Als je hem 9/10 keer in de schuur hebt staan kan ik die 20 jaar ook wel halen..
Overdrijven is ook een vak.. 35.000 / 40.000km zijn ze gewoon op en hebben revisie nodig. (originele staat gaat uiteraard langer mee dan opgevoerd)
20 jaar kan best als het onderkomen goed en degelijk is, maar dan is de scooter ook (zeer) goed onderhouden en heeft deze waarschijnlijk niet als werkpaard gefungeerd!
Bij veel (originele) Mina scooters ben ik echter ook best wel absurde km standen tegengekomen...
(bij veel oudere jongeren was dit veelal het geval!)
Afstanden/gereden km's variëren van 50, 60 t/m 70.000 km i.c.m. een origineel exemplaar zonder begrenzers uiteraard.
Die van mij (Neo's van 2002) heeft het tot ruim 56.000 km volgehouden..., niet opgevoerd maar zonder begrenzers i.c.m. een sito plus uitlaat.
Zo'n beetje 9 jaar lang (150 km) per week door wind en weer laten ploeteren middels woon/werkverkeer alvorens er delen aan vervanging toe waren! Ik heb het dan specifiek over de motor en toebehoren, uiteraard heb ik div. malen de rollen en v-snaar (3x) moeten vervangen vanwege slijtage!
De standaard uitlaat met katalysator gaf wat dat betreft al gauw de geest doordat het kat gedeelte in de uitlaat op een gegeven moment gewoon afbrak en de tegendruk blokkeerde!
Dit resulteerde in een aanzienlijk afname van het vermogen.
In het begin was het nog niet zo degelijk in elkaar gezet als dat tegenwoordig het geval is en had het best wel invloed qua vermogen...
Simpel standaard 50cc uitlaat van Sito plus plaatsen was echter voldoende om het motortje wederom tot leven te brengen!
Trouwens is/was dit ook idem v.w.b. de Peugeot scooters met het oude verticale motorblok!
Maar ook bij de oude 2 takt blokken van Gilera/Piaggio was dit geen uitzondering!
Denk aan de oude Runner, Stalker en/of Storm...
Of bijvoorbeeld de Diesis of Typhoon!
Allemaal voorzien van motorblokken die allen makkelijk voorbij de 45.000 km kunnen geraken i.c.m. een standaard setting!
Ik vind het daarom nogal lastig aan te geven ondanks dat ik ook een Mina fanaat ben!
(alle motorblokken hebben zowel plus als min punten!)
Ts heeft inmiddels z'n keuze gemaakt en daar is niks mis mee wat dat betreft...
Goed afstellen is het devies in deze zodat je er nog een aantal jaar plezier van hebt!