Warmloper

UndercoverNL

Active Member
Ik heb dus afgelopen vrijdag een warmloper gehad nadat ik (gek genoeg) voor de zoveelste keer hetzelfde stuk van werk naar huis reed op volle snelheid (20km), het vermogen viel opeens helemaal weg en er viel vrijwel niks meer uit te krijgen, op en gegeven moment ging ik zo wat 20km/u, ietsjes later klom hij wel weer heel rustig naar de 50 maar veel te langzaam en heel moeizaam. Toen ik thuis aankwam na gepruttel en geploeg viel hij per direct uit toen ik stil stond. Dat was helaas ook de laatste keer dat ik hem lopend heb gehad. Starte na de warmloper niet, en ook de dag erna niet, en ook niet meer op remreiniger.

Nou had ik al eerder het probleem dat hij soms alleen op remreiniger starten, maar daarna wel blijft lopen, achteraf bedenk ik me nu pas dat dat waarschijnlijk kwam doordat de startmotor niet genoeg compressie genereerde om het benzinemengsel naar de bougie te krijgen, en natuurlijk wel de remreiniger omdat dat een stuk lichter is.
Nu starte hij dus ook niet meer met remreiniger, waaruit ik de conclusie trok, de cilinder / zuiger is nu zo erg naar de klote door de warmloper dat er zelfs te weinig compressie is om de remreiniger naar de bougie te krijgen. Heb er dit weekend een nieuwe zuiger op gegooid op de hoop dat dat genoeg zou zijn, want er zaten wel wat gaten in de vorige zuiger, maar helaas start hij ook met de nieuwe zuiger niet.
De cilinder is niet meer als nieuw, maar het is ook niet dat ik zeg van jezus wat is dat ding naar de kloten, er zitten een paar hele lichte krasjes in, maar het lijkt me sterk dat dat ook gelijk voorkomt dat hij niet meer wil starten.

Nu is mijn voornaamste vraag, klopt mijn theorie dat hij nu inderdaad niet meer start doordat hij te veel compressie verliest vanwege de schade van de warmloper. Ik krijg morgen de compressiemeter binnen en dan kan ik t checken, maar stel het is wel goed, wat kan dan het probleem zijn, en als het niet goed is, dan is de cilinder dus toch te ver verkloot?

En, hoe voorkom ik dit in de toekomst, want als de cilinder inderdaad naar de klote is wil er een dr70 onder gooien, maar die wil ik liever niet ook binnen een maand warmgelopen hebben haha.
Ik moet inderdaad een flink stuk voor werk, en het liefst rijd ik natuurlijk vol gas, daarvoor heb ik ook een 2 takt gekocht, bovendien rijd ik toch alleen maar over afgelegen landweggetjes dus doe ik er niemand kwaad mee.
De scoot is watergekoeld (koelvloeistof) en dat niveau zat gewoon goed, wilde letterlijk dit weekend een temp meter er op gaan zetten maar ja daar ben ik nu al een beetje laat mee haha.
Maar is er dus toch een mogelijkheid waardoor ik wel grotendeels vol gas naar mijn werk kan rijden zonder dat ik straks in de zomer elke dag een warmloper kan verwachten.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Hoop dat je bij het bestellen van een vliegwieltrekker ook een keerring setje mee hebt besteld.

Of heb je gewoon met de hamer geslagen op het vliegwiel zoals ik opperde?
Wss niet, want ik zeg al weken controleer je keerringen. ^_^
Hopelijk helpt het vervangen van de keerringen.
Echter om heel eerlijk te zijn.
Zou ik het blok reviseren. Er is wel heel veel mee aan de hand de laatste tijd.
Krukas eruit, nieuwe lagers en liefst zelfs een nieuwe krukas.
Zou wel heel zonde zijn als je vanalles maakt en je nieuwe cilindertje meteen weer kapot klapt.
Echter weet ik alleen wat ik lees.

Hoe lang heb je die scooter al?
Hoeveel km heb je er zelf mee gereden?
Wat hield de blokrevisie van voorgaande eigenaar in?
Wie heeft die eerste cilinder erop gezet?

En zo nog veel vragen die in me op komen.
Echter gezien dat ook nog dat gedoe met de krukas aan de variozijde zou ik zelf voor een revisie gaan en het meteen goed doen.
Overigens vooor tzelfde geldt vervang je de keerringen en loopt ie als n zonnetje voor de komende maanden.
Iig succes!
 
Last edited:
Hoop dat je bij het bestellen van een vliegwieltrekker ook een keerring setje mee hebt besteld.

Of heb je gewoon met de hamer geslagen op het vliegwiel zoals ik opperde?
Wss niet, want ik zeg al weken controleer je keerringen. ^_^
Nee hij zat flink vast dus moest het met de vliegwieltrekker doen, ging er zelfs niet af met de boormachine.
En nee heb helaas geen keerringsetje mee besteld, ging er eerlijkgezegd niet van uit dat hier wat mee was omdat iedereen die ik ken allemaal zijden dat er met de ontstekings keering vrijwel nooit wat aan de hand is, maar schijn bedriegt.

Alleen krijg ik de cover plaat aan de achterkant van de ontsteking niet los, die hoor je toch los te kunnen halen nadat je alle schroeven en bouten los geschroeft hebt?
 
Ja hard slaan, toen ik 16 was had niemand een vliegwieltrekker. Moer eraf en een paar tikken rondom op het vliegwiel, eitje.
Heeft een boormachine niks mee te maken.
Echter niet meer relevant nu.


Ik heb overigens maar één keer mina horizontaal gereviseerd. Verder had iedereen Peugeot.

Welke coverplaat?
Handig om meteen een foto te plaatsen.
Ik neem aan dat je niet hetgeen op je meest recente fotos bedoelt, want dat is gewoon het carterhelft.
 
Ja hard slaan, toen ik 16 was had niemand een vliegwieltrekker. Moer eraf en een paar tikken rondom op het vliegwiel, eitje.
Heeft een boormachine niks mee te maken.
Echter niet meer relevant nu.


Ik heb overigens maar één keer mina horizontaal gereviseerd. Verder had iedereen Peugeot.

Welke coverplaat?
Handig om meteen een foto te plaatsen.
Ik neem aan dat je niet hetgeen op je meest recente fotos bedoelt, want dat is gewoon het carterhelft.
Als je met de boormachine de krukas aan de variokant rondslingert, dan zou het vliegwiel er zo af vliegen haha, als dat niet werkt gaat het met een hamer ook niet werken, dat is een tipje die ik van iemand geleerd heb dus vandaar.

Dat was zo als @5erveD al zij inderdaad een grondplaat.

Nee, zit een grondplaat op.
Deze sluit ook de oliepomp aandrijving af.
Zal nog wel een bak vet in zitten ook.

Edit;

Plaat moet gewoon even gewiebeld worden als alle bouten eruit zijn. Zit ook een pakking tussen.
heb m er af gekregen door er ff een platkop tussen te zetten en inderdaad even wat te wiebelen.

Enorme hoeveelheid troep daar achter, ga alles ff schoonmaken en dan nieuwe lager er in.

Bedankt voor de hulp allemaal, ik laat wel weten of het heeft gewerkt!
 
Nou de nieuwe kering zit er in, zo ver als hij maar kan, en er komt geen lucht uit, maar nog steeds, 3 bar, en geen mogelijkheid van starten, niet normaal, niet met remreiniger in de luchtfilter en niet met remreiniger in de cil kop. En zowel de elektrischestart, kickstart en boormachine start werken alle 3 niet, met geen van de eerder genoemde methodes.
 
Compressie heeft ook niet echt iets te maken met de keerringen.
In het carter zelf staat ook niet echt een hoge druk anders zouden keer op keer de keerringen eruit vliegen.
De compressie wordt pas opgebouwd in de cilinder als de zuiger, in opwaardse richting, de spoelpoorten en uitlaatpoort voorbij is.
Ik zou toch eens even aandacht schenken aan je compressiemeter en als die in orde is, dan gaan kijken waarom de compressie eventueel maar 3 Bar is.
 
Compressie heeft ook niet echt iets te maken met de keerringen.
In het carter zelf staat ook niet echt een hoge druk anders zouden keer op keer de keerringen eruit vliegen.
De compressie wordt pas opgebouwd in de cilinder als de zuiger, in opwaardse richting, de spoelpoorten en uitlaatpoort voorbij is.
Ik zou toch eens even aandacht schenken aan je compressiemeter en als die in orde is, dan gaan kijken waarom de compressie eventueel maar 3 Bar is.
het probleem is dat ik de meter nergens kan testen.

Maar als een compressieprobleem alleen daar kan liggen dan is het toch altijd de koppakking? Of krassen in je zuiger / cil?
 
Het draadje wordt erg groot en deze post wordt inmiddels al de 70ste dus ik heb niet meer precies op het netvlies wat er allemaal al gebeurd is.

Maar als een compressieprobleem alleen daar kan liggen dan is het toch altijd de koppakking? Of krassen in je zuiger / cil?
Inderdaad, maar het kan ook nog zijn dat de cilinder niet meer helemaal rond is en de zuigerveren het boeltje niet meer goed krijgen afgesloten.

het probleem is dat ik de meter nergens kan testen.
Maar het zou wel jammer zijn als de compressiemeter toch defect zou zijn en je daardoor op het verkeerde been gezet wordt en misschien wel zuiger en cilinder vervangen gaat voor noppes.
 
Het draadje wordt erg groot en deze post wordt inmiddels al de 70ste dus ik heb niet meer precies op het netvlies wat er allemaal al gebeurd is.


Inderdaad, maar het kan ook nog zijn dat de cilinder niet meer helemaal rond is en de zuigerveren het boeltje niet meer goed krijgen afgesloten.


Maar het zou wel jammer zijn als de compressiemeter toch defect zou zijn en je daardoor op het verkeerde been gezet wordt en misschien wel zuiger en cilinder vervangen gaat voor noppes.
de zuiger, cilinder en alle pakkingen zijn al vervangen, om dit probleem te voorkomen. Maar heeft niks geholpen.
 
de zuiger, cilinder en alle pakkingen zijn al vervangen, om dit probleem te voorkomen. Maar heeft niks geholpen.
Dan is het des te belangrijk om je compressiemeter te controleren.
Want als alles goed gemonteerd zit moet de compressie toch goed zijn en moet je de oorzaak elders zoeken.

Zit het vliegwiel juist gemonteerd met het spietje op z'n plaats?
 
Dan is het des te belangrijk om je compressiemeter te controleren.
Want als alles goed gemonteerd zit moet de compressie toch goed zijn en moet je de oorzaak elders zoeken.

Zit het vliegwiel juist gemonteerd met het spietje op z'n plaats?
Jazeker die zit goed gemonteerd, bovendien deed het probleem ook al voor voordat ik de ontsteking opengehaald had.

Ik kan even kijken of er echt geen manier is om de compressie meter te testen, maar ik ben bang van niet.
 
Dan is het des te belangrijk om je compressiemeter te controleren.
Want als alles goed gemonteerd zit moet de compressie toch goed zijn en moet je de oorzaak elders zoeken.

Zit het vliegwiel juist gemonteerd met het spietje op z'n plaats?
Dat zou zomaar eens kunnen , als het spietje kapot is , je vliegwiel niet optijd staat , gaat dat ding ook niet starten .
als je koppakking lek zou zijn , kan je dat zo zien via de Koelvloeistof , of dat zit in de uitlaat , of de koelvloeistof heeft een andere / troebele kleur .
Carter (helft) kan ook nog lek zijn , echter heeft dat niets met Compressie te maken , zoals Sparky dat al uitgelegd heeft .

Btw... Wat is je woonplaats ??
 
Dat zou zomaar eens kunnen , als het spietje kapot is , je vliegwiel niet optijd staat , gaat dat ding ook niet starten .
als je koppakking lek zou zijn , kan je dat zo zien via de Koelvloeistof , of dat zit in de uitlaat , of de koelvloeistof heeft een andere / troebele kleur .
Carter (helft) kan ook nog lek zijn , echter heeft dat niets met Compressie te maken , zoals Sparky dat al uitgelegd heeft .

Btw... Wat is je woonplaats ??
ja klopt ja, maar het vliegwiel kan er maar op een manier op, en hij zit er op die manier op, in de gleuf zeg maar. En hij vonkt en vonkt constant, als ik de compressie meter op een manier kan testen kan ik inderdaad vaststellen of het inderdaad de compressie of toch de ontsteking is, al lijkt me dat wel onwaarschijnlijk. Maar natuurlijk ook niet onmogelijk.

Ik heb 2 verschillende koppakkingen geprobeerd, de oude, die beter in de cilinder kop past, en de randen ook echt 100% afsluit, en een nieuwe die ik bij de cilinder bijgeleverd kreeg, die is rond en sluit niet 100% af maar lijkt er wel goed in te liggen.
Alleen heb ik het hele koelvloeistof systeem niet aangesloten, vanwege alle problemen en dat ik de cilinder er toch regelmatig af haalde om dingen te checken.

Woon in de buurt van Dieren (Gelderland) tussen Zutphen en Arnhem ligt dat. Helaas zijn er in deze regio vrijwel to helemaal geen mensen met (snelle) 2 takt scooters. Zo geldt ook voor dealers / scooter winkels.

Het enigste wat ik nog niet vervangen heb is de cilinder kop, maar zo als ik al zij, voel ik helemaal nergens lucht uit komen, zeker niet bij de cilinderkop.
 
die lucht die je misschien verliest , kan ook in je koelsysteem terecht komen .
Hoe kom je dat te weten ? Koelsysteem afpersen .
Post automatically merged:

Het draadje wordt erg groot en deze post wordt inmiddels al de 70ste dus ik heb niet meer precies op het netvlies wat er allemaal al gebeurd is.


Inderdaad, maar het kan ook nog zijn dat de cilinder niet meer helemaal rond is en de zuigerveren het boeltje niet meer goed krijgen afgesloten.


Maar het zou wel jammer zijn als de compressiemeter toch defect zou zijn en je daardoor op het verkeerde been gezet wordt en misschien wel zuiger en cilinder vervangen gaat voor noppes.
Draadje word idd erg groot , maar wel een Draadje wat belangrijke info kan worden gegeven . Mooiste als de oplossing nabij is , en het probleem opgelost word .
Just my 2 cents ......
 
die lucht die je misschien verliest , kan ook in je koelsysteem terecht komen .
Hoe kom je dat te weten ? Koelsysteem afpersen .
Post automatically merged:


Draadje word idd erg groot , maar wel een Draadje wat belangrijke info kan worden gegeven . Mooiste als de oplossing nabij is , en het probleem opgelost word .
Just my 2 cents ......
wat bedoel je precies met het koelsysteem afpersen? Ik heb alle koelsysteem gaten van de cilinder gevoeld en ik voel nergens bewegende lucht, de slangen zijn dus op dit moment nergens aangesloten,
 
Back
Top