Welke nieuwe betaalbare (vloeistofgekoelde) 125cc scooter?

Dag mensen :cool:

Ik wou eerst een Peugeot Speedfight kopen, maar blijkbaar maken ze die nieuw in 125cc niet meer. Zo ging ik naar de Peugeot Tweet 125cc. Het lijkt me een leuk ding maar de motor is luchtgekoeld.. Wel lijkt Peugeot me een betrouwbaar merk! Iemand al gereden met de Tweet 125cc?

Later kwam ik uit bij Sym Fiddle 125cc, met vloeistofgekoelde motor. Maar ik weet niet of Sym, Kymco, etc betrouwbaar zijn? Iemand ervaring mee?

Hebben jullie verder aanraders voor nieuwe betaalbare (vloeistofgekoelde) 125cc scooter? Graag nieuw want heb geen zin in 2dehandsproblemen achteraf..


Alvast bedankt!! :)
 
Advertisement - register to remove this

niet echt een vergelijking met 125 cc, maar kijk eens (vóórdat ze allemaal elektrisch zijn) wat voor merken de pizzeria en shoarmazaken gebruiken om te bezorgen? is dat Peugeot of Kymco/Sym? ìk zie overwegend de laatste twee. (en dan roepen sommigen dat die geleased zijn, maar ook een leasemaatschappij gaat zijn vingers niet branden aan rotzooi die ze te vaak moeten repareren/vervangen)
 
De restwaarde is meestal ook veel hoger bij bekende merken, Piaggio helemaal. Ook wel iets om rekening mee te houden vind ik.

Kwalitatief is er niks mis met een SYM of Kymco als je het mij vraagt. Wel weg blijven van de echte Chinese prut.
 
Ik had een Kymco Like 125cc 4T en was er best tevreden mee.
Maar verwacht van 125cc 4-takt geen wonderen, maximum snelheid zal ergens liggen tussen 90 en 100kmpu.
voor stad en buitenwegen ideaal maar op snelwegen, destijds nog 120 kmpu, niet geschikt naar mijn mening en zelfs gevaarlijk als je vrachtwagens gaat inhalen.
 
Ff gekeken op de websites van Sym en Kymco. Onder de 4000eur heeft Kymco geen vloeistofgekoelde (LC) 125cc scooter. Sym wel.



Iemand ervaring met volgende modellen:

  • Sym Fiddle IV 125 LC ABS?
  • Sym Symphony ST 125 LC ABS?

Zouden die 2 Syms jaren meegaan zonder veel problemen?

Bedankt!!
 
Hier in Belgie:

Sym Fiddle IV 125 LC ABS?
5 jaren garantie, max aantal km niet vermeld.
11,4 pk en max snelheid 95 kmpu. prijs 3099,-

Sym Symphony ST 125 LC ABS?
5 jaren garantie, max aantal km niet vermeld.
10,2 pk en max snelheid 95 kmpu. prijs 3199,- (met ruim 1 pk minder toch 95kmpu???)


(hoeveel krijg je bij Pia?)

Piaggio Medley 125
2 jaren garantie, max aantal km niet vermeld.
15 pk en max snelheid 105 kmpu. prijs 3609,-

Piaggio Medley S125
2 jaren garantie, max aantal km niet vermeld.
12,2 pk en max snelheid 105 kmpu. prijs 3704,-
(beetje vreemd dat deze duurdere S-versie 2,8 pk minder heeft met volgens mij dezelfde motor en bovendien toch 105 kmpu haalt ???)
 
Piaggio bouwt (natuurlijk) gewoon betrouwbare motoren. SYM en Kymco zal een type/gebaseerd zijn op gy6.

Piaggio zal ook wel 4 kleppen hebben, de andere niet. Dat samen met wat andere kleine verschillen, kan best zo veel vermogen schelen. En dan lever je op betrouwbaarheid ook gewoon niets in.
 
Piaggio bouwt (natuurlijk) gewoon betrouwbare motoren.
ik weet niet wat daar zo natuurlijk aan is.
als het ècht zo goed is (zie hetzelfde bij auto's, pretentieuze merken als BMW en Mercedes, die maar 1 of 2 jaar garantie durven te geven..) waarom geven ze dan geen 5 jaar of 1 ton (voor een scooter!!) garantie?
ik heb hier ergens een staaltje inferieure constructie gezien van Pia, daar lusten de honden geen brood van..
kettingwiel los op nokkenas

SYM en Kymco zal een type/gebaseerd zijn op gy6.
en GY6 is gebaseerd op een ontwerp van Honda, die Kymco eerst in licentie voor Honda bouwde. als je het niet van Chinesium maakt, is daar weinig verkeerds aan.
Piaggio zal ook wel 4 kleppen hebben, de andere niet. Dat samen met wat andere kleine verschillen, kan best zo veel vermogen schelen. En dan lever je op betrouwbaarheid ook gewoon niets in.
3 kleppen, tegen 2 bij Kymco en Sym inderdaad. en toch wel: meer (kleinere) onderdelen die kapot kunnen.
 
Last edited:
Heb je intussen jouw keuze gemaakt?

Ik had namelijk net dezelfde zoektocht als jou.
Bij mij begon het met enkele afspraken bij lokale scooter/motorenshops, zo ging ik eerst langs bij bij een Sym verdeler, die had een fiddle IV staan welke ik ook mooi vond qua looks, echter vond ik deze tegenvallen toen ik de scooter ging bekijken, leek en voelde allemaal erg plastic en vooral goedkoop aan (ja er zit sowieso veel plastic op zo'n scooter).

De 2de zaak die ik zou bekijken was een Honda verdeler waar ik de PCX zou bekijken (helaas bijna geen stock en levertijd van 6+ weken) maar ik ben zelfs niet tot hier geraakt... bij mij in de buurt ligt een Piaggio verdeler waar ik spontaan even langsging, hier stond de Piaggio medley S welke ik ook erg knap vond. Voelde en zag er allemaal net iets degelijker uit dan de Sym (mijn persoonlijke mening!).
Gezien deze watergekoeld is, ABS heeft en dus voor en achter schijfremmen, de grootste "koffer"ruimte van ze allemaal, gekozen voor de Piaggio.

Tot vandaag nog geen dag spijt, rijdt heerlijk!
 
Back
Top