Zip iget E4 start alleen bij volgas wanneer warm

Jeroen_Sp

Active Member
Mijn Zip Iget E4 start altijd zonder problemen. Laatst voor de zekerheid kleppen gesteld, de inlaat stond iets te strak maar niks zorgwekkends. Nu alles goed gesteld. Voor de rest is het onderhoud up to date (nieuw filter, bougie en olie). Gaat om een snor versie welke behalve de gladde variobus en andere rollen helemaal origineel is. heeft 4.500km gelopen en ik tank altijd ethanol vrije E5 benzine.

Het is altijd starten rijden. Echter als de motor echt door en door warm is en ik de scooter even weg zet (een minuut of 5 a 10) dan start deze daarna alleen met volgas. Slaat dan wel gewoon direct aan. Gas dicht houden (zoals ik normaal start) en de motor slaat niet aan. Als ik daarna de motor uitzet en direct weer start wil hij wel starten zonder gas.

iemand een idee waar dit in zit? Ik had al gekeken naar druk in de tank dus dop los voor starten maar dat had geen verschil.
 
Advertisement - register to remove this

ik zou haast vermoeden dat je injector na druppelt/lekt op de restdruk in het systeem.
druk op de tank zou niet hoger moeten/kunnen zijn dan je inspuitdruk die je pomp creëert.
 
Ik zou mij geen zorgen maken. Een motor die door en door heet is start altijd lastiger, en de afstelling voor starten is dan iets te rijk, d.w.z. teveel benzine in verhouding tot lucht. Ik ken het verschijnsel vooral bij auto's van vroeger, die gewoon een carburateur hadden en geen motormanagement systeem.
Wanneer je dan volgas geeft breng je de verhoudingen op een wat grove manier tijdelijk in orde, net genoeg om te starten.
Helaas kun je dat niet netjes afstellen, omdat ook de choke onder controle van de ECU staat.
Het lijkt erop dat men bij Piaggio een steekje heeft laten vallen bij het programmeren van temperatuur correcties op de injecties van benzine.
Bij de E5 brom versie is het een vaker gehoorde klacht dat de motor pas vrij laat op temperatuur komt, en tot die tijd te arm staat en weinig sjoeche geeft.
Evengoed, de reden die C-Row aangeeft kan ook voorkomen.
Nog even over de temperatuur. De ECU meet de temperatuur van de cylinderkop, daar zit een sensor ingeschroefd. Maar de ECU meet ook de temperatuur van de inkomende lucht in het gasklephuis. Wanneer de motor lekker warm is en de buitentemperatuur ook, en je stopt de motor dan kan de motor niet zo makkelijk zijn warmte 'kwijt'. Er is geen rijwind meer, het schoepenrad op het vliegwiel blaast geen lucht meer langs de cilinder(kop). En dan stijgt de temperatuur in het gasklephuis vermoedelijk verder door dan in de cilinderkop.
Wanneer aldaar de temperatuur flink hoger is, bewegen de moleculen sneller vanwege meer energie, en zit er per kubieke centimeter minder zuurstof deeltjes in dan normaal. De lucht is 'ijler'. Wanneer je dan een 'gewone' portie benzine injecteert, verzuip je de motor al vrij snel, omdat er te weinig zuurstof deeltjes zijn om met de benzine voor explosie te zorgen.
 
Last edited:
Back
Top