Welke Cilinder op Piaggio nrg mc2 Lc met Bijna 40000 km op de teller?

kenneth_f

Well-Known Member
Hallo,
Ik heb een scooter gekocht die stuk was (niet startte toen ik hem kocht)
Volgens de eigenaar cilinder stuk ,uiteindelijk was het de bougiedop HAHA

Maar nu mijn vraag ;Mijn scooter (Piaggio nrg mc2 Lc DD 1998 :
Heeft Nu +-37400 km op de teller:rolleyes:

Wat moet er allemaal aan vervangen worden?,want heb er niet zoveel verstand van)
Ik heb gekeken en er steekt nog een originele piaggio cilinder onder ,Ik denk toch dat deze moet vervangen worden na zoveel km's ... ,,

Ik was aan het denken aan een stage 6 Streetrace 70 cc ,Of een stage 6 Pro 70 cc cilinder ,,
Maar kan mijn krukas dat wel aan na zoveel km's ?
En in combinatie Met welke uitlaat Rijden deze cilinders het best9||6

Dankk9||6
 
Advertisement - register to remove this

Nee die zou ik echt niet meer op die originele krukas durven te zetten :D

Als je toch bezig bent vervang je de krukas het beste ook meteen, zitten er ook weer verse lagertjes in enzo en dan kan dat weer vele veilige kilometers mee.

Op zo'n cilinders die jij noemt zou ik gewoon een Yasuni R nemen.
 
een cilinder bekijk je niet door te kijken hoeveel km er op de teller staat , voor hetzelfde geld is ie 1000 km geleden gehoont , of mischien wel 4 keer intussen..

maar het komt ook voor dat een cilinder na zo'n km stand nog gewoon goed is , of dit zo is kun je alleen bekijken door dit te laten opmeten met micrometers , OF het moet al zo versleten zijn dat er boven in de cilinder een randje zit , of echt sporen (krassen) in de cilinder zitten , maar verder is slijtage met het blotye oog niet exact te zeggen.

het aantal km's van een krukas zegt weinig , ik heb vaker 70cc kits (tegen mijn advies in) op scooters gezet met behoorlijke km standen , waarvan sommigen nooit kapot zijn gelopen , maar velen wel weer , maar ook krukassen van 1500 km oud zo'n beetje heb ik kapot zien gaan door een 70cc erop te zetten , blokken die nog nooit los waren geweest en amper hun eerste beurt hadden gehad!! dus km stand zegt niks , een standaard krukas is niet gemaakt voor 70cc , behalve de grotere zuiger is de compressie ook hoger , en dit geeft een drijfstang aardig op zijn donder , en een drijfstanglager van een std krukas is met een stalen kooi , een goeie krukas heeft een zilverlegering kooi die stukken minder gauw kapot loopt , een stalen kooi echter spatters soms ook nog uit elkaar met alle gevolgen van dien!!

wil je verstouwd rijden zet je er gewoon een redelijk goedkoop asje in , zoals een Doppler (gewone versie) en een stel goeie lagers en keerringen , met een straat 70cc en uitlaat die daarbij past (ligt dus aan decilinder) dan weet je zeker dat het aan de krukas en carter gedeelte niet meer ligt wat betrouwbaarheid betreft mits je uiteraard alles goed in elkaar zet en afsteld en smeert. Zo heb je dus ook meteen een fris blok!
 
Ok ja En welke uitlaat is erbij aan te raden?
En jha Volgens de verkoper was de scooter een zelf menger dus een tank olie,en een tank naft
Ok ik kiep 2 takt olie in de olie tank ,,een dag er na kijk ik en blijken de slangetjes naar de blok te lopen ,,,
Moet ik nu de olie aflaten en wat soort olie moet er dan in?
Of mag ik de olie er gewoon in laten en er andere(Vertandings olie ) Bij in de tank kiepen?
 
En jha Volgens de verkoper was de scooter een zelf menger dus een tank olie,en een tank naft
Ok ik kiep 2 takt olie in de olie tank ,,een dag er na kijk ik en blijken de slangetjes naar de blok te lopen ,,,
Moet ik nu de olie aflaten en wat soort olie moet er dan in?
Of mag ik de olie er gewoon in laten en er andere(Vertandings olie ) Bij in de tank kiepen?
user_offline.gif
En hoe zit het met de 2 takt olie in de vertanding mag ik deze gewoon laten zitten of moet ik deze aflaten ,En verversen met vertandingsolie ,,
En Ik zat van uitlaat eerder te denken aan een Gianelli shot,Of Stage 6 pro replica Ik wil max rond de 150 euro voor uitlaat geven grtjs
 
geen vertandingsolie!!

2 takt olie moet je gebruiken!

Silkolene , Eurol , Motul olie , deze 3 zijn iig goed te gebruiken.

een shot is wel goed op een laagtoerige 70cc , een Stage6 Pro replica zeer zeker niet!
 
en dan vraag je je niet af waarom?

bovendien is een gebruikte krukas niet is wat je zou moeten WILLEN kopen , 9 van de 10 keer koop je andermans ellende , en helemaal stom als je nagaat dat een nieuwe goeie krukas vrij weini kost..

en niet alleen de drijftstang hoeft speling te hebben , de kruktappen kunnen krom zijn , draad beschadigd , bigendpen ingesleten etc. en dit kun je dus met het blote oog niet altijd zien!

verder is een team krukas met een gladde tap (volgens mij ook voor piaggio) , waardoor dus alleen de MHR variateur past , daarnaast heb je dus een 85mm drijfstang terwijl je een 80mm nodig bent , en het kan zijn dat je carters moeten worden gekotterd voor deze krukas.

neem gewoon een Rito of Doppler , deze zijn behoorlijk sterk en niet duur..
 
Maakt niet zoveel uit, kunststofkooi als ze kapot gaan heb tenminste geen metalen kooidelen door de blok heen. Krukaslagers moet je los bestellen. Pistonpenlager zit 9 van de 10 keer bij een krukas.

Stalenkooi kan prima, gewoon altijd goed warmdraaien/rijden voordat je gaat boeken.
Doppler maakt prima krukasjes :)
 
lagers , keerringen en pakkingen zul je moeten meebestellen , lagers en keerringen zitten in 1 set , en je kunt een complete pakkingset bestellen of losse pakkingen. (bij de cilinder zitten meestal wel pakkingen) Voor de carters zelf ben je siliconpakking nodig voor de afdichting.

Doppler krukas heb ik tientallen van gemonteerd , en nooit 1 kapot gezien , en dat zelfs op behoorlijk snelle setups , dus dat gaat op deze setup zeer zeker wel goed.

bijv.Doppler krukas :

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=54

krukaslagers + keerringen :

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=1162

Ook zou ik even een krukasspie voor het vliegwiel meebestellen , soms willen ze slecht uit de standaard krukas.

en een nieuwe bougie als je toch bezig bent (B8 of 9 ES is prima)
 
absoluut NIET , dit is een standaard model krukas!!

en beter bespaar je niet op dingen zoals de krukas , je hoeft ook niet teveel te gaan betalen maar een krukas aanschaffen is 1 malig (als het goed is) , dus kun je beter IETS meer uitgeven en zeker weten dat de krukas het gaat houden. Gaat een krukas kapot is meestal ook de cilinder erbij kapot namelijk..
 
Nee kan prima zo. Maar als je een wat grotere erop zet heb je waarschijnlijk weer net iets meer vermogen. Heb je nog een 12mm carburateur, of zit op dat model ook al de 17,5 ?

Als er al een 17,5 op zit zou ik die lekker laten zitten.
 
Back
Top