Welke blok 2 takt?

junnehj

Member
Hoi,

In mijn jeugd lang op een aerox gereden en wil graag weer een 2 taktje kopen. Ondertussen voorzien van auto en motor dus puur voor de fun / korte verplaatsingen binnen de stad.

Ik snap redelijk hoe het allemaal werkt en wil graag het onderhoud zelf doen.

Er staat me bij van mijn aerox dat minarelli horizontaal niet het meest vriendelijk is voor toegang tot de carb, cilinder, etc. 'T zit allemaal niet zo handig zonder er eerst tig kappen vanaf te schroeven. Toendertijd wel ander asje en 70 cc e.d. geplaatst maar dat is voorlopig niet aan de orde.

Blijven over Peugeot en Piaggio, wat is aan te raden? Volgens mij beide wel prima? En bij Peug kun je overal erg makkelijk bij zo te zien? Zijn er ook wat grotere modellen (190cm)


Nog een wat algemenere vraag;

Kan ik beter voor een 4T gaan? Ik weet niet hoe de moderne blokjes zijn en weet weinig van bijv. kleppen stellen e.d. maar misschien is het tegenwoordig toch de betere keus? Advies hierin?

Als laatste:
Kan er bij Peugeot of Piaggio blokjes evt een laagtoerige gietijzeren 70cc op de originele krukas? Of is dit altijd af te raden zoals bij Minarelli?


Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Piaggio 2T is een fijn blok waar prettig aan te werken valt. Standaard ook al behoorlijk snel. Helaas gaan de prijzen voor een goede tweetakt momenteel door het dak. Met Peugeot heb ik geen ervaring, anderen op dit forum wel en die zullen nog wel reageren.

Viertakt is ook prima, maar standaard minder snel. Met 80cc kan je wel wat bereiken, maar voor de fun is 2T de makkelijkste optie.
 
'T zit allemaal niet zo handig zonder er eerst tig kappen vanaf te schroeven.

Zo zit het bij peugeot horizontaal ook in elkaar.. Zoals bij de meeste horizontaal blokken..

En zo slecht vind ik het niet eens zitten bij minarelli horizontaal..

Ik heb liever een minarelli H blok dan een piaggio 2takt blok.. Al zijn de piaggios wel later gebruikt en dus nieuwer.
 
Net een Jog R meegenomen. Toch Mina dus ;). De prijs en staat was goed dus meteen maar gedaan.

Waar ik een beetje op doelde bij Peugeot is dat je lekker makkelijk bij de carb kan (afgaande op fotos) en deze niet zo verstopt zit als bij Mina.


Weet iemand in welke volgorde de Jog R kappen eraf moeten :p ?
 
Hoi,

In mijn jeugd lang op een aerox gereden en wil graag weer een 2 taktje kopen. Ondertussen voorzien van auto en motor dus puur voor de fun / korte verplaatsingen binnen de stad.

Ik snap redelijk hoe het allemaal werkt en wil graag het onderhoud zelf doen.

Er staat me bij van mijn aerox dat minarelli horizontaal niet het meest vriendelijk is voor toegang tot de carb, cilinder, etc. 'T zit allemaal niet zo handig zonder er eerst tig kappen vanaf te schroeven. Toendertijd wel ander asje en 70 cc e.d. geplaatst maar dat is voorlopig niet aan de orde.

Blijven over Peugeot en Piaggio, wat is aan te raden? Volgens mij beide wel prima? En bij Peug kun je overal erg makkelijk bij zo te zien? Zijn er ook wat grotere modellen (190cm)


Nog een wat algemenere vraag;

Kan ik beter voor een 4T gaan? Ik weet niet hoe de moderne blokjes zijn en weet weinig van bijv. kleppen stellen e.d. maar misschien is het tegenwoordig toch de betere keus? Advies hierin?

Als laatste:
Kan er bij Peugeot of Piaggio blokjes evt een laagtoerige gietijzeren 70cc op de originele krukas? Of is dit altijd af te raden zoals bij Minarelli?


Alvast bedankt!
Ik ben en blijf fan van minarelli. Het zit dan meschien beetje moeilijk in elkaar. Maar het zijn echt super blokken.
Kunnen zo 20 jaar meegaan zonder gejank.
 
Net een Jog R meegenomen. Toch Mina dus ;). De prijs en staat was goed dus meteen maar gedaan.

Waar ik een beetje op doelde bij Peugeot is dat je lekker makkelijk bij de carb kan (afgaande op fotos) en deze niet zo verstopt zit als bij Mina.


Weet iemand in welke volgorde de Jog R kappen eraf moeten :p ?
Heb nog een jog rr in onderdelen of compleet staan als je iets nodig heb laat het weten zit een dr70, sito plus en n 17.5 carb onder.
 
Ik ben en blijf fan van minarelli. Het zit dan meschien beetje moeilijk in elkaar. Maar het zijn echt super blokken.
Kunnen zo 20 jaar meegaan zonder gejank.

Als je hem 9/10 keer in de schuur hebt staan kan ik die 20 jaar ook wel halen..
Overdrijven is ook een vak.. 35.000 / 40.000km zijn ze gewoon op en hebben revisie nodig. (originele staat gaat uiteraard langer mee dan opgevoerd)
 
Als je hem 9/10 keer in de schuur hebt staan kan ik die 20 jaar ook wel halen..
Overdrijven is ook een vak.. 35.000 / 40.000km zijn ze gewoon op en hebben revisie nodig. (originele staat gaat uiteraard langer mee dan opgevoerd)

20 jaar kan best als het onderkomen goed en degelijk is, maar dan is de scooter ook (zeer) goed onderhouden en heeft deze waarschijnlijk niet als werkpaard gefungeerd!
Bij veel (originele) Mina scooters ben ik echter ook best wel absurde km standen tegengekomen...
(bij veel oudere jongeren was dit veelal het geval!)

Afstanden/gereden km's variëren van 50, 60 t/m 70.000 km i.c.m. een origineel exemplaar zonder begrenzers uiteraard.
Die van mij (Neo's van 2002) heeft het tot ruim 56.000 km volgehouden..., niet opgevoerd maar zonder begrenzers i.c.m. een sito plus uitlaat.
Zo'n beetje 9 jaar lang (150 km) per week door wind en weer laten ploeteren middels woon/werkverkeer alvorens er delen aan vervanging toe waren! Ik heb het dan specifiek over de motor en toebehoren, uiteraard heb ik div. malen de rollen en v-snaar (3x) moeten vervangen vanwege slijtage!

De standaard uitlaat met katalysator gaf wat dat betreft al gauw de geest doordat het kat gedeelte in de uitlaat op een gegeven moment gewoon afbrak en de tegendruk blokkeerde!
Dit resulteerde in een aanzienlijk afname van het vermogen.
In het begin was het nog niet zo degelijk in elkaar gezet als dat tegenwoordig het geval is en had het best wel invloed qua vermogen...

Simpel standaard 50cc uitlaat van Sito plus plaatsen was echter voldoende om het motortje wederom tot leven te brengen!

Trouwens is/was dit ook idem v.w.b. de Peugeot scooters met het oude verticale motorblok!
Maar ook bij de oude 2 takt blokken van Gilera/Piaggio was dit geen uitzondering!

Denk aan de oude Runner, Stalker en/of Storm...
Of bijvoorbeeld de Diesis of Typhoon!

Allemaal voorzien van motorblokken die allen makkelijk voorbij de 45.000 km kunnen geraken i.c.m. een standaard setting!
Ik vind het daarom nogal lastig aan te geven ondanks dat ik ook een Mina fanaat ben!
(alle motorblokken hebben zowel plus als min punten!)

Ts heeft inmiddels z'n keuze gemaakt en daar is niks mis mee wat dat betreft...
Goed afstellen is het devies in deze zodat je er nog een aantal jaar plezier van hebt!
 
Als je hem 9/10 keer in de schuur hebt staan kan ik die 20 jaar ook wel halen..
Overdrijven is ook een vak.. 35.000 / 40.000km zijn ze gewoon op en hebben revisie nodig. (originele staat gaat uiteraard langer mee dan opgevoerd)
Bullshit dan moet je er gewoon goed mee omgaan kan het makkelijk langer mee.
 
Jammer dat er mensen zijn die schuttingtaal menen te moeten gebruiken...
Denk aan stierenstront of dergelijke.
Normaal reageren zit er tegenwoordig niet meer in...
@ TS: Persoonlijk kan ik je helaas niet helpen, maar ik wens je veel succes met het zoeken naar de antwoorden op je vragen... :)
 
Blijven over Peugeot en Piaggio, wat is aan te raden? Volgens mij beide wel prima? En bij Peug kun je overal erg makkelijk bij zo te zien? Zijn er ook wat grotere modellen (190cm)

Gewoon kijken wat in je buurt het makkelijkste aan te komen valt..

Al zou ik zelf wel kiezen voor piaggio over peugeot vertikaal (piaggio heeft een veel betere inlaat traject en een filter dat het prima doet.
Oliepomp systeem werkt beter op het piaggio blok.

Piaggio rijd zo ongeveer als een peugeot scooter.

Enigste waarvoor ik peugeot zou kiezen is voor het moderne Horizontale blok (die dingen zijn in het buitenland zelfs als injectie uitgevoerd) (schijnt ook best wel aardig wat power in te zitten)

Wil je een ouder blok waar standaard veel power erin zit kan je een minarelli horizontaal. Alleen nadeel is het zit onder veel oudere scooters.
Scooters die vaak ouder zijn als 2011, en die mogen de milieuzones niet meer in.


Nog een wat algemenere vraag;

Kan ik beter voor een 4T gaan? Ik weet niet hoe de moderne blokjes zijn en weet weinig van bijv. kleppen stellen e.d. maar misschien is het tegenwoordig toch de betere keus? Advies hierin?

Ligt eraan waar je de scooter voor wilt gebruiken. Gewoon om van 2takt te genieten zou ik voor 2takt gaan.
Zoek je meer een scooter om naar school of werk te gaan zal een 4takt zuiniger zijn.
Moet je erg lange afstanden rijden, dan word het voor mij zoiezo al een 4takt.

Met 2takt mag je blij zijn als je 1:25 haalt.. 4takt haal je 1:35 mee. (injectie zelfs 1:40)



Als laatste:

Kan er bij Peugeot of Piaggio blokjes evt een laagtoerige gietijzeren 70cc op de originele krukas? Of is dit altijd af te raden zoals bij Minarelli

Peugeot en piaggio krukassen zijn beter dan de standaard minarelli fabrieks krukas.. (maar die kan je wel opwaarderen voor een Top performances standaard lijkende krukas (die van top performances is sterker)
 
Back
Top