Floris van bommelstijn
Boris the blade, A.K.A. Scooterpimp
Nou de titel geeft het al aan waar ik naar toe wil in deze...
De huidige Honda scooters zijn ons wel bekend zoals, de Zoomer, Vision of NSC50-R.
De afgelopen jaren heeft Honda echter ook niet stil gezeten en zijn er heel wat mooie 4takt 50cc types de wereld in geslingerd!
Ik heb Aziatische familieleden en ook wat goede vrienden in het oosten die er tevens permanent werken en wonen.
Deze geweldige mensen hebben mij een jaar of 5/6 geleden er al op gewezen dat juist de Japanse (Honda) scooters gretig aftrek vinden in bijna geheel Azië!
Ik dacht in eerste instantie ook van; WTF moet ik nu hiermee...!?
Alles daar is immers minstens 125cc of meer wat de klok slaat, 50cc varianten is meer voor de Europese markt bedoeld.
Maar een maat van mij in Thailand verzekerde mij ervan dat er ook 50cc scooters verkrijgbaar waren in de grote stad!
(hij woont zelf met gezin in een dorpje wat 25/30 km verderop ligt in het noorden)
Uiteraard gingen toen m'n oortjes richting het oosten wijzen want mijn interesse was gewekt!
Wat hij me toen stuurde was geweldig...
Het model bestaat al sinds 2014 en is voor het laatst op nieuw uitgebracht in 2020 met een originele & prachtig Honda motorblok!
Ik heb het dan specifiek over de Honda Dunk 50cc..
!
Ik ben dus eigenlijk zowel verbijsterd als verontwaardigd dat geen enkele importeur en/of dealer dit geïntroduceerd heeft!
(er zijn toch immers ook Honda dealers in ons mooie NL)
I.p.v. degelijkheid krijgen we nog steeds 2e hands techniek uit de jaren 80 en 90 voorgeschoteld met oude systemen (uit o.a. uit de motorwereld) wat op een 50cc eigenlijk niet thuishoort en ook (meestal) niet geheel correct werkt!
Ik rijdt inmiddels (al een tijdje) op een motorscooter voor woon/werkverkeer en dat bevalt op zich prima....
Maar als het enigszins kan pak ik liever een 50cc scooter. Waarom?
Klinkt vreemd maar ik hou van de rust en het niet opgejaagd worden door snelheidsjunkies!
En in de warmere maanden van het jaar hoef ik niet echt meer dan 50/60 km/u te rijden op de daarvoor bedoelde wegen.
Maar goed dit is verder niet relevant, wat ik wil weten is waarom Honda de gehele Europese markt links heeft laten liggen!
Als ik me niet vergis heeft Honda toen der tijd nog wel in het scooter express tijdschrift gestaan met nieuwe modellen??
Echter is er nooit meer iets van gehoord, gelezen, en/of gezien dus!!
Wie heeft het antwoord??
Volgens een bevriende dealer zal het waarschijnlijk te maken hebben met de prijs en afzet mogelijkheden of zoiets?
Honda is wat dat betreft best wel een dure scooter anno het nieuwe injectie 4T motorblok tijdperk.
Zelfs in de meeste Aziatische landen is het best een dure scooter gebleken.
De huidige Honda scooters zijn ons wel bekend zoals, de Zoomer, Vision of NSC50-R.
De afgelopen jaren heeft Honda echter ook niet stil gezeten en zijn er heel wat mooie 4takt 50cc types de wereld in geslingerd!
Ik heb Aziatische familieleden en ook wat goede vrienden in het oosten die er tevens permanent werken en wonen.
Deze geweldige mensen hebben mij een jaar of 5/6 geleden er al op gewezen dat juist de Japanse (Honda) scooters gretig aftrek vinden in bijna geheel Azië!
Ik dacht in eerste instantie ook van; WTF moet ik nu hiermee...!?
Alles daar is immers minstens 125cc of meer wat de klok slaat, 50cc varianten is meer voor de Europese markt bedoeld.
Maar een maat van mij in Thailand verzekerde mij ervan dat er ook 50cc scooters verkrijgbaar waren in de grote stad!
(hij woont zelf met gezin in een dorpje wat 25/30 km verderop ligt in het noorden)
Uiteraard gingen toen m'n oortjes richting het oosten wijzen want mijn interesse was gewekt!
Wat hij me toen stuurde was geweldig...
Het model bestaat al sinds 2014 en is voor het laatst op nieuw uitgebracht in 2020 met een originele & prachtig Honda motorblok!
Ik heb het dan specifiek over de Honda Dunk 50cc..
!
Ik ben dus eigenlijk zowel verbijsterd als verontwaardigd dat geen enkele importeur en/of dealer dit geïntroduceerd heeft!
(er zijn toch immers ook Honda dealers in ons mooie NL)
I.p.v. degelijkheid krijgen we nog steeds 2e hands techniek uit de jaren 80 en 90 voorgeschoteld met oude systemen (uit o.a. uit de motorwereld) wat op een 50cc eigenlijk niet thuishoort en ook (meestal) niet geheel correct werkt!
Ik rijdt inmiddels (al een tijdje) op een motorscooter voor woon/werkverkeer en dat bevalt op zich prima....
Maar als het enigszins kan pak ik liever een 50cc scooter. Waarom?
Klinkt vreemd maar ik hou van de rust en het niet opgejaagd worden door snelheidsjunkies!
En in de warmere maanden van het jaar hoef ik niet echt meer dan 50/60 km/u te rijden op de daarvoor bedoelde wegen.
Maar goed dit is verder niet relevant, wat ik wil weten is waarom Honda de gehele Europese markt links heeft laten liggen!
Als ik me niet vergis heeft Honda toen der tijd nog wel in het scooter express tijdschrift gestaan met nieuwe modellen??
Echter is er nooit meer iets van gehoord, gelezen, en/of gezien dus!!
Wie heeft het antwoord??
Volgens een bevriende dealer zal het waarschijnlijk te maken hebben met de prijs en afzet mogelijkheden of zoiets?
Honda is wat dat betreft best wel een dure scooter anno het nieuwe injectie 4T motorblok tijdperk.
Zelfs in de meeste Aziatische landen is het best een dure scooter gebleken.
Last edited: