Waar zijn de nieuwe Honda scooters?

Standaard in het assortiment van het Politieteam zit een magneet (magneetbegrenzer), voor de begrenzers met een codering via de remhevels is er (inmiddels) een datasheet voor handen. Dit is idem voor begrenzers via het contactslot qua code.

En ik gaf aan dat ze het op kunnen sporen, het letterlijke zien is natuurlijk geheel wat anders!
En als ze het niet vertrouwen gaat sowieso de gehele scooter mee op transport naar het Politiebureau.
En wat daar vervolgens gebeurt laat zich wel raden!
dat zit voornamelijk op die 2t scooters, 4t word voornamelijk electronisch begrenst door middel van een toeren begrenzer,
 
dat zit voornamelijk op die 2t scooters, 4t word voornamelijk electronisch begrenst door middel van een toeren begrenzer,

Het zijn vooral oneliners waarvan de onderbouwing ver te zoeken is!
Wat heeft het voor nut om een 4 takt scooter elektronisch op de toeren te gaan begrenzen!?

Het meeste vermogen wordt immers afgegeven tussen de 6.500/7.500 RPM bij de meeste 4 takt scooterblokken i.c.m. een 50cc cilinder. Waar jij het over hebt is dat de snelheid begrenst wordt en dat is een heel ander verhaal!
 
Het zijn vooral oneliners waarvan de onderbouwing ver te zoeken is!
Wat heeft het voor nut om een 4 takt scooter elektronisch op de toeren te gaan begrenzen!?

Het meeste vermogen wordt immers afgegeven tussen de 6.500/7.500 RPM bij de meeste 4 takt scooterblokken i.c.m. een 50cc cilinder. Waar jij het over hebt is dat de snelheid begrenst wordt en dat is een heel ander verhaal!
die cdi kasjes die van de 25km en 45km, zijn begrenst op een bepaalde toerental, dat samen met een vario ring begrenst hem, dan word ie toch electronish begrenst? in combi met een dun ringetje
 
die cdi kasjes die van de 25km en 45km, zijn begrenst op een bepaalde toerental, dat samen met een vario ring begrenst hem, dan word ie toch electronish begrenst? in combi met een dun ringetje

Ja, maar deze worden elektronisch begrenst op snelheid i.p.v. toeren!
Een 25 km/u scooter begrenzen op toerental is natuurlijk complete waanzin, tenzij je bereid bent om mee te steppen om de vaart erin te krijgen! De varioring is slechts een hulpmiddel om de snelheid daadwerkelijk binnen de perken te houden

Een CDI bepaald namelijk ook de maximumsnelheid en wordt daarom vaak als begrenzer gebruikt en/of aangeduid.
Scooters die voldoen aan de euro 4 & 5 normen maken geen gebruik meer van een CDI, maar werken met een ECU i.c.m. speedconverter module o.i.d.
Het opvoeren van deze modellen werkt dan ook op een andere manier.
De begrenzing van euro 4/5 scooters wordt normaliter geregeld door de software waar de betreffende ECU unit gebruik van maakt.

Denk aan: Dellorto, Delphi, Motion, Rongmao of Rojo! bijvoorbeeld.

En is het nou echt zo moeilijk om een normale zin te formuleren met de bijbehorende leestekens!?
 
Last edited:
Nou de titel geeft het al aan waar ik naar toe wil in deze...
De huidige Honda scooters zijn ons wel bekend zoals, de Zoomer, Vision of NSC50-R.

De afgelopen jaren heeft Honda echter ook niet stil gezeten en zijn er heel wat mooie 4takt 50cc types de wereld in geslingerd!
Ik heb Aziatische familieleden en ook wat goede vrienden in het oosten die er tevens permanent werken en wonen.
Deze geweldige mensen hebben mij een jaar of 5/6 geleden er al op gewezen dat juist de Japanse (Honda) scooters gretig aftrek vinden in bijna geheel Azië!

Ik dacht in eerste instantie ook van; WTF moet ik nu hiermee...!?
Alles daar is immers minstens 125cc of meer wat de klok slaat, 50cc varianten is meer voor de Europese markt bedoeld.
Maar een maat van mij in Thailand verzekerde mij ervan dat er ook 50cc scooters verkrijgbaar waren in de grote stad!
(hij woont zelf met gezin in een dorpje wat 25/30 km verderop ligt in het noorden)
Uiteraard gingen toen m'n oortjes richting het oosten wijzen want mijn interesse was gewekt!

Wat hij me toen stuurde was geweldig...
Het model bestaat al sinds 2014 en is voor het laatst op nieuw uitgebracht in 2020 met een originele & prachtig Honda motorblok!

Ik heb het dan specifiek over de Honda Dunk 50cc..

View attachment 62869

View attachment 62871

View attachment 62874!


Ik ben dus eigenlijk zowel verbijsterd als verontwaardigd dat geen enkele importeur en/of dealer dit geïntroduceerd heeft!
(er zijn toch immers ook Honda dealers in ons mooie NL)
I.p.v. degelijkheid krijgen we nog steeds 2e hands techniek uit de jaren 80 en 90 voorgeschoteld met oude systemen (uit o.a. uit de motorwereld) wat op een 50cc eigenlijk niet thuishoort en ook (meestal) niet geheel correct werkt!

Ik rijdt inmiddels (al een tijdje) op een motorscooter voor woon/werkverkeer en dat bevalt op zich prima....
Maar als het enigszins kan pak ik liever een 50cc scooter. Waarom?
Klinkt vreemd maar ik hou van de rust en het niet opgejaagd worden door snelheidsjunkies!
En in de warmere maanden van het jaar hoef ik niet echt meer dan 50/60 km/u te rijden op de daarvoor bedoelde wegen.

Maar goed dit is verder niet relevant, wat ik wil weten is waarom Honda de gehele Europese markt links heeft laten liggen!
Als ik me niet vergis heeft Honda toen der tijd nog wel in het scooter express tijdschrift gestaan met nieuwe modellen??
Echter is er nooit meer iets van gehoord, gelezen, en/of gezien dus!!
Wie heeft het antwoord??

Volgens een bevriende dealer zal het waarschijnlijk te maken hebben met de prijs en afzet mogelijkheden of zoiets?
Honda is wat dat betreft best wel een dure scooter anno het nieuwe injectie 4T motorblok tijdperk.
Zelfs in de meeste Aziatische landen is het best een dure scooter gebleken.
Beste,

Ik heb een nieuwe uitlaat nodig, niet om betere prestaties te verkrijgen maar gewoon omdat de mijne doorgeroest ´loshangt´.

Het gaat over een Honda Vision 2015, 4takt, NSC50(MPD).
Heb deze enkele maanden geleden 2ehands gekocht maar nu hangt de uitlaat los (kapot, ophanging losgeroest van de uitlaat)en ik ken echt niets van scooters.

Ik zoek me zot online. Kan u me wijzer maken aub?

Hetgene ik al teweten ben gekomen is dat de originele van Honda zelf ´onbetaalbaar´ zijn, gaan tussen de €500 en de €600..

Ben dus op zoek naar een betaalbare replica waar ik toch gelijkwaardige prestaties van mag verwachten.

Ik heb deze gevonden, die ik eventueel wel zou durven:

Maar deze:

Lijkt er verdomd hard op maar de prijs is bijna de helft.. Kan je zoiets riskeren of welke mening heeft u hierop aub?

Alvast bedankt voor je eventuele reactie,
Groetjes,
Pj
 
Beste,

Ik heb een nieuwe uitlaat nodig, niet om betere prestaties te verkrijgen maar gewoon omdat de mijne doorgeroest ´loshangt´.

Helaas is het zo dat originele uitlaten inmiddels bijna onbetaalbaar geworden zijn.
Ook Honda is daar geen uitzondering in helaas en moet men al gauw een netto weekloon ophoesten voor een fatsoenlijke uitlaat!

De link van singa.nl is een uitlaat wat specifiek (en alleen) voor Honda ontworpen is.
Andere (2e) link van de GY6 types kun je best links laten liggen puur om het feit dat deze in het geheel niet gaan passen!

Een aantal (6/7) jaren geleden had men voor een redelijke prijs ook een Turbokit uitlaat die niks afdeed aan het beschikbare vermogen.
In die tijd was de prijs €190/195,00 waarbij men ook de db-killer gemakkelijk verwijdert kon worden.
Ook best een uitgave maar zeker ook een goede uitlaat met een mooiere look onder de Honda.

Weet niet geheel zeker of dat dit type van Turbokit nog steeds verkrijgbaar is, of überhaupt aangeboden wordt op het www!?
Misschien rechtstreeks bij Turbokit zelf vandaan...?

Edit: Het type M4T159-N is nog steeds verkrijgbaar maar ook best prijzig helaas!

 
Last edited:
Helaas is het zo dat originele uitlaten inmiddels bijna onbetaalbaar geworden zijn.
Ook Honda is daar geen uitzondering in helaas en moet men al gauw een netto weekloon ophoesten voor een fatsoenlijke uitlaat!

De link van singa.nl is een uitlaat wat specifiek (en alleen) voor Honda ontworpen is.
Andere (2e) link van de GY6 types kun je best links laten liggen puur om het feit dat deze in het geheel niet gaan passen!

Een aantal (6/7) jaren geleden had men voor een redelijke prijs ook een Turbokit uitlaat die niks afdeed aan het beschikbare vermogen.
In die tijd was de prijs €190/195,00 waarbij men ook de db-killer gemakkelijk verwijdert kon worden.
Ook best een uitgave maar zeker ook een goede uitlaat met een mooiere look onder de Honda.

Weet niet geheel zeker of dat dit type van Turbokit nog steeds verkrijgbaar is, of überhaupt aangeboden wordt op het www!?
Misschien rechtstreeks bij Turbokit zelf vandaan...?

Edit: Het type M4T159-N is nog steeds verkrijgbaar maar ook best prijzig helaas!


Bedankt voor je reactie!

Spijtig dat mijn vermoeden waarheid is geworden maar ok..
Ja die turbokit had ik ook gezien ma geen idee of die zou passen..
Daarvoor misschien best contact opnemen bij de verkoper?
De bevestigingspunten komen alvast niet bepaald overeen. Daarvoor moet je dan zowieso iemand inschakelen (en betalen..).

Greets!
Pj
Post automatically merged:

Helaas is het zo dat originele uitlaten inmiddels bijna onbetaalbaar geworden zijn.
Ook Honda is daar geen uitzondering in helaas en moet men al gauw een netto weekloon ophoesten voor een fatsoenlijke uitlaat!

De link van singa.nl is een uitlaat wat specifiek (en alleen) voor Honda ontworpen is.
Andere (2e) link van de GY6 types kun je best links laten liggen puur om het feit dat deze in het geheel niet gaan passen!

Een aantal (6/7) jaren geleden had men voor een redelijke prijs ook een Turbokit uitlaat die niks afdeed aan het beschikbare vermogen.
In die tijd was de prijs €190/195,00 waarbij men ook de db-killer gemakkelijk verwijdert kon worden.
Ook best een uitgave maar zeker ook een goede uitlaat met een mooiere look onder de Honda.

Weet niet geheel zeker of dat dit type van Turbokit nog steeds verkrijgbaar is, of überhaupt aangeboden wordt op het www!?
Misschien rechtstreeks bij Turbokit zelf vandaan...?

Edit: Het type M4T159-N is nog steeds verkrijgbaar maar ook best prijzig helaas!


Sorry ik was te snel. Ik heb het opgezocht en deze is idd monteerbaar.. Zoals u zegt, biedt wel waarschijnlijk dezelfde prestaties en mooie look, maar persoonlijk vind ik €250 nogal veel voor´n scooter die ik voor €650 gekocht heb.. Ik denk dat ik ga houden op die uitlaat van de Singa-link.
Alvast bedankt voor mij wat wijzer te maken!
Grts,
Pj
 
Last edited:
Back
Top