Wanneer distributie ketting aan vervanging toe.

Hey allemaal.

Ik heb een piaggio zip 4t 2v
Bouwjaar 2016
Km stand: 17.000km

Ik hoor sinds kort een beetje een ratelend geluid vanuit me carter. Alles opengehaalt en zag niks vreemds. Alles weer teruggedaan zoals het moest. Nu hoor ik best vaak dat een ratelend geluid kan komen doordat de distributie ketting aan vervanging toe is.

Mijn vraag is: hoe zie je of een distributie ketting aan vervanging toe is en hoelang gaat een distributie ketting mee?
 
Advertisement - register to remove this

Waar heb je echt naar gekeken dan? Oh ja, ziet er goed uit, oke dan, zo iets?

Stond de boel nog netjes op tijd? Op de krukas (vliegwiel) en nokkenas? Kleppen netjes gesteld? Als de ketting te lang word, zal de timing verlopen, en dan zal de nokkenas (ietsje) verdraaid zijn terwijl de krukas netjes op tijd staat. Of andersom, net waar je zin in hebt.

met 17000 verwacht ik eigenlijk niet dat de ketting gerekt is, tenzij dat ding echt verwaarloosd en afgeragd is.

Kan natuurlijk ook in de overbrenging zitten.
 
Het kan ook nog je bendix zijn als goed is. Die willen ook nog wel is losser gaan zitten en dan hoor je dit.
Kan je altijd bekijken! :)
 
Waar heb je echt naar gekeken dan? Oh ja, ziet er goed uit, oke dan, zo iets?

Stond de boel nog netjes op tijd? Op de krukas (vliegwiel) en nokkenas? Kleppen netjes gesteld? Als de ketting te lang word, zal de timing verlopen, en dan zal de nokkenas (ietsje) verdraaid zijn terwijl de krukas netjes op tijd staat. Of andersom, net waar je zin in hebt.

met 17000 verwacht ik eigenlijk niet dat de ketting gerekt is, tenzij dat ding echt verwaarloosd en afgeragd is.

Kan natuurlijk ook in de overbrenging zitten.
Nee ik heb echt alles eruit gehaald, starterkrans vario, koppelinghuis enzevoort. Met zaklamp overal op geschenen en Nergens beschadigingen of iets te zien. Dus ik vermoed dat het niet uit carterkap komt. Ook heb ik hem
Gestart zonder kickstart rondsel en hoor het nog steeds, dus die schuurt ook niet.

Kleppen zijn 1000km nog gesteld. Ik zal voor de zekerheid de kleppen nakijken en de timing bekijken. Dankjewel voor de hulp
Post automatically merged:

Het kan ook nog je bendix zijn als goed is. Die willen ook nog wel is losser gaan zitten en dan hoor je dit.
Kan je altijd bekijken! :)
bendix zit nog goed vast en heeft geen speling gelukkig.
 
Het kunnen net zo goed versleten vario hoekjes zijn.. Ik vond die standaard dingen die piaggio geleverd heeft met de scooter niet veel beter dan van een Chinese scooter. Goed advies is om er hoekjes erin te zetten van polini.. Dit heeft voor mij geresulteerd in dat de vario geruisloos is gaan werken en geen tikken of geklapper hebt gehoord. Overigens zijn deze hoekjes waarschijnlijk nog prima voor mijn peugeot kisbee.
Bedoel je de variogeleiders? Ik heb deze nog nieuwe liggen die in me malossi multivar erbij zaten, dus die zet ik er dadelijk gelijk nieuwe op.
 
Hey allemaal.

Ik heb een piaggio zip 4t 2v
Bouwjaar 2016
Km stand: 17.000km

Ik hoor sinds kort een beetje een ratelend geluid vanuit me carter. Alles opengehaalt en zag niks vreemds. Alles weer teruggedaan zoals het moest. Nu hoor ik best vaak dat een ratelend geluid kan komen doordat de distributie ketting aan vervanging toe is.

Mijn vraag is: hoe zie je of een distributie ketting aan vervanging toe is en hoelang gaat een distributie ketting mee?
Die had bij de 12.000km vervangen moeten worden.. dat is niet gebeurd anders hadden ze het je wel verteld dus ik zou er maar niet te lang mee wachten
 
17k voor een ketting revisie is vrij normaal. Kettingslijtage is de zien achter de vario. Dan schuurt de ketting langs het carter bij de kettinggeleider in de buurt.
Zou zoals bovenstaand eerst de overbrenging proberen uit te sluiten.

Sommige kunnen het voelen wanneer je de kleppendeksel eraf haalt.. Voor mij voelt het altijd als hap.
 
Dat geloof ik wel van die 17k vrij normaal is. Maar als men van piaggio 17k als vervanginginterval had opgegeven in het onderhoudsboekje dan reed iedereen door tot de 25 of 30k. Maar zeker ff overbrenging eerst checken, kost ook niks. Maar zou wel een vervanging in gaan plannen of gaan sparen voor ;)
 
Dat geloof ik wel van die 17k vrij normaal is. Maar als men van piaggio 17k als vervanginginterval had opgegeven in het onderhoudsboekje dan reed iedereen door tot de 25 of 30k. Maar zeker ff overbrenging eerst checken, kost ook niks. Maar zou wel een vervanging in gaan plannen of gaan sparen voor ;)
Hey principal, misschien handig om erbij te vertellen. Bij de 15.000km heb ik een onderhoudsbeurt gehad en is mijn cilinder vervangen want die was licht beschadigd. Ik ga ervanuit dat als de ketting te ver was uitgerekt ze dit wel hebben moeten zien? Ik ga eerst de overbrenging nog een keer goed checken. Ik houd jullie op de hoogte
 
ja geleiders.

Ik weet alleen niet of dat die van malossi wel passen op de originele vario.

Heb volgens mij zelf de Universele van polini.

Als je er meer van kan weten kan je ook eens even rond neuzen op het YT kanaal van Joey schaar (volgas met joey).. Die verteld in een van de videos ook hoe je deze moet monteren.
Super super bedankt! De orginele variteur heeft compleet andere vario hoekjes dan de malossi multivar met die hoekjes. Ik heb de orginele variteur met de orginele variateur hoekjes erin gezet en het geluid is weg
 
Back
Top