Welke cilinder??

Pimo00

Active Member
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een 80cc cilinder voor mijn Kymco new Dink.
Nu zie ik een hoop staan op verschillende sites in verschillende prijsklasse's
Maar soms word een boring van 47mm als 80cc aangeboden en soms 50mm als 80cc.
op weer een andere site is 50mm boring weer 100cc en 47 mm 80cc
Kan iemand mij vertellen wat nu wat is.
en wat voor een blok ligt er nu onder de new dink GY6 of een 139QMA/B en wat is het verschil?????
Kan er niet echt heel veel vinden van de new Dink wat duidelijkheid geeft.
Gaat dit ook een grotere trekkracht opleveren? en bv de snelheid op top word dat ook hoger?
BVD
 
Advertisement - register to remove this

Is gewoon Kymco 4t, in de basis hetzelfde als GY6 en 139QMB.

47mm oftewel 72cc is heel gebruikelijk. Dan kan je ook de originele kop blijven gebruiken. Goed afgesteld blijft dat lang heel en win je toch aardig wat trekkracht en circa 10 km/h.

Voor de grotere cilinders heb je een bijpassende kop nodig. Die sets zijn duurder en gaan ook eerder stuk. Uiteraard kan je er wel meer vermogen uithalen. Het is maar net wat je ermee wilt.
 
Is gewoon Kymco 4t, in de basis hetzelfde als GY6 en 139QMB.

47mm oftewel 72cc is heel gebruikelijk. Dan kan je ook de originele kop blijven gebruiken. Goed afgesteld blijft dat lang heel en win je toch aardig wat trekkracht en circa 10 km/h.

Voor de grotere cilinders heb je een bijpassende kop nodig. Die sets zijn duurder en gaan ook eerder stuk. Uiteraard kan je er wel meer vermogen uithalen. Het is maar net wat je ermee wilt.
Dank je wel voor je reactie Heinz,
Ik krijg heel vaak te horen dat een GY6 cilinder niet gaat passen, geen idee waarom.
Dus een 80cc cilinder met dezefde kop (50cc) gaat dus niet passen????
En waarom gaat een grotere cilinderset sneller kapot?
Toeren worden niet echt hoger (Draait nu al 7500 RPM) en 8000rpm lijkt mij wel de max (correct me if i am wrong)

De trek kracht is wel heel welkom want dit ding trekt echt als een krant (je zou er bijna op mee steppen)
Ik kan trouwens aan een nieuwe 50mm oftewel 100cc komen voor net geen € 70,- met pakkingen en al
Misschien is het wel helemaal niks maarja voor dat geld kun je het wel proberen, Toch??
 
Voor zover ik weet past een gy6 cilinder gewoon op een New dink. Wie zegt dan dat het niet kan?

Hoe groter je cilinder hoe zwaarder je je krukas belast. Tevens is bij 90cc de boring zo groot dat het allemaal maar net in het carter past. Je hebt minder 'vlees' over rondom de cilinderwand en dat heeft z'n weerslag op de betrouwbaarheid. Voor zover ik weet is 50mm boring 85cc en daar heb je dus een bijpassende kop voor nodig. Zit die erbij?

Overigens hoort hij met 50cc ook normaal te rijden, er zal nu wel wat mis mee zijn.
 
Voor zover ik weet past een gy6 cilinder gewoon op een New dink. Wie zegt dan dat het niet kan?

Hoe groter je cilinder hoe zwaarder je je krukas belast. Tevens is bij 90cc de boring zo groot dat het allemaal maar net in het carter past. Je hebt minder 'vlees' over rondom de cilinderwand en dat heeft z'n weerslag op de betrouwbaarheid. Voor zover ik weet is 50mm boring 85cc en daar heb je dus een bijpassende kop voor nodig. Zit die erbij?

Overigens hoort hij met 50cc ook normaal te rijden, er zal nu wel wat mis mee zijn.
Het wordt zelfs nog veel leuker
€ 23,95 voor een 50mm boring met kop en pakkingen en al. (Ali zegt 100cc maar ga uit van 85cc)
Hoe het kan (Ali) geen idee maar ga het wel proberen.
Misschien heb ik straks een kat in de zak gekocht maar dat zie ik dan wel weer.
Voor €23 kan ik het nog eens doen en misschien is het wel wat en moet ik het wat beter afwerken.
Overigens hoort hij met 50cc ook normaal te rijden, er zal nu wel wat mis mee zijn
Dat denk ik ook.
Heb nu het ËGR" systeem afgesloten en dicht gelast maar heb wel het vermoeden dat hij nog heel iets lekt op de pakking op het blok naast het kleppendeksel.
Trekt hier door iets beter maar lijkt nog steeds geen vermogen te hebben.
Ik ga dus steeds meer de kleppen verdenken.
Multivar en de koppeling met witte druk veer van de Grand Dink maar op de New Dink gezet en het optrekken gaat nu wat meer vloeiend.
Nu maar verder afwachten tot ik de nieuwe cilinder binnen heb en dan zal er ook nog wel een nieuwe carb moeten komen.
En als laatste misschien nog een A8 of A9 nokken as.
We gaan het zien.
 
Ik ben ook nog op zoek naar het draden schema van de New Dink
Weet iemand waar ik die van daan kan halen
Werkplaatshandboek wel gevonden maar staat geen schema in
Ik wil nl net als bij mijn Grand Dink er een puist lampen opzetten en een 12v aansluiting voor mijn phone
 
Het wordt zelfs nog veel leuker
€ 23,95 voor een 50mm boring met kop en pakkingen en al. (Ali zegt 100cc maar ga uit van 85cc)
Hoe het kan (Ali) geen idee maar ga het wel proberen.
Misschien heb ik straks een kat in de zak gekocht maar dat zie ik dan wel weer.
Voor €23 kan ik het nog eens doen en misschien is het wel wat en moet ik het wat beter afwerken.
En wat kost de verzending? Iets van 50 euro zeker?
 
Nope €30 dus zeker de moeite waard in vergelijking de NL prijzen
Zelfs als het niks is kun je je nog geen bult vallen.
Ik hoef het niet van zakgeld te doen he. (ben geen 16 meer helaas) ;):)

Het hele setje kost dus €53 en het merk is Glixal
 
En dan moet je helemaal niet gek opkijken , dat het prima spul is . Heb wel meer onderdelen van ali , waar niets mis mee is . Als ik hier wat moet halen , omdat de tijd om te wachten ontbreekt , soms meer als een maand , staat erop "made in china"
 
Dat valt inderdaad nog wel mee, ik zie vaker dat het product heel goedkoop is, maar de verzending weer heel duur.

Maar dan moet je nog een maand wachten inderdaad. Ik bestel alleen nog maar met choice. Binnen 7 dagen in huis, en bij ook maar enig probleem je geld terug. En ja, daar zijn ze heel serieus over. Laatst nog 70 euro terug gekregen omdat er een klein onderdeeltje miste bij een bestelling.

Ik vond het prima als ze dat gewoon zouden na sturen, maar ze stonden er op dat ik mijn geld terug kreeg.

Je kan voor ongeveer hetzelfde geld een losse cilinder en kop met choice bestellen.


 
Helaas uitlaat lek van mijn New Dink
geprobeerd te lassen maar totaal geen vlees meer
Dat word dus een nieuwe
Kan iemand mij vertellen of een bepaalde uitlaat nog wat prestatie verbetering geeft?
En ook weer op alie staan er erg leuke modellen voor de fractie van de NL prijzen
of kan ik beter gaan voor een sito of yasuni?
Ventileer maar
 
zijn erg veel tegen strijdige berichten over een 4-takt uitlaat
de een roept dat het niet uitmaakt omdat er geen tegendruk nodig is en de ander roept dat er juist wel iets tegendruk nodig is.
vandaar mijn vraag
 
Geen tegendruk nodig. Bij een motor met kleppen, zorgen de kleppen voor de compressie. Je wil dat de lucht zo makkelijk mogelijk afgevoerd word. Bij een 2 takt heb je wel weer tegendruk nodig.

Bij een 4 takt is de uitlaat eigenlijk nooit de restrictie. Een originele uitlaat laat gewoon zat lucht door, meestal ook met een upgrade naar 80cc oid.

Een "Sport" uitlaat op een 4 takt is eigenlijk alleen maar voor het geluid. (Houd er ook rekening mee dat je de sproeier moet aanpassen)
 
Last edited:
Quote
je moet een zekere hoeveelheid tegen druk hebben .
dit is nodig omdat er een bepaalde overlap van de uitlaat\inlaatklep is
m.a.w. de uitlaatklep en de inlaatklep staan een bepaalde tijd tegelijk open.
dit om een zo goed mogenlijk mengsel in de cilider te krijgen.
zou je te weinig tegendruk hebben dan word de vullingsgraad in de cil. minder dus minder vermogen doordat er onverbrand mengsel de uitlaat in gaat wat anders ook verbruikt zou worden
Einde Quote

Quote
Dat is toch alleen met een 2-takt? Met een 4 takt zit je uitlaat klep potdicht op het moment dat er een nieuw mengsel is lijkt me.
Nee in spoeltop staan beide kleppen even gelijk open. Verhaal klopt.
Einde quote

Dit is bv wat ik tegen kwam op een ander forum (Motorforum)

Vandaar mijn verwarring.
Post automatically merged:

Een "Sport" uitlaat op een 4 takt is eigenlijk alleen maar voor het geluid. (Houd er ook rekening mee dat je de sproeier moet aanpassen)
Sproeierset is al besteld
Zit nu een 90 in (50cc begrenst CDI) en ik heb 100 tot 140 besteld(voor de 100cc)
Dus dat word ff uitproberen
 
Last edited:
Cilinder spoeling/overlap werkt juist beter met een goede doorstroom.

Het punt is dat de overlap van de inlaat de verbrandde gassen de cilinder uit geblazen worden, en wat extra frisse lucht en benzine de cilinder in. Dat werkt natuurlijk ook stukken beter als de uitlaat al die lucht goed door laat stromen.

Het is geen tegendruk wat je nodig hebt, het is druk.

Als je uitlaat uit komt op een pijp die net zo groot is als de uitlaatklep, word de drukgolf doorgezet, en helpt het met de werking. Als je een hele grote pijp gebruikt, valt de druk meteen weg, dus word de werking weer een stuk slechter. (Daarom heb je dan ook vaak een grotere sproeier nodig)

Maar dat is dus technisch gezien dus geen tegendruk. Het is meer vasthouden van de druk.

Je uitlaatklep is ook maar zo groot. Een veel grotere pijp gebruiken heeft gewoon helemaal geen zin.
 
Last edited:
Cilinder spoeling/overlap werkt juist beter met een goede doorstroom.

Het punt is dat de overlap van de inlaat de verbrandde gassen de cilinder uit geblazen worden, en wat extra frisse lucht en benzine de cilinder in. Dat werkt natuurlijk ook stukken beter als de uitlaat al die lucht goed door laat stromen.

Het is geen tegendruk wat je nodig hebt, het is druk.

Als je uitlaat uit komt op een pijp die net zo groot is als de uitlaatklep, word de drukgolf doorgezet, en helpt het met de werking. Als je een hele grote pijp gebruikt, valt de druk meteen weg, dus word de werking weer een stuk slechter. (Daarom heb je dan ook vaak een grotere sproeier nodig)

Maar dat is dus technisch gezien dus geen tegendruk. Het is meer vasthouden van de druk.

Je uitlaatklep is ook maar zo groot. Een veel grotere pijp gebruiken heeft gewoon helemaal geen zin.
Duidelijk

Dank je wel voor je uitleg
 
Back
Top