Warmloper

UndercoverNL

Active Member
Ik heb dus afgelopen vrijdag een warmloper gehad nadat ik (gek genoeg) voor de zoveelste keer hetzelfde stuk van werk naar huis reed op volle snelheid (20km), het vermogen viel opeens helemaal weg en er viel vrijwel niks meer uit te krijgen, op en gegeven moment ging ik zo wat 20km/u, ietsjes later klom hij wel weer heel rustig naar de 50 maar veel te langzaam en heel moeizaam. Toen ik thuis aankwam na gepruttel en geploeg viel hij per direct uit toen ik stil stond. Dat was helaas ook de laatste keer dat ik hem lopend heb gehad. Starte na de warmloper niet, en ook de dag erna niet, en ook niet meer op remreiniger.

Nou had ik al eerder het probleem dat hij soms alleen op remreiniger starten, maar daarna wel blijft lopen, achteraf bedenk ik me nu pas dat dat waarschijnlijk kwam doordat de startmotor niet genoeg compressie genereerde om het benzinemengsel naar de bougie te krijgen, en natuurlijk wel de remreiniger omdat dat een stuk lichter is.
Nu starte hij dus ook niet meer met remreiniger, waaruit ik de conclusie trok, de cilinder / zuiger is nu zo erg naar de klote door de warmloper dat er zelfs te weinig compressie is om de remreiniger naar de bougie te krijgen. Heb er dit weekend een nieuwe zuiger op gegooid op de hoop dat dat genoeg zou zijn, want er zaten wel wat gaten in de vorige zuiger, maar helaas start hij ook met de nieuwe zuiger niet.
De cilinder is niet meer als nieuw, maar het is ook niet dat ik zeg van jezus wat is dat ding naar de kloten, er zitten een paar hele lichte krasjes in, maar het lijkt me sterk dat dat ook gelijk voorkomt dat hij niet meer wil starten.

Nu is mijn voornaamste vraag, klopt mijn theorie dat hij nu inderdaad niet meer start doordat hij te veel compressie verliest vanwege de schade van de warmloper. Ik krijg morgen de compressiemeter binnen en dan kan ik t checken, maar stel het is wel goed, wat kan dan het probleem zijn, en als het niet goed is, dan is de cilinder dus toch te ver verkloot?

En, hoe voorkom ik dit in de toekomst, want als de cilinder inderdaad naar de klote is wil er een dr70 onder gooien, maar die wil ik liever niet ook binnen een maand warmgelopen hebben haha.
Ik moet inderdaad een flink stuk voor werk, en het liefst rijd ik natuurlijk vol gas, daarvoor heb ik ook een 2 takt gekocht, bovendien rijd ik toch alleen maar over afgelegen landweggetjes dus doe ik er niemand kwaad mee.
De scoot is watergekoeld (koelvloeistof) en dat niveau zat gewoon goed, wilde letterlijk dit weekend een temp meter er op gaan zetten maar ja daar ben ik nu al een beetje laat mee haha.
Maar is er dus toch een mogelijkheid waardoor ik wel grotendeels vol gas naar mijn werk kan rijden zonder dat ik straks in de zomer elke dag een warmloper kan verwachten.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Dat is inderdaad logisch , maar om alles uit te sluiten. Wat je ook even kan proberen , is om hem te starten op een boor machine , op de krukas met een dop .
Ik zal dat morgen wel ff proberen.

Dat kan , echter beetje linke situatie , als die aanslaat? ... je raad het al .
Kan je beter mischien je koppeling blokkeren , en scooter aan duwen .
Als hij aanslaat heel snel de boormachine er vanaf haha. Aan duwen word m denk ik niet, ik neem aan dat de electriche start harder gaat als duwen?

Nu we het toch over starten hebben, ik probeer hem alle tijd al met de electriche start te starten, klein detail, niet geheel onbelangrijk. Want ja, natuurlijk heeft hij dan minder tractie als met de kickstart. Maar men kickstart past niet op men krukas waar al een ander topic over is, maar daar heb ik niet verder naar kunnen kijken omdat hij nu dus helemaal niet meer loopt überhaupt
 
Ik vind dit een bijzonder interessant topic.
Echter moet ik ook concluderen o.b.v. wat ik me nog herinner van je andere topics, dat er toch wel een hoop gebeund en mis is aan deze scooter.
Zooitje over de krukas die te ver uit steekt etc.
Vaag geluid van tandwielen over elkaar heen.

Hoeveel km is er eigenlijk gereden met dit blok, gezien je nog met std krukas rond rijd op een volgens mij relatief oude scooter?
Ik ben oprecht benieuwd of je krukaslagers en keerringen nog wel goed zijn.
Van afstand is t allemaal best moeilijk op dit moment.

Desalniettemin hoop ik dat je met tips van anderen er uit zal komen.
Ook al is het mss verstandig om eens een monteur naar deze scooter te laten kijken.
 
Ik vind dit een bijzonder interessant topic.
Echter moet ik ook concluderen o.b.v. wat ik me nog herinner van je andere topics, dat er toch wel een hoop gebeund en mis is aan deze scooter.
Zooitje over de krukas die te ver uit steekt etc.
Vaag geluid van tandwielen over elkaar heen.

Hoeveel km is er eigenlijk gereden met dit blok, gezien je nog met std krukas rond rijd op een volgens mij relatief oude scooter?
Ik ben oprecht benieuwd of je krukaslagers en keerringen nog wel goed zijn.
Van afstand is t allemaal best moeilijk op dit moment.

Desalniettemin hoop ik dat je met tips van anderen er uit zal komen.
Ook al is het mss verstandig om eens een monteur naar deze scooter te laten kijken.
Ja klopt ja, 9xxx als ik de vorige eigenaar moet geloven, er is een blok revisatie geweest, al heb ik geen idee wat, wanneer en hoe, alles wat mij is verteld is dat er een std krukas op is vervangen. En ik moet nageven dat de krukas er prima uit ziet, de cilinder ook, voor de warmloper uiteraard. Ik zie niks aan de kant van de vario, aan de kant van de ontsteking heb ik niet gekeken, wat ik wel kan zeggen is dat er geen speling op de krukas zit.
 
Ja klopt ja, 9xxx als ik de vorige eigenaar moet geloven, er is een blok revisatie geweest, al heb ik geen idee wat, wanneer en hoe, alles wat mij is verteld is dat er een std krukas op is vervangen. En ik moet nageven dat de krukas er prima uit ziet, de cilinder ook, voor de warmloper uiteraard. Ik zie niks aan de kant van de vario, aan de kant van de ontsteking heb ik niet gekeken, wat ik wel kan zeggen is dat er geen speling op de krukas zit.
Waar kom je vandaan ?
Mag ook in een PB.
Wellicht dat er mensen zijn die enigszins in de buurt wonen
 
Ik kan het op het filmpje niet heel goed zien , maar laat je hem nu rechts om draaien . Is het niet zo dat hij op de vario linksom draait en op het vliegwiel rechtsom. Of zet de overbrenging de richting om , heb hier eerlijk gezegd nooit zo op gelet bij mijn scooter. Als hij dat niet doet rijdt je dus achteruit als hij loopt. En zal hij ook niet starten. En anders sorry voor de opmerking
 
Ik kan het op het filmpje niet heel goed zien , maar laat je hem nu rechts om draaien . Is het niet zo dat hij op de vario linksom draait en op het vliegwiel rechtsom. Of zet de overbrenging de richting om , heb hier eerlijk gezegd nooit zo op gelet bij mijn scooter. Als hij dat niet doet rijdt je dus achteruit als hij loopt. En zal hij ook niet starten. En anders sorry voor de opmerking
Nee hij draaide linksom, anders hoorde je dat wel aan de starters krans haha.
Heb weer van alles geprobeerd maar eigenlijk nog steeds geen steek verder. Weer meerdere keren de cilinder er af en er op gezet, andere pakkingen geprobeerd, keering aan vario zijde, gecheckt en ontsteking gecheckt. Altijd nog steeds 2 / 3 bar met geen mogelijkheid van starten, niet met de kickstart, niet electrich, en niet met de boormachine.
Ik ga morgen maar is met een veer langs het hele motorblok om te zien of er ergens toch lucht lekt.

Kan het ook een kapot membraan zijn? Aangezien ik een mini randje licht langs de plaatjes zie komen, ik weet niet of dat de bedoeling is?

Want hoe check je precies of je membraan nog goed is of niet.

Als er iemand nog ideeën heeft zijn ze maar al te welkom. Er zit ook nergens een dealer bij mij in de buurt die nog aan 2 takt sleutelen, zou er überhaupt geen weten, zelfs niet verder weg. Dus ben bang dat het einde in zicht is.
 
Membraam gaat niet zo snel stuk.
En anders heb je meer mengsel in je luchtfilter.

Vergeet voor nu even die compressie meter.
Ik zou daar niet teveel aan vast klampen.
Dat is mijn persoonlijke ervaring met die goedkope meter.
Ander spul, welke ik heb van Henk (HBM) is over het algemeen, voor de hobby prima.


Heb je geen lekkage tussen de 2 carter helften? Bij een van de pas pennen onder in het blok wil nog wel eens vocht en vuil komen en daardoor wat gaan rotten.

pakkingen van het inlaat spruitstuk zijn heel en nieuw en correct gemonteerd ?
inlaat spruitstuk is heel en niet gescheurd ?
ontsteking is correct gemonteerd en werkzaam. Cdi is aangesloten en werkzaam ?
Zekering is heel ?
 
Membraam gaat niet zo snel stuk.
En anders heb je meer mengsel in je luchtfilter.

Vergeet voor nu even die compressie meter.
Ik zou daar niet teveel aan vast klampen.
Dat is mijn persoonlijke ervaring met die goedkope meter.
Ander spul, welke ik heb van Henk (HBM) is over het algemeen, voor de hobby prima.


Heb je geen lekkage tussen de 2 carter helften? Bij een van de pas pennen onder in het blok wil nog wel eens vocht en vuil komen en daardoor wat gaan rotten.

pakkingen van het inlaat spruitstuk zijn heel en nieuw en correct gemonteerd ?
inlaat spruitstuk is heel en niet gescheurd ?
ontsteking is correct gemonteerd en werkzaam. Cdi is aangesloten en werkzaam ?
Zekering is heel ?
Nee ik voel niks tegen mijn hand aankomen bij de luchtfilter, heb die er nu af dus vandaar. Dus dan is het membraan in ieder geval niet kapot.

Ja ik weet het maar aangezien hij op geen manier start ging ik er even van uit dat hij inderdaad maar 2 of 3 bar compressie heeft, maar zal daar nu even vanaf stappen.

Ik zal vanmiddag met de veer ook even langs de charter helften gaan.

- Ik zal die pakkingen ook wel even vervangen, er moet er een tussen het membraan en het blok en een tussen het membraan en het spruitstuk correct?
- Inlaat spruitstuk ziet er prima uit, maar het spruitstuk is niet als nieuw, dus ik vervang die ook wel gelijk
- Ontsteking lijkt prima ja, hij vonkt dus neem aan dat hij dan werkend is.
- CDI is aangesloten en werkzaam, anders zou hij ook niet vonken toch?
 
Controleer de Krukas Keerring eens , aan de vliegwiel zijde , heb je nog niet gedaan als ik het goed heb .
klopt ja, alleen heb eerlijkgezegd geen idee hoe ik de ontsteking er af krijg haha, heb de bout al is los gehaald met de luchttol maar blijkbaar zit die kap op een bepaalde manier vast, is er een manier om die er af te krijgen zonder weer een speciale tool van €15?

Hoorde dat 9/10 keer daar niks mee aan de hand is dus vandaar, maar het is inderdaad het checken waard, alleen weet ik dus niet precies hoe ik daar bij kan komen
 
Die tool kost toch geen 15 euro.
Vliegwieltrekker.

Echter kun je probleemloos met een (rubberen) hamer op het vliegwiel tikken om hem los te schrikken nadat de moer los is. Kan soms best een tik zijn die nodig is.
Sommigen zullen het afraden, maar nooit problemen mee gehad.
Vind vast genoeg voorbeeld filmpjes op google.
 
klopt ja, alleen heb eerlijkgezegd geen idee hoe ik de ontsteking er af krijg haha, heb de bout al is los gehaald met de luchttol maar blijkbaar zit die kap op een bepaalde manier vast, is er een manier om die er af te krijgen zonder weer een speciale tool van €15?

Hoorde dat 9/10 keer daar niks mee aan de hand is dus vandaar, maar het is inderdaad het checken waard, alleen weet ik dus niet precies hoe ik daar bij kan komen
Je kan niet HOREN of de keerring lek is of niet , zeker niet met vliegwiel er op , beter openmaken , zie je vanzelf sporen van Lekkage of niet .
als je een vliegwiel trekker te duur vind , ga dan naar Scooterzaak , voor 2 Euro... of misschien wel Gratis trekken ze het vliegwiel los , zeker als je zegt dat je een keerring set bij hun koopt . Grote kans dat dat jou probleem is . ( Scooter dus ).
 
Je kan niet HOREN of de keerring lek is of niet , zeker niet met vliegwiel er op , beter openmaken , zie je vanzelf sporen van Lekkage of niet .
als je een vliegwiel trekker te duur vind , ga dan naar Scooterzaak , voor 2 Euro... of misschien wel Gratis trekken ze het vliegwiel los , zeker als je zegt dat je een keerring set bij hun koopt . Grote kans dat dat jou probleem is . ( Scooter dus ).
horen als in ik hoorde van mensen haha. En, zo als ik al zij, is er geen een scooter winkel hier in de buurt die aan 2 takt sleutelt, en ook geen onderdelen winkel ofzo, dus betaal altijd de hoofdprijs bij k-parts met de verzendkosten.

Ik zal er wel een bestellen, maar de trekker alleen al kost al richting de 10 / 15 euro en dan nog 6 euro verzendkosten. Dus vandaar mijn vraag
 
De hoofdprijs ?
Je moet natuurlijk wel een beetje vergelijkend waren onderzoek doen. En je hoeft niet altijd alles bij K-parts te bestellen.
Je hebt ook Citypart, easyparts, jpmonderdelen, bmsparts, vrr, en een legio aan andere webshops waar je kan bestellen.

Ook is het slim om dan meerdere zaken te gelijk te bestellen ivm verzending.
Bij K-parts vanaf 49 gratis verzending.
Als je dat voor 2230 inbonkt heb je het bijna altijd de volgende dag binnen.

Dus met een beetje slim inplannen en niet steeds kleine k*t beetjes te kopen is het veel fijner werken..
Tip van Flip was dat :)
 
Ik heb inmiddels de ontsteking er af en ik lijk wel wat olie te zien, al weet ik niet 100% zeker of dit de kering is. Want kan er ook niet heel goed bij komen.
 

Attachments

  • 20220330_165126.jpg
    20220330_165126.jpg
    385.2 KB · Views: 18
  • 20220330_165709.jpg
    20220330_165709.jpg
    230.6 KB · Views: 18
  • 20220330_165711.jpg
    20220330_165711.jpg
    286.9 KB · Views: 16
  • 20220330_165714.jpg
    20220330_165714.jpg
    261.9 KB · Views: 16
  • 20220330_165716.jpg
    20220330_165716.jpg
    288.1 KB · Views: 16
  • 20220330_165718.jpg
    20220330_165718.jpg
    279.1 KB · Views: 18
Back
Top