later gebruikten ze het Piaggio blok met of zonder Purejet wat een stuk betrouwbaarder is, mits iemand er goed onderhoud aan doet wat niet bepaald goedkoop is.
 
Zeker als je deze elke dag gebruikt starten ze prima. Staat ie wel eens een week of 2 stil (of langer) neem dan een injectie.
die Agility 12" E4 (dellorto ECS carb, geen injectie, met nu 25K km van mij staat soms zomaar twee of drie weken stil, start dan nog net niet als ik naar het knopje "wijs" (dan moet ie 5 seconden tornen) bij 1-wekelijks gebruik springt ie aan als ik de hoes er af pak, bij wijze van spreken.
 
Aprillia sr Ditech... je moest er verstand van hebben .. Vele Scooter Dealers hadden er geen kaas van gegeten , en begonnen er niet eens aan als er problemen mee waren ... je ziet ze bijna nooit meer .
G aje echt voor zuinigheid ... neem dan een I-Get , maar ga niet lopen piepen dat daT DING NIET MEE KAN KOMEN IN HET VERKEER .
Dan maar wat meer verbruik , ga dan voor een Euro 2 / 3 , wat wat makkelijker aan te passen om goed mee te komen .
Ik heb jaren een Speedfight 3 4-takt uit 2011 gehad , liep 78 GPS , dat ding vorig jaar Mei verkocht , dat ding rijd nog als een Trein met Nul onkosten / problemen.

Ik heb best wat gereden op een iget en dat gaat gewoon goed. Met een Multivar rij je 50 gps en met een 'snelle ecu' nog wat harder. Prima voor een bromfiets. Probleem is dat je er niet effe het vermogen van een lichte motorscooter uithaalt. Maar dat is in essentie ook helemaal niet waar een bromfiets voor bedoeld is.
 
Een schakelbrommer gaat in het algemeen vaker kapot en heeft meer onderhoud nodig.
heb je hier zelf ervaring mee? en wat gaat er dan vaker kapot/behoeft er meer onderhoud dan bij een scooter?
een maat van me (120 kg+, wel handig met scooters en brommers, dat wel) rijdt met volle tevredenheid op zijn derde, bijna antieke semi-automaat, een Kymco Activ: 1:45 met hèm erop. (blok is een kloon van een Honda C50, frame lijkt er ook verdacht op)
 
heb je hier zelf ervaring mee?
Met 2 takt schakelbrommers wel, heb vrijwel elk model gehad. Deze vergen over het algemeen meer onderhoud en gaan sneller kapot dan een normale 4 takt scooter (mits deze fatsoenlijk is). Denk aan de bakolie, koppeling, zuiger(veren) om de zoveel kilometer etc. Vrijwel alle 4 takt schakelbrommers zijn Chinese troep, waar ik zelf niet aan zou beginnen. Voor dagelijks vervoer is het gewoon echt niet handig. Maar zo heb je dus verschillende schakelbrommers. 2 takt, 4 takt, semi automaat etc. Ik heb het over 2 takt handmatig (derbi, rieju, beta, yamaha etc.).
 
maar we zochten een scooter voor een beginner, die niemand in haar omgeving heeft die verstand heeft van scooters en er dagelijks 30 km (is dat enkele reis of een retourtje, Emma?) op moet rijden.
waarom beginnen we dan over antieke kofferbakscooters en "onderdelen op tijd vervangen"
(als we zó beginnen, ik heb nog een tomos staan, twee versnellingen automaat ;))
 
Last edited:
Ik ga ervan uit dat het 30km heen en 30km terug is. Ik rijd dagelijks 13km heen en terug. Dit is net te doen in de winter, 30 km is in de winter echt te ver zeker als je 49km uur op een iGet (noem maar wat) gaat rijden.
 
Ik ga ervan uit dat het 30km heen en 30km terug is. Ik rijd dagelijks 13km heen en terug. Dit is net te doen in de winter, 30 km is in de winter echt te ver zeker als je 49km uur op een iGet (noem maar wat) gaat rijden.
geloof me (heb ook motor gereden) hoe harder hoe kouder!
ik heb in najaar/winter '97 dagelijks 24 km enkele reis en 's avonds weer terug gereden op m'n Kreidler (misschien @ 65 km/u max), zonder beenkappen of windscherm. lekker was anders. maar met een doorwerkbroek en evt een regenbroek erover, dikke jas en genoeg lagen eronder hèb ik het overleefd.. ik heb nu een jas die me waarschijnlijk in dezelfde omstandigheden zwetend kan laten arriveren, temeer omdat mijn benen op mijn Kymco Agility wèl enigszins uit de wind worden gehouden. en anders zou 30 km voor mij nu wel een elektrisch verwarmd vest rechtvaardigen ;) (die hadden we toen nog niet)
 
Last edited:
Back
Top