Warmloper

UndercoverNL

Active Member
Ik heb dus afgelopen vrijdag een warmloper gehad nadat ik (gek genoeg) voor de zoveelste keer hetzelfde stuk van werk naar huis reed op volle snelheid (20km), het vermogen viel opeens helemaal weg en er viel vrijwel niks meer uit te krijgen, op en gegeven moment ging ik zo wat 20km/u, ietsjes later klom hij wel weer heel rustig naar de 50 maar veel te langzaam en heel moeizaam. Toen ik thuis aankwam na gepruttel en geploeg viel hij per direct uit toen ik stil stond. Dat was helaas ook de laatste keer dat ik hem lopend heb gehad. Starte na de warmloper niet, en ook de dag erna niet, en ook niet meer op remreiniger.

Nou had ik al eerder het probleem dat hij soms alleen op remreiniger starten, maar daarna wel blijft lopen, achteraf bedenk ik me nu pas dat dat waarschijnlijk kwam doordat de startmotor niet genoeg compressie genereerde om het benzinemengsel naar de bougie te krijgen, en natuurlijk wel de remreiniger omdat dat een stuk lichter is.
Nu starte hij dus ook niet meer met remreiniger, waaruit ik de conclusie trok, de cilinder / zuiger is nu zo erg naar de klote door de warmloper dat er zelfs te weinig compressie is om de remreiniger naar de bougie te krijgen. Heb er dit weekend een nieuwe zuiger op gegooid op de hoop dat dat genoeg zou zijn, want er zaten wel wat gaten in de vorige zuiger, maar helaas start hij ook met de nieuwe zuiger niet.
De cilinder is niet meer als nieuw, maar het is ook niet dat ik zeg van jezus wat is dat ding naar de kloten, er zitten een paar hele lichte krasjes in, maar het lijkt me sterk dat dat ook gelijk voorkomt dat hij niet meer wil starten.

Nu is mijn voornaamste vraag, klopt mijn theorie dat hij nu inderdaad niet meer start doordat hij te veel compressie verliest vanwege de schade van de warmloper. Ik krijg morgen de compressiemeter binnen en dan kan ik t checken, maar stel het is wel goed, wat kan dan het probleem zijn, en als het niet goed is, dan is de cilinder dus toch te ver verkloot?

En, hoe voorkom ik dit in de toekomst, want als de cilinder inderdaad naar de klote is wil er een dr70 onder gooien, maar die wil ik liever niet ook binnen een maand warmgelopen hebben haha.
Ik moet inderdaad een flink stuk voor werk, en het liefst rijd ik natuurlijk vol gas, daarvoor heb ik ook een 2 takt gekocht, bovendien rijd ik toch alleen maar over afgelegen landweggetjes dus doe ik er niemand kwaad mee.
De scoot is watergekoeld (koelvloeistof) en dat niveau zat gewoon goed, wilde letterlijk dit weekend een temp meter er op gaan zetten maar ja daar ben ik nu al een beetje laat mee haha.
Maar is er dus toch een mogelijkheid waardoor ik wel grotendeels vol gas naar mijn werk kan rijden zonder dat ik straks in de zomer elke dag een warmloper kan verwachten.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Cilinder was maar een goedkoop barrel.. Is goed te zien aan de zuiger, erg slechte afwerking.. Dus niet echt honen waardig.. Eerder iets voor de ijzerbak.
HOE weet jij dat Nou ?? ben je helderziend of zo...
Mijn advies is als je zelf mengt ...
Haal benzine in een Jerrycan
BP Ultimate RON 98 of Shell V-Power
1 op 35 mengen met goede Olie in de Jerrycan , Geen 2-takt Olie van de Action of andere goedkope rommel.
Daarna je tank vullen , dan weet je dat het goed gemixed is .
 
Goed, ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Ben wel benieuwd naar montage van nieuwe cilinder.
Zou dat blok ook even goed doorspuiten met lucht.

Verder is 1 op 45 ruim voldoende voor een 50 cctje.
1 op 40 ook nog te doen.

Verder een hoop gejannes over mixen.

Ik heb duizenden km's gereden met een verhouding van 1 op 40. Castrol tweetakt olie. Variërend van ander uitlaatje tot een racesetup met hele mikmak erop op straat.
Gooide het gewoon in de benzine erbij tijdens het tanken, soms halverwege de tankbeurt. Scooter 5 x heen en weer geschud.
Nooit een cilinder gesloopt.
Je kan het eventueel in een jerrycan mengen en goed schudden, maar in mijn ervaring is dat overbodig gebleken.

Ik zie de update met nieuwe cilinder wel verschijnen.
Wellicht meteen de temperatuurmeter werkend krijgen/vervangen voor een Koso of dergelijke.
Zorgen dat je verder geen valse lucht hebt bij je inlaat en de sproeier een paar maten groter nemen dan vermoedelijk nodig is.

Ik heb hierboven al eerder aangegeven dat de (brandstof)afstelling sowieso even gecontroleerd diende te worden. :)
 
Heb de nieuwe cilinder met alle nieuwe pakkingen er op zitten maar er is mischien een halve bar bij gekomen. Dat heeft dus niet echt zin gehad. Iemand ideeën waar ik zo verschrikkelijk veel druk verlies? Want de cil, zuiger, zuigerveren en alle pakkingen zijn nu vervangen
 
HOE weet jij dat Nou ?? ben je helderziend of zo...
Mijn advies is als je zelf mengt ...
Haal benzine in een Jerrycan
BP Ultimate RON 98 of Shell V-Power
1 op 35 mengen met goede Olie in de Jerrycan , Geen 2-takt Olie van de Action of andere goedkope rommel.
Daarna je tank vullen , dan weet je dat het goed gemixed is .


1647886742604-png.64311



Kijk maar naar het hemt van die zuiger.. De originele ziet er anders niet zo uit als dat. Daar hoef je geen helderziend voor te zijn, wel oplettend..

Ook die booster openingen zien eruit dat het door een kind uitgefreest is.

Dan kan je er toch wel vanuit gaan dat deze zuiger bij de cilinder hoort. Als die zuiger als zo brak eruit ziet, zal het bij de cilinder er ook niets beter eruit zien.. Ja en dan kan je wel de conclusie eraan hangen dat het geen dure cilinder is geweest.

Nou als honen dan al 60 - 70 euro kost met een nieuwe zuiger, dan weet je dan toch wel genoeg?
 
1647886742604-png.64311



Kijk maar naar het hemt van die zuiger.. De originele ziet er anders niet zo uit als dat. Daar hoef je geen helderziend voor te zijn, wel oplettend..

Ook die booster openingen zien eruit dat het door een kind uitgefreest is.

Dan kan je er toch wel vanuit gaan dat deze zuiger bij de cilinder hoort. Als die zuiger als zo brak eruit ziet, zal het bij de cilinder er ook niets beter eruit zien.. Ja en dan kan je wel de conclusie eraan hangen dat het geen dure cilinder is geweest.

Nou als honen dan al 60 - 70 euro kost met een nieuwe zuiger, dan weet je dan toch wel genoeg?
De orginele cilinder die ik nu binnen heb is anders precies dezelfde als degene die er in zat, zo ook de zuiger.

En de vorige eigenaar heeft me ook verteld dat dat allemaal orgineel was.

Maar terug naar het onderwerp, er zit een nieuwe zuiger, cilinder en pakkingen op en nog steeds heb ik maar 3 bar, dus de cilinder was er ook helemaal niet zo slecht aan toe @eurokit, als ik met een nieuwe cilinder maar een bar op schiet.
Ik kan er vanmiddag ff wat lucht in spuiten om te kijken of / waar ik het er uit kan zien komen, maar ik heb al op meerdere plekken gevoeld met starten maar kon het er niet uit voelen komen
 
Inlaattraject nalopen op valse lucht.
Krukaskeerringen controleren.
Tja hoe kan ik contoleren op valse lucht als hij überhaupt al niet loopt, en de krukaskeerringen zien er prima uit.

Als ik remreiniger direct via het uitlaat gat er in spuit start hij ook niet, hij wil dan wel heel even maar lopen doet hij niet. Maar dat neemt niet weg dat de compressie nog steeds maar 3 bar is.

Ik begin ook hopeloos te worden, heb hem er 5x afgehad en 2 pakkingsets geprobeerd, alles nieuw en nog steeds helemaal niks veranderd. Begin haast te denken dat ik diesel heb getankt, maar dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.
 
Die 3 Bar compressie ligt niet aan het trekken van valse lucht, lijkt mij.

Ik zou eerst eens beginnen met het controleren van de compressiemeter door de compressie van een andere scooter te meten of deze te testen met een compressor of goeie fietsbandenpomp.

Is je meter in orde dan kun je ervan uitgaan dat de scooter niet start omdat je compressie te laag is.

Compressie hoeft niet altijd een lek te zijn.
Om een goeie compressie te maken moet er wel lucht goed kunnen toestromen tot je cilinder.
Daarom raadt men ook altijd aan, om tijdens het meten van de compressie, het gas vol open te draaien zodat de carburateur geen weerstand vormt voor de toestromende lucht.
Dus als je compressiemeter in orde is, zou ik het probleem eens anders benaderen en controleren of je luchtfilterhuis, je luchtfilter, je luchtfilterbuis, je carburateur, je spruitstuk, je membraan of een verkeert geplaatste voetpakking de toestromende lucht niet blokkeert.
 
Imo is een HBM of andere Cheap Charlie Compressie meter troep.
Misschien wel, misschien niet, dat moet zich uitwijzen.
Goedkoop hoeft niet te betekenen dat het al defect in de doos zit.
Het zal geen uiterst nauwkeurige meter zijn en ook geen ongeziene kwaliteit maar dit hoeft ook niet, voor sporadisch gebruik en een indicatie van de gezondheid van je blokje is dit toch genoeg.

Dus we zullen HBM of Cheap Charlie als niet schuldig moeten bevinden totdat het tegendeel bewezen is. ;)
 
Misschien wel, misschien niet, dat moet zich uitwijzen.
Goedkoop hoeft niet te betekenen dat het al defect in de doos zit.
Het zal geen uiterst nauwkeurige meter zijn en ook geen ongeziene kwaliteit maar dit hoeft ook niet, voor sporadisch gebruik en een indicatie van de gezondheid van je blokje is dit toch genoeg.

Dus we zullen HBM of Cheap Charlie als niet schuldig moeten bevinden totdat het tegendeel bewezen is. ;)
Ik kwam tot die conclusie doordat ik zelf ook een HBM compressie meter bezit en precies hetzelfde euvel had. Niet verder dan 3 bar. Maar het blokkie was in goede staat.
Mijn oordeel was geveld ;-)

Er bestaat overigens ook nog wel een kans dat het mijn onkunde betreft. Statisch gezien kan ik dat niet uitsluiten. Want ik heb een hoop sleutel fouten gemaakt in mijn leven ;-)
 
Nou ik ga het nog ingewikkelder maken allemaal, heb alles er nog een keer afgehaald om er zeker van te zijn dat er geen pakking resten meer op zitten, alles er weer opnieuw op gezet en nu gaat hij zelfs onder de 2 bar, maar het gekke is dus, als ik remreiniger in het uitlaat- of bougiegat spuit start hij ook niet. Hij wil wel, want ik hoor een ander geluid, wat denk ik de ontploffing is als ik een gok moet doen.

De bougie vonkt ook, maar ja, de (goedkopen) compressie meter geeft dus wel minder als 2 bar aan, en ik kan die helaas niet testen, want heb geen andere scooter of fietspomp.

En ja bij de compressie test houd ik het gas helemaal open, heb er nu geen eens een luchtfilter op zitten dus dat zal het probleem niet zijn. (ook met luchtfilter starte hij niet)

Dus ja, het lijkt er op dat er 2 problemen zijn ontstaan, te weinig druk en een ontstekings probleem, of loopt de hele scooter ook niet met te weinig druk? Zelfs als je remreiniger in de cilinderkop spuit.
Post automatically merged:

Tevens, als ik mijn hand op de luchtinlaat van de carb houd zuigt hij wel. Al weet ik niet of hij net zo veel als normaal aanzuigt.
 
Persoonlijk denk ik niet dat alleen je vonk genoeg is om de remmen reiniger te ontsteken. Je hebt echt compressie nodig .
Het enigste wat echt voor een ontsteking zorgt zelfs bij weinig compressie is startpilot , maar volgens mij is dat ook een zeer brandbaar mengsel met ether. gebruikte het vroeger in de winter bij onwillige diesels , die al het nodige achter de kiezen hadden. Heb je niet iemand met een auto/ scooter b.v waar je je meter even kan testen
 
Persoonlijk denk ik niet dat alleen je vonk genoeg is om de remmen reiniger te ontsteken. Je hebt echt compressie nodig .
Het enigste wat echt voor een ontsteking zorgt zelfs bij weinig compressie is startpilot , maar volgens mij is dat ook een zeer brandbaar mengsel met ether. gebruikte het vroeger in de winter bij onwillige diesels , die al het nodige achter de kiezen hadden. Heb je niet iemand met een auto/ scooter b.v waar je je meter even kan testen
euhm auto wil ik absoluut niet aan gaan kloten, dat is men laatste reding naar werk, bovendien heb ik daar ook geen verstand van. En ik ken ook niet echt mensen met een scoot in de buurt.

Maar is het niet logisch dat hij inderdaad maar 2 bar heeft, omdat hij op geen enkele manier start.
 
Back
Top