vespaparis
New Member
Hallo allemaal. Dit is mijn eerste post na uren te hebben gelezen wat anderen gepost hebben, met veel aandacht en plezier.
Ik loop tegen een issue aan en ik weet niet meer waar ik het t beste kan zoeken, het zit zo: ik heb een Vespa LX 50 4T met 28.000 km op de teller. Deze heeft zeker 10.000 km met een andere cilinder gelopen (80cc) maar ik ben hem weer origineel aan het maken. Inmiddels zit alles er weer origineel op en rijdt ie, maar niet goed.
Hij start perfect. Heeft iets moeite met koud wegrijden maar dat is binnen een minuut weg. Vervolgens trekt hij redelijk oké door (koud en vol gas) maar zodra hij warm wordt, moet ik het gas op 1/2 zetten om een beetje normaal te blijven rijden. Met 1/2 gas haalt ie qua top met heel veel moeite 40-45 km/h, bergaf lukt dan 55 km/h.
Er is veel vervangen (sommigen zullen zeggen dat het de moeite niet waard was adhv hoe veel km er op de teller staan, maar ik zie het als hobbyproject om m’n eerste scooter weer levend te krijgen). Zo heb ik de carburateur onderdelen vervangen met een riviesiekit, veel sproeier maten geprobeerd en zit nu weer op de standaard maat 78. Met 80 en 82 had ik hetzelfde probleem. Ook veel standen van de luchtstelschroef geprobeerd en de carburateur is helemaal schoongemaakt. En alle pakkingen bij de motor zijn vervangen.
Opmerkelijk is dat de scooter op z’n standaard ook moeite heeft met de hoge toeren, dus met wiel van de grond.
Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken:
- CDI vervanging toe? Pinnetje waar de bougiekabel ingedraaid wordt houdt de kabel niet meer echt vast, lijkt beetje verroest)
- Timing toch niet helemaal juist afgesteld?
- Distributieketting vervangen?
- Kettingspanner niet meer in orde?
- Carburateur toch helemaal vervangen?
- Vario issue? Deze is niet meer helemaal glad
- Te weinig compressie?
- Kleppen verkoold?
- luchtfilter slang die op de luchtfilter zit (en naar de carburateur gaat zit niet heel strak meer, kan dat t zijn?)
Overige informatie:
- De CDI is ontgrensd (bijna sinds het begin)
- Scooter valt warm meteen uit (moet altijd een de gaskabel licht vasthouden)
Ik ben heel benieuwd naar jullie opinies! Alvast dank voor het antwoorden.
Ik loop tegen een issue aan en ik weet niet meer waar ik het t beste kan zoeken, het zit zo: ik heb een Vespa LX 50 4T met 28.000 km op de teller. Deze heeft zeker 10.000 km met een andere cilinder gelopen (80cc) maar ik ben hem weer origineel aan het maken. Inmiddels zit alles er weer origineel op en rijdt ie, maar niet goed.
Hij start perfect. Heeft iets moeite met koud wegrijden maar dat is binnen een minuut weg. Vervolgens trekt hij redelijk oké door (koud en vol gas) maar zodra hij warm wordt, moet ik het gas op 1/2 zetten om een beetje normaal te blijven rijden. Met 1/2 gas haalt ie qua top met heel veel moeite 40-45 km/h, bergaf lukt dan 55 km/h.
Er is veel vervangen (sommigen zullen zeggen dat het de moeite niet waard was adhv hoe veel km er op de teller staan, maar ik zie het als hobbyproject om m’n eerste scooter weer levend te krijgen). Zo heb ik de carburateur onderdelen vervangen met een riviesiekit, veel sproeier maten geprobeerd en zit nu weer op de standaard maat 78. Met 80 en 82 had ik hetzelfde probleem. Ook veel standen van de luchtstelschroef geprobeerd en de carburateur is helemaal schoongemaakt. En alle pakkingen bij de motor zijn vervangen.
Opmerkelijk is dat de scooter op z’n standaard ook moeite heeft met de hoge toeren, dus met wiel van de grond.
Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken:
- CDI vervanging toe? Pinnetje waar de bougiekabel ingedraaid wordt houdt de kabel niet meer echt vast, lijkt beetje verroest)
- Timing toch niet helemaal juist afgesteld?
- Distributieketting vervangen?
- Kettingspanner niet meer in orde?
- Carburateur toch helemaal vervangen?
- Vario issue? Deze is niet meer helemaal glad
- Te weinig compressie?
- Kleppen verkoold?
- luchtfilter slang die op de luchtfilter zit (en naar de carburateur gaat zit niet heel strak meer, kan dat t zijn?)
Overige informatie:
- De CDI is ontgrensd (bijna sinds het begin)
- Scooter valt warm meteen uit (moet altijd een de gaskabel licht vasthouden)
Ik ben heel benieuwd naar jullie opinies! Alvast dank voor het antwoorden.