Waar zit het probleem? (Vespa LX 50 4t)

vespaparis

New Member
Hallo allemaal. Dit is mijn eerste post na uren te hebben gelezen wat anderen gepost hebben, met veel aandacht en plezier.

Ik loop tegen een issue aan en ik weet niet meer waar ik het t beste kan zoeken, het zit zo: ik heb een Vespa LX 50 4T met 28.000 km op de teller. Deze heeft zeker 10.000 km met een andere cilinder gelopen (80cc) maar ik ben hem weer origineel aan het maken. Inmiddels zit alles er weer origineel op en rijdt ie, maar niet goed.

Hij start perfect. Heeft iets moeite met koud wegrijden maar dat is binnen een minuut weg. Vervolgens trekt hij redelijk oké door (koud en vol gas) maar zodra hij warm wordt, moet ik het gas op 1/2 zetten om een beetje normaal te blijven rijden. Met 1/2 gas haalt ie qua top met heel veel moeite 40-45 km/h, bergaf lukt dan 55 km/h.

Er is veel vervangen (sommigen zullen zeggen dat het de moeite niet waard was adhv hoe veel km er op de teller staan, maar ik zie het als hobbyproject om m’n eerste scooter weer levend te krijgen). Zo heb ik de carburateur onderdelen vervangen met een riviesiekit, veel sproeier maten geprobeerd en zit nu weer op de standaard maat 78. Met 80 en 82 had ik hetzelfde probleem. Ook veel standen van de luchtstelschroef geprobeerd en de carburateur is helemaal schoongemaakt. En alle pakkingen bij de motor zijn vervangen.

Opmerkelijk is dat de scooter op z’n standaard ook moeite heeft met de hoge toeren, dus met wiel van de grond.

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken:
- CDI vervanging toe? Pinnetje waar de bougiekabel ingedraaid wordt houdt de kabel niet meer echt vast, lijkt beetje verroest)
- Timing toch niet helemaal juist afgesteld?
- Distributieketting vervangen?
- Kettingspanner niet meer in orde?
- Carburateur toch helemaal vervangen?
- Vario issue? Deze is niet meer helemaal glad
- Te weinig compressie?
- Kleppen verkoold?
- luchtfilter slang die op de luchtfilter zit (en naar de carburateur gaat zit niet heel strak meer, kan dat t zijn?)

Overige informatie:
- De CDI is ontgrensd (bijna sinds het begin)
- Scooter valt warm meteen uit (moet altijd een de gaskabel licht vasthouden)

Ik ben heel benieuwd naar jullie opinies! Alvast dank voor het antwoorden.
 
Advertisement - register to remove this

Revisie kit zeg je? Welke carburateur en welke kit heb je er op zitten?
Zou zelf beginnen met stukje bougiekabel afknippen en die aansluiting in orde maken met stukje schuurpapier. Koud minder performance is normaal, zeker met dit weer, maar toch lijk je een afstel probleem te hebben.

Ook even een tiewrap op die luchtfilterslang aan beide kanten.

Ter info, de eerste 2.minuten staat de choke met z'n pinnetje ingetrokken.
Hierna drukt hij een benzine toevoer kanaal dicht.
Als hij warm slechter rijd dan koud kan het zijn dat hij dan teveel lucht/te weinig benzine krijgt.
Nu weet ik dat 82 vrij groot is, maar mijn LX heeft eigenlijk ook altijd het lekkerste op 84 gereden met luchtschroef iets ruimer open 2 slagen meen ik. Dit zou ik bekijken als eerdere handelingen geen uitkomst bieden.

Mocht iemand anders een aanvulling of opmerking over bovenstaande hebben dan hoor ik het graag.


Vario/kleppen zou ik niet direct naar neigen met deze problemen maar zou de kleppen wel checken.

Kun je eens een filmpje maken en via YouTube uploaden?
 
Last edited:
Revisie kit zeg je? Welke carburateur en welke kit heb je er op zitten?
Zou zelf beginnen met stukje bougiekabel afknippen en die aansluiting in orde maken met stukje schuurpapier. Koud minder performance is normaal, zeker met dit weer, maar toch lijk je een afstel probleem te hebben.

Ook even een tiewrap op die luchtfilterslang aan beide kanten.

Ter info, de eerste 2.minuten staat de choke met z'n pinnetje ingetrokken.
Hierna drukt hij een benzine toevoer kanaal dicht.
Als hij warm slechter rijd dan koud kan het zijn dat hij dan teveel lucht/te weinig benzine krijgt.
Nu weet ik dat 82 vrij groot is, maar mijn LX heeft eigenlijk ook altijd het lekkerste op 84 gereden met luchtschroef iets ruimer open 2 slagen meen ik. Dit zou ik bekijken als eerdere handelingen geen uitkomst bieden.

Mocht iemand anders een aanvulling of opmerking over bovenstaande hebben dan hoor ik het graag.


Vario/kleppen zou ik niet direct naar neigen met deze problemen maar zou de kleppen wel checken.

Kun je eens een filmpje maken en via YouTube uploaden?
Linkje naar de revisiekit: https://www.cityparts.nl/artikel/20...4t-agm-4t-znen-4t-fosti-grande-retro-iva.html

Qua carburateur zit de standaard (Keihin?) carburateur erop. Cilinder is de standaard 50cc cilinder (originele zuigerveren tevens teruggezet).

Enorm bedankt voor je reactie al! Ik ga er mee aan de slag en zal tevens ook een filmpje maken.

Qua sproeier heb ik van 78 tot en met 82 getest en lijkt het probleem bij elke maat hetzelfde. Overigens heb ik wel nog verschillende maten sproeier liggen. Ik begon echter te twijfelen of het probleem wel bij de carburateur lag omdat daar de laatste tijd alle aandacht naartoe is gegaan en niks echt verbeterde. Overigens is het plastic membraan van de carburateur ook vervangen (kom even niet op de naam).
 
Setje is waarschijnlijk te gebruiken, maar niet geheel origineel. Problemen tot half gas kunnen ook te maken hebben met de gasnaald, dat klipje zou je standje omlaag kunnen zetten.
 
Als je allemaal dingen hebt geprobeerd met de carb maar de problemen blijven, zou ik haast zeggen dat het issue elders zit.

Of je moet kijken of je een andere carb kan lenen om te testen. Ik zou niet zomaar een nieuwe kopen.
 
Revisie kit zeg je? Welke carburateur en welke kit heb je er op zitten?
Zou zelf beginnen met stukje bougiekabel afknippen en die aansluiting in orde maken met stukje schuurpapier. Koud minder performance is normaal, zeker met dit weer, maar toch lijk je een afstel probleem te hebben.

Ook even een tiewrap op die luchtfilterslang aan beide kanten.

Ter info, de eerste 2.minuten staat de choke met z'n pinnetje ingetrokken.
Hierna drukt hij een benzine toevoer kanaal dicht.
Als hij warm slechter rijd dan koud kan het zijn dat hij dan teveel lucht/te weinig benzine krijgt.
Nu weet ik dat 82 vrij groot is, maar mijn LX heeft eigenlijk ook altijd het lekkerste op 84 gereden met luchtschroef iets ruimer open 2 slagen meen ik. Dit zou ik bekijken als eerdere handelingen geen uitkomst bieden.

Mocht iemand anders een aanvulling of opmerking over bovenstaande hebben dan hoor ik het graag.


Vario/kleppen zou ik niet direct naar neigen met deze problemen maar zou de kleppen wel checken.

Kun je eens een filmpje maken en via YouTube uploaden?
Hoi simsa,

Bij deze de video's waarop het probleem zichtbaar en hoorbaar is:
Op z'n standaard (eerste keer vol gas, tweede keer half gas en vervolgens gas opbouwen):
Vol gas:
Half gas en vervolgens rustig opbouwen:

Tevens ook nog getest op valse lucht en dit was niet het geval.

Kan dit probleem bij de vario liggen? Of toch ergens anders zoeken, zoals dus de carburateur? De komende dagen ga ik in elk geval testen met een andere (goed werkende) carburateur van een Piaggio Fly 4t.
 
ik weet niet of en hoe je er bij een Keihin bij komt, maar heb je het membraan van je regelschuif (en die schuif) al eens bekeken?
dat membraan bij m'n dellórto was smerig en de schuif gekrast, schoonmaken resp. fijn opschuren deed wonderen. (dit bij 24K km)
 
ik weet niet of en hoe je er bij een Keihin bij komt, maar heb je het membraan van je regelschuif (en die schuif) al eens bekeken?
dat membraan bij m'n dellórto was smerig en de schuif gekrast, schoonmaken resp. fijn opschuren deed wonderen. (dit bij 24K km)
Dank voor je reactie. Bedoel je dan het gedeelte bij nummer 11 op onderstaande afbeelding? Deze is wel vervangen ook, maar ga het dubbelchecken. Zal ook foto’s maken van de staat van de onderdelen.
IMG_5532.jpeg
 
yes, nr 11. als dat ook vervangen is, zou dat het probleem niet mogen zijn.
is ook je sproeiernaald (5, die ìn die schuif hangt) vervangen en is die verstelbaar en zo ja, heb je die instelling overgenomen of wijkt die af?
 
Hij start ook wat lastig, ben benieuwd of die beter rijdt met andere carburateur.

Met startproblemen zou ik ook de kleppen even controleren.
 
yes, nr 11. als dat ook vervangen is, zou dat het probleem niet mogen zijn.
is ook je sproeiernaald (5, die ìn die schuif hangt) vervangen en is die verstelbaar en zo ja, heb je die instelling overgenomen of wijkt die af?
De sproeiernaald is niet vervangen momenteel
Post automatically merged:

eens.
onze definitie van "start perfect" is iets anders dan we hier in de video's zien..
perfect, al zeg ik het zelf.
Haha ja daar zit een groot verschil in inderdaad. Op het moment van schrijven startte hij een stuk beter dan op de video's. Ik moet mijn woorden terugnemen over het starten :)
Post automatically merged:

Hij start ook wat lastig, ben benieuwd of die beter rijdt met andere carburateur.

Met startproblemen zou ik ook de kleppen even controleren.
De kleppen zouden helemaal juist afgesteld moeten zijn qua speling, dit heb ik drie keer gecheckt toen het blok onder de scooter uit was.

Ik kwam zojuist op dit filmpje en ga nu ook van dat spul halen, aangezien dit onderdeel vervangen is. Hopen dat dat het is! Keep you posted.
 
Met een beetje vaseline zou je het ook kunnen controleren.
Heb je de choke als eens ontkoppeld en gekeken of deze zijn pinnetje uitschuift. Dat kan ook nare problemen geven waardoor die veel te rijk loopt. Hierdoor zal de bougie verkolen en steeds slechter lopen.
Een bougie van 4T is wat lastiger aflezen, maar wanneer er echt iets goed mis is met de verhouding van het mengsel is dit goed te zien. Heb je dar een foto van?

Heb je al die carburateur kunnen proberen van die vriend?
 
De sproeiernaald is niet vervangen momenteel
Post automatically merged:


Haha ja daar zit een groot verschil in inderdaad. Op het moment van schrijven startte hij een stuk beter dan op de video's. Ik moet mijn woorden terugnemen over het starten :)
Post automatically merged:


De kleppen zouden helemaal juist afgesteld moeten zijn qua speling, dit heb ik drie keer gecheckt toen het blok onder de scooter uit was.

Ik kwam zojuist op dit filmpje en ga nu ook van dat spul halen, aangezien dit onderdeel vervangen is. Hopen dat dat het is! Keep you posted.
ik had bagger op dat membraan zitten, heb 'm schoongespoeld met en gedrenkt in ballistol (wapenolie op amandelbasis) dit zou ook "voedend" (lijkt wel shampooreclame) zijn voor "benzinebestendig rubber" dit werkte goed.
 
Met een beetje vaseline zou je het ook kunnen controleren.
Heb je de choke als eens ontkoppeld en gekeken of deze zijn pinnetje uitschuift. Dat kan ook nare problemen geven waardoor die veel te rijk loopt. Hierdoor zal de bougie verkolen en steeds slechter lopen.
Een bougie van 4T is wat lastiger aflezen, maar wanneer er echt iets goed mis is met de verhouding van het mengsel is dit goed te zien. Heb je dar een foto van?

Heb je al die carburateur kunnen proberen van die vriend?
In aanvulling hierop zit er een kabeltje dat tussen de kabelboom en de choke in zit met een weerstand erop. @Jeroen2 heeft mij hierin geholpen destijds en het weerstand kunnen solderen.
Echt een topactie en nog steeds waardeer ik dat enorm.
 
Het probleem bleek de carburateur te zijn. Helaas kon ik de carburateur van de vriend uiteindelijk toch niet lenen dus had ik om te testen een Mezoly carburateur gekocht (aanbieding van €30) omdat de originele uitverkocht was (was ook een aanbieding, €150).

Ben benieuwd hoe lang deze carburateur mee gaat maar voor nu in elk geval al enorm blij dat ie weer als een zonnetje rijd (en ook start!).

Dank allemaal voor het meedenken!
 
top dat je het terugkoppelt, hoop dat je lang en goed door kunt op je nieuwe carburateur. (ik zou wel benieuwd zijn wat er dan precies kapot aan is)
 
top dat je het terugkoppelt, hoop dat je lang en goed door kunt op je nieuwe carburateur. (ik zou wel benieuwd zijn wat er dan precies kapot aan is)
Terugkoppeling geven is het minste dat ik kon doen. Hoort er absoluut bij naar mijn idee!

Zelf ben ik ook erg benieuwd wat er mis is met de originele carburateur. Ik heb hem nog liggen, wellicht als de dagen weer wat warmer zijn eens grondig onderzoeken. Mocht ik daar uiteindelijk nog een ontdekking in doen dan zal ik dit hier ook delen.
 
Back
Top