wat is nou de best achter veer voor de sprint

efsane said:
Wat is het omtrek of diameter van je stang? Of van de meeste stangen.

Dit is de mijne, chrome stang van 60cm, ong. 1.5mm dik, en diameter van 2.5cm. Sterk genoeg? Ik ga een stuk van 25cm eraf flexen, met de boven -en onderkant zal ik ong. aan een lengte van 30cm zitten denk ik.
is dit verwarmingsbuis?
zoja, probeer het eens te buigen door de stang tegen je knie te zetten en te trekken met je armen... mij lukte het, dus ik durfde het niet aan om daarvan een achterstaaf te fixen.

beter neem je een massieve buis of een dikkere ronde/4-kante RVS staaf oid.
 
BojT said:
is dit verwarmingsbuis?
zoja, probeer het eens te buigen door de stang tegen je knie te zetten en te trekken met je armen... mij lukte het, dus ik durfde het niet aan om daarvan een achterstaaf te fixen.

beter neem je een massieve buis of een dikkere ronde/4-kante RVS staaf oid.
Geen id van waar het komt, het ligt al een paar jaar in m'n kast. Tis een vrij zware en sterke buis, kreeg em niet gebogen ofzo.
 
M@ste®foo®t said:
uitleg graag dan..
hoe geeft je veer het terug??


een veer veert in, en bij een mindere mate van energie, dan jouw ingestelde energiewaarde, veert deze weer uit..

Zou knap lullig zijn, als veren geen energieteruggaven, konden we na elk ritje nieuwe exemplaren kopen voor de auto, motor, brommer, machine's etc etc
 
maar lijkt mij niet dat je door het uitveren tijd wint..
hij veert wel uit..tuurlijk doet die dat..maar als je veer uitveert ga je er niet harder door imo..
ik doelde ook meer op de uitleg van energie teruggave van een veer en dus een snellere tijd.
verder geen kritiek ofzo..was gewoon benieuwd :)
 
Sander said:
een veer veert in, en bij een mindere mate van energie, dan jouw ingestelde energiewaarde, veert deze weer uit..

Zou knap lullig zijn, als veren geen energieteruggaven, konden we na elk ritje nieuwe exemplaren kopen voor de auto, motor, brommer, machine's etc etc

En jouw heeft de veer dus een rendement van 100%, waardoor alle energie die erin gaat, ook weer word afgegeven?
 
Maikel said:
En jouw heeft de veer dus een rendement van 100%, waardoor alle energie die erin gaat, ook weer word afgegeven?

Als alle energie niet word teruggegeven, zou de veer zichzelf "opladen"... waardoor hij na verloop van tijd uit elkaar zou spatten, door de grote hoeveelheid energie...

Hij heeft bijna 100% rendement, omdat energie ook word afgegeven als warmte, door de wrijving van de keering etc.
 
Sander said:
Als alle energie niet word teruggegeven, zou de veer zichzelf "opladen"... waardoor hij na verloop van tijd uit elkaar zou spatten, door de grote hoeveelheid energie...

Hij heeft bijna 100% rendement, omdat energie ook word afgegeven als warmte, door de wrijving van de keering etc.

Ja idd hij zal geen energie opslaan, maar heeft wel verlies, zijn er meer op te noemen als jij nu hebt. Lijkt mij niet dat het niks scheelt met een staaf, het zal mischien niet heel veel zijn, maar toch. Ben benieuwd wat rendement van een veer is.
 
pffuh, duidelijk niet overtuigt.. Voor mij is het iig duidelijk.

Wel vreemd trouwens, dat de gehele top 3 @ Jubbega met normale veren reed.. En er zijn nog meer dan genoeg andere voorbeelden te noemen....
 
Sander said:
pffuh, duidelijk niet overtuigt.. Voor mij is het iig duidelijk.

Wel vreemd trouwens, dat de gehele top 3 @ Jubbega met normale veren reed.. En er zijn nog meer dan genoeg andere voorbeelden te noemen....

Kortom zeg je dus dat DOOR de veer die mensen zo snel waren :P. Ik snap verder wel wat je bedoeld, maar mij lijkt dat er meer achter moet zitten, zelf heb ik er ook geen goede thoerie over. Maar lijkt mij wel dat je theoretisch met veer meer energie verliest als met een stang.
 
hoe jij over de energie praat krijg ik het gevoel dat je praat over een goedje wat je veer kan laten ontploffen ..
ik denk dat de kracht die in je veer gaat zitten veeeel meer is dan iets meer wrijving van een keerring.
mja ieder ze eigen theorien..zo kan je voor alles wel een nadeel gaan zoeken.
 
Je verliest sowieso nooit energie... Want energie verdwijnt niet :) Maar als je een veer gebruikt lijkt me dat energie die erin komt door inveren deels wordt omgezet in warmte ed. waardoor die energie niet wordt doorgegeven aan het frame waardoor je dus geen klap krijgt.
Als je geen veer hebt wordt deze energie direct doorgegeven aan het frame, dus op dat gebied zou ik haast zeggen dat een veer beter kan zijn dan een staaf.

Aan de andere kant gaat ook de andere kant op energie 'in je veer zitten', als je veel vermogen hebt zal de veer inveren als je flink aan t gas hangt. Dat wil je natuurlijk niet, dan gaat er energie in de veer zitten (wordt feitelijk omgezet) wat je niet wilt. Als de energie die je hier 'kwijtraakt' meer is dan de energie die je wint door de eerste reden moet je aan een staaf denken.

Volgens mij klopt dit verhaal wel aardig :P
 
Het veren van het sub-frame is niet erg, deze zakt later weer in zijn oude positie. Ook vangt de klap op, en vermindert de kans op een wheelie of wheelspin.

Een veer daar in tegen veert in bij het wegrijden, waardoor het geheel meer achterover komt en dus eerder je voorwiel de lucht in gaat.

Ik zelf rijd met een 15cm verlengd subframe, en een achterstaaf. Ik laat het voorlopig zo.


Mijn menig dus
 
dat bedoel ik dus..
sowieso als je gas geeft..
veert eerst die veer in ..en dan pas ga je vooruit.
als je een stang hebt..en dan gas geeft..schiet die meteen vooruit..
 
Het is maar net hoe je het bekijkt. Mijn idee is meer dat als je een 8erveer rijdt die eerst een stuk in veert voor dat je wiel van de grond komt. Met een staaf valt er nix te veren dus zal je direct op het 8erwiel gaan.
 
met inveren word tijd verloren dat is duidelijk maar doordat hij terugveert lost het zichzelf weer op, en energie kan je veer ook laten ontploffen, maar natuurlijk bij een goede stugge veer die goed word gebruikt zal dit nooit zo ver komen lijkt me duidelijk :)! Stang kan je wel wat winst geven, maar verwacht niks buiten de duizenden van de seconde, beter word winst ergens anders in gezocht :)
 
M@ste®foo®t said:
dat bedoel ik dus..
sowieso als je gas geeft..
veert eerst die veer in ..en dan pas ga je vooruit.
als je een stang hebt..en dan gas geeft..schiet die meteen vooruit..

vergeten word, dat de veer uitveert na de start, en je zo dus weer "extra eerder opgeslagen" energie weer terugwint tijdens de rit...
 
Ja, maar met een veer verlies je wel een hoop van die "eerder opgeslagen" energie, doordat er veel energie omgezet word in warmte en dergelijke. Bij een stang heb je dit niet, en verlies je geen energie door warmte-omzetting.
Toch denk ik net als daniel niet dat je met een stang veel winst kan krijgen op de sprintbaan.
 
M@ste®foo®t said:
dat bedoel ik dus..
sowieso als je gas geeft..
veert eerst die veer in ..en dan pas ga je vooruit.
als je een stang hebt..en dan gas geeft..schiet die meteen vooruit..


Je reply's kloppen allemaal wel maar je doet serieus alles x5.
Tussen inveren en wegrijden en niet veren en wegrijden zit een miniem verschil! Als jij met sprinten een tijd van 8.388 seconden rijdt of een tijd van 8.317 seconden, waar praten we dan over, alleen de omstandigheden tijdens een sprint kunnen alle voordelen van de staaf al makkelijk laten verdwijnen. Nogmaals, alle beetjes helpen maar voor mij is dit te weinig..
 
In principe denk ik dat dit puur iets is om getest te worden.
Door met 1 en dezelfde scooter met ong. zelfde omstandigheden te sprinten.
Door eerst een veer te monteren en daarna een staaf.
Daarna weer een veer en daarna weer de staaf.
Denk dat je dan mogelijk een verschil kunt zien in de tijden die je wint of verliest :W
 
Back
Top