Waar zijn de nieuwe Honda scooters?

Floris van bommelstijn

Boris the blade, A.K.A. Scooterpimp
Nou de titel geeft het al aan waar ik naar toe wil in deze...
De huidige Honda scooters zijn ons wel bekend zoals, de Zoomer, Vision of NSC50-R.

De afgelopen jaren heeft Honda echter ook niet stil gezeten en zijn er heel wat mooie 4takt 50cc types de wereld in geslingerd!
Ik heb Aziatische familieleden en ook wat goede vrienden in het oosten die er tevens permanent werken en wonen.
Deze geweldige mensen hebben mij een jaar of 5/6 geleden er al op gewezen dat juist de Japanse (Honda) scooters gretig aftrek vinden in bijna geheel Azië!

Ik dacht in eerste instantie ook van; WTF moet ik nu hiermee...!?
Alles daar is immers minstens 125cc of meer wat de klok slaat, 50cc varianten is meer voor de Europese markt bedoeld.
Maar een maat van mij in Thailand verzekerde mij ervan dat er ook 50cc scooters verkrijgbaar waren in de grote stad!
(hij woont zelf met gezin in een dorpje wat 25/30 km verderop ligt in het noorden)
Uiteraard gingen toen m'n oortjes richting het oosten wijzen want mijn interesse was gewekt!

Wat hij me toen stuurde was geweldig...
Het model bestaat al sinds 2014 en is voor het laatst op nieuw uitgebracht in 2020 met een originele & prachtig Honda motorblok!

Ik heb het dan specifiek over de Honda Dunk 50cc..

honda-dunk-2014-gder-02.jpg

honda-dunk-2014-gder-04.jpg

honda-dunk-2014-gder-05.jpg!


Ik ben dus eigenlijk zowel verbijsterd als verontwaardigd dat geen enkele importeur en/of dealer dit geïntroduceerd heeft!
(er zijn toch immers ook Honda dealers in ons mooie NL)
I.p.v. degelijkheid krijgen we nog steeds 2e hands techniek uit de jaren 80 en 90 voorgeschoteld met oude systemen (uit o.a. uit de motorwereld) wat op een 50cc eigenlijk niet thuishoort en ook (meestal) niet geheel correct werkt!

Ik rijdt inmiddels (al een tijdje) op een motorscooter voor woon/werkverkeer en dat bevalt op zich prima....
Maar als het enigszins kan pak ik liever een 50cc scooter. Waarom?
Klinkt vreemd maar ik hou van de rust en het niet opgejaagd worden door snelheidsjunkies!
En in de warmere maanden van het jaar hoef ik niet echt meer dan 50/60 km/u te rijden op de daarvoor bedoelde wegen.

Maar goed dit is verder niet relevant, wat ik wil weten is waarom Honda de gehele Europese markt links heeft laten liggen!
Als ik me niet vergis heeft Honda toen der tijd nog wel in het scooter express tijdschrift gestaan met nieuwe modellen??
Echter is er nooit meer iets van gehoord, gelezen, en/of gezien dus!!
Wie heeft het antwoord??

Volgens een bevriende dealer zal het waarschijnlijk te maken hebben met de prijs en afzet mogelijkheden of zoiets?
Honda is wat dat betreft best wel een dure scooter anno het nieuwe injectie 4T motorblok tijdperk.
Zelfs in de meeste Aziatische landen is het best een dure scooter gebleken.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nou de titel geeft het al aan waar ik naar toe wil in deze...
De huidige Honda scooters zijn ons wel bekend zoals, de Zoomer, Vision of NSC50-R.

De afgelopen jaren heeft Honda echter ook niet stil gezeten en zijn er heel wat mooie 4takt 50cc types de wereld in geslingerd!
Ik heb Aziatische familieleden en ook wat goede vrienden in het oosten die er tevens permanent werken en wonen.
Deze geweldige mensen hebben mij een jaar of 5/6 geleden er al op gewezen dat juist de Japanse (Honda) scooters gretig aftrek vinden in bijna geheel Azië!

Ik dacht in eerste instantie ook van; WTF moet ik nu hiermee...!?
Alles daar is immers minstens 125cc of meer wat de klok slaat, 50cc varianten is meer voor de Europese markt bedoeld.
Maar een maat van mij in Thailand verzekerde mij ervan dat er ook 50cc scooters verkrijgbaar waren in de grote stad!
(hij woont zelf met gezin in een dorpje wat 25/30 km verderop ligt in het noorden)
Uiteraard gingen toen m'n oortjes richting het oosten wijzen want mijn interesse was gewekt!

Wat hij me toen stuurde was geweldig...
Het model bestaat al sinds 2014 en is voor het laatst op nieuw uitgebracht in 2020 met een originele & prachtig Honda motorblok!

Ik heb het dan specifiek over de Honda Dunk 50cc..

View attachment 62869

View attachment 62871

View attachment 62874!


Ik ben dus eigenlijk zowel verbijsterd als verontwaardigd dat geen enkele importeur en/of dealer dit geïntroduceerd heeft!
(er zijn toch immers ook Honda dealers in ons mooie NL)
I.p.v. degelijkheid krijgen we nog steeds 2e hands techniek uit de jaren 80 en 90 voorgeschoteld met oude systemen (uit o.a. uit de motorwereld) wat op een 50cc eigenlijk niet thuishoort en ook (meestal) niet geheel correct werkt!

Ik rijdt inmiddels (al een tijdje) op een motorscooter voor woon/werkverkeer en dat bevalt op zich prima....
Maar als het enigszins kan pak ik liever een 50cc scooter. Waarom?
Klinkt vreemd maar ik hou van de rust en het niet opgejaagd worden door snelheidsjunkies!
En in de warmere maanden van het jaar hoef ik niet echt meer dan 50/60 km/u te rijden op de daarvoor bedoelde wegen.

Maar goed dit is verder niet relevant, wat ik wil weten is waarom Honda de gehele Europese markt links heeft laten liggen!
Als ik me niet vergis heeft Honda toen der tijd nog wel in het scooter express tijdschrift gestaan met nieuwe modellen??
Echter is er nooit meer iets van gehoord, gelezen, en/of gezien dus!!
Wie heeft het antwoord??

Volgens een bevriende dealer zal het waarschijnlijk te maken hebben met de prijs en afzet mogelijkheden of zoiets?
Honda is wat dat betreft best wel een dure scooter anno het nieuwe injectie 4T motorblok tijdperk.
Zelfs in de meeste Aziatische landen is het best een dure scooter gebleken.
denk dat merken zoals piaggo vespa kymco beter aanslaan hier en vergeet ook niet de goedkope bami brommers die tegewoordig ook euro 4 en 5 zijn met injectie maar ook behoorlijk goedkoop, en je weet hoe nederlanders zijn, lekker goedkoop bami brommertje rijden
 
Daar zit nu juist het probleem....
Het is niet alleen het inferieure motorblok maar ook allerlei systemen om aan de emissie-eisen te kunnen voldoen vind ik nogal slap. Allemaal beweren ze dat ze het wiel opnieuw uitgevonden hebben met de hedendaagse euro 4, en/of 5 motorblokken. Of het nou een Rongmao, Dellorto of Delphi systeem betreft met gasklephuis en/of carburateur

Dit zijn allen systemen uit de motorwereld van ook uit de jaren 80/90...
Als ik ga kijken bij bijvoorbeeld een Honda MSX 50 en vergelijk deze met de Chinese varianten moet ik toch constateren dat deze wat degelijker in elkaar steekt qua het algehele plaatje.

Hieronder bijvoorbeeld de Honda MSX 50 GROM (scrambler) model. (dirt-track/cafe-racer)
Dit beestje kost trouwens iets van € 3.200, 00!!

Honda MSX 50 scrambler.jpg

Dat is natuurlijk best een hoop centjes...
Hier betreft het echter een Japans aangepast model (body/kappen-kit/set) maar standaard doen ze het ook erg goed en zijn ze iets goedkoper.

En ja, wij Nederlanders zijn een zuinig volkje en willen graag voor aanzitten met alle gemakken die daarbij horen.
En daar is helemaal niks mis mee, maar als ik ga kijken wat men gemiddeld kwijt is voor de d.i.v. beurten met de daarbij (waarschijnlijk ook) nieuwe onderdelen binnen 5/6.000 km word ik toch wel een beetje misselijk.
En goed, het meeste is gelukkig binnen de garantieperiode maar bij sommige weer niet!
En als je dan zelf niet zo heel veel kunt, loopt het al gauw op qua eurotjes.., zelfs zo erg dat je er bijna 2x de aanschafprijs voor neertelt!
 
Last edited:
Over het algemeen zijn ook de service intervallen bij de betere merken groter, vaak om de 5000km, terwijl dit bij sommige merken, zoals oa SYM, om de 3000km is.

Dit scheelt bijna de helft aan beurtjes.
 
Door strenge regelgeving is er gewoon geen goede markt van te maken voor 50cc scooters. Om zo iets nieuws op de markt te brengen is volgens mij best wel een investering voor nodig.. Alleen die verdien je nooit terug in de 50cc markt.
Daarom houden veel fabrikanten zich in met nieuwe modellen op de markt te zetten..
Zo ver ik weet was honda tijdje geleden met het verkoop van scooters gestopt. Dat was in de NCR tijdperk toen die scooter op de markt al was.
Ze hebben zelfs later die scooter van de markt gehaald.. (waarschijnlijk was het financieel niet rendabel genoeg om er mee door te gaan..
En om steeds schonere motoren te maken met die euro regels maakt het er ook niet beter op.
 
Over het algemeen zijn ook de service intervallen bij de betere merken groter, vaak om de 5000km, terwijl dit bij sommige merken, zoals oa SYM, om de 3000km is.

Dit scheelt bijna de helft aan beurtjes.

Dit is waar ja, maar dan nog vind ik het gewoonweg teveel!
Daar komt nog bij dat zowel Kymco als Sym er een beetje met de pet naar gooien!
Kymco doet nog wel wat maar Sym blijft maar hangen v.w.b. het oude motorblok.
De max voor Sym is nog steeds 65cc omdat er simpelweg geen cilinder met meer vermogen op past.

Nu is dat niet zo heel erg omdat we (over het algemeen) geen racers willen, maar lekker meekomen met het verkeer zonder opgejaagd te worden op de 50km/u wegen is toch ook wel welkom.
Beide merken hebben toch best wel zware (qua gewicht) scooters in het assortiment zitten.

Het mag dus best wel wat pittiger om het zo maar even te noemen.

Door strenge regelgeving is er gewoon geen goede markt van te maken voor 50cc scooters. Om zo iets nieuws op de markt te brengen is volgens mij best wel een investering voor nodig.. Alleen die verdien je nooit terug in de 50cc markt.
Daarom houden veel fabrikanten zich in met nieuwe modellen op de markt te zetten..
Zo ver ik weet was honda tijdje geleden met het verkoop van scooters gestopt. Dat was in de NCR tijdperk toen die scooter op de markt al was.
Ze hebben zelfs later die scooter van de markt gehaald.. (waarschijnlijk was het financieel niet rendabel genoeg om er mee door te gaan..
En om steeds schonere motoren te maken met die euro regels maakt het er ook niet beter op.

Misschien dat je het niet helemaal goed gelezen hebt maar die nieuwe Honda scooters waren er al!
Alleen is het vreemd dat deze wel in de Aziatische landen worden geïntroduceerd en niet in Europa!
(ook volledig 4 takt injectie motorblok met het eigen Honda PGM-FI systeem)

In de Aziatische landen rijdt er werkelijk niemand op een 50cc scooter rond, het begint bij 80cc en loopt dan omhoog tot 200cc.

En wat bedoel je met het Honda NCR tijdperk?
Dit betreft toch een oude 2 takt schakel bromfiets net zoals de NSR 50!?
 
Last edited:
Misschien dat je het niet helemaal goed gelezen hebt maar die nieuwe Honda scooters waren er al!
Alleen is het vreemd dat deze wel in de Aziatische landen worden geïntroduceerd en niet in Europa!
(ook volledig 4 takt injectie motorblok met het eigen Honda PGM-FI systeem



Ik snap het, maar ze komen niet naar europa omdat ze die dingen met pijn en moeite moeten gaan begrenzen..
Onze regelgeving is veel stricter.. Ook moeten wij hier allemaal aan europese richtlijnen voldoen om steeds schonere scooters te mogen maken.
Zelfde idee als met het stikstof beleid van de boeren.. Er is werkelijk geen probleem, maar de problemen worden hier gecreeert.
In Azieen is het beleid allemaal veel losser en makkelijker.

Dus door deze slechte regelgeving hier, is het onaantrekkelijk om in deze regios te opereren.. Vandaar dat zulke leuke dingen aan ons voorbij gaan..
En waarschijnlijk kost het ook te veel (teveel kosten) om deze te exporteren naar nederland bijvoorbeeld) en is het niet rendable genoeg om die modellen hier te verkopen.


Waarom denk je dat een peugeot horizontaal 2 takt motor (van peugeot zelf) zo`n kut luchtpompje op de uitlaat moet hebben
Maar het kloon blok dat uit Azie komt het er niet erop heeft zitten.. Azie geeft amper iets om het milieu en omgeving.
 
Hoezo komen ze niet naar Europa, op de NCS-R zit gewoon hetzelfde/identieke motorblok met ook het PGM-FI systeem.
En die is er toch al een tijdje, en zelfs ook begrenst!?

Voor de rest raakt het kant noch wal wat je schrijft.
China is de grootste vervuiler die alles aan z'n laars lapt v.w.b. het klimaat en de regels voor de uitstoot!
Ook Amerika en Rusland doen hier aan mee.

Juist de kleinere landen doen enorm hun best om de schadelijke stoffen tegen te gaan en/of te verminderen terwijl ze niks met de klimaattop te maken hebben! En ook daar zijn er regels van kracht v.w.b. het verkeer.
Het enige land wat enigszins wat achterblijft is Cambodja wat dat betreft!

En wat bedoel je met het Honda NCR tijdperk?

En over welke scooter praat je dan?

Waarom denk je dat een peugeot horizontaal 2 takt motor (van peugeot zelf) zo`n kut luchtpompje op de uitlaat moet hebben
Maar het kloon blok dat uit Azie komt het er niet erop heeft zitten.. Azie geeft amper iets om het milieu en omgeving.

Van een luchtpomp op de uitlaat weet ik niks, en heb ik ook nog nooit gezien!
Wel van een luchtpomp die door de krukas aangedreven word..., enkel en dubbel systeem.
Maar die zit op het motorblok gemonteerd en niet op de uitlaat!
Het kloon motorblok heeft geen van beide maar heeft een aansluiting op die plek wat door de onder & bovendruk de carburateur van brandstof bedient.

Dit is het zgn. Pulsair systeem van Peugeot. (membraan en filterbehuizing op uitlaat)
Zit er een pomp op het blok zelf, betreft het de IAE versie.
Zonder verder in te gaan op de elektrische oliepomp varianten heeft dit natuurlijk helemaal niks met de huidige Honda 4 takt scooters te maken!
 

Attachments

  • pulsair.png
    pulsair.png
    71.5 KB · Views: 11
  • IAE Peugeot.png
    IAE Peugeot.png
    212.8 KB · Views: 10
Hoezo komen ze niet naar Europa, op de NCS-R zit gewoon hetzelfde/identieke motorblok met ook het PGM-FI systeem.
En die is er toch al een tijdje, en zelfs ook begrenst!?

Voor de rest raakt het kant noch wal wat je schrijft.
China is de grootste vervuiler die alles aan z'n laars lapt v.w.b. het klimaat en de regels voor de uitstoot!
Ook Amerika en Rusland doen hier aan mee.

Juist de kleinere landen doen enorm hun best om de schadelijke stoffen tegen te gaan en/of te verminderen terwijl ze niks met de klimaattop te maken hebben! En ook daar zijn er regels van kracht v.w.b. het verkeer.
Het enige land wat enigszins wat achterblijft is Cambodja wat dat betreft!



En over welke scooter praat je dan?



Van een luchtpomp op de uitlaat weet ik niks, en heb ik ook nog nooit gezien!
Wel van een luchtpomp die door de krukas aangedreven word..., enkel en dubbel systeem.
Maar die zit op het motorblok gemonteerd en niet op de uitlaat!
Het kloon motorblok heeft geen van beide maar heeft een aansluiting op die plek wat door de onder & bovendruk de carburateur van brandstof bedient.

Dit is het zgn. Pulsair systeem van Peugeot. (membraan en filterbehuizing op uitlaat)
Zit er een pomp op het blok zelf, betreft het de IAE versie.
Zonder verder in te gaan op de elektrische oliepomp varianten heeft dit natuurlijk helemaal niks met de huidige Honda 4 takt scooters te maken!
hij bedoelt die kansloze katalysator die zowel op minarelli blokken als peugot blokken en geloof ook piaggo zit, daar zit een slang op die schone lucht door je uitlaat heen blaast samen met de uitlaat gas, zodat het schoner lijkt dan dat ie is, om hem zo goedgekeurd te krijgen, op me zip 4t zit er ook een maar daar word de lucht via een externe pijp die op de zijkant van de cilinderkop zit en bij de uitlaat klep zit, weg geblazen richting een externe luchtfilter die op de koelkap zit wat nog enig zins werkt
 
Grootste probleem is ook gewoon de Honda importeur in de Benelux. De motorfiets markt is hier ook de dupe van, alhoewel de veranderingen bij de importeur nu wel weer kans geven dat het beter zal gaan. Misschien dat @Slome hier wat meer over kan vertellen ;)
 
Mijn new liberty sport heb ik net nieuw gekocht maar heb nog een honda nsc50 ernaast. Mocht ik dat ding weer nieuw kunnen kopen dan had ik nooit een piaggio gehaald.

Dit heb ik ook al diverse malen gehoord, dus je bent zeker niet de enige!
Maar vind het dan wel vreemd dat er geen enkele nieuwe 50cc Honda deze kant op komt...
Zou betekenen dat de NCS-R de laatste is in z'n soort!?

Terwijl er al zat op de markt zijn gebracht met een nieuw PGM-FI motorblok zoals o.a. de Giorno 50 en de Scoopy 50.

Honda-giorno-50cc-1.jpg

b41f0593beb05a10acf0d6a6d96467d7_f2307.jpg

hij bedoelt die kansloze katalysator die zowel op minarelli blokken als peugot blokken en geloof ook piaggo zit, daar zit een slang op die schone lucht door je uitlaat heen blaast samen met de uitlaat gas, zodat het schoner lijkt dan dat ie is, om hem zo goedgekeurd te krijgen, op me zip 4t zit er ook een maar daar word de lucht via een externe pijp die op de zijkant van de cilinderkop zit en bij de uitlaat klep zit, weg geblazen richting een externe luchtfilter die op de koelkap zit wat nog enig zins werkt

Op de 2 takt scooters is dit al sinds 2001/2002 verplicht op scooters vanaf de fabriek!
(Zeker met een originele uitlaat waar een groot cilindervormige pluk staal inzit die het spul smoort)
De 4 takt scooters volgden pas enkele jaren later, en ik weet uiteraard wat het onding doet & waarvoor het dient!
Maar we zijn inmiddels een x aantal jaar verder en als ik het vergelijk met een katalysator uit de Honda uitlaat ziet dat er toch een stuk beter uit als die oude grote bonken in de oude uitlaten. Zie pic hieronder:

honda-dunk-2014-gder-05.jpg katalysator.jpg

Wat ik ook vernomen heb (is vooralsnog een roddel/aanname) is dat er in de toekomst ook gecontroleerd gaat worden op de uitlaat. Wil zeggen dat uitlaten zonder een katalysator niet meer toegestaan zijn in zowel de bebouwde als buiten de bebouwde kom.

Grootste probleem is ook gewoon de Honda importeur in de Benelux. De motorfiets markt is hier ook de dupe van, alhoewel de veranderingen bij de importeur nu wel weer kans geven dat het beter zal gaan. Misschien dat @Slome hier wat meer over kan vertellen ;)

Ook hier en in de omgeving is Honda inmiddels schaars?
Vroeger volop te krijgen maar nu is het een naald in een hooiberg!
Gek dat dat langsheen gegaan is bij moi...

Trouwens is er helemaal niks meer te vinden in de Benelux??
 
Dit heb ik ook al diverse malen gehoord, dus je bent zeker niet de enige!
Maar vind het dan wel vreemd dat er geen enkele nieuwe 50cc Honda deze kant op komt...
Zou betekenen dat de NCS-R de laatste is in z'n soort!?

Terwijl er al zat op de markt zijn gebracht met een nieuw PGM-FI motorblok zoals o.a. de Giorno 50 en de Scoopy 50.

View attachment 62956

View attachment 62957



Op de 2 takt scooters is dit al sinds 2001/2002 verplicht op scooters vanaf de fabriek!
(Zeker met een originele uitlaat waar een groot cilindervormige pluk staal inzit die het spul smoort)
De 4 takt scooters volgden pas enkele jaren later, en ik weet uiteraard wat het onding doet & waarvoor het dient!
Maar we zijn inmiddels een x aantal jaar verder en als ik het vergelijk met een katalysator uit de Honda uitlaat ziet dat er toch een stuk beter uit als die oude grote bonken in de oude uitlaten. Zie pic hieronder:

View attachment 62958

Wat ik ook vernomen heb (is vooralsnog een roddel/aanname) is dat er in de toekomst ook gecontroleerd gaat worden op de uitlaat. Wil zeggen dat uitlaten zonder een katalysator niet meer toegestaan zijn in zowel de bebouwde als buiten de bebouwde kom.



Ook hier en in de omgeving is Honda inmiddels schaars?
Vroeger volop te krijgen maar nu is het een naald in een hooiberg!
Gek dat dat langsheen gegaan is bij moi...

Trouwens is er helemaal niks meer te vinden in de Benelux??
bedoeld niet zozeer de uitlaat zelf, maar een externe pomp die aan je frame hing en waar dus een slang op zat die dan weer op die slurf zat van de uitlaat zo doende werd er lucht door je uitlaat gepompt samen met het uitlaat gas, zodat het schoner leek dan dat ie was
 
Misschien haalt honda de emissies hier niet met hun ontwerp van hun uitlaat.. Dus is er vanuit een andere partij weerstand en kan honda hier geen 50cc modellen scooter op de EU / Nederlandse markt zetten.

Er zit niet voor niets een dikkere en grotere kath in al die andere modellen die er wel doorkomen om hier verkocht te mogen worden.





Wat ik ook vernomen heb (is vooralsnog een roddel/aanname) is dat er in de toekomst ook gecontroleerd gaat worden op de uitlaat. Wil zeggen dat uitlaten zonder een katalysator niet meer toegestaan zijn in zowel de bebouwde als buiten de bebouwde kom.

Heb je misschien een bron.. Het zou best waar zijn wat je hier zegt. Kwa EU land is het hier best wel strict en steng.
 
Dit heb ik ook al diverse malen gehoord, dus je bent zeker niet de enige!
Maar vind het dan wel vreemd dat er geen enkele nieuwe 50cc Honda deze kant op komt...
Zou betekenen dat de NCS-R de laatste is in z'n soort!?

Terwijl er al zat op de markt zijn gebracht met een nieuw PGM-FI motorblok zoals o.a. de Giorno 50 en de Scoopy 50.

View attachment 62956

View attachment 62957



Op de 2 takt scooters is dit al sinds 2001/2002 verplicht op scooters vanaf de fabriek!
(Zeker met een originele uitlaat waar een groot cilindervormige pluk staal inzit die het spul smoort)
De 4 takt scooters volgden pas enkele jaren later, en ik weet uiteraard wat het onding doet & waarvoor het dient!
Maar we zijn inmiddels een x aantal jaar verder en als ik het vergelijk met een katalysator uit de Honda uitlaat ziet dat er toch een stuk beter uit als die oude grote bonken in de oude uitlaten. Zie pic hieronder:

View attachment 62958

Wat ik ook vernomen heb (is vooralsnog een roddel/aanname) is dat er in de toekomst ook gecontroleerd gaat worden op de uitlaat. Wil zeggen dat uitlaten zonder een katalysator niet meer toegestaan zijn in zowel de bebouwde als buiten de bebouwde kom.



Ook hier en in de omgeving is Honda inmiddels schaars?
Vroeger volop te krijgen maar nu is het een naald in een hooiberg!
Gek dat dat langsheen gegaan is bij moi...

Trouwens is er helemaal niks meer te vinden in de Benelux??
Ik heb niet de nscr maar de vision nsc50. Ze worden zeker wel geproduceerd echter niet meer voor Europa en de 50cc versie is geschrapt. Ik heb dat ding nog steeds en krijg er nog steeds complimenten over.

Er is trouwens geen verschil tussen de 50cc en de 120cc versie, de overbrugging etc is als het goed is allemaal hetzelfde. Ik vind het niet zo vreemd hoor. Nederlanders zijn gewoon veel te gierig behalve als het op die lelijke vespa's aankomt? Geen idee. Honda onderdelen wil je niet betalen als ze stuk gaan. Ik heb de zuiger, zuigerveren pakkenset kilometerteller compleet lagen vervangen inclusief arbeidskosten zo', 800 euro dacht ik. Voor een normale scooter zou je nog geen 100 euro kwijt zijn. Kijk op leertouwer eens naar de Honda vision nsc onderdelen zoals een pakkingset. Alleen voor de pakkingset had ik al zo'n 75 euro betaald lol.

Al die onderdelen die ik vervangen heb zoals de zuiger en zuigerveren en pakkingset was niet eens nodig. Mijn dealer had gewoon geen verstand van Honda scooter en dacht dat het probleem aan de zuiger zat lang verhaal. Dus je moet ook nog eens dealers hebben die er verstand van hebben.

Mijn honda vision 50 nsc is overigens wel wat knapper dan een normale kale. Ik heb deze namelijk met dezelfde stickerset. Het is ook enkel vanwege deze Honda vision dat ik nooit van mijn leven meer op een scooter met kleinere wielen ga rijden. Ik snap werkelijk niet waarom mensen dat blijven doen? Werkelijk, grotere wielen vooral in de bochten rijdt 1000x beter. Mijn keuze voor de new liberty S was ook hierop gebaseerd. Ik wilde een scooter die qua rijgedrag en bouw zoveel mogelijk overeen kwam met mijn oude vision en dat is redelijk gelukt behalve dat de Honda vision 50 ondanks z'n oude leeftijd 1.50 rijdt (nog steeds) na 55k kilometers, en geen lelijke scooter herrie maakt. Mijn vision rijdt niet meer zoals die dat ooit deed maar als ik een handige harry kan vinden die er verstand van heeft dan komt het vast wel goed want als dat ding rijdt zoals die hoort te rijden is er geen enkel ander scooter vergelijkbaar met de vision qua rijeigenschappen.
 

Attachments

  • vision-50-yuminashi-p01.png
    vision-50-yuminashi-p01.png
    635.1 KB · Views: 16
Last edited:
Misschien haalt honda de emissies hier niet met hun ontwerp van hun uitlaat.. Dus is er vanuit een andere partij weerstand en kan honda hier geen 50cc modellen scooter op de EU / Nederlandse markt zetten.

Er zit niet voor niets een dikkere en grotere kath in al die andere modellen die er wel doorkomen om hier verkocht te mogen worden.





Wat ik ook vernomen heb (is vooralsnog een roddel/aanname) is dat er in de toekomst ook gecontroleerd gaat worden op de uitlaat. Wil zeggen dat uitlaten zonder een katalysator niet meer toegestaan zijn in zowel de bebouwde als buiten de bebouwde kom.

Heb je misschien een bron.. Het zou best waar zijn wat je hier zegt. Kwa EU land is het hier best wel strict en steng.
dat word leuk met controleren, tenzij er altijd een figuur van rdw bij staat, zie een agent dat niet herkennen of weten
 
Misschien haalt honda de emissies hier niet met hun ontwerp van hun uitlaat.. Dus is er vanuit een andere partij weerstand en kan honda hier geen 50cc modellen scooter op de EU / Nederlandse markt zetten.

Er zit niet voor niets een dikkere en grotere kath in al die andere modellen die er wel doorkomen om hier verkocht te mogen worden.





Wat ik ook vernomen heb (is vooralsnog een roddel/aanname) is dat er in de toekomst ook gecontroleerd gaat worden op de uitlaat. Wil zeggen dat uitlaten zonder een katalysator niet meer toegestaan zijn in zowel de bebouwde als buiten de bebouwde kom.

Heb je misschien een bron.. Het zou best waar zijn wat je hier zegt. Kwa EU land is het hier best wel strict en steng.

dat word leuk met controleren, tenzij er altijd een figuur van rdw bij staat, zie een agent dat niet herkennen of weten

Het is juist flink aangepast (verder ontwikkeld) om dit zo klein mogelijk te houden.
Voor een 4 takt maakt het niet zoveel uit qua vermogen.., 2 takt levert wel in in wat dat betreft.
En een dergelijke pomp zit ook op de Honda, echter is deze geheel weggewerkt.

Een betrouwbare bron is het niet echt, maar deze man zit al langer in het vak en/of hobby dan wij.
(soort Nostradamus van de huidige tijd)
Persoonlijk zie ik het er wel van komen aangezien Brussel alles door de strot ramt en Nederland braaf de taken uitvoert!
En dan doel ik op een jaarlijkse APK wat voor motorfietsen ook al geldt of gaat gelden.
Het helmpje voor de snorscooters is immers ook een feit geworden.

Aangezien de huidige techniek niet stilstaat is een kleiner apparaatje wat de uitstoot meet niet ver meer weg.
Bij e.v.t. kleine controles zal dan het Politieteam (gebriefd zijn en) deze tot hun beschikking hebben.
(net zoals ze tegenwoordig hulpmiddelen hebben om bijvoorbeeld elektronische begrenzers op te kunnen sporen)
V.w.b. de grotere controles i.c.m. een rollerbank zal het meetgebeuren geïntegreerd gaan worden!
In beide gevallen zal er een Officier van Justitie aan deelnemen, hetzij ter plaatse of via een rechtstreekse verbinding via het net!
Het zgn. "Lik op stuk beleid" gaat dus ook hier gelden.

Dit zal hoogstwaarschijnlijk in eerste instantie ingevoerd gaan worden in de dichtbevolkte (hoofd-) steden.
Zal dan een soort proef zijn waarvan we er al meerdere gehad hebben de afgelopen jaren!
Als het ook maar enigszins in de buurt komt wat ze voor ogen hebben/hadden, kun je er donder op zeggen dat het landelijk ingevoerd gaat worden en dan is het helemaal over met de pret.

Ik heb niet de nscr maar de vision nsc50. Ze worden zeker wel geproduceerd echter niet meer voor Europa en de 50cc versie is geschrapt. Ik heb dat ding nog steeds en krijg er nog steeds complimenten over.

Er is trouwens geen verschil tussen de 50cc en de 120cc versie, de overbrugging etc is als het goed is allemaal hetzelfde. Ik vind het niet zo vreemd hoor. Nederlanders zijn gewoon veel te gierig behalve als het op die lelijke vespa's aankomt? Geen idee. Honda onderdelen wil je niet betalen als ze stuk gaan. Ik heb de zuiger, zuigerveren pakkenset kilometerteller compleet lagen vervangen inclusief arbeidskosten zo', 800 euro dacht ik. Voor een normale scooter zou je nog geen 100 euro kwijt zijn. Kijk op leertouwer eens naar de Honda vision nsc onderdelen zoals een pakkingset. Alleen voor de pakkingset had ik al zo'n 75 euro betaald lol.

Al die onderdelen die ik vervangen heb zoals de zuiger en zuigerveren en pakkingset was niet eens nodig. Mijn dealer had gewoon geen verstand van Honda scooter en dacht dat het probleem aan de zuiger zat lang verhaal. Dus je moet ook nog eens dealers hebben die er verstand van hebben.

Mijn honda vision 50 nsc is overigens wel wat knapper dan een normale kale. Ik heb deze namelijk met dezelfde stickerset. Het is ook enkel vanwege deze Honda vision dat ik nooit van mijn leven meer op een scooter met kleinere wielen ga rijden. Ik snap werkelijk niet waarom mensen dat blijven doen? Werkelijk, grotere wielen vooral in de bochten rijdt 1000x beter. Mijn keuze voor de new liberty S was ook hierop gebaseerd. Ik wilde een scooter die qua rijgedrag en bouw zoveel mogelijk overeen kwam met mijn oude vision en dat is redelijk gelukt behalve dat de Honda vision 50 ondanks z'n oude leeftijd 1.50 rijdt (nog steeds) na 55k kilometers, en geen lelijke scooter herrie maakt. Mijn vision rijdt niet meer zoals die dat ooit deed maar als ik een handige harry kan vinden die er verstand van heeft dan komt het vast wel goed want als dat ding rijdt zoals die hoort te rijden is er geen enkel ander scooter vergelijkbaar met de vision qua rijeigenschappen.

De NSC-R 50 kwam enkele maanden na de Vision op de markt.
En dat het een fantastische scooter is wist ik al (vooral het motorblok)..
En na 55K Km's nog steeds 1:50 rijden is al een prestatie op zich!

In het huidige aangeboden 4 takt scooter assortiment en tijdperk rijdt er niks zo zuinig als een Honda!
Maar de 50cc zomaar schrappen in Europa en vervolgens wel uitbrengen in Azië blijft toch wel wat vreemd te noemen.
Zoals ik al eerder aangaf (ga nu uit van Thailand) rijdt er niemand op een 50cc.
Buiten de grote steden is het minimaal 80c/125c of hoger.

De meeste mensen in de omliggende dorpen die zich een (nieuwe) Honda kunnen veroorloven rijden in pick-ups van Izusu.
Een nieuwe Honda daar kost net zo veel geld/euro's als een goede 2e hands auto met weinig relatief weinig kilometers.

En € 2.700,00 is in Thailand al gauw zo'n: 10.200.227,00 bath!
Als je dan nagaat wat een Thailander met een gemiddeld inkomen verdient per jaar, wat ongeveer neerkomt op zo'n: 1.240, 492 bath lijkt me dat nou niet echt een markt voor de High end scooters zoals Honda.
 
Last edited:
Het is juist flink aangepast (verder ontwikkeld) om dit zo klein mogelijk te houden.
Voor een 4 takt maakt het niet zoveel uit qua vermogen.., 2 takt levert wel in in wat dat betreft.
En een dergelijke pomp zit ook op de Honda, echter is deze geheel weggewerkt.

Een betrouwbare bron is het niet echt, maar deze man zit al langer in het vak en/of hobby dan wij.
(soort Nostradamus van de huidige tijd)
Persoonlijk zie ik het er wel van komen aangezien Brussel alles door de strot ramt en Nederland braaf de taken uitvoert!
En dan doel ik op een jaarlijkse APK wat voor motorfietsen ook al geldt of gaat gelden.
Het helmpje voor de snorscooters is immers ook een feit geworden.

Aangezien de huidige techniek niet stilstaat is een kleiner apparaatje wat de uitstoot meet niet ver meer weg.
Bij e.v.t. kleine controles zal dan het Politieteam (gebriefd zijn en) deze tot hun beschikking hebben.
(net zoals ze tegenwoordig hulpmiddelen hebben om bijvoorbeeld elektronische begrenzers op te kunnen sporen)
V.w.b. de grotere controles i.c.m. een rollerbank zal het meetgebeuren geïntegreerd gaan worden!
In beide gevallen zal er een Officier van Justitie aan deelnemen, hetzij ter plaatse of via een rechtstreekse verbinding via het net!
Het zgn. "Lik op stuk beleid" gaat dus ook hier gelden.

Dit zal hoogstwaarschijnlijk in eerste instantie ingevoerd gaan worden in de dichtbevolkte (hoofd-) steden.
Zal dan een soort proef zijn waarvan we er al meerdere gehad hebben de afgelopen jaren!
Als het ook maar enigszins in de buurt komt wat ze voor ogen hebben/hadden, kun je er donder op zeggen dat het landelijk ingevoerd gaat worden en dan is het helemaal over met de pret.



De NSC-R 50 kwam enkele maanden na de Vision op de markt.
En dat het een fantastische scooter is wist ik al (vooral het motorblok)..
En na 55K Km's nog steeds 1:50 rijden is al een prestatie op zich!

In het huidige aangeboden 4 takt scooter assortiment en tijdperk rijdt er niks zo zuinig als een Honda!
Maar de 50cc zomaar schrappen in Europa en vervolgens wel uitbrengen in Azië blijft toch wel wat vreemd te noemen.
Zoals ik al eerder aangaf (ga nu uit van Thailand) rijdt er niemand op een 50cc.
Buiten de grote steden is het minimaal 80c/125c of hoger.

De meeste mensen in de omliggende dorpen die zich een (nieuwe) Honda kunnen veroorloven rijden in pick-ups van Izusu.
Een nieuwe Honda daar kost net zo veel geld/euro's als een goede 2e hands auto met weinig relatief weinig kilometers.

En € 2.700,00 is in Thailand al gauw zo'n: 10.200.227,00 bath!
Als je dan nagaat wat een Thailander met een gemiddeld inkomen verdient per jaar, wat ongeveer neerkomt op zo'n: 1.240, 492 bath lijkt me dat nou niet echt een markt voor de High end scooters zoals Honda.
sinds waneer heeft de politie hier hulpmiddelen om een cdi begrenzer te kunne zien? lijkt me nogal sterk, dat ze een uitlaat op uitstoot kunnen meten tot daar aan toe
 
sinds waneer heeft de politie hier hulpmiddelen om een cdi begrenzer te kunne zien? lijkt me nogal sterk, dat ze een uitlaat op uitstoot kunnen meten tot daar aan toe

Standaard in het assortiment van het Politieteam zit een magneet (magneetbegrenzer), voor de begrenzers met een codering via de remhevels is er (inmiddels) een datasheet voor handen. Dit is idem voor begrenzers via het contactslot qua code.

En ik gaf aan dat ze het op kunnen sporen, het letterlijke zien is natuurlijk geheel wat anders!
En als ze het niet vertrouwen gaat sowieso de gehele scooter mee op transport naar het Politiebureau.
En wat daar vervolgens gebeurt laat zich wel raden!
 
Last edited:
Standaard in het assortiment van het Politieteam zit een magneet (magneetbegrenzer), voor de begrenzers met een codering via de remhevels is er (inmiddels) een datasheet voor handen. Dit is idem voor begrenzers via het contactslot qua code.

En ik gaf aan dat ze het op kunnen sporen, het letterlijke zien is natuurlijk geheel wat anders!
En als ze het niet vertrouwen gaat sowieso de gehele scooter mee op transport naar het Politiebureau.
En wat daar vervolgens gebeurt laat zich wel raden!
Allemaal onzin regels. Ze zijn helemaal getikt hier. Op mijn nieuwe piaggio zit ook een 80cc. Dat betekent niet dat ik vol gas ga rijden. Wat een kut land op dit gebied. Een auto die 300 kan daar rij je toch ook geen 300 mee?

Het zou nog te doen zijn als die euro 4 en euro 5 scooters met 45km in ieder geval normaal kan optrekken en het verkeer een beetje bij kunnen houden maar vergeet het maar! Is echt niet te doen met de nieuwe scooters, kracht van een stofzuiger. Alleen maar gevaarlijk als je op de weg moet. Een snor zou ik zelf niet zo snel opvoeren. Misschien tot 30km max maar een brommer is gewoon niet te doen op de weg. Het kan zelfs levensgevaarlijk zijn heb ik zelf gemerkt omdat anderen niet altijd rekening houden met dat trage zooi.

Ik weet vrijwel zeker dat ik in de zomer ergens wel word aangehouden omdat mijn piaggio nogal opvallend is. Hopelijk doet de begrenzer dan goed z'n werk en anders maar een wok, ik rij totaal niet asociaal. Het enige wat ik wil is rap optrekken en met het verkeer mee kunnen, topsnelheid kan mij gestolen worden, sterker nog als mijn scooter gewoon kei goed optrekt en het verkeer bij kan houden met de nieuwe 80cc cilinder en ecu dan op begrensde stand dan laat ik hem lekker begrensd rijden.
 
Back
Top